Hei nyt tarvitsisin apua ja tietoa miten toimia. Ostimme omakotitalon mistä olemme maksaneet käsirahan ja loppuhinnan maksu maaliskuun lopulla. Aloimme tehdä remonttia ja selvisikin että talossa on valesokkeli johon on mennyt vettä joskus ja näin alajuoksu ja runkotolpat ympäri taloa ovat kostuneet joskus, mutta nyt ovat kuivat. Kosteutta nyt ei ole missään. He itse olivat joskus 90 luvulla tehneet remonttia eteiseen ja huomanneet kosteutta ja vaihtaneet runkotolpan eteisen seinään. Siitä ei kuitenkaan ollut kaupan yhteydessä mmitään puhetta, vaan vasta sitten kun löysimme vanhaa kosteutta seinän välistä. Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Onnistuuko tässä tapauksessa hinnan alennus? Täytyy ottaa kuluttaja -asiamieheen yhteys, mutta sen saa selville vasta ensi viikosta...
Valesokkeli ja myyjän korvausvelvollisuus?
5
7083
Vastaukset
- piilovikaa
jos varsinaista hometta eilä lahoa löydy. Eli hinnan alennusta ei näillä tiedoilla voi edes ehdottaa.
Valesokkelirakenne näkyy tai pitäisi huomata ennen kaupantekoa. Se ei ole piilovika.
Kauppahan on kaiketi jo tehty eli perua ei voi.
Tai jos kauppa tekemättä niin käsirahamenetyksellä pääsette siitä eroon. - Vanhempi suunnittelija
Kuluttajasuoja tulkitsee elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisiä kiistoja. Missä tässä on elinkeinonharjoittaja tai yritys yleensä?
- rakentamista
Ilmeisesti kahden yksityisen tekemä kauppa. Valesokkeli on tyypillinen aikakautensa tuotannossa. Ulkoapäin sokkeli näyttää korkeammalta kuin todellisuudessa onkaan. Oviaukosta sokkelin korkeus paljastuu.
Kuntotarkastaja mainitsee asiasta, mutta se ei ole virhe, vaan tosiaan osa 70- luvulla rakenettujen talojen rakennustapaa. Jos talo on kuiva, ei mitään ongelmaa pitäisi olla. Runkotolpan vaihtaminen aika ajoin kuulu näinollen normaaleihin huoltoihin matalan sokkelin päästämästä kosteuden johdosta.
Vanhoissa kiinteistössä on tehty ja pitääkin tehdä korjauksia ja huoltotöitä. Osasta myyjällä ei ole tietoa, osa on jo unohtunut. Nykyään uusissa taloissa voidaan pitää ns. huoltokirjaa jossa kaikki toimenpiteet ja huollot näkyvät.
Myyjän vastuu on viisi vuotta kaupanteon jälkeen. - meilläkin
Meidänkin talo on 70-luvulta ja talossa on valesokkeli koolattu lattia.
Talomme tilanne on se, että lattiarakenteista löytyi hometta ja nyt on remontti tulossa.
Samalla kuulemma kannattaa kengittää, jolloin ongelmarakenne poistuu eikä tarvitse asiaan enää sitten palata. Myös tuulettuva lattiarakenne tod. näk. laitetaan.
Eli on valesokkeli JA hometta eli piilovika (siis tuo home), joten myyjä on vastuussa.
Toisaalta olen varmaan suurimman osan iästäni asunut 70- ja 80-luvun taloissa joissa on ollut piilosokkeli ilman mitään ongelmia. - alennukseen_ei_ole_syytä
Kuluttajansuoja ei päde. Ja kosteutta ei ole, eli korvauksia ette saa. Voittehan perua kaupan ja menetät käsirahat ellei myyjä sitä teille jostain syystä anna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265