Tyhmiä kysymyksiä

Pertsa

Eli tarviiko crossipyörällä ajamiseen moottoripyöräkorttia? Paljonko crossari maksaa uutena ja kannattaako aloittelian ostaa käytettynä? Minkä kokonen crossipyörä ois sopiva 183, ja 100 kg äijälle? Mitä eroa on 2t 4t:ssä jne. Mitä (suoja)varusteita pitää/kannattaa hankkia ja minkä hintaisia ovat. Missä semmosella crossipyörällä voi ajaa yleensä ja onko erityisiä paikkoja uudenmaan alueella? Oisko linkkejä josta sais crossipyörähommista aloittelija tietoa?

Niin ja sitten miten enduro ja crossari eroaa toisistaan ja kumpi on kalliimpi lähinnä viranomaismaksut jne ja voiko toisesta tehä toista?

10

5113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinalainen

      No ainaski kaks ja neli tahin ero on siinä että kakstahdista saa enemmän tehoa koska nelitahti vetää sylinteriin eri tahdeissa öljyn putsaamaan eli se tekee vähemmän tehoa, siis jokai toisella. En ole ihan varma että minkä kokosta tarkotat, mutta jos se on kuutioiltaan moottoripyörä niin tieliinkenteessä ajamiseen tarvii kortin ja suljetussa ympäristössä voi kukavaan ajaa.

    • matrix2222222222222

      Rekisteröimättömällä krossipyörällähän ei tarvitse mitään korttia, koska sillä ei muutenkaan saa ajaa kuin suljetulla alueella. Kilpaendurot on asia erikseen, niitä on joko valkokilpisiä (saa ajaa tiellä laillisesti jos on kortti) ja sitten punakilpisiä (saa ajaa vain kisan siirtymätaipaleen, ja siihenkin pitää olla kortti, mutta ei saa ajaa yleisesti kadulla)

      Hinnaltaan uudet pyörät liikkuvat välillä siinä 6000e paikkeille. Jos aloittaa vasta harrsatuksen niin käytetty ehdottomasti, mutta mielellään kuitenkin vuosimalliltaan 2000 uudempi.

      Sunkokoiselle 100kg äijälle 125cc 2t on aika hankala jos vasta aloittaa harrastuksen, joutuu ajamaan kokoajan yläkieroksilla ja alakierroksilla ei jaksa liikkua yhtään. Suosittelisin 250 nelitahtista, helppoja ajaa. Mutta ne taas tuppaavat olemaan kalliimpia. 250cc 2t voisi myös olla hyvä peli, mutta jos vasta aloittelet niin hiukan liian raju.

      Ota myös huomioon että krossit tarvitsevat paljon huoltoa. Noin 1000e vuisibudjetilla selviät hyvin.

    • Kake

      No jos kyseinen ajoneuvo ei ole rekisterissäkään, niin miksi sitten ajokorttia? Tieliikennekäyttöön rekisteröidyllä endurolla sitten tietenkin tarvitset ajokortin, elikäs A-luokan kortin. Crossien hinnat on siinä 6-9k€ about. Jos ei rahat riitä uuteen niin mikä ettei käytettynäkin voi ostaa, kunhan tarkistaa kunnon. Ite oon 184cm/74kg ja 125-kuutioisella pyörällä ajan, mutta sulle sais olla kyllä jo 250cc 2-tahti, tai varmaan nelarikin aluks riittäis viemään.
      Mitä eroa 2-tahdissa ja 4-tahdissa? Meneppäs kirjastoon ja lainaa polttomoottorin toimintaperiaatteita käsittelevä kirja ja lukaise se.
      Varusteita ovat kypärä, ajosaappaat, hartiasuojat, polvisuojat(polvituet), hanskat ja jotkut käyttävät kyynärsuojia ja tukivyötäkin. 1000€:llä pitäisi irrota kyllä kaikki varusteet uutena.
      Crossipyörällä voit ajaa maanomistajan luvalla metsissä, tai sitten motocrossradoilla.

    • puuhaa

      Saitkin jo hyviä vastauksia. Muutama komentti vielä.

      Mun paino ja pituus on 96 %:sti sama kuin sinulla. Aloitin vanhemmalla iällä satapiikillä muutama vuosi sitten. Oli tosi vaikeaa, vääntö alakierroksilla on aika vaatimaton ja tehopiikki yllätti kokemattoman kuskin. Tuli otettua aika monet "turvat." Nykyän ajan pikku nelarilla ja ajaminen on laajasta vääntökäyrästä johtuen huomattavasti leppoisempaa ja rauhallista.

      Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta, niin osta Yammun 250 nelari, joko enska (WRF) tai crossi (YZF). Kummassakin on omat hyvät puolensa. Enska on aloittelijalle hieman pehmeämpänä mukavampi ja yllätyksettömämpi ajaa. Toimii enskalenkillä ja crossi radallakin pärjää. Kumpaankin saa piikkirenkaat, joten voit harrastaa myös talvella.

      Oheisvälineinä tarvitset kuljetuskärryn ja painepesurin. Touhu on välillä aika likaista, joten pesumahdollisuus on välttämätön. Pikku agrikaatin, vesisäiliön ja painepesurin avulla pesu onnistuu myös ajon jälkeen varikolla -ainakin kesällä.

      Huoltoja ja pikkuremppoja varten tarvitaan jonkinverran työkaluja, ei kuitenkaan tolkuttoman paljon.

      Harrastus on kuntoilun kannalta erinomainen. Samoin stressinpoistona loistava. Varikolla vallitsee hyvä henki. Myös radan kunnostustalkoisiin tarvitaan aktiiveja jäseniä. Ajo-opetustakin järjestetään myös varttuneemmile kuljettajille, esimerkkinä EMK:n "Äijäleirit."

      Aloittelijana alussa ottaa luonnolle, kun muut kuljettajat ovat, niin paljon nopeampia. Siihen tottuu nopeasti ja kun muistaa ajaa omaa ajoa, niin touhusta saa kaikein eniten irti.

      Käytettyjä pyöriä ja varusteitakin liikku keltaisessa pörssissä, Motopörssissä ja Netissä esim Motopalsta.

      Harrastuksen paha puoli on aika voimakas riippuvuus. Aika vaikea selittää. Tule tutustumaan vaikkapa EMK:n radalle Ämmässuon radalle. Katso radan aukioloajat kotisivuilta.

      Tervetuloa hyvän harrastuksen piiriin.

      • vielä että...

        ..jos iso aikuinen mies aloittaa harrastuksen jollain vehkeellä,.niin se "vehje" pitää kuitenkin olla miehen mittojen mukaan,eikö?? tiedän että kakstahtari on v..un kiivas mutta luonteeltaan väärä pyörä!!ei sellaisella voi kukaan opetella lajin hienoa puolta juuri sen tehopiikin takia!! NELARI ilman muuta sen luonteen takia!! eikä liian pientä koska se ei oo niin tarkka siitä kaasuvivun asennosta. se kuitenkin on hirveän paljon helpompi ku terävä 2-tahtinen. se jatkuva vaihteen vaihtaminen kaksarissa on alussa tosi vaikeaa. erittäin hyvä valinta olis yammun wr426,kawalta klx-r,hondalta xr400,suzuki dr(zetalla tai ilman) tai kaikessa yksinkertaisuudessaan yamaha TT 350-600!!!!!


      • Anonyymi
        vielä että... kirjoitti:

        ..jos iso aikuinen mies aloittaa harrastuksen jollain vehkeellä,.niin se "vehje" pitää kuitenkin olla miehen mittojen mukaan,eikö?? tiedän että kakstahtari on v..un kiivas mutta luonteeltaan väärä pyörä!!ei sellaisella voi kukaan opetella lajin hienoa puolta juuri sen tehopiikin takia!! NELARI ilman muuta sen luonteen takia!! eikä liian pientä koska se ei oo niin tarkka siitä kaasuvivun asennosta. se kuitenkin on hirveän paljon helpompi ku terävä 2-tahtinen. se jatkuva vaihteen vaihtaminen kaksarissa on alussa tosi vaikeaa. erittäin hyvä valinta olis yammun wr426,kawalta klx-r,hondalta xr400,suzuki dr(zetalla tai ilman) tai kaikessa yksinkertaisuudessaan yamaha TT 350-600!!!!!

        Olipa siinä uhoa. Erittäin huonoa . Kaikki kaksipyöräily on hyväksi, nyt 74vuotiaana ja 65 vuotta harrastaneena ehkä tiedän jotain. Mummo( vaimo) ei voi menohalujani hillitä. Uhoajat löytyy useasti hautakiven alta. Tunsin muutamia. Järki päähän ja menoksi koska sohvanpohja on perseestä.


    • crossarivaan

      "Sunkokoiselle 100kg äijälle 125cc 2t on aika hankala jos vasta aloittaa harrastuksen, joutuu ajamaan kokoajan yläkieroksilla ja alakierroksilla ei jaksa liikkua yhtään. "

      muhahaha. 80cc crossikin jaksaa viedä alakierroksilla 100kg äijää ( tiedän koska omistan ).
      milläköhän leluilla sä ajelet? 25cc pyörillä vai 125cc?
      eiköhän noi yleensä sovi ihan kelle tahansa, vitun urpo. paukkuja kyllä riittää varmasti.

    • jannevaan3

      "Minkä kokonen crossipyörä ois sopiva 183, ja 100 kg äijälle?"


      kortilla ei ajeta mitään. et taida paljon näistä tietää.
      minulla 80cc ja 250cc 2 tahtiset.
      koollasi ei ole merkitystä, vaan sillä millä tykkäät ajella.

    • Anonyymi

      Itse opettelin isän 250c Jawalla 13 vuotiaana 60 luvulla. 70 luvulla oli useampi mp. tulevan vaimon kera kierrettiin Euroopan maat pariin kertaan. Poikamme oli 5 vuotta joten hänelle 80cc Jamaha jne. edellinen millä ajoin 250cc jammu , mukava peli. Nyt tuli minulle pikku ongelma kun täytän keväällä 74v ja tallissa ärtyy KTM 450cc grossi mopo. Pitääkö antaa palaa vai ottaa iisimmin? Lähimaasto on erilaista, ehkä aloitan kotarilla niinkuin 13 vuotiaana, menohalut eivät ole vähentyneet pätkän vertaa.

    • Anonyymi

      Haluaisin peruuttaa tälle illalle kernaalinäytöksen lipput ja istumapaikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe