Eli ongelma on tämä: Moottorista kuuluu kannen paikoilta selvä nakutus, tai raksutus, miten haluaa sanoa. Hetken aikaa kun antaa käydä tyhjäkäyntiä, ääni laskee ja lähes katoaa, kierroksia nostaessa ääntä ei pahemmin kuulu, kun kierrokset laskee taas nakutus kuuluu. Moottori on ollut useita viikkoja käymättä (seisontavakuutuksessa), eli olisiko niin että öljyt laskeneet pohjaan ja kansi ilman voitelua josta nakutus..? Vai onko jakohihna, venttiilinnostimet ts. sökö? Kilometrejä koneelle kertynyt n.240tkm ja jakohihna vaihdettu 220 kohdalla.
2.0i naksuttaa?
17
4148
Vastaukset
- ?
Kannetiiviste on mennyt ja samalla kannen laakeritkin.
- Naksutus
Miten kansipahvi voi olla sökö, kun nestettä ei vuoda eikä häviä mihinkään? Ja kannessa ei pahemmin laakereita ole, nokka-akseleilla toki.
- samu_pk
Naksutus kirjoitti:
Miten kansipahvi voi olla sökö, kun nestettä ei vuoda eikä häviä mihinkään? Ja kannessa ei pahemmin laakereita ole, nokka-akseleilla toki.
..eli unohda tuo kansipahvi...
Olikos siinä hydraulinen välyksen tasaus?
Jos on niin öjyn vaihto saattas helpottaa...ehkä. - Nakutus
samu_pk kirjoitti:
..eli unohda tuo kansipahvi...
Olikos siinä hydraulinen välyksen tasaus?
Jos on niin öjyn vaihto saattas helpottaa...ehkä.En tiiä onko hydraulinen välyksen tasaus.. Tuskin, eikös niitä oo vaan bemareissa jne.? Öljyt just vaihdettu. Auto siis toimi hyvin kun ajettiin lämpimään talliin, siellä muutama viikko, ja käynnistys niin ääni alkoi kuulua.
- samu_pk
Nakutus kirjoitti:
En tiiä onko hydraulinen välyksen tasaus.. Tuskin, eikös niitä oo vaan bemareissa jne.? Öljyt just vaihdettu. Auto siis toimi hyvin kun ajettiin lämpimään talliin, siellä muutama viikko, ja käynnistys niin ääni alkoi kuulua.
Tuo hydrauliikka... Ja bemareissa yleensä toimii todella huonosti-> käyntiääni on ku vanhassa talbotissa. Mutta kokeiles nyt eka se öljyn vaihto. Kyllähän sen tietysti voisi käyttää jollakin autoista jotain tietävällä -> osaa heti sanoa kun kuulee sen äänen. Kertomasi perusteella veikkaisin venttiilikoneistoa..mutta kuten sanoin en voi olla varma kun en ole itse kuullut sitä.
- Nakutus
samu_pk kirjoitti:
Tuo hydrauliikka... Ja bemareissa yleensä toimii todella huonosti-> käyntiääni on ku vanhassa talbotissa. Mutta kokeiles nyt eka se öljyn vaihto. Kyllähän sen tietysti voisi käyttää jollakin autoista jotain tietävällä -> osaa heti sanoa kun kuulee sen äänen. Kertomasi perusteella veikkaisin venttiilikoneistoa..mutta kuten sanoin en voi olla varma kun en ole itse kuullut sitä.
Öljyjä en jaksa alkaa vaihtamaan kun ne on alle 1000km sitten vaihdettu. Pitää käyttää jotain ammattilaista kuuntelemassa mikä siellä on, kai se venttiileissä on sitten vika.
- Kölli
Nakutus kirjoitti:
Öljyjä en jaksa alkaa vaihtamaan kun ne on alle 1000km sitten vaihdettu. Pitää käyttää jotain ammattilaista kuuntelemassa mikä siellä on, kai se venttiileissä on sitten vika.
Jos käytät, syy on öljynpaineen vähyys alussa.
- pj
Tämä voi liittyä hydraulisiin venttiilinnostimiin ja öljyn paineeseen. Öljynpaine vaimentaa naputuksen.
- Heikki
Nakutus johtuu siitä että (Carina/Camry- ?) 2.0i -moottorissa olevissa hydraulisissa venttiilinnostajissa ei ole öljyä tarpeeksi, ei
käynnistettäessä eikä pienillä kierroksilla.
Se että käynnistettäessä nakuttaa voi johtua "tarvikeöljynsuodattimesta" jossa ei ole virtauksen takaiskuventtiiliä. Se taas että koneen käydessä kierrosten laskiessa alkaa nakutus uudelleen - se ei johdu takaiskuventtiilin puuttumisesta vaan on jokin muu syy paineen vähyyteen.
Kerroit että öljyt (ja suodatin ?) on vaihdettu 1000 km sitten - alkoiko tuo nakutus sen jälkeen ?
1. Vaihdoitko öljytyypiä "ohuempaan", esim. laitoit synteettiset öljyt ? Silloin parisataa tonnia ajetun koneen jo kulunut öljypumppu ei saa ohuen öljyn painetta tarpeeksi korkealle
2. Vaihdoitko samalla sen "tarvikesuodattimen" ?
Ne perskuleet voivat olla sellaisia että tuon suodattimen (Toyotassa on päävirtaöljynsuodatin, kaikki moottorin voiteluun menevä paineöljy menee suodattimen kautta) virtausvastus on niin suuri "että se ahistaa"
3. Vaihdoitko öljytyyppiä ? Onkohan uusi öljy saanut öljypohjassa olevasta "tökötistä" osan liikkeelle ja se osittain tukkii öljypumpun imuaukon suodattimen (siellä on semmonen metalliverkko-suodatin jolle normaalisti ei tarvitse koskaan tehdä mitään). Olen kuullut kerrottavan että uusi synteettinen voi saada tällaisen sakkautuman liikkeelle jos vanhaa öljyä ja sitä "töhnää" ei ole saatu tarpeeksi tarkkaan pois.
Auton säätöarvokirjasta löytyy oikeat öljynpaineen arvot, se on helppo mittaamalla tarkastaa ottamalla öljynpaine-merkkivaloanturi irti ja laittamalla sen tilalle painemittari.
En 2.0i :n arvoja tarkalleen tiedä mutta ne ovat yleensä jotakin 3 kg/cm2 luokkaa jo tyhjäkäynnillä ja paine nousee jonnekin neljään ja puoleen kiloon kierroksia lisättäessä, johon tasoon se paineen nouseminen pysähtyy ohivirtaus-ylipaineventtiilin auetessa.
Öljynpaineen merkkivalo ei vielä pala kun alkaa nakuttamaan ? Yleensä ne anturit sammuttavat lampun jo 1 kg/cm2 luokkaa olevilla paineilla ja sitä luokkaa olevalla paineella varmasti nakuttaa
Toivotaan ettei ole mitään vakavampaa & kalliimpaa... Moottorin käyttäminen liian pienellä öljynpaineella ei ole sille terveellistä !
t.
Heikki- Nakutus
Suodatin on muistaakseni championin tekemä, ei kuitenkaan toyotan alkuperäisosa. Öljyt shellin helixiä, ennen käytettiin mobilin ykköstä, mutta kone söi sitä jonkun verran (öljyrenkaat jumissa luultavasti, tyyppivika) Ajateltiin että mobil on aika "juoksevaa" öljyä ja vaihdettiin jäykemmät shellin öljyt. Kulutuksesta ei saatu tietoa kun tosiaan ajettu vasta reilu 1tkm. Nakutus alkoi öljynvaihdon jälkeen. Öljynpainevalo ei ole syttynyt missään vaiheessa.
Eli mitä nyt olisi tehtävä? Kansiremppa edessä? - Heikki
Nakutus kirjoitti:
Suodatin on muistaakseni championin tekemä, ei kuitenkaan toyotan alkuperäisosa. Öljyt shellin helixiä, ennen käytettiin mobilin ykköstä, mutta kone söi sitä jonkun verran (öljyrenkaat jumissa luultavasti, tyyppivika) Ajateltiin että mobil on aika "juoksevaa" öljyä ja vaihdettiin jäykemmät shellin öljyt. Kulutuksesta ei saatu tietoa kun tosiaan ajettu vasta reilu 1tkm. Nakutus alkoi öljynvaihdon jälkeen. Öljynpainevalo ei ole syttynyt missään vaiheessa.
Eli mitä nyt olisi tehtävä? Kansiremppa edessä?Tuskin sentään kansiremppaa ellei sitten joku hydraulisista venttiilinnostajista ole saanut siipeensä Helixistä...
Itse aikanaan käytin omassa vm -88 Carina 2 :ssa Mobil ykköstä. Myin auton 170 tkm ajettuna sukulaismiehelle, viimeksi tavatessamme sen mittarissa oli 250 tkm ja risat... vie öljyä kuulemma sen verran että 5000 km välein joutuu laittamaan puoli litraa lisää ja öljynvaihdot kymppitonnin välein.
Sun kannattais nyt mennä sen autosi kanssa sen verran pajalle että katsovat öljynpaineen tasot moottorin käydessä, se käy sillä tavalla kätevästi merkkivalon paineanturin irroittamalla ja laittamalla tilalle painemittarin kuten edellisessä mailissani kerroin eikä pitäis maksaa paljon. Jos sieltä löytyy jotakin alle 3 kilon painelukemia moottorin käydessä normaaleilla ajokierroksilla niin sitten on syytä huolestua ja selvittää mistä paineen alhaisuus johtuu.
Jotenkin tuntuu siltä että jostakin syystä öljypumppu ei nyt saa painetta nousemaan riittävän korkealle käyttämälläsi Shell Helix-öljyllä, sen takia luulen sen naksuttavan... Se minkä takia paine ei nouse onkin jo toinen juttu (vrt. kommenttini edellisessä mailissa, sakkautuma tukkii öljypumpun imuaukkoa tai filtteri "ahistaa"). Öljynvaihdot tyypistä toiseen ovat pahuksen vaarallisia - siellä saattaa lähteä jotakin sakkaa liikkeelle. Tuo Shell Helix on muistaakseni "puolisynteettinen", siinä on osa öljyfragmenteista "luonnon tavaraa" ja osa synteettisiä. Käytännössä purkissa ollessaan tuntuu paksummalta kuin Mobil 1, miten lienee sitten kun moottorissa öljyn lämpö nousee jossakin hetkellisesti todella korkealle, miten Helix silloin käyttäytyy... Shell ei takuulla myönnä mitään.
Tarkastuta se paine pian, jos öljynpaine tosiaan on liian alhainen suuremmillakin kierroksilla (vaikka nakutusta ei vielä kuulukaan), sellainen vika vioittaa moottoria nopeasti. Ja sitten se täysremontti maksaa !
Kerrohan sitten minkälainen painelukema sieltä anturin reiästä löytyi... - joojoomies
Heikki kirjoitti:
Tuskin sentään kansiremppaa ellei sitten joku hydraulisista venttiilinnostajista ole saanut siipeensä Helixistä...
Itse aikanaan käytin omassa vm -88 Carina 2 :ssa Mobil ykköstä. Myin auton 170 tkm ajettuna sukulaismiehelle, viimeksi tavatessamme sen mittarissa oli 250 tkm ja risat... vie öljyä kuulemma sen verran että 5000 km välein joutuu laittamaan puoli litraa lisää ja öljynvaihdot kymppitonnin välein.
Sun kannattais nyt mennä sen autosi kanssa sen verran pajalle että katsovat öljynpaineen tasot moottorin käydessä, se käy sillä tavalla kätevästi merkkivalon paineanturin irroittamalla ja laittamalla tilalle painemittarin kuten edellisessä mailissani kerroin eikä pitäis maksaa paljon. Jos sieltä löytyy jotakin alle 3 kilon painelukemia moottorin käydessä normaaleilla ajokierroksilla niin sitten on syytä huolestua ja selvittää mistä paineen alhaisuus johtuu.
Jotenkin tuntuu siltä että jostakin syystä öljypumppu ei nyt saa painetta nousemaan riittävän korkealle käyttämälläsi Shell Helix-öljyllä, sen takia luulen sen naksuttavan... Se minkä takia paine ei nouse onkin jo toinen juttu (vrt. kommenttini edellisessä mailissa, sakkautuma tukkii öljypumpun imuaukkoa tai filtteri "ahistaa"). Öljynvaihdot tyypistä toiseen ovat pahuksen vaarallisia - siellä saattaa lähteä jotakin sakkaa liikkeelle. Tuo Shell Helix on muistaakseni "puolisynteettinen", siinä on osa öljyfragmenteista "luonnon tavaraa" ja osa synteettisiä. Käytännössä purkissa ollessaan tuntuu paksummalta kuin Mobil 1, miten lienee sitten kun moottorissa öljyn lämpö nousee jossakin hetkellisesti todella korkealle, miten Helix silloin käyttäytyy... Shell ei takuulla myönnä mitään.
Tarkastuta se paine pian, jos öljynpaine tosiaan on liian alhainen suuremmillakin kierroksilla (vaikka nakutusta ei vielä kuulukaan), sellainen vika vioittaa moottoria nopeasti. Ja sitten se täysremontti maksaa !
Kerrohan sitten minkälainen painelukema sieltä anturin reiästä löytyi...Eli jos autossa on käytetty aikaisemmin
esim. Mobilin 10w-40:stä niin ei välttämättä
kannata vaihtaa talveksi esim rallyformulaa
(5w-40 muistaakseni)? - Heikki
joojoomies kirjoitti:
Eli jos autossa on käytetty aikaisemmin
esim. Mobilin 10w-40:stä niin ei välttämättä
kannata vaihtaa talveksi esim rallyformulaa
(5w-40 muistaakseni)?Nuo molemmat mainitsemasi öljyt toimivat talvella ihan hyvin. "Kymppi" on tosin jo aika paksua jos/kun pakkasmittari menee -20 C kylmemmille lukemille.
Tietysti synteettiset 0W-40 antavat vielä helpomman kylmäkäynnistyksen ja voitelevat kunnolla jo niiden ensimmäisten startin jälkeisten sekuntien aikana... mutta ovat kovin kallista tavaraa - Nakutus
Heikki kirjoitti:
Tuskin sentään kansiremppaa ellei sitten joku hydraulisista venttiilinnostajista ole saanut siipeensä Helixistä...
Itse aikanaan käytin omassa vm -88 Carina 2 :ssa Mobil ykköstä. Myin auton 170 tkm ajettuna sukulaismiehelle, viimeksi tavatessamme sen mittarissa oli 250 tkm ja risat... vie öljyä kuulemma sen verran että 5000 km välein joutuu laittamaan puoli litraa lisää ja öljynvaihdot kymppitonnin välein.
Sun kannattais nyt mennä sen autosi kanssa sen verran pajalle että katsovat öljynpaineen tasot moottorin käydessä, se käy sillä tavalla kätevästi merkkivalon paineanturin irroittamalla ja laittamalla tilalle painemittarin kuten edellisessä mailissani kerroin eikä pitäis maksaa paljon. Jos sieltä löytyy jotakin alle 3 kilon painelukemia moottorin käydessä normaaleilla ajokierroksilla niin sitten on syytä huolestua ja selvittää mistä paineen alhaisuus johtuu.
Jotenkin tuntuu siltä että jostakin syystä öljypumppu ei nyt saa painetta nousemaan riittävän korkealle käyttämälläsi Shell Helix-öljyllä, sen takia luulen sen naksuttavan... Se minkä takia paine ei nouse onkin jo toinen juttu (vrt. kommenttini edellisessä mailissa, sakkautuma tukkii öljypumpun imuaukkoa tai filtteri "ahistaa"). Öljynvaihdot tyypistä toiseen ovat pahuksen vaarallisia - siellä saattaa lähteä jotakin sakkaa liikkeelle. Tuo Shell Helix on muistaakseni "puolisynteettinen", siinä on osa öljyfragmenteista "luonnon tavaraa" ja osa synteettisiä. Käytännössä purkissa ollessaan tuntuu paksummalta kuin Mobil 1, miten lienee sitten kun moottorissa öljyn lämpö nousee jossakin hetkellisesti todella korkealle, miten Helix silloin käyttäytyy... Shell ei takuulla myönnä mitään.
Tarkastuta se paine pian, jos öljynpaine tosiaan on liian alhainen suuremmillakin kierroksilla (vaikka nakutusta ei vielä kuulukaan), sellainen vika vioittaa moottoria nopeasti. Ja sitten se täysremontti maksaa !
Kerrohan sitten minkälainen painelukema sieltä anturin reiästä löytyi...Että tarvikesuodattimessa ei ole jotain venttiiliä, joka estäisi öljyn poisvalumisen suodattimesta? Kun toi suodatin on aika pystyssä, joten sieltä pääsis kyllä valumaan helpolla kaikki pois. Hain uuden suodattimen, ja tälläkertaa alkuperäisen. Pitää vaihtaa se. Korjaamolle en viitsi viedä, carina kun on seisontavakuutuksessa. Jos saisi joltain tutulta sen mittarin lainaan. Tänään taas koitin niin kun antaa kaasua niin nakutus lakkaa heti, se kuuluu vaan tyhjäkäynnillä. Mutta pitääpä vaihtaa tuo suodatin ja katsoa mitä tapahtuu. Ja kiitos sinulle heikki hyvistä vihjeistä! =)
- Heikki
Nakutus kirjoitti:
Että tarvikesuodattimessa ei ole jotain venttiiliä, joka estäisi öljyn poisvalumisen suodattimesta? Kun toi suodatin on aika pystyssä, joten sieltä pääsis kyllä valumaan helpolla kaikki pois. Hain uuden suodattimen, ja tälläkertaa alkuperäisen. Pitää vaihtaa se. Korjaamolle en viitsi viedä, carina kun on seisontavakuutuksessa. Jos saisi joltain tutulta sen mittarin lainaan. Tänään taas koitin niin kun antaa kaasua niin nakutus lakkaa heti, se kuuluu vaan tyhjäkäynnillä. Mutta pitääpä vaihtaa tuo suodatin ja katsoa mitä tapahtuu. Ja kiitos sinulle heikki hyvistä vihjeistä! =)
Sellaisessa "oikeanlaisssa suodattimessa" tosiaan on takaiskuventiili joka estää öljyn takaisinpäin valumisen ja siten suodattimen tyhjentymisen silloin kun moottori sammutetaan. Silloin jos suodatin on tyhjä käynnistettäessä moottoria, koneesta kuuluu aikamoinen nakutus sekunnin, parin ajan ennenkuin paineet nousee ja "kolina" häipyy.
Aikaisemmassa (ensimmäisessä ?) viestissäsi kerroit että nakutus alkaa silloinkin kun jo käynnissä olevan moottorin kierrokset laskevat tyhjäkäyntilukemille.
Silloin öljypumppu kuitenkin pumppaa koko ajan lisää oljyä suodattimeen ja takaiskuventtiili on auki "oikeaan suuntaan" päästääkseen paineöljyn edelleen voitelemaan moottoria.
= ei ole siinä se suodattimen takaiskuventtiili vikana, jotakin muuta nyt...
- Anonyymi
Auttaako uudet säätöpalat nostimiin.
- Anonyymi
Talaveks jäykkää jokivettä toyoo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185353MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1182795- 112420
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5972054Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1231766Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701352Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421335Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31118Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3961069Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641057