Paljonko metsuri sahaa

Honka

Paljonko metsuri sahaa päivässä nyky sahoilla (siis tankillisia) ja vuodessa kiintojakin se tietysti riippuu miten on pelkkää sahausta.
Itse olen hankinta hakkaaja ja nimulle riittää kyllä sellanen 4-6 tankkia päivässä sahana on Stihl 200.
Joskus alku syksystä olen tehnyt kuitua jopa 7 tankkia päivässä,mutta sitten kyllä olen ollut ihan sippi.
Minun sahallani tuleen noin kiinto tankilla jos ei ota energia puuta talteen tulee reilu kiintokin.(havukuitua/koivukuitua ja tukkia harvakseltaan)
Miksi vertaan,niin tuntuu vaan ettei omasta metästäkään tahdo päästä palkolleen..aattelee, että miten hirviveesti se ammattimies oikein jaksaa päivässä tehä.

16

5962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltsikalla

      oli puhetta ...ne sahaa kuusi tankillista ja sitten kiireesti kotiin ,hankkeet nousee kuulema sen jälkeen niin ylös et verottaja vie suurimman osan...
      ensiharvennuksella tankillisten määrällä voi arvioida mottit yhtä tarkaan kuin motolla mittaamalla......kun vuosia tehny tahti aina sama...

    • huskulla

      Neljä litraa on mukana joka päivä tarkoitus sahata kaikki pois päivän mittaan tekee pyöreästi 7 tankillista, riippuen sahaako ensiharvennus kuusikkoa vai koivikkoa.Palkasta puheen ollen verottaja vie aina omansa summasta riippumatta, puheet on puheita!

    • hurja määrä!

      Sahastahan se riippuu, kuinka paljon tankkiin mahtuu bensaa ja mitkä on tehot. Isolla Huskulla tekee tukkia 7-8 tankillisella semmosen 25-30 kiintoa päivässä, siis mäntyä, kuusta vähemmän oksaisuudesta riippuen. Paljon olen sahanut Stihl 026:lla ensiharvennuksia, sillä saa 5-6 tankillisella ihan tarpeeksi.

      Meitä on niin monenlaisia puunhakkaajia, että yleistäminen vie välillä ihan hakoteille. Toiselle riittää vajaa satanen päivässä, toiselle vasta puolitoista. Ikä hidastaa tahtia, samoin lumi ja muut keliolosuhteet.

      TES-urakalla jos tekee, niin ei siitä verottaja vielä ehdi hermostumaan, kyllä tienestit jää siihen satasen paikkeille. Siis brutto ja siitä vielä sahakulut pois, eli käteen jää noin 60-70E.

      Hosumalla ja huonoa jälkeä tekemällä tienaa tietenkin enemmän, ainakin jonkin aikaa...

    • kuustoista

      Pitikö minun tämäkin mennä lukemaan.Nyt alko hatuttamaan ihan per..leesti.Ite olen sahaillut 2-3 tankkia EH.ta päivässä ja ei ukosta kuivaa paikkaa löyvy, vaikka pakkasta ois miten paljon.Voi hyväntähen,että on kunto huono.Kaivukonetta kun ajelee työkseen,ni kyllä siinä kunto rapistuu salakavalasti kun tuo liikunta ei oikein tunnu maistuvan. Miten työ yleensä teette,kasaus joka rungon jälkeen,tankillisen jälkeen vai ?

    • kaveri..

      Kuulin tuossa vasta ikään sellasesta kaverista,joka oli kuulemma sahannut 13 tankkia päivässä moottorisahalla päätehakkuuta.

      • haskulla

        Kunto kasvaa liikkuessa, tänään keväisen päivän kunniaksi 8-18 töissä ensi harvennus kuusikkoa, rupeaa oksat nöyrtymään nolla kelillä saa jopa puita kaatumaankin ja jotain aikaiseksi.


      • Valtrakas

        ..olen joskus,hamassa nuoruudessa(nyt38v),sahannu useampina päivinä kombikannun bensapuolen tyhjäksi sahan tankki..
        Näin kevättalvella päivien pidetessä se oli mahollista.Enää ei kyl jaksais..!Saha tais olla HQ 242.


    • Anonyymi

      3 m kuitua hyvässä kohtaa nuorena mäni se 2.35 kiintoo tankilla koura kasoihin. Siis 14.1 m3 kun sattui parempi kohta kerrankin tehtäväks, eikä lumi enään haitannut ku 20cm ja meni jalka läpi helposti. Eikä siihen 8 tuntia saa menemään. Urakka 6.5-7 tunnin väliin

      • Anonyymi

        Ainoa järkevä kommentti ketjussa. Muut puhuu tankillisista ja sinä sentään puumääristä.

        Itse sahasin nuorempana päivässä vain noin 7-8kiintoa kuitu/ päivä ja ajatin puut muilla ja nimenomaan tuota 3 metristä minäkin. Nykyään jo ikääntyneenä puuhastelijana sahaan ja ajan mönkijällä samoin tein lanssiin noin 4 kiintokuutiota normimittaisessa työpäivässä. Päätehakkuita en ole tehnyt, joten niistä puumääristä ei ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa järkevä kommentti ketjussa. Muut puhuu tankillisista ja sinä sentään puumääristä.

        Itse sahasin nuorempana päivässä vain noin 7-8kiintoa kuitu/ päivä ja ajatin puut muilla ja nimenomaan tuota 3 metristä minäkin. Nykyään jo ikääntyneenä puuhastelijana sahaan ja ajan mönkijällä samoin tein lanssiin noin 4 kiintokuutiota normimittaisessa työpäivässä. Päätehakkuita en ole tehnyt, joten niistä puumääristä ei ole kokemusta.

        Koko metsurihomma "kannatavana" on tappohommaa. Jos aikoo hankkia tuollaisella raatamistyöllä, niin on taatusti romu siinä iässä kun pitäisi alkka nauttia eläkkeestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko metsurihomma "kannatavana" on tappohommaa. Jos aikoo hankkia tuollaisella raatamistyöllä, niin on taatusti romu siinä iässä kun pitäisi alkka nauttia eläkkeestä.

        Jos "mesurihomman" näkee vain moottorisaha työnä, niin varmasti on romu ennen eläkeikää. Itse olen työskennellyt metsurina yli 20v ja kaikki työ on vain raivaussaha hommaa. Tuo nyt on jo heti huomattavasti ergonomisempaa tehdä selkä suorana työtä. Kun muistaa venytellä ja jumpata ohessa, niin pysyy kunnossa.
        Moottorisaha hommaa teen vain vapaa-ajalla itselleni polttopuita ja tutuille pihapuita kaadellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "mesurihomman" näkee vain moottorisaha työnä, niin varmasti on romu ennen eläkeikää. Itse olen työskennellyt metsurina yli 20v ja kaikki työ on vain raivaussaha hommaa. Tuo nyt on jo heti huomattavasti ergonomisempaa tehdä selkä suorana työtä. Kun muistaa venytellä ja jumpata ohessa, niin pysyy kunnossa.
        Moottorisaha hommaa teen vain vapaa-ajalla itselleni polttopuita ja tutuille pihapuita kaadellen.

        Kaikkeen tottuu, myös metsätöihin. Tottumattomalle raskasta, jopa epätoivoista hommaa.
        Metsuri joka on tehnyt hakkuita/raivauksia vuodesta toiseen on raskaan työpäivän päätteeksi virkeässä kunnossa.

        Nämä itsensä hajoittajat on yleensä ollut näitä kausityöntekijöitä/ riuhtojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "mesurihomman" näkee vain moottorisaha työnä, niin varmasti on romu ennen eläkeikää. Itse olen työskennellyt metsurina yli 20v ja kaikki työ on vain raivaussaha hommaa. Tuo nyt on jo heti huomattavasti ergonomisempaa tehdä selkä suorana työtä. Kun muistaa venytellä ja jumpata ohessa, niin pysyy kunnossa.
        Moottorisaha hommaa teen vain vapaa-ajalla itselleni polttopuita ja tutuille pihapuita kaadellen.

        Kaikkeen tottuu, myös metsätöihin. Tottumattomalle raskasta, jopa epätoivoista hommaa.
        Metsuri joka on tehnyt hakkuita/raivauksia vuodesta toiseen on raskaan työpäivän päätteeksi virkeässä kunnossa.

        Nämä itsensä hajoittajat on yleensä ollut näitä kausityöntekijöitä/ riuhtojia.


    • Anonyymi

      Itse hakkaan noin 6000 mottia ensi ja kakkosharvennuksia vuodessa. Sahana kakdi 550 huskua. Pensaa palaa perkeleesti.

    • Anonyymi

      Vieläkö joku firma tarjoaa metsureilleen/yrittäjilleen tontti/harvennushakkuita sahahommina?

      Tässä kun katsonut juutuupin ihmeellistä maailmaa, niin eräs hlö näyttää tekevän melkoisesti tontti/harvennushakkuita.
      Mutta paikallisilta firmoilta kun on kysellyt saa vain paskainen naurun ja vastauksen, että motolla ne hoidetaan.

      Hieman alkaa puuduttaa istutus ja raivaustyöt, 13 vuotta kun niitä on pääsääntöisesti vain tehty.
      Moottorisahalla tuttujen metsiä harvennettu sekä tonttihakkuita tehnyt.

      Mielenkiintoa löytyisi tehdä enemmänkin.

    • Anonyymi

      Vieläkö joku firma tarjoaa metsureilleen/yrittäjilleen tontti/harvennushakkuita sahahommina?

      Tässä kun katsonut juutuupin ihmeellistä maailmaa, niin eräs hlö näyttää tekevän melkoisesti tontti/harvennushakkuita.
      Mutta paikallisilta firmoilta kun on kysellyt saa vain paskainen naurun ja vastauksen, että motolla ne hoidetaan.

      Hieman alkaa puuduttaa istutus ja raivaustyöt, 13 vuotta kun niitä on pääsääntöisesti vain tehty.
      Moottorisahalla tuttujen metsiä harvennettu sekä tonttihakkuita tehnyt.

      Mielenkiintoa löytyisi tehdä enemmänkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe