Hei!
olen sitä miettinyt että saanko kirkkohäät vaikka en kuulu kirkkoon? Mieheni kyllä kuuluu ja haluaa kirkko häät. Olen ymmärtänyt että kirkko häät ovat mahdollista jos toinen kuuluu kirkkoon.. Samoiten kun lapsen kastaminen, toisen vanhemman tulee kuulua kirkkoon. Olen kuitenkin käynyt rippikoulun!
Olen vähän pihalla :)
7
1556
Vastaukset
- niponiponipo
Ensinnäkin, se mitä tapahtuu, on avioliittoon vihkiminen.
Toiseksi kirkkohäät on yhdyssana.
Kolmanneksi, ev.lut.kirkossa avioliittoon vihittävien tulee kummankin olla rippikoulun käyneitä seurakunnnan jäseniä. Joten vastaus on ei. Sinulla on kuitenkin hyvää aikaa liittyä seurakuntasi jäseneksi, jolloin pappi voi vihkiä teidät. Rippikoulusikin jo jo käyty.
Kaste on eri asia, siinä on päähenkilönä kastettava lapsi, eivät hänen vanhempansa. Jos vähintään toinen lapsen vanhemmista on kirkon jäsen, lapsikin voidaan kastaa ja ottaa siten seurakunnan jäseneksi. - aikaa
Kun alat hössöttää häistä ja niitten järkestelystä jo nyt niin kyllä sitten mies taipuu maistraattihäihin!
Jos et kuulu kirkkoon miksi haluat itse mennä kirkossanaimisiin tai kastaa lapsesi?
Itse ajattelisin niin että esittelisin lapselle eri uskontoja ja hän saisi itse päättää sitten aikuisempana mitä haluaa. Haluaako uskoa vai ei ja mihin!? Eikö ihmisella ole oikeus siihen?- Malla
Viime Häämessuilla Helsingissä tarttui käteen
www.pro-seremoniat.fi
Sen virallisen puolen voisi hoitaa maistraatissa ja sitten järjestää vaikka minkälaiset "hömppähäät" kunnon persoonallisen hääpuheen kera. Silloin olisi myös ihan vapaat kädet koristelun, musiikin ym ym kanssa kun ei tarvitsisi olla niin p,,,n jäykkä kuin kirkossa.
Hyvä puoli on myös se että niitä hyviä juhlapaikkoja, ainakin täällä ruuhkasuomessa, on helpompi saada itselleen sopivana päivänä, kun noita vuosi etukäteen varattuja kirkkoja.
- rouva0905
Tilanteessa, jossa toinen kuuluu kirkkon ja toinen ei, kirkko ei suorita avioliittoon vihkimistä vaan sen pitää tapahtua maistraatissa. Vihkimisen jälkeen kirkossa voidaan suorittaa avioliiton siunaus. Kaava ei maallikon silmissä eroa kovinkaan paljon vihkimisestä, ainoastaan kysymykset ovat erilaiset. Lapsen kastaminen onnistuu, kunhan toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon.
- tahtoo tietää
Mites ne kysymykset on erinlaisia?
- voi kysyä
tahtoo tietää kirjoitti:
Mites ne kysymykset on erinlaisia?
tahtooko, kun on jo aikaisemmin tahdottu.
- eetu
voi kysyä kirjoitti:
tahtooko, kun on jo aikaisemmin tahdottu.
Vihkimisessä kysymys menee suunnilleen näin:
"Tahdotko sinä, blaablaa, ottaa aviovaimoksesi tämän, bluubluun, rakastaaksesi häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?"
Siunauksessa kysymys kuuluu:
"Tahdotko sinä, blaablaa, osoittaa bluubluun kanssa solmimassasi avioliitossa rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"
Kumpaankin kysymykseen vastataan (toivottavasti): "Tahdon".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1361578
Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova1081459Olet aika nokkela nainen
Terävä katse, aika vaateliaan oloinen, kriittinen ja oman tien kulkija. Suuri haaste ihan näin mielikuvissakin saada sin881393Analyytikko Marinin bisneksistä:"Verotarkastus voisi olla perusteltu, eläkemaksut vähäisiä"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f1a3e6d0-224b-40bf-9688-b798d2523cf0?ref=ampparit:2a9c&_gl=1*1ei20bd*_ga*MTQ0OTc0M1771329Miksi naiset mummoutuu niin nopeasti?
Parikymppisenä ollaan niin hoikkia ja pitkätukkaisia. Mutta jo kolmikymppisenä alkaa kilot kertymään, hiukset lyhenee, h1001314Älä nainen vaivu
Epätoivoon. Meillä on kuitenkin yhteys toisiimme olemassa olemassa vaikka irl oliskin hiljaista. Voi hyvin.691301Elina Gustafsson avoimena - Paljastaa yllättäen Ansku-rakkaan synttäripäivänä: "Pari kriisiä..."
Ansku Bergström viettää synttäreitään ja hän on saanut Elinalta hieman erikoista viestiä somessa.... Onnea nyt kuitenkin141200Älä mene.....
Vahingossakaan osoittamaan kiintymystä, enää sille miehelle tai tunteitasi ilmaisemaan. Nolaat itsesi vain.661020- 46962
- 49917