Hei!
olen sitä miettinyt että saanko kirkkohäät vaikka en kuulu kirkkoon? Mieheni kyllä kuuluu ja haluaa kirkko häät. Olen ymmärtänyt että kirkko häät ovat mahdollista jos toinen kuuluu kirkkoon.. Samoiten kun lapsen kastaminen, toisen vanhemman tulee kuulua kirkkoon. Olen kuitenkin käynyt rippikoulun!
Olen vähän pihalla :)
7
1578
Vastaukset
- niponiponipo
Ensinnäkin, se mitä tapahtuu, on avioliittoon vihkiminen.
Toiseksi kirkkohäät on yhdyssana.
Kolmanneksi, ev.lut.kirkossa avioliittoon vihittävien tulee kummankin olla rippikoulun käyneitä seurakunnnan jäseniä. Joten vastaus on ei. Sinulla on kuitenkin hyvää aikaa liittyä seurakuntasi jäseneksi, jolloin pappi voi vihkiä teidät. Rippikoulusikin jo jo käyty.
Kaste on eri asia, siinä on päähenkilönä kastettava lapsi, eivät hänen vanhempansa. Jos vähintään toinen lapsen vanhemmista on kirkon jäsen, lapsikin voidaan kastaa ja ottaa siten seurakunnan jäseneksi. - aikaa
Kun alat hössöttää häistä ja niitten järkestelystä jo nyt niin kyllä sitten mies taipuu maistraattihäihin!
Jos et kuulu kirkkoon miksi haluat itse mennä kirkossanaimisiin tai kastaa lapsesi?
Itse ajattelisin niin että esittelisin lapselle eri uskontoja ja hän saisi itse päättää sitten aikuisempana mitä haluaa. Haluaako uskoa vai ei ja mihin!? Eikö ihmisella ole oikeus siihen?- Malla
Viime Häämessuilla Helsingissä tarttui käteen
www.pro-seremoniat.fi
Sen virallisen puolen voisi hoitaa maistraatissa ja sitten järjestää vaikka minkälaiset "hömppähäät" kunnon persoonallisen hääpuheen kera. Silloin olisi myös ihan vapaat kädet koristelun, musiikin ym ym kanssa kun ei tarvitsisi olla niin p,,,n jäykkä kuin kirkossa.
Hyvä puoli on myös se että niitä hyviä juhlapaikkoja, ainakin täällä ruuhkasuomessa, on helpompi saada itselleen sopivana päivänä, kun noita vuosi etukäteen varattuja kirkkoja.
- rouva0905
Tilanteessa, jossa toinen kuuluu kirkkon ja toinen ei, kirkko ei suorita avioliittoon vihkimistä vaan sen pitää tapahtua maistraatissa. Vihkimisen jälkeen kirkossa voidaan suorittaa avioliiton siunaus. Kaava ei maallikon silmissä eroa kovinkaan paljon vihkimisestä, ainoastaan kysymykset ovat erilaiset. Lapsen kastaminen onnistuu, kunhan toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon.
- tahtoo tietää
Mites ne kysymykset on erinlaisia?
- voi kysyä
tahtoo tietää kirjoitti:
Mites ne kysymykset on erinlaisia?
tahtooko, kun on jo aikaisemmin tahdottu.
- eetu
voi kysyä kirjoitti:
tahtooko, kun on jo aikaisemmin tahdottu.
Vihkimisessä kysymys menee suunnilleen näin:
"Tahdotko sinä, blaablaa, ottaa aviovaimoksesi tämän, bluubluun, rakastaaksesi häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?"
Siunauksessa kysymys kuuluu:
"Tahdotko sinä, blaablaa, osoittaa bluubluun kanssa solmimassasi avioliitossa rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"
Kumpaankin kysymykseen vastataan (toivottavasti): "Tahdon".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167170- 1992547
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1041992En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761538Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911079- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46959- 77863
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7718