Laborantti

opiskelijaksi haaveileva

Hei, olen miettinyt pitkään erilaisia vaihtoehtoja uudelleenkouluttautumiseeni ja laborantin koulutus (työ) kiinnostaa erittäin paljon.

Onko teillä kokemusta tästä alasta oppisopimuskouluttautumisen kautta tai sitten ihan "perinteisellä" opiskelutyylillä. Oliko rankkaa, mikä on vaikeaa ja minkälaista palkkaa suunnilleen saatte? Lisäksi kiinnostaa myös se, minkälaisessa paikassa työskentelette? Itseäni kiinnostaisi eräs tuotantolaitos ja siellä oleva laboratorio. Uskallanko kysyä sieltä oppisopimuspaikkaa? :)

17

27258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelijaksi haaveileva

kellään kokemusta kyseisestä asiasta? :(

• mulla ei ole omakohtaista k...

mutta yksi ystäväni työskentelee laboranttina lääketeollisuuden parissa. Hän opiskeli aikoinaan ihan ammattikoulussa laborantiksi, oli kuulemma jonkun verran hankalaakin joskus, lähinnä matematiikan takia. Mutta selvisi hyvin kkuitenkin ja nyt on ollut työssään jo yli 5 vuotta ja viihtyy kanssa hyvin.
        Palkkaus on kai aika huono, ainakin aloittaessa, mutta sekin riippuu aika paljon mille alalle laborantin töitä menee tekemään.
        Ja kuitenkin palkka nousee, kun työvuosia karttuu.
        Ja oppisopimuksesta sanoo, että rohkeesti vaan kysymään k.o. paikasta, jos kerran kiinnostusta on. Tosin ammattikoulussa/aikuisopiskelunakaan koulutus ei kestä kuin noin 2 vuotta. Varsinkin jos on lukiopohja.
        Alkupalkka on kai noin 1200 eurosta ylöspäin. Ja tietty mahd.lisät päälle.
        Toivottavasti oli edes hitusen apua:)

mulla ei ole omakohtaista k... kirjoitti:

mutta yksi ystäväni työskentelee laboranttina lääketeollisuuden parissa. Hän opiskeli aikoinaan ihan ammattikoulussa laborantiksi, oli kuulemma jonkun verran hankalaakin joskus, lähinnä matematiikan takia. Mutta selvisi hyvin kkuitenkin ja nyt on ollut työssään jo yli 5 vuotta ja viihtyy kanssa hyvin.
        Palkkaus on kai aika huono, ainakin aloittaessa, mutta sekin riippuu aika paljon mille alalle laborantin töitä menee tekemään.
        Ja oppisopimuksesta sanoo, että rohkeesti vaan kysymään k.o. paikasta, jos kerran kiinnostusta on. Tosin ammattikoulussa/aikuisopiskelunakaan koulutus ei kestä kuin noin 2 vuotta. Varsinkin jos on lukiopohja.

Kiitos vastauksestasi, se selvensin jonkin verran tätä hommaa. Itsekin vähän jännitän tuota matematiikan osaamistani, mutta toivon, ettei se ole esteenä. Ala kuitenkin kiinnostaa niin paljon, että lähden siihen täysillä mukaan, jos onnistun saamaan paikan. :)

Alkupalkka ei näyttäisi olevan kovinkaan päätä huimaava, mutta eiköhän se siitä.

• laborantti
        opiskelijaksi haaveileva kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, se selvensin jonkin verran tätä hommaa. Itsekin vähän jännitän tuota matematiikan osaamistani, mutta toivon, ettei se ole esteenä. Ala kuitenkin kiinnostaa niin paljon, että lähden siihen täysillä mukaan, jos onnistun saamaan paikan. :)

Alkupalkka ei näyttäisi olevan kovinkaan päätä huimaava, mutta eiköhän se siitä.

itse valmistun keväällä yo-pohjaiselta linjalta laborantiksi. olen nyt työharjoittelussa siihen asti. kummallisen vähältä tuo palkka kuulostaa koska itse olen jo kirjoittanut työsopimuksen ja palkkaa on 1600e..
        koulu oli helppo. en ole mikään hyvä koulussa. lyhyestä matikasta kirjoitin m:n ja reaalista c:n, loput oli b. ei meillä ollut mielestäni vaikeaa matikkaa päin vastoin. paljon paljon helpompaa kuin lukiossa (mikä nyt ei ole sinänsä ihme, onhan kyse amiksesta). laborantin tutkinto on kuulemma vaikein amistutkinto. mutta mielestäni aika helppo silti. en ikinä lukenut kokeisiin jne. ja hyvin on mennyt. :)
        kannattaa hakea laboranttikouluun. tämä ala on kiinnostava ja monipuolinen. aika fyysistä työtä silti.. työkaverit on kaikki naisia :( mutta palkalla ei ole kehumista..

laborantti kirjoitti:

itse valmistun keväällä yo-pohjaiselta linjalta laborantiksi. olen nyt työharjoittelussa siihen asti. kummallisen vähältä tuo palkka kuulostaa koska itse olen jo kirjoittanut työsopimuksen ja palkkaa on 1600e..
        koulu oli helppo. en ole mikään hyvä koulussa. lyhyestä matikasta kirjoitin m:n ja reaalista c:n, loput oli b. ei meillä ollut mielestäni vaikeaa matikkaa päin vastoin. paljon paljon helpompaa kuin lukiossa (mikä nyt ei ole sinänsä ihme, onhan kyse amiksesta). laborantin tutkinto on kuulemma vaikein amistutkinto. mutta mielestäni aika helppo silti. en ikinä lukenut kokeisiin jne. ja hyvin on mennyt. :)
        kannattaa hakea laboranttikouluun. tämä ala on kiinnostava ja monipuolinen. aika fyysistä työtä silti.. työkaverit on kaikki naisia :( mutta palkalla ei ole kehumista..

Kuulostaa hyvältä hommalta. Itse tienaan nykyisessä työssäni (siivous) melkein puolet vähemmän kuin mistä sinä teit sopimuksen, joten olisin enemmän kuin tyytyväinen tuosta summasta. Kiitos sinullekin selkeästä kommentistasi. :)

• Laborantti 93
        opiskelijaksi haaveileva kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä hommalta. Itse tienaan nykyisessä työssäni (siivous) melkein puolet vähemmän kuin mistä sinä teit sopimuksen, joten olisin enemmän kuin tyytyväinen tuosta summasta. Kiitos sinullekin selkeästä kommentistasi. :)

Vastaus opiskelijaksi haaveilevalle. Kertoisin vain että laborantiksi kandee mun mielest opiskella :) Itse opiskelen ammattikoulus tosiaan kemian alal ja hauskaa on, kannattaa valita semmonen paikka josta ite tykkää ja osaa sitä. Itse ryhdyin laborantiks kun se kuulosti hauskalt ja se oli ollu jo 9 vuotiaast haaveena. Keskiarvo oli peruskoulust lähettyäni 6,9 ja mä pärjään aika hyvin täl alal :) Eli suosittelen lämpimästi. Oisin muuten laittanu nimeni ku on järkevä sivusto mut en ikinä laita oikeet nimeäni nettiin. Jokatapaukses et ope huomais et oon käyny tääl ni sanon vaan että: NATRIUM :)

• laboranttiopiskelija
        mulla ei ole omakohtaista k... kirjoitti:

Alkupalkka koulutuksen jälkeen on 1990e/kk :)

• on kivaa

Hei,
      suosittelen ehdottomasti laborantin koulutusta. Itse olen jo yli 3-kymppinen ja aina ollut ns.kouluvihaaja. Pari vuotta sitten innostuin opiskelusta ja opiskelin itseni aikuispuolella laborantiksi. Koulu oli suht helppo , koska minua kiinnosti ne asiat ja olin asennoitunut, että käyn koulun loppuun vaikka väkisin. Valmistuin vuosi sitten. Töitä ollut ihan kiitettävästi ja palkka on n. 1800€.
      Kannattaa kysyä sitä oppisopimuspaikkaa. Itseänikin se kiinnosti, mutta sitten pääsin tuohon aikuispuolelle.
      Kovasti onnea sinulle. Toivottavasti onnistut!

• Opiskelit..

aikuispuolella ja kauan opiskelu kesti ja mitä tukia sinä aikana sai??

• Annatin

Opiskeluni alkoi sellaisissa merkeissä etten tiennyt alasta juurikaan mitään. Nyt kun olen opiskelemassa viimeistä vuotta huomaan että tämä on todella mukavaa ja kivaa touhua. Jos hakee monipuolista työtä niin laboranteilla on sellaista. esim voi mennä teollisuuslaboratorioon tai sitten vaikka lääketeollisuuteen töihin. itse olen juuri työssäoppimassa tosi mukavassa paikassa ja teen töitä teollisesta mikrobiologiseen.

• happonen tippunen
        Annatin kirjoitti:

Opiskeluni alkoi sellaisissa merkeissä etten tiennyt alasta juurikaan mitään. Nyt kun olen opiskelemassa viimeistä vuotta huomaan että tämä on todella mukavaa ja kivaa touhua. Jos hakee monipuolista työtä niin laboranteilla on sellaista. esim voi mennä teollisuuslaboratorioon tai sitten vaikka lääketeollisuuteen töihin. itse olen juuri työssäoppimassa tosi mukavassa paikassa ja teen töitä teollisesta mikrobiologiseen.

Sanotaanpa näin et jos on yhtään älliä niin tossa alassa menestyy ihan kivasti..

• tutkimus
        happonen tippunen kirjoitti:

Sanotaanpa näin et jos on yhtään älliä niin tossa alassa menestyy ihan kivasti..

lääketeollisuudessa yli 15 v. ja palkka 2300€/kk

• AurelijaV
        tutkimus kirjoitti:

lääketeollisuudessa yli 15 v. ja palkka 2300€/kk

Hei! Missä olet työssä? Mun kaveri etsii työtä laborantiksi. Hänellä on koulutusta jne. Palkka ei ole tärkein asia. Voisimmeko ottaa yhteyttä teille?

Mun yhteys: [email protected]

Kiitos!

• Keinottelija114

Itse olen opiskellut laborantiksi turussa ja voin kertoa, että jos on suuria ongelmia matiikan kanssa niin sitten on melko turhaa kokeilla onneaan siellä.. Suurin osa on pelkkää laskemista ja odottamista.. Sekä koulutuksen/työn haasteellisuudesta sun muusta niin palkka taso on todella alhainen

• JuuHML

kokemusta on lyhykäisestä lukion oppimäärästä ja sen jälkeen ei ole tullut laskettua juuri mitään(4v) Juurikin turun aluuelta olisin itsekkin kiinnostunu etsimään paikkaa. Onko homma sitten niin paljon matikkaan painottuvaa että ilman sen hyvää osaamista ei voi alalla työskennellä?

• gf
        JuuHML kirjoitti:

kokemusta on lyhykäisestä lukion oppimäärästä ja sen jälkeen ei ole tullut laskettua juuri mitään(4v) Juurikin turun aluuelta olisin itsekkin kiinnostunu etsimään paikkaa. Onko homma sitten niin paljon matikkaan painottuvaa että ilman sen hyvää osaamista ei voi alalla työskennellä?

No siis hommahan ei matikkaan kaadu jos yhtään kiinnostusta alaan on.. itse joskus peruskoulun jälkeen opiskelin tuota, matikka 5 peruskoulussa.. eipä siinä vaikeuksia ollut.

• yu
        gf kirjoitti:

No siis hommahan ei matikkaan kaadu jos yhtään kiinnostusta alaan on.. itse joskus peruskoulun jälkeen opiskelin tuota, matikka 5 peruskoulussa.. eipä siinä vaikeuksia ollut.

Valtion tutkimuskeskuksissa saa paljon huonompaa palkkaa kuin mm. lääketeollisuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe