Jokivarren helmi

Statisti

Kylmää täällä on ja hiljaista. Pelloon piipahtavalle on tarjolla vierasta sirkushuvia ja kireää, jatkuvaa pakkasta, eipä paljon muuta. Kunnan päättäjien piiri näyttää pyörivän tällä kertaa päiväkodin ympärillä - Jokos se lukio meni jo ulos?

Ymmällä ollaan, miten mahdatte pitää kylänne pystyssä. Mitä laskelmat sanoo: montako teitä on vuonna 2010, montako työikäistä on muuttanut Pelloon viime vuosina, montako lasta täällä on syntynyt viime vuosina?

Minulla on täällä vielä pieni metsätilkku, jonka aiomme panna sisarusten kanssa myyntiin, kun paperit valmistuu. Meneeköhän?

6

1395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs pellolainen

      Eipä Pelloon tule paljon uutta. Omistus on yksissä käsissä. Kylässä on yks sellanen jarrumies ja jarrumiehen apumiehet jotka yhessä päättää kuka saa yrittää.
      Työikänen väki vähenee koko ajan.
      Vaikea varmaan maitansa myydä. Kiinteistöjäkin on melkein enemmän myynnissä ku Helsingissä.

      • tukea

        Pellossa näyttää olevan kolme paikkaa, joihin tunturimatkalaiset pysähtyvät: Tuomaan tupa napapiirillä Juoksengissa, S-market Pellossa, Joppari-kahvila Pellossa ja Vihreä pysäkki.

        Jos täällä saa ennustaa, on tämän valtatien varrella vain napapiirin palveluilla Juoksengissa mahdollisuus kasvuun. Pellossa on asiat niin, että napapiirin merkitystä ei ole mahdollisena matkailullisena menestystekijänä (vrt. Rovaniemi) vieläkään osattu ymmärtää. Pitäisi pikaa saada Juoksengin napapiirillä matkailijoille tarjottu palvelurakenne laajentumaan, esimerkiksi elämyksiin ja tuotannolliseen toimintaan: pajakylä, safarit ja luontomatkailu kaikkinensa. Siis tarvitaan yhteistyökykyä ja -halua - voittamaan kateutta. Eikö myös tähän kehittämistyöhön ole kuntien palkkaamia henkilöitä. Kunta on aiemminkin voinut tukea palvelurakenteen kehittämistä. Jääkö Juoksenki edelleen tätä ilman?

        Napiirin ylitys on elämys - Lapin portti, joka halutaan viestittää ystäville ja sukulaisille, läpi Euroopan. Lisäksi Juoksengissa tämä portti on kehittämisen suhteen liikenteellisesti ylivertaisella paikalla (vrt. esim. Vihreä pysäkki).

        Napiiriä ei voi siirtää kuntakeskukseen, vaikka kuinka haluaisi. Sen matkailullisen tenhovoiman voi kyllä saada tuhottua - vääristävällä tukipolitiikalla - hajoitustyöllä.


      • henkilö noiden
        tukea kirjoitti:

        Pellossa näyttää olevan kolme paikkaa, joihin tunturimatkalaiset pysähtyvät: Tuomaan tupa napapiirillä Juoksengissa, S-market Pellossa, Joppari-kahvila Pellossa ja Vihreä pysäkki.

        Jos täällä saa ennustaa, on tämän valtatien varrella vain napapiirin palveluilla Juoksengissa mahdollisuus kasvuun. Pellossa on asiat niin, että napapiirin merkitystä ei ole mahdollisena matkailullisena menestystekijänä (vrt. Rovaniemi) vieläkään osattu ymmärtää. Pitäisi pikaa saada Juoksengin napapiirillä matkailijoille tarjottu palvelurakenne laajentumaan, esimerkiksi elämyksiin ja tuotannolliseen toimintaan: pajakylä, safarit ja luontomatkailu kaikkinensa. Siis tarvitaan yhteistyökykyä ja -halua - voittamaan kateutta. Eikö myös tähän kehittämistyöhön ole kuntien palkkaamia henkilöitä. Kunta on aiemminkin voinut tukea palvelurakenteen kehittämistä. Jääkö Juoksenki edelleen tätä ilman?

        Napiirin ylitys on elämys - Lapin portti, joka halutaan viestittää ystäville ja sukulaisille, läpi Euroopan. Lisäksi Juoksengissa tämä portti on kehittämisen suhteen liikenteellisesti ylivertaisella paikalla (vrt. esim. Vihreä pysäkki).

        Napiiriä ei voi siirtää kuntakeskukseen, vaikka kuinka haluaisi. Sen matkailullisen tenhovoiman voi kyllä saada tuhottua - vääristävällä tukipolitiikalla - hajoitustyöllä.

        päättäjien mielestä taisi panna aikoinaan Tuomaan pajan pystyyn. Teki sen omalla työllään ja ideoillaan, ilman kunnan isien tukimarkkoja. Kun sitten alkoi menestyä eikä herrat päättäjät päässeet sorkkimaan ja pätemään väliin, niin sehän ei ole passannut.
        Jos vielä on sanonut muutamia valittuja ajatuksiaan ääneen kunnan herrojen läsnä ollessa, niin senhän tietää miten siinä Pellossa käy. Kunnan johto on yrittänyt näyttää, mistä se kana oikein pissii. Sillä eihän se sovi, että joku muukin voi ajatella omilla aivoillaan kuin kulloinkin vallassa olevat suurvisiirit.

        Juoksenki ja Napapiiri ovat olleet paitsiossa, kun matkailuelinkeinoa on Pellossa kehitetty. Vihreään Pysäkkiin on kyllä syydetty rahaa.
        Se on huomattu moneen kertaan, että Pellossa ei ole tapana nähdä omaa napaa pitemmälle. Tässä tapauksessa se napa on Pellon kylä ja Vihreän pysäkin seutu.


      • Kaasumies

        Se jarrumies?

        Pistä nimi tiedoksi...


      • poikkeuksellinen ole
        henkilö noiden kirjoitti:

        päättäjien mielestä taisi panna aikoinaan Tuomaan pajan pystyyn. Teki sen omalla työllään ja ideoillaan, ilman kunnan isien tukimarkkoja. Kun sitten alkoi menestyä eikä herrat päättäjät päässeet sorkkimaan ja pätemään väliin, niin sehän ei ole passannut.
        Jos vielä on sanonut muutamia valittuja ajatuksiaan ääneen kunnan herrojen läsnä ollessa, niin senhän tietää miten siinä Pellossa käy. Kunnan johto on yrittänyt näyttää, mistä se kana oikein pissii. Sillä eihän se sovi, että joku muukin voi ajatella omilla aivoillaan kuin kulloinkin vallassa olevat suurvisiirit.

        Juoksenki ja Napapiiri ovat olleet paitsiossa, kun matkailuelinkeinoa on Pellossa kehitetty. Vihreään Pysäkkiin on kyllä syydetty rahaa.
        Se on huomattu moneen kertaan, että Pellossa ei ole tapana nähdä omaa napaa pitemmälle. Tässä tapauksessa se napa on Pellon kylä ja Vihreän pysäkin seutu.

        Päänaukominen herroille ei yleensä kannata missään, oli kunta mikä hyvänsä.

        Joten se siitä viisaudestasi.

        Rovaniemeen on kyllä paha verrata, kun siellä on ihan eri liikennemäärät kuin jokivarren tiellä. Roihin lennätetään ulkomaita myöten turisteja. Mistä niitä riittäisi Pellon napapiirille?

        Autoilijoista ei ole iloa, heitä riittää hätnäppää pari kuukautta kesäisin. Sillä ei kukaan pelkästään elä.

        Tuntureille menijät eivät juuri jää kuppaamaan napapiirille. Osa pysähtyy vähäsen ylös mennessä. Alasmenijöistä ei juuri kukaan, eihän Ylläkseltä lähtiessä ole mennyt vielä kuin tiima biilissä istuessa.

        Kyllä se Tuomaan paja tossa laajuudessa taitaa olla kehityksen maksimi näillä reunaehdoilla. Turha vonkua jotain suurempaa. Tai mikäs siinä, paskaakos vongutte. Kaivakaa kuvetta kuten Myllymäen Tuomas aikoinaan ja satsatkaa vaikka velkarahalla. Katsokaa, menestyykö ideanne. Tuskin kunta sitä vastustaa, että investoitte.

        Tyhjä huutelijoita ja kunnanisien "neuvojia" on Tornionlaaksossa jo aivan riittävästi.


      • Eräs pellolainen
        Kaasumies kirjoitti:

        Se jarrumies?

        Pistä nimi tiedoksi...

        Ei nimiä kannate mainita. Sellaiset viestit yleensä poistetaan tältä palstalta.Tiedät varmaan kyseisen pohatan. Jollet ole itse ????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe