Mitä mieltä murteista?

niisku-myy46

Jossakin vaiheessa oli oikein murrebuumi. Suunnilleen kaikki käännettiin "omalle murteelle". Mutta jos savolaisena yritti lukea jotain stadin murteella kirjoitettua Aku Ankkaa, niin "iloa" riitti moneksi illaksi ;)

Mutta mitä mieltä murteista olette noin yleensä? Uskallatteko puhua omaa murrettanne?

Minen muuta oekeen ossookkaan :) Ja jollain tavalla tuntuu, että ainakin savon murre saa ihmiset vähintäänkin hymähtelemään huvittuneesti.

17

1160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sara41

Tottakai uskallan puhua omalla savon murteellani, ja sitä viännän aina puhekielessä. Meilläpäin se on ihan luonnollista, kun melkein kaikki puhuvat, eikä sille kukaan naureskele :)

• savon seppä

sitä murretta tulee puhuttua, mutta ei kuitenkaan aina niin puhtaasti, riippuu tilanteesta. Murteethan ovat tosi kiva juttu..:)))

• SavoNainen46
        savon seppä kirjoitti:

sitä murretta tulee puhuttua, mutta ei kuitenkaan aina niin puhtaasti, riippuu tilanteesta. Murteethan ovat tosi kiva juttu..:)))

on kaks erj asijjoo. Savvoo huastoo ryplättää hyvästi, mutta otappa ja ruppee kirjottammaan. Jopa onnii vaekeemp juttu. Sama kaete lienöön muissae murteissa?

Kokkeilin minä lukkee savon murteella kirjoitettuva kalevalloo. Kaks rivijä piäsin ensmäeseltä sivulta ja lopetin.. Ku ee muutenkaan oekeen ou sitä, mittee tykkee lukkee... vaekka onnii hieno kirja, ee siinä mitä :)

• savon seppä
        SavoNainen46 kirjoitti:

on kaks erj asijjoo. Savvoo huastoo ryplättää hyvästi, mutta otappa ja ruppee kirjottammaan. Jopa onnii vaekeemp juttu. Sama kaete lienöön muissae murteissa?

Kokkeilin minä lukkee savon murteella kirjoitettuva kalevalloo. Kaks rivijä piäsin ensmäeseltä sivulta ja lopetin.. Ku ee muutenkaan oekeen ou sitä, mittee tykkee lukkee... vaekka onnii hieno kirja, ee siinä mitä :)

se on, vaikea lukea ja helppo puhua...vai miten se nyt oli...:)))

• Sara41
        savon seppä kirjoitti:

niinhän ne ovat, ei kaikkien tarvitsekaan olla niin kirjakielisiä. Tietysti näin kirjoittaessa ei tule koskaan viännettyä :)))

• savon seppä
        Sara41 kirjoitti:

niinhän ne ovat, ei kaikkien tarvitsekaan olla niin kirjakielisiä. Tietysti näin kirjoittaessa ei tule koskaan viännettyä :)))

kiva selvittää miten murteet ovat saaneet alkunsa, kun suomessakin on murteita varmaan kymmeniä. Liekköhän se ollut alun alkaen jokin erottautumis keino...:))

• ovat

kielen rikkautta, joten nauttikaamme niistä :o)

• luojanlapsi

Minusta murteet ovat ihania, eivätkä saisi kadota.
      Se vaara kyllä minusta uhkaa, kun monessa paikassa on "hienoa" tai pakollista puhua yleiskieltä.
      Itse puhun paljon murteella ja ne tarttuvatkin minulle helposti, kun jonkun päivän oleskelen eri murre alueella.
      MURTEET KUNNIAAN.

• Laahustava

Ne on ihan ylivoimaisia lukea.Yritin lukea Kalle Päätaloa ja parin sivun lukemiseen meni tunti niin luovutin,mutta onneksi kirjastosta löytyi monta Päätalon teosta kuuntelukasetteina.
      Ei väsynyt silmät eikä mennyt kauaa aikaa kirjassa kun oli"luettu".
      Sujuvasti kuuntelen ja jopa aika paljon puheesta ymmärrän

• salakaataja

jonkin matkaa lukee, mutta pitkään on aekamoesen rasittavvoo. Sellaisia lyhyitä jutunpätkiä on kiva likea. Ja muutkin kuin sawox textatut. Pohojammaan mahtavat murteet olis kans mukavia lukea, aikaas lailla nirsollaasesti niitä tännekin tarjoovat, eivät kehtoo .
      Mansee ja stadii, saatika pätkittyä rannikon..

• ensimmäisellä luokalla ope antoi ohjeen, että puhukaa vain murteella jos ja kun haluatte, mutta kirjoittakaa kirjakieltä. Tätä neuvoa olen noudattanut reilut 50 vuotta ja edelleen olen sitä mieltä, että se oli hyvä neuvo. Murteella puhuvaa on kyllä mukava kuunnella, mutta kirjoitettuna liian työlästä tankattavaa.

• Savotar4+

Niin, pelkäättekö saavanne pöljän maineen vai puhutteko savon murretta myös hienojen pääkaupunkilaisten joukossa?

• savon seppä

savon murretta uskaltaa hesassa puhua, mutta ongelma on siinä, että tuleeko ymmärretyksi...:))

• asukki, entinen

6:n vuoden aikana tuli mitta täyteen siitä pakkohauskasta jengistä!
      Savon, tai millään muulla murteella kirjoitettun tekstin lukemista en viitsi edes aloittaa.

Itse puhun kotiseutuni murretta joka paikassa.

Murteiden käyttö puhekielessä on aivan luonnollista ja kirjoitettuna lukekoot ne jotka haluavat.

Mutta: Saattaapi tuo ollannii tai ollannii olemattannii!!!!!

• murteensa

erityisestä "lupsakkuudesta".

Olen Länsi-Suomesta, eikä savolaisella murteella väännetty juttu ole lainkaan hauskaa minun korvissani. Varsinkin sillä murteella painettu teksti on vain tylsää - ei ollenkaan hauskaa.

Mutta erityisesti minua rasittaa se, että savolaiset ilmeisesti kuvittelevat oman murteensa olevan jotenkin ylivoimainen muihin suomen kielen murteisiin nähden.

Tulkaa jo alas sieltä itse rakentamaltanne jalustalta.

• Sanojen lisäykset ärsyttää.

Mua ärsyttää murteissa kaikki lisäkirjaimet. Tuntuu siltä, että lappilaiset tukehtuvat siihen h-kirjaimeensa, jota täytyy sanoihin lisätä. Joikaamaan eli siellä joikhaamaan = yäk. Pohjanmaalla pilkku on pilikku = yäk. Itä-Suomessa mennään vaikka seminaariin eli siellä seminaariloihin = yäk.

• elias

etsippä lapin murrekartta..h:ta jankuttaa nää nuuskakauralaiset,eli tornion lappi.ja kemijoen alaosa keminmaa-roi.kemin lapissa,eli roi-sodankylä-ivalo,ei h tule mihinkään väliin.samoin itäkairassa oma murre,ei hoo kuulu sinnekkään..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      24
      2660
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1586
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1384
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1174
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1150
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      994
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      942
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      941
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      216
      899
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      108
      830
    Aihe