Hei
Kun on ollut jo vuosia olemassa tutkimustuloksia, että väkivaltaiset lastenohjelmat ja videopelit vaikuttavat lapsiin tehden heistä agressiivisia ja levottomia, niin miksi mtv3 ja mtv4 näyttävät edelleen tällaisia ohjelmia etenkin arki- ja viikonloppuaamuisin? Varmasti lapset jotka niitä katsovat aamusin ovat koulussa levottomia. Miksi edelleen markkinoidaan entistä kauheampia väkivaltapelejä? Mielestäni sellaiset ihmiset jotka kirjoittavat, piirtävät ja levittävät tällaista roskaa ovat varmaan itse saaneet jonkinlaisia tunne-elämän vammoja. Miten on mahdollista että mitkään lait eivät todella suojaa lapsia tällaiselta edesvastuuttomilta tahoilta? Jos kotona valvotaan tv:n katselua niin sitten päiväkodissa naapurin pojat leikkivät transformereita jotka tappaa... Miten selittää 3-vuotiaalle mitä tappaminen ja kuolema on? Millaisia ihmisiä kasvaa lapsista ja nuorista jotka pelaavat pelejä joissa hakataan päitä irti ja poltetaan ihmisiä? Nuoret sanovat itse että hei nyt eletäänkin 20 vuosituhannella, ei se oo samanlaista kun sun nuoruudessas... MUTTA ajatelkaas nyt hyvät ihmiset, kaikki ne ohjelmat ja pelit ovat aikuisten suunnittelemia. Aikuiset ja markkinavoimat ahneuksissaan keksivät entistä moraalittomampia ja sairaampia ympäristöjä puolustuskyvyttömille lapsille. Eiväthän lapset osaa valita, hehän haluavat sitä mitä kavereillakin on ja mikä on muotia, median lanseeraamaa muotia! Ja suuntaus näyttää olevan että vain pahemmaksi muuttuu. Nyt tarvitsis tehdä jotakin! Osallistukaa ja kertokaa ajatuksianne ja ideoita!
väkivaltaiset lastenohjelmat
26
2910
Vastaukset
- nuori :)
on tätä nykyaikaa.. Älä syytä muita.. Kasvatustapa vaikuttaa kehitykseen hyvinkin paljon.. Jos haluat olla suojelevainen vanhempi niin älä laita lapsiasi kerhoon tai anna heidän katsoa telkkaria.. Jos pidät lapset neljän seinän sisällä eivät he siellä myöskään pahoille tavoille opi... Nykymaailmassa on vain huonoksi lapselle jos estää tätä näkemästä maailmaa omin silmin.. Lapsen tulisi tietää huumeiden vaaroista, mutta ei niistä silti tulisi kokoajan toitottaa että vaarallisia ovat..
Itse muistan kun joskus lapsena katsoin tappajahai leffaa... Silloin tietysti uskoin että se leffa on totta.. Mutta ei minusta mitään vesikauhuista ole tullut, enkä usko että suuri hai syö minut uimarannalta..- tippen
vastaus mitä olen lukenut. ja nyt vastaat näsäviisaasti"ei ole pakko lukea",hehe..
- Markkinatalousparatiisi?
Todella hyvin kirjoitit. Täyttä asiaa, monikohan tulee ajatelleeksi,
että sen minkä hyväksyy ts. ei halua, "ei jaksa" tai muuten vaan
ei ota mm. tällaiseen asiaan kantaa, "katsoo toisaalle",
menee "virran mukana", ei piittaa kun "ei halua olla muiden slmissä tiukkapipo"
tai muita valikoituja selityksiä sille, että antaa mennä vaan,
-pääasia että markkinatalousvoimat porskutta ilman mitään rajoituksia,
jos ei siitä nyt ITSELLE ihan välittömästi ole haittaa.
No nytpä sitten korjataan siitäkin satoa, kun tässä takavuosina
oli hirveä paniikki päästä eroon kaikesta "holhoamisesta",
-ikään kuin suomalaisista, -lapsistakin, olisi yht'äkkiä kehittynyt
niin kovin päteviä itse oman parhaansa tajuavaa kansalaisia,
että ei muuta kuin kaikki rajoitukset pois vaan kertakaikkiaan.
Itse olen sitä mieltä, että kyllä ainakin 50% suomalaisista
edelleen tarvitsis jonkinlaista vahtimista ja ohjausta, -omaksi parhaakseen.
Nyt sitä ollaan vaan markkinavoimien riepoteltavina.
Tämäkö on nyt sitä (EU:n)vapauden ihanuutta?- Markkinatalousparatiisi?
No niin lisämaininta, että toi mun 1. kirjoitus tarkoitti että samaa mieltä keskustelun avaajan kanssa. ja tohon typerästi hymisevään nuoren kirjoitukseen kommentoin: siinä juuri tämän skeida-kulttuurin tuote -nuori ihminen ja nyt jo vaipunut "autuaaseen" kyynisyyden tilaan "tää nyt on vaan tätä -nykyaikaa"! -Ei taida tulevaisuudessa olla tulossa näistä muita kuin sellaisia oma etu-poliitikkoja...
- ...
Kuule sanon nyt ihan suoraan: Tässä nykymaailmassa et välty niiltä mainoksilta ja ohjelmilta oikein millään muulla kun tv:n sulkemisella joten paras neuvo sinulle olisi varmaan hypätä vaikka sinne maatilasi kaivoon ja ennen sitä miettiä onko pakko ostaa lapsillesi niitä pelejä (tai tulla tänne surkuttelemaan asiasta, koska sitä et voi muuttaa M-I-T-E-N-K-Ä-Ä-N) tai ylipäätään antaa heidän katsoa hannibal-hamtaroa jos se kerran ei ole hyväksi heille!
- jo talvisota
Niin olis tolla asenteella Suomi hävinny jo talvisodassa ja täällä puhuttaisiin nyt venäjää. Ja nämä tän systeemin puolustajatkin olis tällä hetkellä luultavasti siperian suomalaisia, jos olisivat vielä hengissä...
- pullarusina
mua alkoi tosissaan naurattamaan toi sun viestisi. Mä olen kotoisin pääkaupunkiseudulta ja meillä ei pelata niitä pelejä. Voiko toiset olla niin alistuneita tai välinpitämättömiä tällaisesta ongelmasta? Huomaa että toiset on jo aivopestyjä...
- Ateisti
pullarusina kirjoitti:
mua alkoi tosissaan naurattamaan toi sun viestisi. Mä olen kotoisin pääkaupunkiseudulta ja meillä ei pelata niitä pelejä. Voiko toiset olla niin alistuneita tai välinpitämättömiä tällaisesta ongelmasta? Huomaa että toiset on jo aivopestyjä...
Olen pelannut "väkivaltapelejä" jo kokhta 15-vuotta enkä ole tappanut/hakannut ketään. Taitvat olla tutkimukset perseestä. Varmasti kaikki keskitysleirien vartijatkin pelasivat näitä pelejä.
- ...
Ateisti kirjoitti:
Olen pelannut "väkivaltapelejä" jo kokhta 15-vuotta enkä ole tappanut/hakannut ketään. Taitvat olla tutkimukset perseestä. Varmasti kaikki keskitysleirien vartijatkin pelasivat näitä pelejä.
Kyllä myönnän kason hannibal hamtaroa ja pelaan väkivaltapelejä, joten olen varmaan aivopesty en tosin edelliseen liittyen ole ketään hakannut/potkinut/puukottanut/ampunut tai mitään muuta
- ...
jo talvisota kirjoitti:
Niin olis tolla asenteella Suomi hävinny jo talvisodassa ja täällä puhuttaisiin nyt venäjää. Ja nämä tän systeemin puolustajatkin olis tällä hetkellä luultavasti siperian suomalaisia, jos olisivat vielä hengissä...
Jos suomalaiset olisivat olleet tuolla tapetaan kaikki asenteella jonka mukamas väkivaltapelit antaa olisi talvisota voitettu moneen kertaan siinä asiassa?
- mummo
Ateisti kirjoitti:
sinusta ihan riittävästi ...ateisti........perseestä.
Aika tyhjää ja kyynistä!
Valitettavasti noiden pelien myötä menetät paljon kauneutta elämässäsi! Kerropa koulumenestyksestäsi/ viihtymisestäsi koulussa jne. Se vastaa sinullekin, mitä pelit saavat aikaan!
Säälin tietämättömyyttäsi! - ...
mummo kirjoitti:
Aika tyhjää ja kyynistä!
Valitettavasti noiden pelien myötä menetät paljon kauneutta elämässäsi! Kerropa koulumenestyksestäsi/ viihtymisestäsi koulussa jne. Se vastaa sinullekin, mitä pelit saavat aikaan!
Säälin tietämättömyyttäsi!KA ollut viimeiset 2v 8.4 ja hyvin viihdyn koulussa
- Ateisti
mummo kirjoitti:
Aika tyhjää ja kyynistä!
Säälin tietämättömyyttäsi!Parempi olla tietämätön kuin mielisairas.
- Ällän ylioppilas
mummo kirjoitti:
Aika tyhjää ja kyynistä!
Säälin tietämättömyyttäsi!Yli 10 vuoden ajan olen pelannut väkivaltapelejä, joiden ikärajasuositus on ollut reilusti omaa ikääni korkeampi. Valmistuin ylioppilaaksi hiljattain laudaturin papereilla ja käyn vieläpä säännöllisissä töissä. Menestyksellä eikä väkivaltapeleillä ole (ainakaan minun kohdallani) ollut tekemistä keskenään. Valveutuneen kasvatuksen saaneena olen itsekin oppinut kritisoimaan peleissä ja elokuvissa näkeemääni, ja tekemään omat johtopäätökseni sekä muodostamaan omat mielipiteeni asioista. Kukaan ei voi syyttää muita oman lapsensa "väärinkasvattamisesta", loppujen lopuksi huoltajalla on viimeinen päätösoikeus ja -valta omasta holhottavastaan.
- Barbalala
Olemme mieheni kanssa niin täysin samaa mieltä kanssasi! Väkivaltaiset lastenohjelmat ja mukavienkin lastenohjelmien välissä tulevien aikuisten väkivaltaisten ohjelmien mainokset kauhistuttavat.
2,5- vuotias poikamme ihmetteli tässä joku aika sitten yhdessä leikkipaikassa, kun vähän vanhempi poika leikki tyynesti "...ja tää tulee tässä ja ampuu/kuolee..." jotain tällaista....
Yritämme suojella lastamme turhalta kauhulta ja käsittämältä väkivallalta: katsomme telkkaria yhdessä, valikoidusti ja yleensäkin aika vähän. mutta tiedämme, että kyllä viimeistään päivähoidossa joutuu kohtaamaan enemmän noita television vaikutteita. se on tosiaan surullista.
Kaippa sitä vaan mennään eteenpäin oman elämän turvallisuudella, terveillä touhuilla kotona ja valitaan järkevän tuntuinen hoitopaikka. asioista jutellaan, lapsen nähdessä pelottavia,outoja juttuja, niistä keskustellaan, sanotaan tervejärkisiä mielipiteitä ja ilmaistaan ettei noin saa tehdä.....ja toivotaan parasta! :) - pullarusina
Toisaalla keskusteltiin siitä miten Winx-lastenohjelman nuoret tytöt on puettu ja käyttäytyvät. Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, ohjelmassa on piiloseksiä. Kuten on myös markkinoilla olevissa Bratz ym. nukeissa. Eli suuntaus on sama kuin poikien väkivaltaohjelmissa: "isommille tytöille" annetaan moraalittomia esikuvia seksikkäästi pukeutuvista ja flirttailevista lapsista. Taitaa olla tuhmat sedät asialla... Haluaako muka lapset luonnostaan väkivaltaisia ja piiloseksiä sisältäviä ohjelmia ja leluja?
- Blood-n-Fire
Itsekin tuota aikoinaan tuskailin etukäteen, mutta katsopas kummaa: lapseni tottelivat kun kielsin katsomasta viikonloppuaamuisin Kolmosen ja Nelosen lastenohjelmia ilman lupaani. Ja ovat enimmäkseen olleet tyytyväisiä YLEn tarjontaan. Nykyään katson itse mitä kaupallisilta tulee, Tom & Jerrya saavat katsoa ja sitä rataa, mutta Pokemonit ja muut ovat ja pysyvät pannassa. Nuo anime-väännökset ovat muutoinkin laadullisesti täyttä roskaa.
Tunsin aitoa isän ylpeyttä 4-vuotiaasta pojastani, joka päiväkodissa sen kummempia kyseenalaistamatta maailman menoa totesi, kun kaverit olivat aloittamassa Pokemon-riehumistappelemisleikkejään, että "Noi on niitä juttuja mitä minä en saa katsoa". Hämmästyttävää kyllä, isän sana on vielä voimakkaampi kuin tv-kanavien ohjelmapäälliköiden. In your face, modern world!- Markkinatalousparatiisi?
Hienoa saada lukea, että on vielä lastensa sielunmaisemien tilasta
välittäviäkin vanhempia. Ja vielä tätäkin kanavaa tärkeämpää olisi,
että asioista otettaisiin kantaa mahdollisimman suoraan
sellaisiin tahoihin (aina ministereitä myöten), joista löytyy auktoriteettia
puuttua lastemme mieliä saastuttaviin, TV:n ohjelmien, ja pelien yms.
"viihde-elektroniikan" kautta
hyökyvään ko. materiaalin hirvittävään "tsunamiin".
Kannatta taistella hyvän voiton saavuttamiseksi. -Ei tsunamissakaan
läheskään kaikki hukkunet, monien kannatti taistella viimeiseen saakka.
Toivotan parhainta menestystä tällaisille pyrkimyksille
ja vaikuttamiselle -ei peliä, ainakaan pelaamattomia
pelejä ei vielä olla menetetty! - huohh....
Tom ja Jerry on kyllä itse asiassa monessa suhteessa paljon väkivaltaisempi, kuin Pokemon.
- hehheh....
Aina tällaisia keskusteluja seuratessa alkaa vähän huvittaa, miten avuttomia suomalaisvanhemmat ovat yhden 25 minuuttia kestävän, kerran viikossa televisiosta tulevan piirretyn edessä. :)
Ja sitten niistä ilkeistä videopeleistä vielä sen verran, että noin yleisesti suurin osa niiden käyttäjistä on sosiaalisen arvoasteikon alatasojen kilttejä nörttilapsia, joiden (väkivaltaistenkin) pelien harrastusta ette huomaa muusta kuin ehkä silmälaseista. Nämä "pelien aiheuttamia aggressioita ja kieroutumia" näkyvästi ilmentävät nuoret eivät varmasti ole sellaisia tyyppejä, jotka olisivat viettäneet aikaansa yksinään pelaamassa videopelejä niin paljoa, että sillä olisi asiaan ratkaisevaa vaikutusta. - alkuope
Olen ope ja toiminut työssäni noin 15 vuotta. Voin siis puhua asiasta hieman laajemminkin kuin vain omien tai naapurin lasten kautta.
Lapset, jotka saavat pelata ja katsella näitä em. juttuja ovat koulussa lähes poikkeuksetta alisuoriutujia, levottomia, koulutyöstä piittaamattomia. Lisäksi monilla on suuria vaikeuksia puhua kunnollista kieltä, järkevästä kirjoittamisesta tai tarinan keksimisestä
puhumattakaan.
Surkuhupaisinta on, että monet näiden lasten vanhemmista kritisoivat koulua liioista vaatimuksista ja siitä, että "pieniltä lapsilta vaaditaan niin paljon". Siinä ei kuitenkaan nähdä mitään ongelmaa, että lapsi katsoo kaikki mahdolliset törkyohjelmat, mitä TV suoltaa... Samaten monet vähättelevät opettajien motivointikeinoja koulutyöskentelyssä, kun kaiken nähnyt ja kokenut pikku tenava ei jaksa innostua open normaalista tavasta opettaa. Kaivataan siis sirkushuveja ja actionia kouluunkin. Valitettavsti harvalle näistä vanhemmista juolahtaa mieleen kurkistaa peiliin ja pysähtyä miettimään, voisiko jotenkin vapaa-ajan hulvattomuus olla osasyynä viihtymättömyyteen ja huonoihin suorituksiin koulussa!
On äärimmäisen helppo sanoa jo muutaman pidetyn tunnin perusteella, ketkä lapset saavat ilman suurempaa valvontaa katsella ja pelata vapaasti ja keiden kohdalla onni on lykästänyt saada vanhemmat, jotka eivät kaikkea roskaa salli jälkikasvunsa nähtäväksi. Se, mitä lapset saavat tehdä kotona, näkyy varsin suoraviivaisesti käyttäytymisessä koulussa! - pullarusina
Laitoinpa negatiivista palautetta ao. yhtiölle jonka kanavilla väkivaltaisia lastenohjelmia näytetään. Siitä vaan kaikki samaa mieltä olevat, palautelomake on tv-ohjelmat sivun alalaidassa! Tietysti voitais kerätä adressi ministeriölle joka vastaa asiasta...
- Hope still
Todella mahtavaa, jos mahdollisimman monet näkisivät vaivaa, eivätkä vain alistuisi paskatulvan alle, niin voisi ja VOI vielä löytyä jotain pelastusta lapsiamme uhkaavalta "tsunmilta"
ELÄKÖÖN ELÄVÄT IHMISET! -ELÄMINEN ON TOIMIMISTA !
- oletko katsonut
pokemonissa on "taistelua", mutta ei siinä tapeta ketään.
Lapsille se on selvä, että kyseessä on "peli".
transformersia katselin itse lapsena, eipä ole traumoja tullut.
Aikuiset analysoi asioita enemmän kuin lapset, niin myös lastenohjelmia.
kummipoikani kertoi katsoneensa the ring kauhuleffan monta kertaa.
Ensin olin kauhuissani, että tietääkö äiti mitä lapsi katsoo.
lapsi sanoi ettei se ole yhtään kauhea.
Mietin leffaa.. siinä ei kyllä oikeastaan ollut mitään kauheata, lapsen silmin,
lapset eivät ymmärrä psykologista kauhua samoin kuin me, aikuiset ihmiset.
(itse olin melkein p****t housuissa kun katoin leffan)- fsfsdags
tämä huolestuttaa minuakin. En tajua, miksi väkivalta sallitaan lastenohjelmiin. Näillä tekijöillä näyttää olevan jokin sairaus. Nelosen ja kolmosen lastenohjelmat eivät ole lastenohjelmia, mutta jotkut niistä ovat sopia pikkulapsille. Neloselta tullut Mansikka-Marja ja Calimero (dubbaus oli kauhea, mutta juoni hyvä) olivat sopivia pienille ja turvallisia. Mulla on joitakin hyviä esimerkkejä Nelosen lastenohjelmista, jotka sopivat pienille:
Alpo ja Turo - opettava
Puuha-Pete - opettava
Lazy Town - opettava. Opettaa, että liikkuminen on tärkeää ja terveellistä, että pysyy hyvässä kunnossa. Opettaa myös sitäkin, että karkkia ei saa syödä joka päivä.
Huolestuttaa kanssa nämä erityisesti tytöille suunnatut lastenohjelmat. Otetaan esimerkkinä Winx Club; kuusi anorektikko tyttöä ja vieläpä täydellisiä. Tämän takia tyttöjä voi huolestuttaa oma ulknäkö ja ottaavat mallia Winxeistä. Ei hyvä!
- kivaopiskelija
Kannattaa tutustua Media Metkan materiaaleihin, siellä on hyviä ajattelemisen aiheita. :)
http://www.mediametka.fi/direct.aspx?area=page&prm1=66
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2593161Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.691221- 661153
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra180938Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:47856- 47799
- 60789
- 40691
- 45682
- 39658