Oulun vai Turun hammaslääkis?

Juho

Nyt yo-kirjotuksiin lukemisen keskellä pyörii jatkuvasti päässä arvuuttelu mistä itsensä mahdollisesti löytää ensi syksynä. Asuinpaikka on sellainen, että muutto on lähes välttämätön ja edessä syksyllä, joten sinänsä pidemmällekkin lähteminen ei ole sen vaikeampaa.

Tulevana alana on mielessä hammaslääkis. Tai ei vain mielessä vaan tavoite numero uno nyt keväälle. Perinteinen linja houkuttelisi hiukan enemmän, vaan olisi kiva saada paikka mahdollisesti jo ensi syksyksi, ilman montaa hakukertaa. Mikäli onnistaa, mahdollisesti haen jälkeenpäin normaalilinjalle, ehkä, en tiedä vielä, sen ajan murhe ;)
Paikoista Helsinki olisi toki mieleisin, mutta sijainti liian lähellä senaatintoria tietää tukalat pääsyvaatimukset :)
Jäljellä siis otsikonmukaiset Oulu ja Turku. Ja nyt kysymys kuuluukin, kumpaan on alempi pääsyvaatimus? Tilastot kertoo lähes identtisistä pääsyprosenteista, joten perusteltu ja asiallinen selonteko olisi paikallaan.
"Ei kannata kytätä sitä missä aita on matalin" -juttuja olen lukenut jo yhden jos toisenkin, niille ei ole nyt paikkaa. Tarkoituksena kun on saada helpotusta päätökseen.

17

2592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • medisinaren

      Opiskelen itse oulussa yleisellä ja voin sanoa että oulun hampaalle on erittäin helppo päästä. Mutta kannattaisiko kuitenkin yrittää ensiksi yleiselle...?

    • asiallinen_tuntija

      Eroja ei taida juuri olla. Hae sinne, missä haluat opiskella äläkä kyttää pisteitä; erot ovat usein sen verran kosmeettisia että siinäpähän kiroat jos olisit päässytkin sinne missä haluat olla mutta hait muualle kun luulit sisäänpääsyä helpommaksi. Kyllä hyvin täytyy pääsykokeessa pärjätä vaikka hakisit minne.

      • Juho

        Joo, tietenkin enemmän vaikuttaa tunnepuoli, eli kummassa paikassa luulisi viihtyvän paremmin. Olen melko sopeutuvainen minne vain, mutta luulen että Turku se kuitenkin tulee olemaan. Ennaltakin hieman tuttu kaupunki. Oulu varmasti kaupunkina kiva, mutta tälläiselle etelän kehäketuhenkiselle tuntuu sijainti liian kaukaiselta ja "keskellä ei mitään" olevalta ;)
        Lisäksi Turussa on täysin uudet ja kuulemma hienot puitteet, 2-3 vuotta sittenhän se vasta uudelleen avattiin.
        "Kumpaan helpommin sisään" -kysymyksen tarkoitus oli vain saada viimeinen pala tietopalapeliin josta tehdä lopullinen päätös.


      • medisinaren
        Juho kirjoitti:

        Joo, tietenkin enemmän vaikuttaa tunnepuoli, eli kummassa paikassa luulisi viihtyvän paremmin. Olen melko sopeutuvainen minne vain, mutta luulen että Turku se kuitenkin tulee olemaan. Ennaltakin hieman tuttu kaupunki. Oulu varmasti kaupunkina kiva, mutta tälläiselle etelän kehäketuhenkiselle tuntuu sijainti liian kaukaiselta ja "keskellä ei mitään" olevalta ;)
        Lisäksi Turussa on täysin uudet ja kuulemma hienot puitteet, 2-3 vuotta sittenhän se vasta uudelleen avattiin.
        "Kumpaan helpommin sisään" -kysymyksen tarkoitus oli vain saada viimeinen pala tietopalapeliin josta tehdä lopullinen päätös.

        Ei siellä mitää uusia puitteita ole. Niihin vanhoihin tiloihin palasivat. siis turussa oli aiemminkin ollut hammaspuoli.


      • asiallinen_tuntija
        medisinaren kirjoitti:

        Ei siellä mitää uusia puitteita ole. Niihin vanhoihin tiloihin palasivat. siis turussa oli aiemminkin ollut hammaspuoli.

        Onhan tuosta ollut mediuutisissakin että saivat uudet ryhmätyötilat ja kaikkea, oikein ministeritkin kävivät ihmettelemässä kamoja.


      • medisinaren
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

        Onhan tuosta ollut mediuutisissakin että saivat uudet ryhmätyötilat ja kaikkea, oikein ministeritkin kävivät ihmettelemässä kamoja.

        No joo. Katsoin vaan että ainakin samassa rakennuksessa toimivat kuin ennenkin...voi olla että tekivät sit remppaa sinne.


    • hakija

      Toissa vuonna Oulun hampaalle on päässyt sisään 21,7% hakijoista kun taas yleiselle puolelle pääsi 21,9%, viime vuonna prosentit ovat olleet 29,7(h) ja 21,5(y). Luultavasti taas ensi vuonna hampaalle on enemmän hakijoita, ne kun tapaavat vaihdella jota toinen vuosi juuri sen mukaan mihin edellisenä vuonna on ollut helppo päästä (seuraavana vuonna sinne on paljon enemmän hakijoita).
      En tiedä mitkä nuo prosentit ovat Turussa, mutta näiden Oulun tulosten valossa hakisin itse kyllä suoraan yleiselle puolelle jos sinne olen menossa ja jättäisin hampaan paikat niille jotka haluavat valmistuakin hammaslääkäreiksi.

      • medisinaren

        Itse olen henkilökohtaisesti käynyt katsomassa noita sisäänpääsyn raakapisteitä ja niissä oli erittäin huomattava ero. Ja siis yleisen ja hampaan kokeet tarkistetaan oulussa varmasti ihan samalla tavalla. Ei sisäänpääsy-% kaikkea kerro...


      • Juho
        medisinaren kirjoitti:

        Itse olen henkilökohtaisesti käynyt katsomassa noita sisäänpääsyn raakapisteitä ja niissä oli erittäin huomattava ero. Ja siis yleisen ja hampaan kokeet tarkistetaan oulussa varmasti ihan samalla tavalla. Ei sisäänpääsy-% kaikkea kerro...

        Kyllä vain. Prosentit lähentelee vuosi vuodelta enemmän toisiaan, mutta pisterajat ovat huomattavati alemmat.
        En nyt nopeasti etsimällä löytänyt mitään kättä pidempää materiaalia, mutta sellaiset luvut pisteissä kuin 76 vs. 91 löytyy alitajunnasta, kuitenkin jotain tuota luokkaa.
        Miksi en hae suoraa yleiselle? Taktikointi. Juuri alempien pisterajojen takia hampaalle on enemmän tai vähemmän helpompi päästä, vaikka sekään ei todallakaan ole itsestäänselvyys. Seuraavana(/vina) vuonna(/sina) yleiselle hakiessa olisi mukava olla jokin backup jos sinne ei pääsisikään. Ja mikäs mukavampi olisi kuin hammaslääkis, jonka tutkinto on jo menossa. Mitkään muut koulutukset kuin ei oikein tunnu olevan "se oikea".


      • medisinaren
        Juho kirjoitti:

        Kyllä vain. Prosentit lähentelee vuosi vuodelta enemmän toisiaan, mutta pisterajat ovat huomattavati alemmat.
        En nyt nopeasti etsimällä löytänyt mitään kättä pidempää materiaalia, mutta sellaiset luvut pisteissä kuin 76 vs. 91 löytyy alitajunnasta, kuitenkin jotain tuota luokkaa.
        Miksi en hae suoraa yleiselle? Taktikointi. Juuri alempien pisterajojen takia hampaalle on enemmän tai vähemmän helpompi päästä, vaikka sekään ei todallakaan ole itsestäänselvyys. Seuraavana(/vina) vuonna(/sina) yleiselle hakiessa olisi mukava olla jokin backup jos sinne ei pääsisikään. Ja mikäs mukavampi olisi kuin hammaslääkis, jonka tutkinto on jo menossa. Mitkään muut koulutukset kuin ei oikein tunnu olevan "se oikea".

        Sen jälkeen kun on päässyt sisään niin uudestaan hakeminen voi tuntua erittäin kaukaiselta ja hankalalta. Eli suosittelisin että hakisit nyt sinne minne oikeasti eniten haluaisit ja vasta sen jälkeen miettisit kakkosvaihtoehtoja jos paikkaa et saa.


      • puksutti
        medisinaren kirjoitti:

        Sen jälkeen kun on päässyt sisään niin uudestaan hakeminen voi tuntua erittäin kaukaiselta ja hankalalta. Eli suosittelisin että hakisit nyt sinne minne oikeasti eniten haluaisit ja vasta sen jälkeen miettisit kakkosvaihtoehtoja jos paikkaa et saa.

        Oulussa oli ainakin tänä vuonna muistaakseni niin, että hampaalle raakapisteitä tarvittiin jotain 80 luokkaa, alle 90 joka tapauksessa. Yleiselle taas oli kaiketi 113-115 alimmat pisterajat, mikäli en aivan väärin muista. Olivat skaalanneet nuo hampaan pisteet erilaisella kertoimella, joten skaalatut pisteet eivät niin hirveästi eronneet toisistaan hampaan ja yleisen välillä.


      • puksutti
        puksutti kirjoitti:

        Oulussa oli ainakin tänä vuonna muistaakseni niin, että hampaalle raakapisteitä tarvittiin jotain 80 luokkaa, alle 90 joka tapauksessa. Yleiselle taas oli kaiketi 113-115 alimmat pisterajat, mikäli en aivan väärin muista. Olivat skaalanneet nuo hampaan pisteet erilaisella kertoimella, joten skaalatut pisteet eivät niin hirveästi eronneet toisistaan hampaan ja yleisen välillä.

        tarkoitan tietenkin vuotta 2005. :)


      • medisinaren
        puksutti kirjoitti:

        tarkoitan tietenkin vuotta 2005. :)

        Skaalaus tapahtuu niin että parhaiten menestynyt saa täydet pisteet ja muut sitten tästä alaspäin. Tämän vuoksi skaalattuja pisteitä ei kannata huomioida vaan raakapisteet.


      • kuulopuhetta
        medisinaren kirjoitti:

        Sen jälkeen kun on päässyt sisään niin uudestaan hakeminen voi tuntua erittäin kaukaiselta ja hankalalta. Eli suosittelisin että hakisit nyt sinne minne oikeasti eniten haluaisit ja vasta sen jälkeen miettisit kakkosvaihtoehtoja jos paikkaa et saa.

        voihan sitä hakea hampaalle ja sitten hakea uudestaan yleiselle. Ainakin Helsingissä kuulemani mukaan opetus on täysin samaa kahden vuoden ajan yleisellä ja hampaalla, joten koko kaksi vuotta saa korvattua jolloin aikaa ei mene hukkaan. Turusta ja Oulusta en tiedä yhtään.


      • medisinaren
        kuulopuhetta kirjoitti:

        voihan sitä hakea hampaalle ja sitten hakea uudestaan yleiselle. Ainakin Helsingissä kuulemani mukaan opetus on täysin samaa kahden vuoden ajan yleisellä ja hampaalla, joten koko kaksi vuotta saa korvattua jolloin aikaa ei mene hukkaan. Turusta ja Oulusta en tiedä yhtään.

        Sama homma muuallakin. Lähinnä hampaalaisilla o pari ylinmäärästä luentoa anatomiassa ja semmosissa.


      • Juho
        kuulopuhetta kirjoitti:

        voihan sitä hakea hampaalle ja sitten hakea uudestaan yleiselle. Ainakin Helsingissä kuulemani mukaan opetus on täysin samaa kahden vuoden ajan yleisellä ja hampaalla, joten koko kaksi vuotta saa korvattua jolloin aikaa ei mene hukkaan. Turusta ja Oulusta en tiedä yhtään.

        Juuri noin. Ja ensimmäisten kahden vuoden keväät ovat vielä kuulemma sellasia että pääsykokeisiinkin riittää aikaa lukea.

        Vastaanpa samassa yhteydessä noihin "mene suoraan yleiselle"-kysymyksiin. Joku mainitsi että hakeminen taas seuraavana keväännä yleiselle (olettaen että on paikka hampaalla) voi olla turhauttavaa. No, mietin sen itse näinpäin: Turhauttavampaa olisi vielä hakea parin yleiselle yrittämisen vuoden jälkeen hampaalle.
        Itse en näe hammasta niinkään mainittuna "kakkosvalintana", olen onnesta soikea jo sinne päästessä.

        Tuli printattua tuossa Turun hakulomakkeet, antaa nyt vielä parisen viikkoa pyöriä pöydällä, kunnes on varma että haluaa rustata nimen alle..


      • asiallinen_tuntija
        kuulopuhetta kirjoitti:

        voihan sitä hakea hampaalle ja sitten hakea uudestaan yleiselle. Ainakin Helsingissä kuulemani mukaan opetus on täysin samaa kahden vuoden ajan yleisellä ja hampaalla, joten koko kaksi vuotta saa korvattua jolloin aikaa ei mene hukkaan. Turusta ja Oulusta en tiedä yhtään.

        Turussa on kymmeniä ovareita nimenomaan hampaan kliinistä ja muuta opetusta jo kahden ensimmäisen vuoden aikana, eli korvaavuutta ei löydy suoraan ll-puolen opintoihin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe