eläimet mukaan kylään. Miksi?

ihmettelijä**

Miksi ihmeessä (yleensä koiranomistajien) ihmisten pitää tuoda kylään mukanaan lemmikkieläin? Olemme ilmaisseet hyvin suorasti kaikille tuttavillemme, että perheemme ei ole koira-ihmisiä, emmekä halua, että taloomme tuodaan koiria, joten miksi, oi miksi, heidän pitää tuoda koira(t) mukanaan vierailulle?

En usko, että kysymys on siitä, etteikö koira pärjäisi yksin muutamaa tuntia kotona/omassa autossa/pihalla kiinni, vaan suorastaan omistajien hölmöydestä.

On tosi inhottava, kun vieraan koira ravaa kaikki paikat talossa, kuolaa, räksyttää, pentu koira syö uutta sohvakalustoa jne jne ja omistajat vain ihailee, että miten ihana se heidän musti on. Itse en ilkeä ruveta kieltämään vieraitten lemmikkiä, jos he eivät sitä itse tajua tehdä. Tämän lisäksi oma lemmikki on joka kerta häädettävä muualle, kun ei-kutsuttu vieras tulee taloon (oma kissa ei tule toimeen koirien kanssa eikä muiden kissojen).

Siispä, miksi näin tapahtuu? Emmehän mekään vie lehmiä mukaan kylään...

37

6810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "kyläilee"

Eipä taida olla kovin yleistä, mutta kai näitäkin tapauksia on.

Itselle ei tulisi mieleenikään moinen ja ne harvat kerrat kun meille on eläimiä tullut kylään on ne olleet ilman omiatajaa sovitusti hoidossa, isäntäväen lomaillessa.

Kävipiä kyllä takavuosina niin, että koira tuotiin hoitoon vaikkei tunnettu koiran isäntäväkeä. Tyttäremme silloin 7v. oli tutustunut samanikäiseen tyttöön koulussa. Tyttö asui naapuristossa. Uuden ystävän vanhemmat olivat kyselleet tyttäreltämme hoitopaikkaa heidän lomanajaksi (2 vko) oman tyttären välityksellä. No, eläinrakas tyttö ei ollut kieltänyt asiaa joten se oli tulkittu että hoitopaikka on selvä.

Kun "naapureiden" lomalle lähtö koitti soi ovikello ja uusi 7v. tuttavuus oli koiran ja koiran varusteiden kanssa ovellamme. Viskasi koiran ovesta sisään pienen ruokapussin ja korin kera ja juoksi taksiin. Vanhempia emme olleet tavanneet.

Me jäimme hölmöinä ovelle huutelemaan perään.
      Päivät olimme pois kotoa joten terrieri jäi kanimme kanssa kahden. Kani laitettiin turvaan saunaan kahden oven taakse.

Koira teki pahoja sillä aikaa kun olimme poissa. Löysimme koiran tavaroista pienen lapun jossa puh numero. Soitimme ja kerroimme asiamme. Naapurimme isoisä tuli ja haki koiran. Muutoin olisimme soittaneet poliisille.

Että näinkin voi käydä.

Nykyään tyttäremmme on aikuinen ja kahden koiran omistaja. Koirat kyläilevät, mutta ovat pihalla tai tuulikaapissa, jossa ovi auki asuntoon. Koirat ovat koulutettuja ja tottelevat.

• voi aikoja..

Tämä eläinten raijaaminen kylään on taas tätä nykypäivän TODELLA huonoa käytöstä! Meillä oli koira koko sen ajan, kun olin 0-18-vuotias, mutta KERTAAKAAN koiraa ei otettu kylään! Ei tuulikaappiin ikävystymään, eikä ihmisten pihalle tai kotiin. EI. Se on törkeää käytöstä, sanon sen, vaikka eläinrakas olenkin! Eivät kaikki ihmiset todellakaan nauti siitä, että saavat koiran karvaa ja kuraa ympäri kotiaan! Tai perheessä voi olla lemmikkinä joku arka eläin, ehkä kissa tai joku pieni, joka pelkää kuollakseen isoa, haukkuvaa koiraa. Kuinka ihmiset voivat olla noin ajattelemattomia.

Itse olin ihan hoomoilasena, kun anoppini kertoi heillä käyvän vieraita koirineen. Appivanhemmat ovat kaukana eläinrakkaista ihmisistä, joten se mahtaa olla todella piinallista. Älkääkä sanoko, että voihan sitä kysyä saako eläin tulla. Vieraanvaraisen ihmisen on hyvin vaikea sanoa tällaiseen mitään suoraan, koska ihmiset nyt nykyisin ottavat nokkiinsa ihan kaikesta.

Toisaalta voisin sanoa, että eläinten tuominen vierailulle on melkein yhtä karmeaa kuin katsella joidenkin lapsiperheiden vieraskäyttäytymistä. Itse olen todistanut sellaisia tapauksia, että lapset syöksyvät ensimmäisinä kahvipöytään (edes kutsua ei odoteta) ja rohmuavat sieltä kahmalokaupalla herkkuja, joista osa jää vähän näykittynä syömättä niin, ettei muille vieraille jää juuri mitään. Lapsiperheet eivät taida käsittää sitä, että jos heidän kultsipuppelinsa rikkovat jonkun esineen vieraan ihmisen kodissa, niin he ovat myös korvausvelvollisia. Eli lapsia pitää VAHTIA, silloinkin kun ollaan kylässä, ja se velvollisuus on VANHEMPIEN.

Nykyisin ihmiset ovat huikean ajattelemattomia.

(Niin ja tähän loppuun: meidän perheessä ei KOSKAAN harrastettu yökyläilyä, koska meillä oli koira, joka ei tietysti pärjännyt sellaista aikaa yksin. Päiväsaikaan käytiin kahvittelemassa ja se siitä. Ulkomailla emme käyneet, hyvin pitkälti samasta syystä. Kesämökillä tietysti oltiin viikkokaudet, mutta siellä koira sai tietysti olla mukana. -Se, mitä tässä yritän sanoa on tämä: elämä on VALINTOJA. Lemmikit ja lapset sitovat ja velvoittavat ihmisiä. Kaikkea ei voi saada. Jos päättää valita lemmikin kanssa elämisen, niin se todellakin tarkoittaa elämänpiirin tietynasteista rajoittumista. Jos se ei käy, niin sitten ei pidä mennä hankkimaan lemmikkiäkään. Sama juttu lasten kanssa. Jos lisäännytte, niin jälkikasvustanne vastaatte TE ja vain te. Joka päivä, arkena ja juhlana. Jos ei kiinnosta, niin sopii pysytellä e-pillereillä vaan. Pääsee maailma vähän vähemmällä!)

• "kyläilee"
        voi aikoja.. kirjoitti:

Tämä eläinten raijaaminen kylään on taas tätä nykypäivän TODELLA huonoa käytöstä! Meillä oli koira koko sen ajan, kun olin 0-18-vuotias, mutta KERTAAKAAN koiraa ei otettu kylään! Ei tuulikaappiin ikävystymään, eikä ihmisten pihalle tai kotiin. EI. Se on törkeää käytöstä, sanon sen, vaikka eläinrakas olenkin! Eivät kaikki ihmiset todellakaan nauti siitä, että saavat koiran karvaa ja kuraa ympäri kotiaan! Tai perheessä voi olla lemmikkinä joku arka eläin, ehkä kissa tai joku pieni, joka pelkää kuollakseen isoa, haukkuvaa koiraa. Kuinka ihmiset voivat olla noin ajattelemattomia.

Itse olin ihan hoomoilasena, kun anoppini kertoi heillä käyvän vieraita koirineen. Appivanhemmat ovat kaukana eläinrakkaista ihmisistä, joten se mahtaa olla todella piinallista. Älkääkä sanoko, että voihan sitä kysyä saako eläin tulla. Vieraanvaraisen ihmisen on hyvin vaikea sanoa tällaiseen mitään suoraan, koska ihmiset nyt nykyisin ottavat nokkiinsa ihan kaikesta.

Toisaalta voisin sanoa, että eläinten tuominen vierailulle on melkein yhtä karmeaa kuin katsella joidenkin lapsiperheiden vieraskäyttäytymistä. Itse olen todistanut sellaisia tapauksia, että lapset syöksyvät ensimmäisinä kahvipöytään (edes kutsua ei odoteta) ja rohmuavat sieltä kahmalokaupalla herkkuja, joista osa jää vähän näykittynä syömättä niin, ettei muille vieraille jää juuri mitään. Lapsiperheet eivät taida käsittää sitä, että jos heidän kultsipuppelinsa rikkovat jonkun esineen vieraan ihmisen kodissa, niin he ovat myös korvausvelvollisia. Eli lapsia pitää VAHTIA, silloinkin kun ollaan kylässä, ja se velvollisuus on VANHEMPIEN.

Nykyisin ihmiset ovat huikean ajattelemattomia.

(Niin ja tähän loppuun: meidän perheessä ei KOSKAAN harrastettu yökyläilyä, koska meillä oli koira, joka ei tietysti pärjännyt sellaista aikaa yksin. Päiväsaikaan käytiin kahvittelemassa ja se siitä. Ulkomailla emme käyneet, hyvin pitkälti samasta syystä. Kesämökillä tietysti oltiin viikkokaudet, mutta siellä koira sai tietysti olla mukana. -Se, mitä tässä yritän sanoa on tämä: elämä on VALINTOJA. Lemmikit ja lapset sitovat ja velvoittavat ihmisiä. Kaikkea ei voi saada. Jos päättää valita lemmikin kanssa elämisen, niin se todellakin tarkoittaa elämänpiirin tietynasteista rajoittumista. Jos se ei käy, niin sitten ei pidä mennä hankkimaan lemmikkiäkään. Sama juttu lasten kanssa. Jos lisäännytte, niin jälkikasvustanne vastaatte TE ja vain te. Joka päivä, arkena ja juhlana. Jos ei kiinnosta, niin sopii pysytellä e-pillereillä vaan. Pääsee maailma vähän vähemmällä!)

Tarkennan. Tyttäremme koirat ovat paleluskoiria, joten ne kulkee töissä ja koulutustilaisuuksissa mukana. Kyläilyt kodissamme ovat lyhyitä ja koirat eivät ole suljetussa tilassa - eivät siis ikävysty.
        Palveluskoirat eivät myöskään hauku turhaan. Tuulikaappi on kuitenkin kaikinpuolin mukavampi paikka odottaa emäntäänsä kuin auton takaosa.

Lasten kasvatus kuuluu vanhemmille ensisijaisesti, mutta koiran tai jonkun muun eläimen kasvatus ja hitovastuu omistajalleen.

Ainakin hyvän käytöksen puitteissa, tyttäremme koirien kasvatus tapa on mitä huomaavaisin, kaikille oapuolille.

• yyy
        "kyläilee" kirjoitti:

Tarkennan. Tyttäremme koirat ovat paleluskoiria, joten ne kulkee töissä ja koulutustilaisuuksissa mukana. Kyläilyt kodissamme ovat lyhyitä ja koirat eivät ole suljetussa tilassa - eivät siis ikävysty.
        Palveluskoirat eivät myöskään hauku turhaan. Tuulikaappi on kuitenkin kaikinpuolin mukavampi paikka odottaa emäntäänsä kuin auton takaosa.

Lasten kasvatus kuuluu vanhemmille ensisijaisesti, mutta koiran tai jonkun muun eläimen kasvatus ja hitovastuu omistajalleen.

Ainakin hyvän käytöksen puitteissa, tyttäremme koirien kasvatus tapa on mitä huomaavaisin, kaikille oapuolille.

Tässä ei varmaankaan tarkoiteta etteivätkö oman tyttären koirat saisi kyläillä vanhempien luona, vaan yleensa todella vieraiden luona kyläilyä. Tottakai koirani tulee katsomaan vanhempiani, ja he haluanvat nähdä koiraani, mutta ei minulle tulisi mieleenkään viedä koiraani kylään ihan minne vaan..

• Että näin

Ensi kerralla tyly "Minulla todettiin juuri eläinallergia".

• toisenlainen kokemus

Joo on toi koirien mukana tuominen varmasti rasittavaa, onneksi mulla ei ole kokemusta enkä omia koiriakaan ota ikinä mukaan vieraisille.

Mutta se mikä minua ihmetyttää, on että miksi kutsuvieraat aina ottavat lapsensa mukaan? Minä en pidä lapsista, olen niille suorastaan allerginen ja korviini sattuu kun lapset kiljuvat, huutavat ja ravaavat ympäri asuntoa ja rikkovat tavaroita ja ties mitä. Kaikilla on kuitenkin yleensä mahdollisuus viedä lapset jonnekin hoitoon (esim. isovanhemmille) siksi aikaa kun kyläillään aikuisten kesken.

Kaiken lisäksi lasten mukana olo tekee koko keskustelusta ja tilanteesta LAPSI-tilanteen; puhutaan vain lapsista ja lapsille vaikka aikuisten kesken pitäisi viettää aikaa.

Suurin osa lapsista tuttavapiirissäni on jo sen ikäisiä että osaavat olla yksinkin jo kotona. Miksi siis niitä pitää raahata mukaan meille?

• E.H. Dotus

Samaa ihmettelen minäkin. Tuttavapiiristä löytyy varakkaita ihmisiä, joille ei luulisi olevan liian tyyristä hommata vaikkapa huokeaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton hoitajaa lapsille muutamaksi tunniksi. Monta kertaa on käynyt niin, että illanistujaiset ovat menneet plörinäksi. Osa porukasta on tajunnut tilaisuuden olevan aikuisille suunnattu ja lastenvahdit on hommattu. Sitten jotkut vain röyhkeästi tuovat tenavansa mukaan ja tavallaan tuntuu kuin se toisten näkemä vaiva lapsenvahdeista ja heille maksamisesta menisi ihan hukkaan, koska parikin lasta riittää jo muuttamaan illan kuin illan hulabalooksi.

Minä en ainakaan enää kutsu tällaisia ihmisiä ollenkaan, en jaksa sitä elämää.

Mitähän jos jätettäisiin koirat ja lapset kotiin, ellei ole erityisesti kutsujan aloitteesta kutsuttu koiria tai lapsia? Kutsuttu ihminen on yksi ihminen, ei häneen liity automaattisesti lasta, koiraa, isovanhempia, serkkuja..

• lapsista

Juurikin näin. Kerran sain kutsun tupaantuliaisiin nuoren parin uuteen kotiin, ja juttelin vielä emännän kanssa etukäteen että bileet olisivat siis juomispainotteiset :) Sitten kun menin paikalla juomineni ja iloista iltaa odotellen, niin joku olikin raahannut lapsensa paikalle. Kukaan ei kehdannut juoda tai olla humalassa lapsen ollessa paikalla koska lapsi oli jo sen ikäinen että olisi tajunnut homman, ja muutenkin bileet meni sitten siihen että lapsen kanssa oltiin ja yritettiin pitää sitä tyytyväisenä. Meni maku koko juhlista ja lähdin aikaisin kotiin juomineni.

Tämä oli jotenkin kouriintutuva todiste siitä, miten lapsellisten ja lapsettomien tiet ikäänkuin eroavat...

• todella raiv...

Samaa mieltä!

Monesti käy vieläpä niin, että miehet keskustelevat jääkiekostaan ihan rauhassa, vaikka 4 tenavaa kiljuu metrin päässä... naisväki sitten paimentaa tenavia. Johan on mukava kyläily taas, varsinkin kun itse olen lapseton. Tulikohan minun vaihdettua 1 tai 3 järkevää lausetta isäntäväen kanssa koko kyläilyn aikana.

• emäntä..
        lapsista kirjoitti:

Juurikin näin. Kerran sain kutsun tupaantuliaisiin nuoren parin uuteen kotiin, ja juttelin vielä emännän kanssa etukäteen että bileet olisivat siis juomispainotteiset :) Sitten kun menin paikalla juomineni ja iloista iltaa odotellen, niin joku olikin raahannut lapsensa paikalle. Kukaan ei kehdannut juoda tai olla humalassa lapsen ollessa paikalla koska lapsi oli jo sen ikäinen että olisi tajunnut homman, ja muutenkin bileet meni sitten siihen että lapsen kanssa oltiin ja yritettiin pitää sitä tyytyväisenä. Meni maku koko juhlista ja lähdin aikaisin kotiin juomineni.

Tämä oli jotenkin kouriintutuva todiste siitä, miten lapsellisten ja lapsettomien tiet ikäänkuin eroavat...

.. sanoi kutsujen olevan juomispitoiset, jos kuitenkin todellisuus oli lasten mehutuokio????

Kaikenlaisissa tilanteissa mäkin olen ollut, ja tuollaisessakin, mä tuossa tilanteesssa otan pokkana viinini esille ja juon ne, vaikka paikalla olisi Pikku Kakkosen nauhoitus, kun kerran toisin on asiasta ilmoitettu! (en muutu mitenkään räyhääväksi kun juon, eli lapset eivät kärsi, ja kummasti ne viihtyivät seurassani vaikka otinkin hapanta=)

• tuonut
        emäntä.. kirjoitti:

.. sanoi kutsujen olevan juomispitoiset, jos kuitenkin todellisuus oli lasten mehutuokio????

Kaikenlaisissa tilanteissa mäkin olen ollut, ja tuollaisessakin, mä tuossa tilanteesssa otan pokkana viinini esille ja juon ne, vaikka paikalla olisi Pikku Kakkosen nauhoitus, kun kerran toisin on asiasta ilmoitettu! (en muutu mitenkään räyhääväksi kun juon, eli lapset eivät kärsi, ja kummasti ne viihtyivät seurassani vaikka otinkin hapanta=)

Sen takia emäntä sanoi bileiden olevan juomisvoittoiset, koska ei tiennyt tämän typerän vieraan raahavan penskansa mukaan! Siinähän se pointti olikin!

• neiti halla

Meillä on tuttavaperhe, jolla oli koira. Koira oli ainakin meillä kyläreissuilla mukana, kun asuttiin isossa maatalossa jossa kaupunkilaiskoira pääsi ulkoilemaan. Tämä ei haitannut, koira oli hyvätapainen ja meillä pidettiin eläimistä.
      En ymmärrä, miksi koira pitää raahata mukaan, vaikka olette sanoneet ettei se ole tervetullut. Tuo allergiajuttu oli hyvä ajatus, vessassa voi käydä välillä haistelemassa pilkottua sipulia niin allergia näyttää aidommalta =)

Mutta nuo lapset. Kyllä minusta vanhempien tulee ottaa lapset mukaan vierailuille, mutta tietenkin vahtia heitä. Jos lapset ovat aina kotona, miten he oppivat ikinä käyttäytymään? Vieraidenkin lapsia saa kyllä komentaa jos vanhemmat eivät itse tajua, ei pidä alistua rohmuamiseen ja sotkemiseen. Ja hajonneet tavarat täytyy ilman muuta korvata.

• kämppä sekaisin

En halua lapsia kylään, sillä asunto on pieni, eikä minulla ole haluja viihdyttää lapsia kyläilyn aikana. Toisekseen haluan seurustella aikuisten kanssa. Lapselliset perheet aina olettavat, että kaikki ihmiset ovat yhtä ihastuneita heidän kullanmuruihinsa, kuin he itse ovat! Toisekseen raaka tosiasia on, että kun ystävä hankkii lapsen, on se ystävä entinen ystävä, sillä sen jälkeen tuon mukavan ja hauskan ystävän päähän mahtuu enää tasan vaippamerkit ja neuvolakäynnit!

• vaikka lapsia
        kämppä sekaisin kirjoitti:

En halua lapsia kylään, sillä asunto on pieni, eikä minulla ole haluja viihdyttää lapsia kyläilyn aikana. Toisekseen haluan seurustella aikuisten kanssa. Lapselliset perheet aina olettavat, että kaikki ihmiset ovat yhtä ihastuneita heidän kullanmuruihinsa, kuin he itse ovat! Toisekseen raaka tosiasia on, että kun ystävä hankkii lapsen, on se ystävä entinen ystävä, sillä sen jälkeen tuon mukavan ja hauskan ystävän päähän mahtuu enää tasan vaippamerkit ja neuvolakäynnit!

itsellänikin. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että tullaan kylään vain ja ainoastaan leikkimään omien lastensa kanssa. Omat lapset eivät roiku sylissä ja kerjää rikkumatonta huomiota. Niin ja vitsittää että kahvipöydässä pidetään satuhetkeä ja vielä luetaan koko nippu (minkä se kullanmuru on pöytään kantanut) ääneen ja silleen kivasti eläytyen.

Inhottaa sekin kun lapsoset saavat tyhjätä pöydän herkuista vaikka eivät niitä söisikään. Murustetaan pulla tai keksit isoksi kasaksi ja otetaan seuraava tai jätetään minne sattuu kuten sohvatyynyjen väliin kun ei jaksa syyä.....hrmph.

• lapseto

Minun huusholliini ovat lapset tervetulleita. Jos kutsun lapsiperheitä ja haluan, että lapset eivät ole mukana sanon siitä. Minun ystäväperheeni lapset eivät kyllä huuda ja juokse ympäri asuntoa eivätkä tule kahvipöytään käskemättä. Osaan kyllä itse pitää kuria.

Minulla on leluja lapsille, piirrosvälineitä ja televisiohan on nyt videoineen hyvä lapsenvahti. Joskus saatamme kaikki leikkiä yhdessä jotakin peliä.

Kahdella ystäväperheellä ei tässä kaupungissa ole muita sukulaisia, joten vain maksullinen lapsenvahti on mahdollinen. Tapaamme noin viikoittain lasten kanssa ja kymmenisen kertaa vuodessa ilman lapsia.

• Noora

Eipä taida itselläsi olla lapsia, ainakin kirjoituksestasi päätellen.

• tii

että se koira voi olla kuule sille omistajalleen tosi tärkeä ystävä. ei ystäviä jätetä kotiin vaan otetaan mukaan hauskanpitoon.

• Veeruska23

Koettakaa nyt tajuta, että kutsut koteihin tai juhliin ovat henkilökohtaisia, ellei toisin ilmoiteta. Ja koira voi olla omistajalleen vaikka miten rakas, mutta vieraspaikassa voi olla allergikko tai astmaatikko, jolle kokemus on oikeasti vaarallinen. Maailmassa kuolee vuosittain viisituhatta ihmistä astmakohtauksen seurauksena, että silleen. Ei mikään ihan pikku juttu.

• ihmettelijä**

.., että koirat (ja muutkin lemmikit) ovat omistajilleen erittäin rakkaita ja läheisiä ystäviä. Ei tästä ole kysymys. Kyllä minäkin rakastan omaa lemmikkiäni. Ei se siitä ole kiinni, enkä omasta mielestäni ole aloitusviestissäni kyseenalaistanut omistajan rakkautta lemmikiään kohtaan.

En usko, että lemmikille on mitään haittaa siitä, että se jää yksin kotiin tunniksi tai pariksi. Ei ystävyys siitä säry tai huonone (vai huononeeko sinun ja jonkun ihmisystäväsi suhde siitä, jos et joka hetki näe häntä tai vaikka parisuhde, jos ei koko ajan olla yhdessä?). En usko. Mukavia hetkiä lemmikin kanssa yhdessä voi viettää sitten muulla ajalla.

Vieraisille on minusta tosi ilkeää tuoda mikä tahansa eläin, mikäli on täysin tietoinen siitä, että vierailun kohde ei pidä eläimistä/on allerginen. Itse en ole allerginen, enkä oikein sepittämäänkään allergia juttuja kehtaa rueta, koska monet näistäkin vierailijoista ovat hyvinkin läheistä sukua. Kyllä vierailijoiden pitäisi asia tajuta ilman valehteluakin. :)

• velvollisuutesi
        ihmettelijä** kirjoitti:

.., että koirat (ja muutkin lemmikit) ovat omistajilleen erittäin rakkaita ja läheisiä ystäviä. Ei tästä ole kysymys. Kyllä minäkin rakastan omaa lemmikkiäni. Ei se siitä ole kiinni, enkä omasta mielestäni ole aloitusviestissäni kyseenalaistanut omistajan rakkautta lemmikiään kohtaan.

En usko, että lemmikille on mitään haittaa siitä, että se jää yksin kotiin tunniksi tai pariksi. Ei ystävyys siitä säry tai huonone (vai huononeeko sinun ja jonkun ihmisystäväsi suhde siitä, jos et joka hetki näe häntä tai vaikka parisuhde, jos ei koko ajan olla yhdessä?). En usko. Mukavia hetkiä lemmikin kanssa yhdessä voi viettää sitten muulla ajalla.

Vieraisille on minusta tosi ilkeää tuoda mikä tahansa eläin, mikäli on täysin tietoinen siitä, että vierailun kohde ei pidä eläimistä/on allerginen. Itse en ole allerginen, enkä oikein sepittämäänkään allergia juttuja kehtaa rueta, koska monet näistäkin vierailijoista ovat hyvinkin läheistä sukua. Kyllä vierailijoiden pitäisi asia tajuta ilman valehteluakin. :)

tuoda kantasi julki. Selvästi et ole kyennyt asiaa ilmaisemaan, niin että koiran omistajat sen ymmärtäisivät. Ihminen kun ei ole ajatustenlukija.
        Kysehän on sinun kodista, mikäli sanot suoraan ettet halua koiria asuntoosi, on asia sillä selvä.
        Silloin mikäli joku yrittää tuoda ylimäärä elukoita mukanaan, on kyse huonosta käyttäytymisestä.

• vbn

"se koira voi olla kuule sille omistajalleen tosi tärkeä ystävä. ei ystäviä jätetä kotiin vaan otetaan mukaan hauskanpitoon."

Tämä on viikon paras! Sen voi sanoa jo heti tiistaina, parempaa ei voi loppuviikolla enää tulla.

Samaa periaatetta noudattaen minäkin voin rahaata aina kaikki ystäväni jokaikiseen tilaisuuteen, minne minut on kutsuttu. Sanon vain isäntäväelle kirkkain silmin, että "ei ystäviä jätetä kotiin."

• ihmettelijä**
        velvollisuutesi kirjoitti:

tuoda kantasi julki. Selvästi et ole kyennyt asiaa ilmaisemaan, niin että koiran omistajat sen ymmärtäisivät. Ihminen kun ei ole ajatustenlukija.
        Kysehän on sinun kodista, mikäli sanot suoraan ettet halua koiria asuntoosi, on asia sillä selvä.
        Silloin mikäli joku yrittää tuoda ylimäärä elukoita mukanaan, on kyse huonosta käyttäytymisestä.

Niinkuin ensimmäisessä viestissäni (kts. aloitus viestin 2. lause) jo sanoin, olemme sanoneet suoraan (ihan ilman mitään kiertoilmaisuja) kaikille tuttavillemme/sukulaisillemme, että emme halua koiria taloon ja että emme pidä koirista. Kyse ei ole siitä, etteivätkö he tietäisi asiasta! Olemme jopa suureen ääneen ihmetelleen heidän kuulleen, että miksi koirat pitää raahata kylään mukaan, kun tietävät, että meillä ei niistä tykätä. Ei vaan tunnu menevän perille niin millään.

Mikäli koiran omistaja ei ymmärrä sanoja "älä tuo koiraasi mukaan kylään vaan jätä se kotiin siksi muutamaksi tunniksi kun kyläilet meillä", niin on erityisen hölmö ihminen. Kanta on siis ilmaistu. Miten tämän voi vielä sanoa selvemmin??

ps. taas eilen illalla saimme "nauttia" sukulaisten koiran seurasta heidän vierailunsa ajan. *huoh*

• just näin!
        vbn kirjoitti:

"se koira voi olla kuule sille omistajalleen tosi tärkeä ystävä. ei ystäviä jätetä kotiin vaan otetaan mukaan hauskanpitoon."

Tämä on viikon paras! Sen voi sanoa jo heti tiistaina, parempaa ei voi loppuviikolla enää tulla.

Samaa periaatetta noudattaen minäkin voin rahaata aina kaikki ystäväni jokaikiseen tilaisuuteen, minne minut on kutsuttu. Sanon vain isäntäväelle kirkkain silmin, että "ei ystäviä jätetä kotiin."

"Samaa periaatetta noudattaen minäkin voin rahaata aina kaikki ystäväni jokaikiseen tilaisuuteen, minne minut on kutsuttu. Sanon vain isäntäväelle kirkkain silmin, että "ei ystäviä jätetä kotiin.""

Minä repesin tälle, kun oikein kuvittelin tilanteen. Kaikki ystävät mukaan vaan! :D

Meinasin itsekin jotain samantapaista vinoilua tälle "ei koiraystäviä jätetä kotiin" -henkilölle, mutta tuo oli niin hyvä, ettei minun enää tarvitse.

• Kotiin

Miksi ihmeessä et voi sanoa vieraallesi että Älä tuo koiraa mukanasi, ihan yksinkertaista.
      Itse en ota koiraa mukaan millekään kyläreissuille ja minusta se on ihan luonnollista. On montakin syytä miksi en ota, esimerkiksi jos kyläpaikassa on jo lemmikkieläimiä, eläinten välille saattaa syntyä erilaisia valta- ja mustasukkaisuus riitoja joilla voi olla hyvinkin ikävät seuraukset.
      Joskus lemmmikkieläinten omistajat vaan ovat niin 'sokeita' elukkansa suhteen että eivät ymmärrä muiden tarpeita.

• cat woman

Kissanomistajan kommentti: Tuon joihinkin paikkoihin kisuni mukanani, mutta AINA olen etukäteen kysynyt, saako tuoda.

Outoa että suuri,kuolaava ja haukkuva koira tuodaan kysymättä kyläpaikkaan.

Hankkikaa kissa niin eiköhän koiravieraat vähene, no joo oli huono vitsi ;)

Sanokaa nuo, että kotinne on kuin pommitusten jäljiltä aina kun tuotte Mustinne teille.

• huhhuhheijaa

.. että joku tuo pienen, mutta karvojaan joka paikkaan tiputtelevan lintuinfluenssanlevittäjäkissan toisten ihmisten huusholleihin. -Kuule, se on siunatun samantekevää onko lemmikki iso koira vai pieni kissa. Jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti HALUA eläimiä kotiin, ja siitä syystä heillä ei ehkä itsellään OLE lemmikkejä! Ihmiset, käyttäkää nyt järkeänne! Omassa kotonanne pitäkää vaikka kokonaista eläintarhaa, mutta antakaa muiden pitää eläinvapaat kotinsa. Joskus siihen on terveydellisiäkin syitä. Ja vaikka ei olisikaan, niin oikeus eläimettömään kotiin on ihan yhtä suuri kuin teidän oikeutenne pitää lemmikkejä.

• cat woman
        huhhuhheijaa kirjoitti:

.. että joku tuo pienen, mutta karvojaan joka paikkaan tiputtelevan lintuinfluenssanlevittäjäkissan toisten ihmisten huusholleihin. -Kuule, se on siunatun samantekevää onko lemmikki iso koira vai pieni kissa. Jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti HALUA eläimiä kotiin, ja siitä syystä heillä ei ehkä itsellään OLE lemmikkejä! Ihmiset, käyttäkää nyt järkeänne! Omassa kotonanne pitäkää vaikka kokonaista eläintarhaa, mutta antakaa muiden pitää eläinvapaat kotinsa. Joskus siihen on terveydellisiäkin syitä. Ja vaikka ei olisikaan, niin oikeus eläimettömään kotiin on ihan yhtä suuri kuin teidän oikeutenne pitää lemmikkejä.

Opi lukeen! Mä nimenomaan sanoin etten kyörää kissaani kavereille lupaa kysymättä!

Ja tuo lintuinfluenssakommentti. Voi herran pyssyt vieläkö joku jaksaa?? Vielä nähtävästi.

• asdf
        cat woman kirjoitti:

Opi lukeen! Mä nimenomaan sanoin etten kyörää kissaani kavereille lupaa kysymättä!

Ja tuo lintuinfluenssakommentti. Voi herran pyssyt vieläkö joku jaksaa?? Vielä nähtävästi.

mutta aika pässi saa olla jos tuollaista edes kysyy. Minä en veisi lemmikkiä kylään ellei joku varta vaste KUTSU sitä. Se ei vielä tarkoita että joku haluaa kattisi kuseskelemaan paikkoihinsa jos hän antaa siihen luvan kun kysyt häneltä, jotkut eivät kehtaa sanoa tuollaisissa paikoissa ei.

• huoh ja huoh!
        asdf kirjoitti:

mutta aika pässi saa olla jos tuollaista edes kysyy. Minä en veisi lemmikkiä kylään ellei joku varta vaste KUTSU sitä. Se ei vielä tarkoita että joku haluaa kattisi kuseskelemaan paikkoihinsa jos hän antaa siihen luvan kun kysyt häneltä, jotkut eivät kehtaa sanoa tuollaisissa paikoissa ei.

No meillä päin ainakin kissat ovat sisäsiistejä, sun kissoistasi en tiedä. Aika vaikea kuvitella asuvansa samassa taloudessa kissan kanssa, joka ei ole sisäsiisti. Haisee meinaan suht pahalle tuo kissanpissa! :)

• asdf
        huoh ja huoh! kirjoitti:

No meillä päin ainakin kissat ovat sisäsiistejä, sun kissoistasi en tiedä. Aika vaikea kuvitella asuvansa samassa taloudessa kissan kanssa, joka ei ole sisäsiisti. Haisee meinaan suht pahalle tuo kissanpissa! :)

jos sillä ei oo hiekkalaatikkoo niin se tekee sen johonkin muualle. Kuskaatteko sitten sitä hiekka/paskalootaakin aina mukana?

• hiekkal.
        asdf kirjoitti:

jos sillä ei oo hiekkalaatikkoo niin se tekee sen johonkin muualle. Kuskaatteko sitten sitä hiekka/paskalootaakin aina mukana?

Itsellä ei ole kisua, mutta kaverilla on, ja kuskaavat, koska heillä on sisäkissa. Ei ole ongelma ollut ainakaan hänelle, ei tarvi juosta ulkona p***skalla niinkuin koiran kanssa, eikä kanna kuraa.

• eppulainen

kyllä jos on tarvetta koira(t) ottaa mukaan on tapanani kysyä voiko näin tehdä.yleensä en ota sillä koirani ei edes pidä hälinästä ja vieraista ihmisistä.

vastapainoksi en halua kotiini vieraita jotka vaativat laittamaan koirani jonnekin huoneeseen siksi aikaa kun ovat kylässä, koirani kun asuu meillä ja vieraat eivät.

• Hmm..

Vai on tapana kysyä.
        Entä jos vastauksena tulee "Et, et voi ottaa koiria mukaan." loukkaannut, eikö totta?

• eppulainen
        Hmm.. kirjoitti:

Vai on tapana kysyä.
        Entä jos vastauksena tulee "Et, et voi ottaa koiria mukaan." loukkaannut, eikö totta?

hänen on kotinsa, jos sinne ei koiria haluta niin sitten ei. jos reissu on sellainen (esim kauempana) että koiramme kulkevat mukana,teemme vierailun toisen kerran jolloin voimme ne jättää kotiin. en ota myöskään lastani mukaan kylään jos ei haluta. en mä tyhmä hei ole vaikka koirista tykkäänkin.

• nainen_

Voinko pyytää kaveriani (nainen) tuomasta yököttävää miestänsä meille? Ennemmin ottaisin 5 koiraakin kotiini kuin tuon häiskän???? Haisee pahemmalle kun sika.

• voi kysyä

Itselläni on useampi kissa,enkä raahaa niitä kylään joka paikkaan. Joskus otan kyllä mukaan jos on sovittu etukäteen.Toki en vie niitä sellaisiin paikkoihin,missä ei eläimistä pidetä tms.Minua ärsyttää suunnattomasti jotkut lapsiperheet,jotka eivät kiellä lapsiaan kylässä ollenkaan.Rikkovat tavaroita ja koskevat joka paikkaan..Enhän kotiani sisusta siten että se olisi sopiva heidän vierailuilleen!

• whatta..
        voi kysyä kirjoitti:

Itselläni on useampi kissa,enkä raahaa niitä kylään joka paikkaan. Joskus otan kyllä mukaan jos on sovittu etukäteen.Toki en vie niitä sellaisiin paikkoihin,missä ei eläimistä pidetä tms.Minua ärsyttää suunnattomasti jotkut lapsiperheet,jotka eivät kiellä lapsiaan kylässä ollenkaan.Rikkovat tavaroita ja koskevat joka paikkaan..Enhän kotiani sisusta siten että se olisi sopiva heidän vierailuilleen!

Onpa outoa, jos elukat raahataan mukaan kielloista huolimatta. Mielestäni pitäisi olla ihan sama mitä vierailtaan kieltää - olkoon se vaikka "älkää tupakoiko parvekkeella", mutta kyllähän ihmisten nyt pitäisi puhetta ymmärtää!

Itse otan koiran useimmiten mukaan läheisimmille sukulaisille mentäessä - siis esim vanhempani tai mummoni, koska tiedän että he haluavat nähdä sitä (toisinaan tuntuu, että enemmän kuin minua). Muidenkin sukulaisten kämpillä olen tähän mennessä saanut kuulla lähinnä kommenttia, että "olisit nyt koirankin ottanut", jos se ei satu olemaan mukana.:) Sinkkuna kun elelen labbikseni kanssa, niin olemme tuttavien silmin lähestulkoon aviopari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe