Hollanti - Luxemburg

Matrix

Kannattaako viikon Hollannin reissulla pistäytyä Luxemburgiin? Mikä on paras tapa matkustaa ja mistä kannattaa mennä? Kokemuksia, vinkkejä jne.

18

12868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuula

      Jos sinun ei ole välttämättä jonkin asian takia mentävä Luxenburgiin, nnin älä mene. Tuppukylä, ei mitään eriloista katsomista mielestäni ( oma mielipiteeni kylläkin). Enemmän nähtävää olisi esim. Belgian Bruggessä ja Gentissä, ja ovat lähempänä Luxenburgiakin. Itse asun Hollannissa ja olen pari kertaa käynyt Luxenburgissa, oikeastaan "läpimenomatkalla" ja minusta ei ollut ollenkaan mielenkiintoinen kaupunki, maa.Mutta tietysti asia on oma maku asia.Viimeksi olen käynyt Gentissä ja Bruggessä , ja varsinkin Brugge teki suuren vaikutuksen minuun...loistavan hieno kaupunki ja paljon kaunista......Mutta kerroppa matkan jälkeen missä kävit ja mitä tykkäsit...?????

      • Erkki

        Eipä kannata Tuula välttämättä kirjoittaa asioista, ellei niistä paljonkaan tiedä. Sitäpaitsi, vaikea uskoa, että edes asut Euroopassa, jos kirjoitat "Luxenburg", eihän semmoista paikkaa ole olemassakaan...

        Luxembourg, suomalaisittain Luxemburg, on erittäin viehättävä pikku maa keskellä Eurooppaa ja sen samanniminen pääkaupunki tarjoaa paljon nähtävää ja tehtävää moneen makuun. Mikäli liikut autolla, on maaseutu samoin näkemisen arvoinen: Linnoja on melkein satakunta ympäri maata ja Mosel-laakso viiniviljelmineen on jo ihan maisemallisestikin todella kaunis. Kannattaa googlata nettiin hakusanalla Luxembourg tai Luxemburg niin löytää helposti lisää tietoa.

        Itse olen asunut täällä jo yli kymmenen vuotta, enkä voi kyllä mistään kauheasti valittaa...

        Ilman muuta reissuun vaan!


      • Tuula
        Erkki kirjoitti:

        Eipä kannata Tuula välttämättä kirjoittaa asioista, ellei niistä paljonkaan tiedä. Sitäpaitsi, vaikea uskoa, että edes asut Euroopassa, jos kirjoitat "Luxenburg", eihän semmoista paikkaa ole olemassakaan...

        Luxembourg, suomalaisittain Luxemburg, on erittäin viehättävä pikku maa keskellä Eurooppaa ja sen samanniminen pääkaupunki tarjoaa paljon nähtävää ja tehtävää moneen makuun. Mikäli liikut autolla, on maaseutu samoin näkemisen arvoinen: Linnoja on melkein satakunta ympäri maata ja Mosel-laakso viiniviljelmineen on jo ihan maisemallisestikin todella kaunis. Kannattaa googlata nettiin hakusanalla Luxembourg tai Luxemburg niin löytää helposti lisää tietoa.

        Itse olen asunut täällä jo yli kymmenen vuotta, enkä voi kyllä mistään kauheasti valittaa...

        Ilman muuta reissuun vaan!

        Nöyrästi pyydän anteeksi kirjoitusvirheeni. Ja tässä samalla voin sanoa myös tarkalleen, että olen asunut 32 vuotta Hollannissa ( marraskuussa tulee 32 v.), Rotterdamin kaupungissa.Ehkä suomenkieleni ei ole niin hyvä , mitä oli n. 30 vuotta sitten, mutta niinkuin sanoin matkustaminen on makuasia( ehkä kirjoitetaan erilleen, en ole varma)...ja jokainenhan voi etsiä tietoa Googlesta ja päätellä , mitä menee katsomaan ja minkä jättää katsomatta. Mutta jos tulet tänne kyselemään ihmisten mielipiteitä, niin niitä löytyy varmaankin "joka lähtöön"...ja edellinen mielipiteeni oli minun persoonallinen mielipiteeni ja Erkki, jos olet toista mieltä nin kirjoita kaikki LUXEMBURGIN nähtävyydet tähän.....ehkä minäkin voisin joskus piipahtaa niitä vielä katsomassa......jos löytyisi jotain mielenkiintoista......


      • Erkki
        Tuula kirjoitti:

        Nöyrästi pyydän anteeksi kirjoitusvirheeni. Ja tässä samalla voin sanoa myös tarkalleen, että olen asunut 32 vuotta Hollannissa ( marraskuussa tulee 32 v.), Rotterdamin kaupungissa.Ehkä suomenkieleni ei ole niin hyvä , mitä oli n. 30 vuotta sitten, mutta niinkuin sanoin matkustaminen on makuasia( ehkä kirjoitetaan erilleen, en ole varma)...ja jokainenhan voi etsiä tietoa Googlesta ja päätellä , mitä menee katsomaan ja minkä jättää katsomatta. Mutta jos tulet tänne kyselemään ihmisten mielipiteitä, niin niitä löytyy varmaankin "joka lähtöön"...ja edellinen mielipiteeni oli minun persoonallinen mielipiteeni ja Erkki, jos olet toista mieltä nin kirjoita kaikki LUXEMBURGIN nähtävyydet tähän.....ehkä minäkin voisin joskus piipahtaa niitä vielä katsomassa......jos löytyisi jotain mielenkiintoista......

        Nyt puhut asiaa, Tuula. Ehkäpä annamme tämän kysyjän itse matkustaa ensin eri kaupungeissa ympäri Eurooppaa ja tehdä sitten sen jälkeen ihan omat johtopäätöksensä... En ala tässä muita kaupunkeja kehumaan tai haukkumaan, jokaisen pitää itse etsiä ja löytää ne helmet. Nousi hieman "karvat pystyyn", jos olet ollut täällä läpikulkumatkalla kerran tai pari ja teet siltä pohjalta syvempää matkailuanalyysiä - kuten tiedät, se ei ehkä ole kovin järkevää. Kun maa on melkeinpä vain Ahvenanmaan kokoinen ja siellä asuu lähes 500.000 ihmistä, niin ei kai sitä ihan tuppukyläksi silloin voi kutsua kuitenkaan... Olen itsekin käynyt lukuisissa Belgian eri kaupungeissa sekä Hollannissa ja voin kertoa, että jokaisella kaupungilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Joten tervetuloa oikein ajan kanssa tutustumaan erittäin siistiin ja kansainväliseen, maailman turvallisimpaan pääkaupunkiin, Euroopan vihreään sydämeen - Luxemburgiin!


      • Trierinsaara
        Erkki kirjoitti:

        Nyt puhut asiaa, Tuula. Ehkäpä annamme tämän kysyjän itse matkustaa ensin eri kaupungeissa ympäri Eurooppaa ja tehdä sitten sen jälkeen ihan omat johtopäätöksensä... En ala tässä muita kaupunkeja kehumaan tai haukkumaan, jokaisen pitää itse etsiä ja löytää ne helmet. Nousi hieman "karvat pystyyn", jos olet ollut täällä läpikulkumatkalla kerran tai pari ja teet siltä pohjalta syvempää matkailuanalyysiä - kuten tiedät, se ei ehkä ole kovin järkevää. Kun maa on melkeinpä vain Ahvenanmaan kokoinen ja siellä asuu lähes 500.000 ihmistä, niin ei kai sitä ihan tuppukyläksi silloin voi kutsua kuitenkaan... Olen itsekin käynyt lukuisissa Belgian eri kaupungeissa sekä Hollannissa ja voin kertoa, että jokaisella kaupungilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Joten tervetuloa oikein ajan kanssa tutustumaan erittäin siistiin ja kansainväliseen, maailman turvallisimpaan pääkaupunkiin, Euroopan vihreään sydämeen - Luxemburgiin!

        Hei keskustelijat!

        Minusta Erkki on ihan oikeassa, Luxi on eräs Keski-Euroopan kauneimmista paikoista.
        Siksi toiseksi, Ahvenanmaan pinta-ala on 3000 km2, kun taas Luxin vain noin 2500 km2, Erkille vaan lisätiedoksi ;-)

        Saara Trieristä,
        Saksan vanhimmasta kaupungista


    • Matrix

      No niin, täällähän lentelee melkeenpä tulenkatkuisia viestejä. =) Itse asiassa ensin oli tarkoitus kierrellä Hollannissa, nähdä Brugge ja käydä Luxissa, mutta koska tällä kertaa ei aikaa ole kuin viikko niin olemme jättäneet Bruggen pois listalta. Toki sinne mennään vielä muttei tällä kertaa.

      Niin, elikäs miten ja mistä sinne Luxiin pääsee parhaiten. Tarkoitus on siis että käydään eri kaupungeissa Hollannissa, mutta autoa ei kuitenkaan vuokrata vaan käytetään julkista liikennettä. Pääseekö Luxissa hyvin kulkemaan käyttäen julkista liikennettä esim. Moselin laaksoon?

      Anteeksi olen hieman umpio näissä omatoimimatkailua koskevissa asioissa ja siksi kyselen täällä koska vastauksia mahdollisesti voi saada sellaisilta jotka asuvat paikkakunnilla.

      Tuula, kertoisitko hieman Rotterdamista, tarkoitus on käydä myös siellä. Tiedän toki kaupungista jotain, mutta jos puhutaan ihan matkailun näkökulmasta niin mitä näkemistä ja tekemistä suosittelet paikallisen asukkaan näkökulmasta? Ettei mene ihan metsään koko reissu. Kaupungissa emme ei kuitenkaan montaa päivää ehdi viettää.

      Ja Erkki samat kysymykset sinulle koskien Luxia.

      Olisin todella kiitollinen vastauksistanne. =)

      • Erkki

        Viikko voi olla hieman lyhyehkö aika nähdä ihan kaikkea Hollantia ja Luxemburgia myöten ilman autoa, mutta ainahan sitä kokeilla sopii ;-)

        Kuvittelisin, että helpoiten ja parhaiten Luxiin pääsee junalla eri reittejä. Se selviää kyllä kun astelee rautatieasemalle ja kysyy ihan paikan päältä.

        Moselle-laaksoon pääsee kaupungista bussilla, joko esim. Grevenmacheriin tai Remichiin. Grevenmacherissa on mm. maailmankuuluja kuohuviinitiloja. Samoin Viandenin linna ja kylä keski-Luxissa ovat melkeinpä MUST kohteet ja sinnekin oletettavasti pääsee bussilla. Kätevintä kuitenkin olisi vuokrata täältä auto näitä "kaukokohteita" varten vaikkapa vain yhdeksi päiväksi, linja-autolla kulkeminen saattaa olla hieman hidasta ja työlään sorttista, siihen kuluu hieman enemmän aikaa. Tai sitten ostaa jonkinlainen kiertomatka palveluna - täällä toimii eräs suomalainen matkailuyrittäjä, joka saattaisi ehkä pystyä jeesaamaan noissa.

        Keskikaupungilla kannattaa etsiä käsiinsä ensimmäisenä paikallinen matkailutoimisto Place d´Armesilta, josta saa kätevää lisäinfoa. Sieltä saa mm. edullisen bussikortin, jolla voi kiertää omaan tahtiin kaupungin eri nähtävyyksiä. Samoin kaupungilla kiertää pikkuisia junia, joiden kyydissä saa mukavasti kuvan Luxista. Kaupungin muurien sisällä kulkevat katakombit ovat näkemisen arvoiset, samoin vanha kaupunki eli Grund. Ostoskadut keskustassa sekä eri aukiot (esim. Place de Paris, Place Guillame ja Place d´Armes) ovat täällä kohtaamispaikkoja ja siellä on mukava keväällä/kesällä istahtaa vaikkapa syömään tai olusille. Ja tietysti suurherttuan palatsi Place Guillamella kannattaa tsekata, tiedä vaikka näkisi itse Henryn...

        Paikkoja on runsaasti kyllä, ei tästä tuppukylästä ihan päivässä selkoa tule :))


      • Tuula
        Erkki kirjoitti:

        Viikko voi olla hieman lyhyehkö aika nähdä ihan kaikkea Hollantia ja Luxemburgia myöten ilman autoa, mutta ainahan sitä kokeilla sopii ;-)

        Kuvittelisin, että helpoiten ja parhaiten Luxiin pääsee junalla eri reittejä. Se selviää kyllä kun astelee rautatieasemalle ja kysyy ihan paikan päältä.

        Moselle-laaksoon pääsee kaupungista bussilla, joko esim. Grevenmacheriin tai Remichiin. Grevenmacherissa on mm. maailmankuuluja kuohuviinitiloja. Samoin Viandenin linna ja kylä keski-Luxissa ovat melkeinpä MUST kohteet ja sinnekin oletettavasti pääsee bussilla. Kätevintä kuitenkin olisi vuokrata täältä auto näitä "kaukokohteita" varten vaikkapa vain yhdeksi päiväksi, linja-autolla kulkeminen saattaa olla hieman hidasta ja työlään sorttista, siihen kuluu hieman enemmän aikaa. Tai sitten ostaa jonkinlainen kiertomatka palveluna - täällä toimii eräs suomalainen matkailuyrittäjä, joka saattaisi ehkä pystyä jeesaamaan noissa.

        Keskikaupungilla kannattaa etsiä käsiinsä ensimmäisenä paikallinen matkailutoimisto Place d´Armesilta, josta saa kätevää lisäinfoa. Sieltä saa mm. edullisen bussikortin, jolla voi kiertää omaan tahtiin kaupungin eri nähtävyyksiä. Samoin kaupungilla kiertää pikkuisia junia, joiden kyydissä saa mukavasti kuvan Luxista. Kaupungin muurien sisällä kulkevat katakombit ovat näkemisen arvoiset, samoin vanha kaupunki eli Grund. Ostoskadut keskustassa sekä eri aukiot (esim. Place de Paris, Place Guillame ja Place d´Armes) ovat täällä kohtaamispaikkoja ja siellä on mukava keväällä/kesällä istahtaa vaikkapa syömään tai olusille. Ja tietysti suurherttuan palatsi Place Guillamella kannattaa tsekata, tiedä vaikka näkisi itse Henryn...

        Paikkoja on runsaasti kyllä, ei tästä tuppukylästä ihan päivässä selkoa tule :))

        Hei Matrix, ensin haluaisin kysyä sinulta, millaisella "porukalla" tulette ? Ovatko kaikki aikuisia, vai myös lapsia mukana ? Ja toinen kysymys sinulle, kerroppa hieman mikä sinua kiinostaa....arkkitehtuuri,Museot,jalkapallo,shoppailu.Katoppas ensin tästä, jos haluat halpaa majoitusta Rotterdamista www.finsekerk.com majoitus on halpaa ja sieltä saa myös aamiaista.
        Luulen että Rotterdamissa ei ole niin kovin paljon nähtävää verrattuna Amsterdamin.Rotterdamihan on "työläisten" kaupunki ja Amsterdam ja den Haag ovat "hienoisto" kaupunkeja.Mutta kerroppa ensin, mikä sinua kiinnostaa, niin palataan sitten taas asiaan.


      • Kaarle XII
        Erkki kirjoitti:

        Viikko voi olla hieman lyhyehkö aika nähdä ihan kaikkea Hollantia ja Luxemburgia myöten ilman autoa, mutta ainahan sitä kokeilla sopii ;-)

        Kuvittelisin, että helpoiten ja parhaiten Luxiin pääsee junalla eri reittejä. Se selviää kyllä kun astelee rautatieasemalle ja kysyy ihan paikan päältä.

        Moselle-laaksoon pääsee kaupungista bussilla, joko esim. Grevenmacheriin tai Remichiin. Grevenmacherissa on mm. maailmankuuluja kuohuviinitiloja. Samoin Viandenin linna ja kylä keski-Luxissa ovat melkeinpä MUST kohteet ja sinnekin oletettavasti pääsee bussilla. Kätevintä kuitenkin olisi vuokrata täältä auto näitä "kaukokohteita" varten vaikkapa vain yhdeksi päiväksi, linja-autolla kulkeminen saattaa olla hieman hidasta ja työlään sorttista, siihen kuluu hieman enemmän aikaa. Tai sitten ostaa jonkinlainen kiertomatka palveluna - täällä toimii eräs suomalainen matkailuyrittäjä, joka saattaisi ehkä pystyä jeesaamaan noissa.

        Keskikaupungilla kannattaa etsiä käsiinsä ensimmäisenä paikallinen matkailutoimisto Place d´Armesilta, josta saa kätevää lisäinfoa. Sieltä saa mm. edullisen bussikortin, jolla voi kiertää omaan tahtiin kaupungin eri nähtävyyksiä. Samoin kaupungilla kiertää pikkuisia junia, joiden kyydissä saa mukavasti kuvan Luxista. Kaupungin muurien sisällä kulkevat katakombit ovat näkemisen arvoiset, samoin vanha kaupunki eli Grund. Ostoskadut keskustassa sekä eri aukiot (esim. Place de Paris, Place Guillame ja Place d´Armes) ovat täällä kohtaamispaikkoja ja siellä on mukava keväällä/kesällä istahtaa vaikkapa syömään tai olusille. Ja tietysti suurherttuan palatsi Place Guillamella kannattaa tsekata, tiedä vaikka näkisi itse Henryn...

        Paikkoja on runsaasti kyllä, ei tästä tuppukylästä ihan päivässä selkoa tule :))

        Lahdessa enemmän asukkaita kuin Luxissa? Kumpi tuppukylä?


    • Kaarle XII

      Ei kannata menna Luxemburgiin. Tulee ihan väärään suuntaankin.

      Hollannissa on riittävästi viikoksi. Jos ei riitä niin kannattaa käydä Antwerpenissä tai Gentissä. Brugge on hieno mutta yksi Euroopan pahimpia turistirysiä. Siella jos missään tulee tunne että mitä-ihmettä-minä-täällä.

      Jos menet Luxiin niin max. 1 paivä (ja sitten taas menoksi):

      Aamupäivä: Luxin vanhakaupunki
      Iltapäivä: Kiertoajelu Mosel-laaksossa (Schengen-Wasserbillig) ja sitten Sure-jokivartta Viandeniin

      Hotellit huonoja ja kalliita, shopping vielä huonompaa ja kalliimpaa. Syöminen ihan jees. Mitään etelän eksotiikkaa on turha hakea.

      Kaiken kaikkiaan, Luxemburg on vauras ja turvallinen mutta kallis ja tyly bisneskaupunki.

    • Matrix

      Kiitoksia vastauksista!

      Joo tiedän että viikko on lyhyt aika, mutta tarkoitus onkin että näkisimme jonkin verran Amsterdamia, Rotterdamia, mahdollisesti myös jotain muitakin kaupunkeja Hollannista. Delftistä olen kuullut pelkästään positiivista, eli mielummin se kuin Amsterdam, saman tyylisiä mutta Delft siistimpi ja pienempi? Maastrichtia on myös kehuttu. Kummasta on järkevämpää mennä Luxiin Amsterdamista vai Rotterdamista?

      Matkalle siis lähtee minä ja poikaystäväni. Muutama museo on tarkoitus käydä katsastaan Amsterdamissa, jalkapallo kiinnostaa poikaystävääni mutta luulen ettei meillä ole siihen kuitenkaan aikaa välttämättä. Shoppailuhan kiinnostaa naisihmistä aina, varsinkin jos tietää ne edullisimmat paikat.
      Shoppailuun on ihan hyvä kuluttaa aikaa, mutta ei paljon, koska lähinnä haetaan fiilistä (kanavaristeilyjä, kukkia jne) ja hauskoja kokemuksia. Se että näkee maata on aikalailla ykkösenä. Coffee shopit yms hörhöilypaikat ei kiinnosta missään nimessä.

      Luxissa kiinostaa mm. nähtävyydet ja Mosel-laakso. Shoppailua ei sen kummemin muuta kuin Villeroy & Bochin outlet on must.

      Erkin vinkit oli kyllä todella mielenkiintoisia, mutta jos vaan Luxi saadaan mahtumaan ohjelmaan niin se voi olla ettei siellä ole aikaa viettää kuin se yksi ainoa päivä. Luxi on minulle täysin tuntematon maa, ainoastaan olen kuullut siitä pelkkää hyvää ja nähnyt kuvia lehdissä. Hollantiin kun ollaan suuntaamassa niin Luxi olisi siinä vieressä, muuten ei välttämättä tule ihan asiasta tehden lähdettyä.

      Jos vietän esim. yhden yön ja puolitoista päivää Luxissa niin ehdinkö käymään Mosel-laaksossa? Entäpäs se Viadenin linna? Sijaitseeko samoilla seuduilla vai pitääkö siihen varata oma päivä?

      • Kikka

        Unohda julkiset, jos sulla on 1-1.5 pv aikaa niin vuokraa auto ettei tarvi kuluttaa kallista loma-aikaa julkisissa. Siis en suosittele bussikorttia, sitä paitsi Luxin vanha kaupunki on niin kompakti ettei siinä mitään kulkuneuvoa tarvitse.

        Suosittelen turisti-info esitettä self-guided walking tours, jotka kiertää vanhassa kaupungissa.

        Suurruhtinas Henry ei asu Place Guillamella vaan maalla, jonne ei kannata lähteä (Viandenin suunnassa). Turisteille tarkoitettu "suurruhtinaan linna" ei sekään ole Guillamella.

        Paikalliset itsekään eivät osta V&B:n "tehtaanmyymälästä" vaan menee Saksan puolelle "oikeaan" tehtaanmyymälään.

        Lux ei ole vieressä itse asiassa aika kaukana.


      • Erkki
        Kikka kirjoitti:

        Unohda julkiset, jos sulla on 1-1.5 pv aikaa niin vuokraa auto ettei tarvi kuluttaa kallista loma-aikaa julkisissa. Siis en suosittele bussikorttia, sitä paitsi Luxin vanha kaupunki on niin kompakti ettei siinä mitään kulkuneuvoa tarvitse.

        Suosittelen turisti-info esitettä self-guided walking tours, jotka kiertää vanhassa kaupungissa.

        Suurruhtinas Henry ei asu Place Guillamella vaan maalla, jonne ei kannata lähteä (Viandenin suunnassa). Turisteille tarkoitettu "suurruhtinaan linna" ei sekään ole Guillamella.

        Paikalliset itsekään eivät osta V&B:n "tehtaanmyymälästä" vaan menee Saksan puolelle "oikeaan" tehtaanmyymälään.

        Lux ei ole vieressä itse asiassa aika kaukana.

        Tuppukylähän tämä on, tosiaan, sehän on jo aiemmin varmuudella todettu. Monaco taitaa olla vielä pienempi niin alueellisesti kuin asukasluvultaan; sinnekään ei kaiketi kannata siksi matkustaa, vaan ehkä sitten lähteä sinne Lahteen vaan. Eipä silti, hieno ja viriili kaupunkihan se Lahtikin on.

        Olen samaa mieltä Kikan kanssa, että julkisilla on aika vaikea tavoittaa näitä "maaseutukohteita", Viandenia ja Mosel-vartta varsinkaan samana päivänä, vaan auto se pitäisi olla.

        Sekin on totta, ettei Henry varsinaisesti asumalla asu kaupunkipalatsissaan, vaan se on tarkoitettu kai lähinnä edustukseen ja hallintokäyttään. Ja vaikka palatsi ei sijaitsekaan Place Guillamella - varsinaisesti - niin sieltä se näkyy ja sitä kautta se olisi ehkäpä helppo löytää, eli siis sekin oli vain maalaisjärjellä annettu neuvo matkustavaisille.

        Henryn ja vaimon olen kyllä nähnyt useastikin kaupunkipalatsillaan, kun asun tässä ihan vieressä. Ensin tulee kymmenkunta poliisimoottoripyörää ja sitten musta limusiini. Olen myös keskustassa parkkeerannut rinnakkain mustan Saabin kanssa ja ratissa siinä Saabissa oli silloin itse Herttuatar, Grand Duchess Maria Teresa. Eli ajelee se rouva itsekseenkin ja joskus saattaa päästä jopa juttusille tämmöinenkin käppänä. Viehättävä rouva, täytyy sanoa.

        Villeroy&Bochin Luxemburgin tehtaanmyymälä on kyllä ihan oikea sekin, ja siellä käy niin paikallisia kuin turistejakin.

        Mutta hyviä tarkennuksia Kikalta ja hymyä huuleen, kohta situtaan jo terasseilla! Tänään oli 10 C...


      • Erkki

        niin vielä mielenkiintoinen ajatuskulku kumpusi tämän harmaahapsen ohimoille Saaran ja muiden ihanien kanssakirjoittajien innoittamana: Jos siis viidennettä osaa pienemmälle saarelle kuin Ahvenanmaa on (nykyinen asukasluku 26.200) asetettaisiin 460.000 ihmistä, joista 40% olisi vielä ulkomaalaisia eri kulttuureista ympäri maailman, niin saataisiinhan siitä jonkinmoinen sulatusuuni ja niin Suomella olisi ihan oma tuppukylänsä siinä lähellä. Sinne sitten vielä pankeille salausoikeutta vähän lisää, alhainen verotus ja puoli-ilmainen punaviini, niin moni äkkirikas lahtelainenkin saattaisi harkita ahvenanmaalaiseksi ryhtymistä. Eikä varmaankaan tulisi aika pitkäksi. Ja nyt taas ristikon pariin...


      • Moien!
        Erkki kirjoitti:

        Tuppukylähän tämä on, tosiaan, sehän on jo aiemmin varmuudella todettu. Monaco taitaa olla vielä pienempi niin alueellisesti kuin asukasluvultaan; sinnekään ei kaiketi kannata siksi matkustaa, vaan ehkä sitten lähteä sinne Lahteen vaan. Eipä silti, hieno ja viriili kaupunkihan se Lahtikin on.

        Olen samaa mieltä Kikan kanssa, että julkisilla on aika vaikea tavoittaa näitä "maaseutukohteita", Viandenia ja Mosel-vartta varsinkaan samana päivänä, vaan auto se pitäisi olla.

        Sekin on totta, ettei Henry varsinaisesti asumalla asu kaupunkipalatsissaan, vaan se on tarkoitettu kai lähinnä edustukseen ja hallintokäyttään. Ja vaikka palatsi ei sijaitsekaan Place Guillamella - varsinaisesti - niin sieltä se näkyy ja sitä kautta se olisi ehkäpä helppo löytää, eli siis sekin oli vain maalaisjärjellä annettu neuvo matkustavaisille.

        Henryn ja vaimon olen kyllä nähnyt useastikin kaupunkipalatsillaan, kun asun tässä ihan vieressä. Ensin tulee kymmenkunta poliisimoottoripyörää ja sitten musta limusiini. Olen myös keskustassa parkkeerannut rinnakkain mustan Saabin kanssa ja ratissa siinä Saabissa oli silloin itse Herttuatar, Grand Duchess Maria Teresa. Eli ajelee se rouva itsekseenkin ja joskus saattaa päästä jopa juttusille tämmöinenkin käppänä. Viehättävä rouva, täytyy sanoa.

        Villeroy&Bochin Luxemburgin tehtaanmyymälä on kyllä ihan oikea sekin, ja siellä käy niin paikallisia kuin turistejakin.

        Mutta hyviä tarkennuksia Kikalta ja hymyä huuleen, kohta situtaan jo terasseilla! Tänään oli 10 C...

        Hei Erkki!

        Olin vuosi sitten Luxin joulumarkkinoilla ja nyt menen uudelleen 10.12 ja pois 13.12, eli 2 kokonaista päivää taas siellä ihanassa kaupungissa! Tiedätkö, mikä bussi menee Belle Etoilen ostoskeskukseen Garelta? Asumme City Hotellissa siinä ja viime vuonna sain juhlavaatteet 50 eurolla ja Lancomen tuotteita paljon halvemmalla kuin Suomesta!
        Että ihana paikka... kaikilla on tietenkin makunsa. Mutta olen ollut myös Monacossa ja Lux on kyllä yhtä hienostunut paikka!!!

        Kerro, Erkki, mitä muuta meidän kannattaisi katsastella. Auchanissa olimme vuosi sitten, ei taida Lahdessakaan olla niin suurta shop centeriä!


    • Johannes

      Velipoika asunut Pietarissa 12 vuotta. Pietarin vaikutuspiirissä 8 milj.ihmistä. Kävi Luxembourgissa viime kesänä ja ihastui ikihyviksi, menee tänä kesänä uudelleen. Maassa n. 500.000 ihmistä. Joten ei se ihmisten määrä kevättä tee muualla kuin tilastoissa.

    • Lux-lait

      Viikon matka, hmm...

      Jos matka on esim. lauantaista lauantaihin ja lauantait menee matkustamiseen niin jää 6 "turistipäivää". Luxiin meno ja tulo vie päivän (1/2 pv meno, sama paluu) eli jää 5 päivää viikon matkasta eikä olla vielä mitään nähty. Jos Luxissa viettää päivän niin Hollantiin jää 4 päivää. Eli viikon Hollannin matka supistuu 4 päivään. Hollanti on paljon mielenkiintoisempi kuin 4 päivää.

      Tuntuu hiemaan oudolta suunnitelmalta.

    • Tuulenviemää

      Joo, minäkään en kannata vierailua Luxemburgiin. Itse olen ollut siellä (10 v. sitten). Auto oli myös käytössä ja kiertelimme maaseudulla --- ei mitään nähtävää sielläkään, maaseutu oli nopesti nähty. Luxissa oli hienoja pankkirakennuksia, jos kiiltävästä tykkää! Kaupunki tuntui tylsältä ja tylyltä bisneskaupungilta. Lähdimme pois Moselia pitkin Saksaan päin - --- ja siellä oli makeet maisemat ym. paljon nähtävää!! Harmiksemme olimme maksaneet hotellin jo Luxiin, joten emme voineet jäädä joen varteen yöksi. Sinne kannattaa mennä. Itse asiassa, tilasimme pari päivää sitten lennot Frankfurt Hahniin heinäkuulle ja vuokraamme auton ja ajelemme Moselin ja Reinin vartta ja yövymme B&B-paikoissa. Käymme myös Trierissä, mikä ei tietääkseni kuulu ollenkaan Luxemburgiin vaan kuuluu Saksaan... Emme mene Luxiin päinkään, ellen sitten välttämättä halua käydä V & B:n myymälässä. Esim. jos idylliä ja historiaa kaipaa, sitä löytää Saksan puolelta. Ps. Amsterdam on myös suosikkini. Vahamuseo oli ihan jees. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe