Kysymyksiä belgeistä, vastauksia?

Linnea

1. Mitkä ovat rodun hyvät puolet?
2. Entä huonot?
3. Millainen omistajan tulisi olla?
4. Miksi itse valitsit belgialaisen?
5. Mitä ongelmia belgin kanssa voisi tulla?
6. Liikkuuko rodusta jotain luuloja, jotka eivät mielestäsi pidä paikkaansa?
7. Pitäisikö belgipennun kasvatuksessa ottaa huomioon jotain erityistä?

Seuraavan koiran rotua oon mietiskellyt, ja etenkin bpk groenendael kiinnostaa. (Toinen harkinnanalainen on bordercollie)

Oon näitä kysymyksiä kysellyt jo monessakin paikassa, ja ajattelin nyt laittaa ne tännekin. :)

12

1782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rodun hyviä puolia mun näkökulmasta ja mun koirissa ilmenneitä:

tottelevainen
      oppivainen
      erittäin nopea
      melko älykäs
      sopii lähes kaikkiin harrastuslajeihin
      kaunis
      sopivankokoinen
      turkki pirkäkarvaisellakin helppo
      ei liian raskas mun makuun
      sitä saa ja pitää ja voi kouluttaa niin paljon kuin huvittaa

Huonoja puolia:

huonosti kasvatettuna oikea tuholainen
      tuhoaa pentuna kaiken
      ehtii etenkin pentuna ja nuorena joka paikkaan ja kaikkialle
      rotuun on myös eksynyt arkoja koiria - valitse kasvattaja todella huolella
      belgit ovat vihaisia - kaupunkilegenda jolla on tosi juuret -kasvatusta?

Etenkin nuorena belgi tarvitsee paljon toimintaa. Belgillä on hyvä nenä ja se on ketterä ja kestävä liikkeissään, joten se sopii hyvin agilityyn ja hakuun yms. lajeihin.

Ongelmia belgin kanssa:
      Koira voi olla arka (en tiedä, kuinkas yleistä)
      koiralla on liikaa energiaa ja tai se purkaa sitä vääriin kohteisiin
      takaa-ajovietti - meillä meinasi nuorempi pentuna lähteä hiihtäjien ja muiden liikkujien perään.
      ei pidä lapsista - totutuksesta kiinni

Luuloja.
      collien ja sakun sekoittus
      Belgit on vihaisia - väärällä kasvatuksella, belgi tarttee asiansa osaavan omistajan

Pentu pitää sosialistaa huolellisesti. koiran pitää osata käyttäytyä ja olla tottelevainen

varaudu harrastamaan!!!

• Linnea

Kiitos sulle. :)

Monipuolista harrastuskaveria mä nimenomaan haenkin. ;) Tarkoitus olisi harrastaa ainakin agilitya, tokoa, hakua/jälkeä/viestiä ja näyttelyitä. Ihan tavoitteellisesti, kilpailumielellä. (No, näyttelymenestys ei ole mulle niin hirveän tärkeää.)

Olisi kiva saada myös lisää vastauksia. :D

• on arka

belgien näyttelylinjat ovat arkoja höslöjä. Unohda ne heti. Säästyt häpeältä. Osta suoraan käyttölinjainen. Ne terveempiä, sosiaalisempia ja ennen kaikkea rohkeampia. Ne ihan oikeasti täyttävät rotumääritelmän osiot. Näyttelylinjaiset kuolevat nuorina epilepsiaan. Muuta niistä ei edes tarvitse tietää.

• näitä provoja
        on arka kirjoitti:

belgien näyttelylinjat ovat arkoja höslöjä. Unohda ne heti. Säästyt häpeältä. Osta suoraan käyttölinjainen. Ne terveempiä, sosiaalisempia ja ennen kaikkea rohkeampia. Ne ihan oikeasti täyttävät rotumääritelmän osiot. Näyttelylinjaiset kuolevat nuorina epilepsiaan. Muuta niistä ei edes tarvitse tietää.

Aloittajalle: Pidä silmät ja korvat auki. Kuuntele ja kyseenalaista. Molemmissa linjoissa on huonoja koiria, ongelmia luonteessa ja terveydessä, niinkuin kaikissa roduissa. Kasvattajiksi kun eksyy rodusta riippumatta vaikka minkälaista hiihtäjää. Toiset on valitettavasti hyvinkin uskottavia höpinöissään. Yleensä se kasvattaja joka ei ongelmia tunnusta on sieltä huonoimmasta päästä. Ja ihan varmasti huonoimmasta päästä on se, joka ohittaa omien kasvattiensa viat ja alkaa kohkaamaan naapurin ongelmista. Vähän niinkuin tässä ylempänä tämä suurella asiantuntemuksella paasaava vouhkasija ;) Tosin on hän oikeassa yhdessä asiassa: arka belgi on kelvoton belgi.

• Linnea kirjoitti:

Kiitos sulle. :)

Monipuolista harrastuskaveria mä nimenomaan haenkin. ;) Tarkoitus olisi harrastaa ainakin agilitya, tokoa, hakua/jälkeä/viestiä ja näyttelyitä. Ihan tavoitteellisesti, kilpailumielellä. (No, näyttelymenestys ei ole mulle niin hirveän tärkeää.)

Olisi kiva saada myös lisää vastauksia. :D

Tuli kiire eilen, joten viestissäni ei ole ihan kaikkea sitä, mitä olisin halunnut sanoa.

Joka tapauksessa, kannattaa vierailla belgiyhdistyksen sivuilla, www.finbelge.fi

Voit myös vierailla paikallisen koirakerhon eri lajien harjoituksissa, jos mahdollista, näkee koiria käytännössä, samoin eri lajien kilpailut sekä näyttelyt. Kisoissa kannattaa käydä siksi, että siellä voi nähdä muita kuin viimeisen päälle puunattuja koiria.

Täällä kun vilisee näitä irvijöitä ja provoilijoita, jotka luulevat tietävänsä kaiken, kehoitan lukemaan muitakin, asiallisempia palstoja, esim belgiyhdistyksen sivuilla on linkki lemmikkipalstojen belgiosastoon, joissa puhutaan rodusta, lemmikkipaltoilla on myös eri koiraurheilulajeista ja lisäksi muillekin roduille on omat palstansa, niin ja löytyypä vielä videoitakin. Joillekin näistä pitää rekkautua, mutta se on ilmaista.

Minä en tiedä kaikkea, mutta en ikimaailmassa lähtisi yleiselle palstalle mesoamaan. Toivoisin, että nämä örvijät vauivautuisivat kunnioittamaan toisten mielipidettä.

• koiruus
        on arka kirjoitti:

...noh, meillä elelee nyt 11v "näyttely linjainen, mutta on myös ollut käyttöpuolella hyvä juuri minun tarpeisiini :) ja tiedoksi tämän koiran isä on 15v ikäinen näyttelylinjainen, ja myöskin käyttövalio (vaikka näyttelylinjainen)!

Eikä koirani sisarista yksikään ole kuollut epilepsiaan, ei edes sisarpuolet... En nyt tällä tavoin sano, etteikö epilepsiaa tietyssä suku linjoissa saata olla, mutta ei kannata yleistää.

Ja muunnos on muuten groenendael ;)

• koiruus
        koiruus kirjoitti:

...noh, meillä elelee nyt 11v "näyttely linjainen, mutta on myös ollut käyttöpuolella hyvä juuri minun tarpeisiini :) ja tiedoksi tämän koiran isä on 15v ikäinen näyttelylinjainen, ja myöskin käyttövalio (vaikka näyttelylinjainen)!

Eikä koirani sisarista yksikään ole kuollut epilepsiaan, ei edes sisarpuolet... En nyt tällä tavoin sano, etteikö epilepsiaa tietyssä suku linjoissa saata olla, mutta ei kannata yleistää.

Ja muunnos on muuten groenendael ;)

...mutta en jaksanut niitä alkaa tässä luetteloimaan :)) Kaksi kuollut koirani pentuesisarruksista, ihan muuhun sairauteen... ja ei ole kovin kauaa... yli 10v ikäiseksi kaikki elivät...

• Linnea
        koiruus kirjoitti:

...mutta en jaksanut niitä alkaa tässä luetteloimaan :)) Kaksi kuollut koirani pentuesisarruksista, ihan muuhun sairauteen... ja ei ole kovin kauaa... yli 10v ikäiseksi kaikki elivät...

Oon kysellyt belgeistä tätä ennen jo Belgipalstalla, koirat.comissa, hauva.comissa ja SBPKY:n sivut on koluttu läpi moneen kertaan, ne on mulla suosikeissakin. :) En yleensä hirveästi suomi24:sessa liiku, mutta kun katsoin että täällä on tälläinenkin osasto, niin ajattelin että kysynpä teiltäkin...

Belgeistä on tällä hetkellä kokemusta yhden viikonloppuhoidon verran, ja nyt keväämmällä olisi tarkoitus käydä myös kokeissa ja muissa kisoissa.

Kiitokset vastanneille. ;) Lisääkin otan toki vastaan.

• Jasu
        on arka kirjoitti:

Kelvotonta on ainakin suositella uudelle belginhankkijalle nyt hankkia käyttölinjainen!
        'Täyttävät rotumääritelmän osiot' ...niin, siitäkin voi olla montaa mieltä.

Tiedän useita loistavia käyttölinjankin koiria, mutta en todellakaan menis suosittelemaan ensikoiraksi käyttölinjaista. Huh huh.

Kyllä niissä 'näyttelylinjaisissakin' on niitä kultaisemman keskitien kasvattajia, joiden koirista on tavallisiin harrastuksiin (pk, tottis, pera, jne jne) aivan loistavasti ainesta. Ääripään näyttelykoiraa en itsekään ottaisi, mutta se keskitien tallaajatyyppi on monille ihan nappivalinta, siis näille, jotka eivät suojelua halua harrastaa tai käytä koiraa työkoirana vaan jotka haluavat käsissä pysyvän, rohkean harrastuskaverin. :)

• viisastu
        Linnea kirjoitti:

Oon kysellyt belgeistä tätä ennen jo Belgipalstalla, koirat.comissa, hauva.comissa ja SBPKY:n sivut on koluttu läpi moneen kertaan, ne on mulla suosikeissakin. :) En yleensä hirveästi suomi24:sessa liiku, mutta kun katsoin että täällä on tälläinenkin osasto, niin ajattelin että kysynpä teiltäkin...

Belgeistä on tällä hetkellä kokemusta yhden viikonloppuhoidon verran, ja nyt keväämmällä olisi tarkoitus käydä myös kokeissa ja muissa kisoissa.

Kiitokset vastanneille. ;) Lisääkin otan toki vastaan.

Mee kattoon treenejä, tokoa, agilityä, suojelua(ipoa) etc. Treeneissä ja kisoissa näät linjojen erot ja osaat valita itsellesi sopivimman murrin. Ja soittele kasvatajille ja kysele asioita. Vuoden kuluttua olet jo viisaampi. Pelkästään netistä et oikeaa tietoa löydä.

• Nimetön
        on arka kirjoitti:

on kolme näyttölinjaista tervutyttöä ja YKSIKÄÄN ei ole arka, höslö tms. Kaikki terveitä, rohkeita, temperamenttisia ja erittäin sosiaalisia. Kaiken lisäksi kauniita. Näyttelyistä tullut upeaa menestystä samoin pk-lajeista ja agilitystä hyviä tuloksia.

• åke

1.Kaunis, monipuolinen harrastuskoira oikein koulutettuna. 2.Monet erilaiset perinnölliset sairaudet, luonneongelmat, äänekäs, jotkut yksilöt eivät tule toimeen toisten koirien kanssa - eikä ihmisten. 3.Aktiivinen ja valmis harrastamaan paljon koiransa kanssa, todella kiinnostunut rodusta, kärsivällinen ja fiksu koiransa koulutuksen kanssa (belggari on terävä mutta herkkä koira). 4.Monipuolinen 5.Joku perinnöllinen sairaus, allergia, käytösongelmat tai koulutusvirhe, äänekäs (yksinolo), eri linjojen harrastajien väliset mielipide-erot. 6.? 7.Napakka mutta lempeä ja johdonmukainen kasvatus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8580
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2449
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2251
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      37
      1995
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1737
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1390
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1147
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1033
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe