Omistan kääpiöpinserin joka on nyt 4 vuotias, ja.. on ongelma En oikein tiedä miksen aikasemmin ole kysynyt esim. täältä tästä asiasta, olen vaan äitini ja ystävieni kanssa mietiskellyt mitä pitäisi tehdä, mutta nyt kysyn, jos vaikka saisin joitain neuvoja..
Eli, kääpiöpinseri herraseni on aika äkkipikainen/hyökkäävä/pureva. Ovikello kun soi, se hyökkää heti eteiseen, odottaa että se ihminen tulee sisälle ja aika usein nostaa karvat pystyyn ja murisee, joskus saattaa purra/näykkäistä(yleensä silloin kun ihmiset tunkevat niitä sormia koirani nenän eteen vaikka sanon että älkää tehkö niin!!). Olen nyt alkanut miettimään/syyttämään itseäni että onko koirastani tullut tuollainen minun takiani..? En ole ikinä kurittanut sitä ilman syytä, en ole ikinä (tietenkään) kohdellut sitä mitenkään kaltoin tai lyönyt tms.
Pienestä asti koitin totuttaa sitä muihin koiriin ja ihmisiin eikä se pienenä kyllä noin äksy ollut kenellekkään.. Ensimmäisen kerran huomasin sen ärhentelevän muille koirille kun se oli n. 1 vuotias. Enkä oikeasti tiedä mikä sitä vaivaa!!
Olen huomannut että kun joku tekee jonkun kovan äänen, tai jonkun todella nopean liikkeen, se koittaa hyökätä esim. paitaan tai housuihin kiinni. Se on purrut yhtä ystävääni mutta ei pahasti, paita vain repesi mutta käteen EI ONNEKSI tullut mitään jälkeä. Siinä sitten kuitenkin kauhea anteeksi pyytely ystävältäni, hävetti.. :/
Ja taas, vähän aikaa sitten, koirani hyökkäsi yhden perhetuttumme kimppuun, repi housusta palasen, mutta jalkaan ei kyllä tullut mitään jälkeä. Tämä tuttu siis tuli ihan normaalisti ovesta sisään, ja koira heti jalan kimpussa. Olen alkanut pelkäämään että sillä on joku luonnevika mitä ei saa ikinä "korjattua" tai mitään.. :/
Ikinä se ei ole purrut minua tai äitiäni, ei vaikka olisi ollut mikä tahansa tilanne. En silti ymmärrä miksi se tekee noin melkein jokaiselle ihmiselle kuka tulee käymään, puree ja hyökkäilee ja haukkuu.
En halua luopua rakkaasta koirastani, ENKÄ HALUA SAADA TAKAISIN VIESTEJÄ ETTÄ AMMUHAN SILLE RAKILLESI KUULA KALLOON, vaan asiallisia viestejä, neuvoja teiltä hyvät ihmiset..
Muuten se on todella ihana, rakastettava otus, tulee aina syliin, aina leikkii kanssani ja on rauhallinen kotona, mutta sitten kun joku muu kuin perheenjäsen tulee paikalle,huh! Mutta sitten kun se saa hetken aikaa tutustua siihen vieraaseen, se ei enää ärhentele, mutta se saattaa jostain nopeasta liikkeestä sitten taas suuttua..
Mitä oikein voisin tehdä? Voisin viedä sen vaikka jollekkin koirapsykologille tai johonkin, että se ei enää tekisi noin!
Jos tämä on minun vikani että koirastani on tullut tuollainen niin sitten se on minun vikani, en kyllä tiedä että mitä olen sille tehnyt että siitä on tullut tuollainen, olen ollut sille hyvä emäntä, mutta myös tarpeen tullen tiukkana.
Olkaa kilttejä ja antakaa neuvoja/vinkkejä :/
Hyökkäävä kääpiöpinseri
49
16517
Vastaukset
- hyvä ystävä
Koirasi voi olla vaikkapa vain epävarma ja puolustaa omaa reviiriään ja emäntäänsä. Mitä enemmän pelkäät että se tekee jotain sitä varmemmin se sen tekee. Koira aistii pelon ei sitä miksi emäntä/isäntä pelkää ja jos sinä pelkäät että se tekee jotain, se yrittää suojella sinua.
Jos koira on epävarma olostaan ja saattaa ehkä vähän pelätäkkin niin koiraa pitää rohkaista menemään vieraan ihmisen/koiran luo ei kieltää tai komentaa. Voisitko ottaa koirasi vaikka syliin kun joku vieras tulee ja antaa näin tutustua uuteen ihmiseen, rapsuttelet ja kehut? Tai jospa vaikka saisitte ujutettua vieraalle jonkun namun jonka hän voi sitten antaa koirallesi, ikään kuin lahjoa koiraa? Niin että koira tajuaa sen ettei ole paha asia jos joku tulee kylään, vaan että se olisikin kiva juttu.
Minulla on reilu vuoden ikäinen kpinseri ja se myös murisee karvat pystyssä kun joku vieras tulee tai jos ollaan ulkona, mutta ei ole ollut vielä niin vihainen, että olisi käynyt kiinni. Sitten kun se tutustuu kaikki on hyvin ja se tykkää enemmän vieraista kun minusta (saa ilmeisesti enemmän positiivista huomiota) Minä vien koiran vieraan luo ja annan syliin tai sanon että voisitko silittää sitä (kyykistymällä koiran tasolle) Näin koira ei tunne oloaan uhatuksi.
Pienet koira ilmoittaa itsestään yleensä ärhentelemällä/haukkumalla yms. Niiden on pakko, koska ovat niin pieniä. Saattavat joskus vaikka pelätä. Kääpiöpinsereillä kuulemma on tapana olla ärheitä varsinkin omaa reviirin ja "lauman" takia.
Onko nuorena ollut jotain tilannetta jonkun tuntemattoman kanssa jossa on sattunut jotain negatiivista? Tätä kannattaa miettiä, koska asian voi mielestäni korjata. Kannattaa miettiä mikä olisi voinut aiheuttaa tuollaisen käytöksen. Onko joku lapsi/koira satuttanut, onko se säikähtänyt pahasti vai oletko sinä kenties jossakin vaiheessa antanut koirasi ymmärtää että tuollainen käytös on suositeltavaa...Jospa kysyt asiaa vaikka eläinlääkäriltä, ehkä he osaavat neuvoa olisiko tuolle käytökselle mitään järkevää selitystä, minusta ei koiraa kannata lopettaa jos jotain on vielä tehtävissä ja teidän tapauksessa uskon että koirasta saa vielä hyvän, onhan se vielä nuorikin. :)
Kaikkea hyvää ja kärsivällisyyttä. Toivotaan että saat jotain apua ongelmaasi :)- alkup.
Olen ottanut koiraani syliin kun joku tulee kylään, juuri sen takia ettei kävisi heti kiinni, mutta silloin tuntuu siltä että se olisi vielä vihaisempi vieraille, varsinkin jos se saa nuuskia muita minun sylistäni, ihan kuin se olisi todella omistuksen haluinen ollessaan minun sylissäni, ja kai se sitten luulee että se toinen tulee siihen viemään minut pois..?
Hmm.. Olen kyllä koittanut miettiä, olisiko sille sitten pienenä käynyt jotain "traumaattista", mutta ei kyllä tule mitään mieleen. Ehkä kamalin asia mitä mussukalleni on käynyt, on kun se meinasi hukkua(hyvin pienenä hyppäsi veneestä) ja kerran jopa jäädä mopon alle, mutta en usko että se mitenkään tähän voisi liittyä.. ? :)
Joskus kyllä yhden ystäväni mies on kiusannut koiraani ihan "tahallaan"(muutenkin isokokoinen mies eikä ymmärrä koirista mitään), ja luulenkin että koirani pelkää ainakin vähän miehiä. Myös se perhetuttu kenen lahkeeseen koirani kävi kiinni ja repäisi palan housuista, on härnännyt koiraani joskus, koittanut esim. ottaa syliin, olen kyllä sanonut että ei saa ottaa syliin koska se ei välttämättä siitä tykkää ja sitten se saattaa puraista.
En sitten tiedä, ehkä koirani lapsuudessa on käynyt jotain mistä minä en ole tietoinen..? Toivon kyllä todella että saisin jotenkin vähän muutettua koirani asennetta, en haluaisi aina panikoida siitä että "noniin, taas tulee vieraita ja koira repii kaikilta vaatteet yltä":/ Eikä se kovin kiva ole selitellä ystäville että "siis onhan se ihan kiva ja mukava koira, se vaan nyt vähän näykkäisi".
Jos tarpeeksi kovin jaksan yrittää "kouluttaa" koiraani uudelleen niin uskon että saan aikaan jotain, edes pieniä muutoksia:) Pitää yrittää. - ehkä neuvoja, en tiedä
alkup. kirjoitti:
Olen ottanut koiraani syliin kun joku tulee kylään, juuri sen takia ettei kävisi heti kiinni, mutta silloin tuntuu siltä että se olisi vielä vihaisempi vieraille, varsinkin jos se saa nuuskia muita minun sylistäni, ihan kuin se olisi todella omistuksen haluinen ollessaan minun sylissäni, ja kai se sitten luulee että se toinen tulee siihen viemään minut pois..?
Hmm.. Olen kyllä koittanut miettiä, olisiko sille sitten pienenä käynyt jotain "traumaattista", mutta ei kyllä tule mitään mieleen. Ehkä kamalin asia mitä mussukalleni on käynyt, on kun se meinasi hukkua(hyvin pienenä hyppäsi veneestä) ja kerran jopa jäädä mopon alle, mutta en usko että se mitenkään tähän voisi liittyä.. ? :)
Joskus kyllä yhden ystäväni mies on kiusannut koiraani ihan "tahallaan"(muutenkin isokokoinen mies eikä ymmärrä koirista mitään), ja luulenkin että koirani pelkää ainakin vähän miehiä. Myös se perhetuttu kenen lahkeeseen koirani kävi kiinni ja repäisi palan housuista, on härnännyt koiraani joskus, koittanut esim. ottaa syliin, olen kyllä sanonut että ei saa ottaa syliin koska se ei välttämättä siitä tykkää ja sitten se saattaa puraista.
En sitten tiedä, ehkä koirani lapsuudessa on käynyt jotain mistä minä en ole tietoinen..? Toivon kyllä todella että saisin jotenkin vähän muutettua koirani asennetta, en haluaisi aina panikoida siitä että "noniin, taas tulee vieraita ja koira repii kaikilta vaatteet yltä":/ Eikä se kovin kiva ole selitellä ystäville että "siis onhan se ihan kiva ja mukava koira, se vaan nyt vähän näykkäisi".
Jos tarpeeksi kovin jaksan yrittää "kouluttaa" koiraani uudelleen niin uskon että saan aikaan jotain, edes pieniä muutoksia:) Pitää yrittää.Kääpiöpinseri on onneksi sellainen rotu, joka ei YLEENSÄ paljon "järkytyksistä" perusta...
Kovia ovat vahtimaan ja mullakin on kastroitu uros joka on pari kertaa käynyt vierailulle tulleen serkkuni lahkeeseen kiinni. Tämä johtunee siitä, että tämä henkilö AINA joka ikinen kerta tuijottaa koiraa silmiin ja alkaa jo tuulikaapissa torua ja komennella.
Sitten koirani vahtii tätä vierasta herkeämättä koko vierailun ajan ja hyökkii joka liikahduksesta.
Ilmeisesti kemiat ei toimi... :)
Serkkuni ei ymmärrä koirista yhtään mitään, esim. Ei voi käsittää että joku laittaa 16 euroa kerralla koiran ruokaan...
Apua saattaa saada siitä, että et päästä koiraa vieraan luo ollenkaan ennen kuin vieras istuutuu. Sitten kerrot vieraalle ohjeena, että ei katso koiraa kertaakaan kun se lähestyy, eikä puhu sille mitään. Kehoita myös välttämään äkkinäisiä liikkeitä.
Erota koira vaikka portin taakse siksi aikaa kunnes se rauhoittuu ja päästä sitten vasta tutustumaan vieraaseen.
Jos koirasi on vain dominoiva, kenties suora kurittaminen auttaa... eli koira selälleen ja puhutteluun kun tekee moisia hölmöyksiä...
kääpiöpinseri kestää kyllä... - kyllä vieraan
ehkä neuvoja, en tiedä kirjoitti:
Kääpiöpinseri on onneksi sellainen rotu, joka ei YLEENSÄ paljon "järkytyksistä" perusta...
Kovia ovat vahtimaan ja mullakin on kastroitu uros joka on pari kertaa käynyt vierailulle tulleen serkkuni lahkeeseen kiinni. Tämä johtunee siitä, että tämä henkilö AINA joka ikinen kerta tuijottaa koiraa silmiin ja alkaa jo tuulikaapissa torua ja komennella.
Sitten koirani vahtii tätä vierasta herkeämättä koko vierailun ajan ja hyökkii joka liikahduksesta.
Ilmeisesti kemiat ei toimi... :)
Serkkuni ei ymmärrä koirista yhtään mitään, esim. Ei voi käsittää että joku laittaa 16 euroa kerralla koiran ruokaan...
Apua saattaa saada siitä, että et päästä koiraa vieraan luo ollenkaan ennen kuin vieras istuutuu. Sitten kerrot vieraalle ohjeena, että ei katso koiraa kertaakaan kun se lähestyy, eikä puhu sille mitään. Kehoita myös välttämään äkkinäisiä liikkeitä.
Erota koira vaikka portin taakse siksi aikaa kunnes se rauhoittuu ja päästä sitten vasta tutustumaan vieraaseen.
Jos koirasi on vain dominoiva, kenties suora kurittaminen auttaa... eli koira selälleen ja puhutteluun kun tekee moisia hölmöyksiä...
kääpiöpinseri kestää kyllä...pitää saada tulla käymään ilman että pelkää koiran käyvän lahkeeseen. Sinulla taitaa olla sama ongelma kuin edelliselläkin. Menkää ongelmakouluttajan luo ei tuo ole kunnon koiran käytöstä. Selvää dominanssiahan tuo ..onneksi sentään teidän koirat ei ole isoja.
- kyllä ne
kyllä vieraan kirjoitti:
pitää saada tulla käymään ilman että pelkää koiran käyvän lahkeeseen. Sinulla taitaa olla sama ongelma kuin edelliselläkin. Menkää ongelmakouluttajan luo ei tuo ole kunnon koiran käytöstä. Selvää dominanssiahan tuo ..onneksi sentään teidän koirat ei ole isoja.
Kyllä ne tietää kuka on pomo. Tällä vain sattuu olemaan tajuttoman huono hermorakenne eikä se kestä yhtään stressiä jota esim vieraiden saapuminen aiheuttaa.
En usko kouluttajankaan tuovan mitään uutta siihen mitä on jo kokeiltu.
Annan hänen olla sellainen kuin on. - luitkos
kyllä ne kirjoitti:
Kyllä ne tietää kuka on pomo. Tällä vain sattuu olemaan tajuttoman huono hermorakenne eikä se kestä yhtään stressiä jota esim vieraiden saapuminen aiheuttaa.
En usko kouluttajankaan tuovan mitään uutta siihen mitä on jo kokeiltu.
Annan hänen olla sellainen kuin on.Ehkä tässä tapauksessa on vikaa myös vieraassa...
Ei se kaikille tee noin. serkkuni on AINOA jota se on lahkeesta tarttunut. - onneksi koirasi
luitkos kirjoitti:
Ehkä tässä tapauksessa on vikaa myös vieraassa...
Ei se kaikille tee noin. serkkuni on AINOA jota se on lahkeesta tarttunut.tosiaan ei ole iso ja vaarallinen..pienen voi napata syliin jos on kiukkuinen.
- koirasi dominoi
liikaa..pinserit on vahvaluonteisia koiria..itse menisin ongelmakoiran kouluttajan luo..onneksi koirasi ei ole iso..mutta hallitsematon se on. :(
On ihan sama kenen vika se on tärkeintä nyt on saada asia hallintaan..eli hae neuvoja ammattilais koiran kouluttajilta. Uskoisin että saat asian sitä kautta ratkaistua kunnon ohjeilla. :) - ---
Kysy neuvoa koirasi kasvattajalta. Hänellä on varmasti rodusta paljon tietoa ja mahdollisesti perinnöllisestä taipumuksesta tällaiseen käytökseen. Kasvattajan olisi muutenkin hyvä tietää tällaisesta käyttäytymisestä ja hermorakenteesta.
- - -
Antakaa vieraille nakinpaloja tms. koiran herkkua, joita he voivat antaa koiralle, kun tulevat kylään.
Jotkut koirat eivät kyllä millään totu vieraisiin, mutta aina kannattaa yrittää. - Nimetön
Terve! Meillä on kääpiöpinseri 5v poika. Käyttäytyy ihan samalla tavalla kun mitä sä kerroit teijän pojasta ja samalla tavalla käyttäytyy myös muut UROS pinserit. Me ollaan oltu tosi tiukkoja kasvatuksessa ja poika tottelee muuten tosi hyvin ja palvoo perheenjäseniään, mutta annapas kun ovesta tulee vähän vieraampi ihminen ni jo ollaan reidessä kiinni. Monelle kaverille on tullut mustelmia.. Sellasen ihmisen on turha neuvoo jolla ei itellä oo ollu poika k.pinseriä. Meillä näyttää siltä että mitä vanhemmaks poika tulee sitä vaikeemmaksi se tulee. Mutta me ei anneta sen häiritä meijän elämää, jos meille tule sellasia vieraita jotka pelkää koiria, me laitetaan poika toiseen huoneeseen siksi aikaa että se rauhottuu ja sitten päästetään se vapaaksi. Toimii hyvin.
Älä syytä itseäs, K.pinserit ei siedä mitään kovaa melua tai äkillisiä liikkeitä. (lasten juoksua sisällä)niillä on niin vahva vahtimisvietti. Voisin selvittää tässä ummet ja lammet mutta eiköhän tässä ollut jo "vertaistukea"- pollo
Olen kiinnostunut kääpiöpinsereistä, mutta tuollaiset jutut laittavat epäilemään, onko rotu sittenkään oikea. Kumma, kun kasvattajat eivät tuollaisia ole maininneet. Olen kysellyt monelta, mitä eroja nartuissa ja uroksissa on, mutta kaikki ovat sanoneet, ettei eroja juurikaan ole. Vai onko nartuissakin tuollaisia, jotka hyökkivät vieraiden kimppuun. Ja etteivät kestä lasten juoksentelua? Onko sekin totta? Miten suhtautuisivat lasten kavereihin?
Entä sitten sisäsiisteysasiat? Olen kuullut, että urokset ovat kovia merkkailemaan. Ovatko nartut myös? Kertokaa kokemuksia tästä asiasta.
Sopiiko kääpiöpinseri mielestänne kerrostaloon vai haukkuuko se liikaa rapusta kuuluvia ääniä? - Nimetön
pollo kirjoitti:
Olen kiinnostunut kääpiöpinsereistä, mutta tuollaiset jutut laittavat epäilemään, onko rotu sittenkään oikea. Kumma, kun kasvattajat eivät tuollaisia ole maininneet. Olen kysellyt monelta, mitä eroja nartuissa ja uroksissa on, mutta kaikki ovat sanoneet, ettei eroja juurikaan ole. Vai onko nartuissakin tuollaisia, jotka hyökkivät vieraiden kimppuun. Ja etteivät kestä lasten juoksentelua? Onko sekin totta? Miten suhtautuisivat lasten kavereihin?
Entä sitten sisäsiisteysasiat? Olen kuullut, että urokset ovat kovia merkkailemaan. Ovatko nartut myös? Kertokaa kokemuksia tästä asiasta.
Sopiiko kääpiöpinseri mielestänne kerrostaloon vai haukkuuko se liikaa rapusta kuuluvia ääniä?Sen tiedän että urokset on yleensä "käytöshäiriöisiä". Kirjoissa sanotaan että nimenomaan uroksilla on noita piirteitä. Luulen että nartut on parempikäytöksisiä. Kannattaa käydä tutustumassa jos vaan mahdollista kääpiöpinsereihin jossain. Ovat todella vaativia koiria, aika villejä myös. Mutta aivan ihania myös. Merkkailua on paljon (itselläni siis uros). Ja oon oppinut että k.pinserin kanssa täytyy olla selvät sävelet ja päivärytmi sama joka päivä, niin koira tuntee olonsa turvalliseksi. Niin ja me asuttiin kerrostalossa joskus ja oli aika mahotonta se haukkuminen.. Mutta toivottavasti joku nartun omistaja kertoo omat kokemukset...
- on selittelyä
itselläni on puolestaan terriereitä eikä nekään kyllä lahkeeseen käy kiinni. Koittakaa nyt kouluttaa koiranne. Tallillanikin on hyvin käyttäytyvä pikkupinseri joka on kaukana noista teidän kuvaamistanne koirista.
Hyvin koulutettu koira ei käy vieraaseen kiinni!!! - että se on uros
on selittelyä kirjoitti:
itselläni on puolestaan terriereitä eikä nekään kyllä lahkeeseen käy kiinni. Koittakaa nyt kouluttaa koiranne. Tallillanikin on hyvin käyttäytyvä pikkupinseri joka on kaukana noista teidän kuvaamistanne koirista.
Hyvin koulutettu koira ei käy vieraaseen kiinni!!!...kiltti kuin mikä ja vieras voi jopa napata sen syliin ilman että tarvii pelätä että sen purukalusto on nenässä kiinni.
- yx omistaja
pollo kirjoitti:
Sopiiko kääpiöpinseri mielestänne kerrostaloon vai haukkuuko se liikaa rapusta kuuluvia ääniä?Meillä on kääpiöpinseripoika kerrostalossa ja hyvin menee. Postinkantaja haukutaan satavarmasti. Samaan kerrokseen tulijoille pidetään sellaista matalaa urinaa ja pieniä voksahduksia. Joskus haukutaan ulkona oleville epäilyttäville jutuille. Epäilyttävä juttu voi olla auto, ihminen, toinen koira tai muovipussi - mikä nyt milloinkin. Pääperiaatteessa sisällä ollaan suhteellisen hiljaa. Puolen vuoden iässä haukku ja ulisi kotona yksin ollessa, mutta sitruunpanta poisti sen ongelman. Sopii mielestäni kerrostaloon siinä kuin muutkin koirat.
Meidän koira on sisäsiisti. Ei ole merkkaillut kuin joskus pentuaikoina kyläillessä toisen koiraperheen luona. Nykyisin ei merkkaile vieraissakaan paikoissa. Meillä käy eräs toinen uros kylässä, (sekarotuinen) joka merkkailee meillä. Oma koira ei merkkaa vaikka vieras niin tekeekin.
Kaikki kääpiöpinserit eivät siedä lapsia, kuten ei meidän pojan äitylikään siedä, koska sillä ei ole kokemusta niistä. Meidän poika on ollut pienten lapsien kanssa tekemisissä heti pennusta lähtien ja suorastaan rakastaa kaikkia pikku riiviöitä, koska ne jaksavat puuhastella koiran kanssa. Tottumiskysymys tuo lapsijuttu minun mielestä.
Meidän koira on kerran pentuna hyökännyt vieraan kimppuun ja näykkäissyt sitä jalasta. Oli silloin kylässä toisessa paikassa. En tiedä millainen tilanne oli, mutta nähtävästi koira koki itsensä uhatuksi hieman "omituisen" näköisen ihmisen taholta. En ollut paikalla, joten paha sanoa varmaa syytä tapahtuneelle.
Joitan ihmisiä meidän koira vihaa, kuten yhtä lähistöllä asuvaa mummoa. Alkaa murista jo sen nähdessä.
Meille saa kotiin vieraat tulla ilman puremisen pelkoa, oli kyseessä tuttu, outo tai vaikka pizzalähetti. Jää minun käskystä istumaan ja katselemaan etempää kuka ovella on. Pojan kavereita saattaa mennä moikkaamaan hirmuisen matalan murinan kera, mutta koskaan ei ole niitä edes yrittänyt purra. Muutaman kerran on pojan kavereita varoittanut jos pojan sängyssä on sattunut olemaan ruokakätkö. Vieraat kun eivät meillä koiranruokaan koske! Oma perhe voi ottaa vaikka luun koiran suusta, antaa kyllä vapaaehtoisesti. Väänsimme tuon asian kanssa vähän kättä pentuaikana, kun meinasi alkaa pullistella minulle.
Jotkut vieraat ovat tosin epäilyttäviä koiran mielestä. Saattaa vahtia niiden liikkeitä jopa koko vierailun ajan. Toisia taas kyräilee aikansa ja lopuksi vieraat saavat siitä liiankin tuppautuvan riesan. Yleensä rakastaa kaikkia vieraita, paitsi niitä yksittäistapauksia joita ei siedä. Vieraat tosin eivät kuulemma pidä siitä tolkuttomasta pusuttelustakaan, mitä koira sitten tutustuttuaan haluaisi harrastaa.
Niin ja meidän koira ei siedä missään olosuhteissa sitä, että joku ihminen tulee sille sössöttämään ja väkisin paijaamaan. Ei, vaan koiran pitää saada itse ensin katsastaa tuo ihminen ja haistella sitä, ennen kuin luottamus sitä kohtaan on saavutettu. Monilla ihmisillä on vain vaikea ymmärtää sitä, että koiran on itse saatava päättää, haluaako se tutustua siihen ihmiseen lähemmin vai ei. Isot ja kovaääniset ihmiset voivat olla todella pelottavia pienelle koiralle, jos hyökkivät kohti käsi ojossa. Meidän koira alkaa yleensä ulkona haukkua, jos joku tuppaa väkisin silittelemään tai tulee liian lähelle.
Tässä jotain kokemuksia asian tiimoilta...
Ihana koira kaikenkaikkiaan, vaikka ei ehkä kaikista helpoin. - pikkupinseri
yx omistaja kirjoitti:
Meillä on kääpiöpinseripoika kerrostalossa ja hyvin menee. Postinkantaja haukutaan satavarmasti. Samaan kerrokseen tulijoille pidetään sellaista matalaa urinaa ja pieniä voksahduksia. Joskus haukutaan ulkona oleville epäilyttäville jutuille. Epäilyttävä juttu voi olla auto, ihminen, toinen koira tai muovipussi - mikä nyt milloinkin. Pääperiaatteessa sisällä ollaan suhteellisen hiljaa. Puolen vuoden iässä haukku ja ulisi kotona yksin ollessa, mutta sitruunpanta poisti sen ongelman. Sopii mielestäni kerrostaloon siinä kuin muutkin koirat.
Meidän koira on sisäsiisti. Ei ole merkkaillut kuin joskus pentuaikoina kyläillessä toisen koiraperheen luona. Nykyisin ei merkkaile vieraissakaan paikoissa. Meillä käy eräs toinen uros kylässä, (sekarotuinen) joka merkkailee meillä. Oma koira ei merkkaa vaikka vieras niin tekeekin.
Kaikki kääpiöpinserit eivät siedä lapsia, kuten ei meidän pojan äitylikään siedä, koska sillä ei ole kokemusta niistä. Meidän poika on ollut pienten lapsien kanssa tekemisissä heti pennusta lähtien ja suorastaan rakastaa kaikkia pikku riiviöitä, koska ne jaksavat puuhastella koiran kanssa. Tottumiskysymys tuo lapsijuttu minun mielestä.
Meidän koira on kerran pentuna hyökännyt vieraan kimppuun ja näykkäissyt sitä jalasta. Oli silloin kylässä toisessa paikassa. En tiedä millainen tilanne oli, mutta nähtävästi koira koki itsensä uhatuksi hieman "omituisen" näköisen ihmisen taholta. En ollut paikalla, joten paha sanoa varmaa syytä tapahtuneelle.
Joitan ihmisiä meidän koira vihaa, kuten yhtä lähistöllä asuvaa mummoa. Alkaa murista jo sen nähdessä.
Meille saa kotiin vieraat tulla ilman puremisen pelkoa, oli kyseessä tuttu, outo tai vaikka pizzalähetti. Jää minun käskystä istumaan ja katselemaan etempää kuka ovella on. Pojan kavereita saattaa mennä moikkaamaan hirmuisen matalan murinan kera, mutta koskaan ei ole niitä edes yrittänyt purra. Muutaman kerran on pojan kavereita varoittanut jos pojan sängyssä on sattunut olemaan ruokakätkö. Vieraat kun eivät meillä koiranruokaan koske! Oma perhe voi ottaa vaikka luun koiran suusta, antaa kyllä vapaaehtoisesti. Väänsimme tuon asian kanssa vähän kättä pentuaikana, kun meinasi alkaa pullistella minulle.
Jotkut vieraat ovat tosin epäilyttäviä koiran mielestä. Saattaa vahtia niiden liikkeitä jopa koko vierailun ajan. Toisia taas kyräilee aikansa ja lopuksi vieraat saavat siitä liiankin tuppautuvan riesan. Yleensä rakastaa kaikkia vieraita, paitsi niitä yksittäistapauksia joita ei siedä. Vieraat tosin eivät kuulemma pidä siitä tolkuttomasta pusuttelustakaan, mitä koira sitten tutustuttuaan haluaisi harrastaa.
Niin ja meidän koira ei siedä missään olosuhteissa sitä, että joku ihminen tulee sille sössöttämään ja väkisin paijaamaan. Ei, vaan koiran pitää saada itse ensin katsastaa tuo ihminen ja haistella sitä, ennen kuin luottamus sitä kohtaan on saavutettu. Monilla ihmisillä on vain vaikea ymmärtää sitä, että koiran on itse saatava päättää, haluaako se tutustua siihen ihmiseen lähemmin vai ei. Isot ja kovaääniset ihmiset voivat olla todella pelottavia pienelle koiralle, jos hyökkivät kohti käsi ojossa. Meidän koira alkaa yleensä ulkona haukkua, jos joku tuppaa väkisin silittelemään tai tulee liian lähelle.
Ihana koira kaikenkaikkiaan, vaikka ei ehkä kaikista helpoin.on pieni koira ja siten vaaraton ..isot tuollaiset olisi jouduttu jo lopettamaan...jos on noin puremisalttiita ja ylivahtivia...
Ja sitten terriereitä luullaan äkäiseksi. Vaikka ne on todella ihmisrakkaita ja kilttejä ... :( - alkup.
Olen kyllä tullut nyt siihen tulokseen että meidän herra leikataan, pallit veks! Jos se vaikka jotain auttaisi. Olisiko se hyvä ratkaisu? Luin urosten leikkauttamisesta ja se sopii kuulemma juuri sellaisille koirille jotka ovat hieman aggressiivisia ja ylivilkkaita. Pelottaa vaan kaikenlaiset tulehdukset, jos vaikka sattuukin jotain kamalaa? :/
Kiitos kaikille jotka vastasivat, tiedänpähän ainakin nyt etten ole yksin tämän ns. ongelman kanssa:) Kääpiöpinseri on kyllä todella vaativa koira mutta itsehän olen koirani halunnut enkä aio siitä luopua kuin vasta sitten kun mussukastani aika jättää.
Toivoisin vain että myös sukulaiseni ja ystäväni tajuaisivat sen että koirani ei ole mikään ihana lussukka muita kuin minua ja äitiäni kohtaan,ei ainakaan heti eikä ainakaan vieraille, vieraihin se tottuu yleensä vasta kun on nähnyt monta kertaa ja jos eivät koita väkisin mitään ystäviä olla koirani kanssa, (tunkea kättä nenän eteen jnejne).
Taidan kyllä tuota leikkausta harkita tarkkaan, olisihan se hyvä jos koirani vähän rauhottuisi.. - ei välttämättä
alkup. kirjoitti:
Olen kyllä tullut nyt siihen tulokseen että meidän herra leikataan, pallit veks! Jos se vaikka jotain auttaisi. Olisiko se hyvä ratkaisu? Luin urosten leikkauttamisesta ja se sopii kuulemma juuri sellaisille koirille jotka ovat hieman aggressiivisia ja ylivilkkaita. Pelottaa vaan kaikenlaiset tulehdukset, jos vaikka sattuukin jotain kamalaa? :/
Kiitos kaikille jotka vastasivat, tiedänpähän ainakin nyt etten ole yksin tämän ns. ongelman kanssa:) Kääpiöpinseri on kyllä todella vaativa koira mutta itsehän olen koirani halunnut enkä aio siitä luopua kuin vasta sitten kun mussukastani aika jättää.
Toivoisin vain että myös sukulaiseni ja ystäväni tajuaisivat sen että koirani ei ole mikään ihana lussukka muita kuin minua ja äitiäni kohtaan,ei ainakaan heti eikä ainakaan vieraille, vieraihin se tottuu yleensä vasta kun on nähnyt monta kertaa ja jos eivät koita väkisin mitään ystäviä olla koirani kanssa, (tunkea kättä nenän eteen jnejne).
Taidan kyllä tuota leikkausta harkita tarkkaan, olisihan se hyvä jos koirani vähän rauhottuisi..auta kyseiseen ongelmaan ennemmin kouluttaminen ja ongelmakouluttajalta saat neuvoja..Leikkauttamisen testaamiseen voit kokeilla eläinlääkäriltä saatavaa hormonilääkettä niin näet muuttuuko tilanne. Perusluonnetta kun leikkaus ei muuta.
- on ookoo
pollo kirjoitti:
Sopiiko kääpiöpinseri mielestänne kerrostaloon vai haukkuuko se liikaa rapusta kuuluvia ääniä?Riippuu kyllä tosi paljon kasvattajasta millaisia koiria tulee. On nimittäin sellaisia jotka tuottaa vain pentuja välittämättä siitä millaisia ne on luonteeltaan. Mulla on kääkät sellaiselta kasvattajalta joka teettää korkeintaa yhdet pennut vuodessa ja ne hoidetaan viimeisen päälle. Pennut sosiaalistuu jo tosi pienenä ja ne yleensä tulee jo viisiviikkoisina iloisina ihmisiä tervehtimään. Mulla on tältä kasvattajalta 2 koiraa ja molemmat on luonteeltaan käsittämättömän hienoja. Ei meillä mitään hyökkäilyuä ole, se ei tosiaankaan kuulu kääpiöpinseriin!
Ota vain kääpiöpinseri, mutta KATSO KELTÄ SEN OTAT!!
Käy kennelliiton koiranetistä katsomasta ne kennelit mitkää tehtailee kääkkiä ja ne jotka ei... - voin kertoa että
yx omistaja kirjoitti:
Meillä on kääpiöpinseripoika kerrostalossa ja hyvin menee. Postinkantaja haukutaan satavarmasti. Samaan kerrokseen tulijoille pidetään sellaista matalaa urinaa ja pieniä voksahduksia. Joskus haukutaan ulkona oleville epäilyttäville jutuille. Epäilyttävä juttu voi olla auto, ihminen, toinen koira tai muovipussi - mikä nyt milloinkin. Pääperiaatteessa sisällä ollaan suhteellisen hiljaa. Puolen vuoden iässä haukku ja ulisi kotona yksin ollessa, mutta sitruunpanta poisti sen ongelman. Sopii mielestäni kerrostaloon siinä kuin muutkin koirat.
Ihana koira kaikenkaikkiaan, vaikka ei ehkä kaikista helpoin.Näyttelytuomarit ja rodun asiantuntijat ovat sanoneet että kääpiöpinserin "tulee sietää vieraan koskettelua, mutta sen ei tarvitse pitää siitä" Jos koira puree tuomaria se saa hylätyn, sillä tuollainen agresiivisuus ja/tai auktoriteetin puute on virhe!
Eli jos koira ei liiemmin vieraista piittaa, se tarkoittaa vain että se käyttäytyy rodunomaisesti! Kääpiöpinseri on ex rottakoira ja siitä syystä sillä on suuri saalisvietti ja räjähtävä luonteenlaatu & nopeus. Kääpiöpinseri on koira joka tekee ensin ja sitten miettii... - voin kertoa
pikkupinseri kirjoitti:
on pieni koira ja siten vaaraton ..isot tuollaiset olisi jouduttu jo lopettamaan...jos on noin puremisalttiita ja ylivahtivia...
Ja sitten terriereitä luullaan äkäiseksi. Vaikka ne on todella ihmisrakkaita ja kilttejä ... :(Koiria työkseen koulivana voin sanoa, että terrieri on paljon puruherkempi kuin kääpiöpinseri. Näyttää myös siltä, että erilaiset käytöshäiriöt on terriereillä yleisempiä kuin muilla roduilla- olen havainnut että usein myös hermorakenne mättää.
- ei todellakaan
voin kertoa kirjoitti:
Koiria työkseen koulivana voin sanoa, että terrieri on paljon puruherkempi kuin kääpiöpinseri. Näyttää myös siltä, että erilaiset käytöshäiriöt on terriereillä yleisempiä kuin muilla roduilla- olen havainnut että usein myös hermorakenne mättää.
ole puruherkkiä koska ei ole vahtivia niinkään vaan esille ajavia koiria.
Kahden kettiksen omistajana voin vakuuttaa että yksi luotettavimpia rotuja. Ja se on ollut yksi valitsemiskriteerini.
Muista terriereistä en tiedä niin paljoa mutta jokainen terrieri joka minua on tullut vastaan on ollut kyllä vähemmän vahtivia ja niitä on voinut mennä kevyesti pitelemään. Ainoastaan yhden vehniksen tiedän olleen äkäinen ja silläkin oli kouluttaja omistaja..hm..?
Metsästyskoirat ei yleensä vahdi.
nimim.myös kouluttaja
En tosin ole tavannut tuollaisia pikkupinsereitäkään ja luulen että kyse on yksittäisistä tapauksista ja noilla en jatkaisi sukua.
Jos haluat tietää lisää puruherkkyydestä kts.luonnetesti siellä löytyi terävyyttä eli aggr.reagoiminen uhkaan ja siitä tasantumiseen ja joillakin pikkupinsereillä se oli suuri
kettiksillä oli pienempi otanta mutta kellään ei ollut suuri terävyys... - -----
voin kertoa kirjoitti:
Koiria työkseen koulivana voin sanoa, että terrieri on paljon puruherkempi kuin kääpiöpinseri. Näyttää myös siltä, että erilaiset käytöshäiriöt on terriereillä yleisempiä kuin muilla roduilla- olen havainnut että usein myös hermorakenne mättää.
yleistää. Meillä on terrieri kotona ja se ei todellakaan ole mikään purija tai hyökkäilijä. Päinvastoin, meillä on ollut monta koiraa ja eri rotuja, niin kyllä tämä terrieri on niistä ihmiselle ja muille koirille käytökseltään yksi miellyttävimmistä.
- suoraan
on ookoo kirjoitti:
Riippuu kyllä tosi paljon kasvattajasta millaisia koiria tulee. On nimittäin sellaisia jotka tuottaa vain pentuja välittämättä siitä millaisia ne on luonteeltaan. Mulla on kääkät sellaiselta kasvattajalta joka teettää korkeintaa yhdet pennut vuodessa ja ne hoidetaan viimeisen päälle. Pennut sosiaalistuu jo tosi pienenä ja ne yleensä tulee jo viisiviikkoisina iloisina ihmisiä tervehtimään. Mulla on tältä kasvattajalta 2 koiraa ja molemmat on luonteeltaan käsittämättömän hienoja. Ei meillä mitään hyökkäilyuä ole, se ei tosiaankaan kuulu kääpiöpinseriin!
Käy kennelliiton koiranetistä katsomasta ne kennelit mitkää tehtailee kääkkiä ja ne jotka ei...mene pentumäärän mukaan se luonne...
Molemmat vanhemmat olisi hyvä tavata. Mikäli kasvattajalla on muitakin koiria, niin niidenkin luonteeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Tosin kannattaa muistaa, että pentujaan hoitava narttu ei ole normaalissa henkisessä tilassa. Eli se voi olla mustasukkainen pennuista niin ihmisille kuin muillekin koirille. Siksi narttua olisi hyvä tavata jo ennen pennutusta.
Sitten, kun pentu on valittu hyväluonteisista vanhemmista, voi itse vielä vaikuttaa lopputulokseen melko paljon. Vaikka on pohja on luotu kasvattajan luona, niin hyvänkin pohjan voi helposti pilata. - naapuri
----- kirjoitti:
yleistää. Meillä on terrieri kotona ja se ei todellakaan ole mikään purija tai hyökkäilijä. Päinvastoin, meillä on ollut monta koiraa ja eri rotuja, niin kyllä tämä terrieri on niistä ihmiselle ja muille koirille käytökseltään yksi miellyttävimmistä.
Naapurissa asuu kettuterrieri / russeli kasvattaja.
Nämä pedot on repineet meiltä kaksi kissaa MEIDÄN OMALLA PIHALLA!
Jumankauta jos vielä yksikin terrieri tulee aidan alta niin se on nirri pois.
Mieluummin kääpiöpinseri kuin HULLU terrieri. on selittelyä kirjoitti:
Hyvin koulutettu koira ei käy vieraaseen kiinni!!!Turha neuvoa.. Meijän pinseri joka kokee tuntemattomat ihmiset uhkana (käy kiinni), on todella hyvin koulutettu ja tottelee mitä ikinä sille sanoo, on sylikoira ja pusuttelee KUNHAN ENSIN TUTUSTUU!!! Ei se tietenkään sillon tee mitään jos komennan sitä kokoajan. Mutta joskus on vaan keskityttävä johonkin muuhunkin kun siihen koiraan ja sillon se käyttää tilaisuutta hyväkseen. JA en oo todellakaan ainoo jonka pinseri on "käytöshäiriöinen" jossain tilanteessa. 90 prosenttisesti se on ihan unelmakoira ja viisas ku mikä. Jos itselläs ei oo ollu vaikealuonteista pinseripoikaa niin älä käy neuvomaan kiitos!
- Kiinnostunut tietämään
yx omistaja kirjoitti:
Ihana koira kaikenkaikkiaan, vaikka ei ehkä kaikista helpoin.Onko pentuajan hyvällä sosiaalistamisella vaikutusta kääkän luonteeseen? Kehottavatko kasvattajat yleensäkään sosiaalistamaan kääkkää enemmän kuin muita rotuja? Luulisi, että siitä olisi apua, että kääkkä suhtautuisi avoimemmin vieraisiin ym. erilaisiin tilanteisiin.
- jujuj
on ookoo kirjoitti:
Riippuu kyllä tosi paljon kasvattajasta millaisia koiria tulee. On nimittäin sellaisia jotka tuottaa vain pentuja välittämättä siitä millaisia ne on luonteeltaan. Mulla on kääkät sellaiselta kasvattajalta joka teettää korkeintaa yhdet pennut vuodessa ja ne hoidetaan viimeisen päälle. Pennut sosiaalistuu jo tosi pienenä ja ne yleensä tulee jo viisiviikkoisina iloisina ihmisiä tervehtimään. Mulla on tältä kasvattajalta 2 koiraa ja molemmat on luonteeltaan käsittämättömän hienoja. Ei meillä mitään hyökkäilyuä ole, se ei tosiaankaan kuulu kääpiöpinseriin!
Käy kennelliiton koiranetistä katsomasta ne kennelit mitkää tehtailee kääkkiä ja ne jotka ei...niin se riippuu kasvattajasta. meillä on ollu kans terrieri ja oli muutes älykiltti koira, ei voinu kuvitellakkaan et tekis pahaa kenellekkään, lapsi rakas ei ollut mutta anto lasten olla omissa oloissaan eikä välittäny niistä.
- nimetön..
naapuri kirjoitti:
Naapurissa asuu kettuterrieri / russeli kasvattaja.
Nämä pedot on repineet meiltä kaksi kissaa MEIDÄN OMALLA PIHALLA!
Jumankauta jos vielä yksikin terrieri tulee aidan alta niin se on nirri pois.
Mieluummin kääpiöpinseri kuin HULLU terrieri.että kettuterrierillä on metsästysvietti? monella sukulaisella on kettuterriereitä joita käytetään metsästyskoirina. itse pistäisin metsästysvietin piikkiin tuon kissan tappamisen, vaikkakaan ei ole sallittua käydä muihin eläimiin kiinni ilman lupaa ja aiheetta. mutta metsästysvietti vaikuttaa varmaan asiaa.
- vaan
Meillä on kääpiöpinserinarttu, tosin melko nuori vielä. Se ei ole koskaan hyökännyt kenenkään kimppuun ja vieraat kyllä haukutaan, mutta haistelun jälkeen ollaan ylimpiä ystäviä. Ollaan yritetty sosiaalistaa koiraa mahdollisimman paljon ja opetettu, että vieraat saa tutkia hampaat jne (näyttelyitä varten hyödyllinen piirre). Kaikkia vastaantulijoita ei tervehditä. Vaikka itselläni on kokemusta vain yhden koiran kouluttamisesta, niin kyllä käyttäytymiseen voi melko paljon vaikuttaa. Varsinkin pentuaikana tulisi koira opettaa siihen, että vieraita käy, käydään itse kylässä jne. En myöskään ole vihaisia kääpiöitä tavannut, mutta tietyissä koirissa on ehkä liikaa ärhäkkyyttä minuun makuuni. Pentua valitessa vanhempien luonne vaikutti vähintään yhtä paljon kuin terveystulokset.
Jo rotumääritelmässä sanotaan, että arkuus, aggressiivisuus, vihaisuus, liika epäluuloisuus tai hermostuneisuus on HYLKÄÄVIÄ virheitä. Eli se, että koira on kääpiöpinseri, ei ole mikään syy tuollaiselle käyttäytymiselle.- tallilla ollut
kääpiöpinserikin oli aivan ihana ja minusta täysi kääpiöpinseri ..eikä liitoitelluilla vahtiviettisillä kannata ainakaan sukua jatkaa..
kouluttaminen/totuttaminen on avainsana jo pienestä asti. Mukava kuulla että sinä olet alusta asti perehtynyt koirasi kunnolliseen tapakasvatuksen ja ottanut samalla huomioon rodunomaisuuudetkin.. :)
- salut!!!!
hei mullakin on 5v narttupinseri ja purru kaikkii mun kavereita ja vähän vieraimpiakin.olen yrittänyt kouluttaa ei auta ja komentaa.salut ei pelkää mitään hänellä on taistelu luonne ja ei alistu helpolla ja on myös purru minua muutaman kerran ja olen käyttänyt niin sanottuna leijona kesyttäjän luonna ei auttanut.sen vaan sanon et joillakin on niin mahoton omistus halu ja suojelu ei siihen auta mikään.salut taas suojelee kaikkii mun vaatteita tai mikä on minun omaa..kannattaa olla varovainen etenkin lapsien kanssa....EN AINAKKAN VIE PIIKILLE SEN TAKIA VAHDIN MIELUMMIN
- *k*
Yksi iso virhe on se että näitä pieniä uuteen kotiin tulevia kullannuppuja kohdellaan kuin jalokivia, joita ei komennella eikä niille tartte opettaa mitään kun ne on niin pieniä ja suloisia. VÄÄRIN! Nimenomaan lähtökohta on se, että säännöt ja johdonmukaisuus tekee koirasta tasapainoisen ja silloin se luottaa laumanjohtajaansa.
Tiedän mistä puhun, itsellä 5 v. uros ja myönnän, pentuna pilalle hemmoteltu ihan kuusnolla. Myöhemmin samaa rotua narttu tuli meille ja säännöistä ei poikettu vaan häntä koski samat säännöt kuin muitakin laumanjäseniä ja koira on AIVAN UNELMA...siis todella ihan eri luokkaa.
Tämä rotu on vaan niin fiksu, että sitä pitää kohdella kuin isoa koiraa ja ottaa luulot pois jo pikkuisena. Ja tuo luulot pois ei tarkoita mitään "mättöä" ja kiljumista vaan johdonmukaista kasvatusta, jolloin pelaa selkeä EI ja peruskoulutus. Ei ole vielä myöhäistä siis, lue alan kirjoja ja ota yhteyttä käytöskouluttajaan. Kyllä se siitä lähtee.Tsemppiä kaikille, jotka taistelee saman ongelman kanssa eikä siitä uskalleta puhua ääneen;-)
- Ystävykset vai vihamiehet
Itselläni on uroskääpiöpinseri 11kk joka käyttäytyy myös melko machoilevasti muille uroksille oli sitten kyseessä koira tai ihminen, ei kuitenkaan koskaan agressiivisesti. Ja tutustumisen jlkn rakastaa vilpittömästi kaikkia. Koirakoulu on auttanut machoiluun paljonkin mutta aion silti kastroida koirani lähitulevaisuudessa. Suosittelenkin 'koulunkäyntiä' mikäli kyseessä on ensikoiranne, koulusta on hyötyä niin koiralle kuin omistajallekkin.
Olisiko jollain kokemuksia miten kääkkä suhtautuu muihin pieneläimiin? Itselleni on tulossa kani (olosuhteiden pakosta) ja koska kääkkä on rottakoira pelkään kaniparan hengen puolesta. Koirani on nuori joten ehkä se oppisi elämään kaninkin kanssa. Tietenkin häkki pitäisi tehdä 'pinseriturvalliseksi'.- Kaksi uros kääkkää
Kuullostaapa tutulta tekstiltä toisen (2v) uros kääpiöpinserini suhteen, mutta toinen uroksemme (1v) taasen on täysin erilainen luonteeltaan kuin tämä vaikeampi luonteinen.
Meilläkin tämä 2v uros haukkuu ja murisee kaikki vieraat, muttei ole vielä ketään purrut ellei lasketa sitä tapausta kun eräs remonttimies tuli omilla avaimillaan sisään, vaikka olinkin ilmoittanut ettei niin saa tehdää vaan meillä pitäisi jonkun olla kotona, niin kävikin sitten varmasti vain kodin puolustus mielessä remonttimiestä lahkeesta kiinni. Ei siinä kai sen pahemmin käynyt, mutta sen tapauksen jälkeen ei sama remonttimies enää tullut ilmoittamatta käymään seuraavalla kerralla kun taas tarvittiin ;)
Muuten muut vieraat kyllä siis haukutaan (molemmat koiramme), toisia enemmän ja toisia vähemmän. Riippuu aina vieraasta, kuinka tuttu on ja onko ko.vieras joskus ärsyttänyt tätä 2v koiraamme kyläillessään meillä joskus. Jos on ärsyttänyt, niin tämä 2v kääkkäni vahtaa ko.vierasta koko hänen kyläilyreissunsa ajan jokaista vieraan liikettä ja äänähdystä. Luojan kiitos näitä henkilöitä ei ole kuin pari! Mielestäni on siis vaikutusta myös vieraan käyttäytymisellä ja aiemmilla koiraan kohdistuneilla teoilla.
Yleensä annan kaikille vieraille jonkin namin annettavaksi koirillemme, jotta koirat huomaisivat kuinka mukavaa on että vieraita tuli. Tämä yleensä auttaa kaikkien muiden henkilöiden kohdalla paitsi niiden jotka ovat joskus jollain tapaa 2v kääkkäämme ärsyttäneet. Tämä 1v kääkkämme puolestaan ei juurikaan vieraita mitenkään erityisemmin vahdi alku haukkumisten jälkeen riippumatta siis vieraasta. Eli kyllä on luonne-eroja kääkilläkin ihan kuten muillakin roduilla.
Uskallan myös väittää että myös sillä on vaikutusta keneltä kasvattajalta on koiransa ostanut. Meillä molemmat koirat ovat eri kasvattajilta, toinen on Bonzer´silta ja on siis juuri tämä joka käyttäytyy joitain vieraita kohtaan agressiivisesti. Ko.koira oli jo meille tullessaan tosi arka ja kesti kauan saada tähän luottamus luotua. Kyseisellä kasvattajalla oli tällöin asunnossa ainakin 30 koiraa... Olen koittanut saada jopa yhteyttä tähän kasvattajaan, mutta minkäänlaisia vastauksia ei koskaan ole kuulunut.
Kun taas tämä nuorempi uroksemme on eri kasvattajalta ja täysin erilainen tapaus. Tämän kasvattaja oli antanut pentujen juoksennella vapaana aina kun joku oli tullut (kasvatuskodissa siis) kylään. Tämä ei ole ollut kenellekään vihainen tms. vaan aivan unelma! :)
Tämä 2v kääkkä on ollut muutenkin hanakala käsitellä ihan omankin perheen parissa. Kynsienleikkuu on erittäin haasteellista ja sitten ne kerrat kun ollaan otettu yhteen ja selätetty kyseinen uros maahan kun muut keinot eivät auta. Kädet on itselläni moneen otteeseen ollut mustelmilla...
Mutta tähän ollaan saatu apua kamomilla hoidosta.
Aluksi epäilin kyseistä hoitomenelmää, koska kysessä on siis homeopaattinen lääkitys, mutta nyt on pakko todeta että se todella on tuonut apua. Eli suosittelen kokeilemaan jos teillä päin on käytettävissä eläinlääkäri joka kyseiset hoitokeinot taitaa. Neljä pilleriä ollaan kahden kuukauden välein annettu ja päästy huomattavasti helpommalla kuin ennen. En väitä että oireet olisivat täysin poissa mutta väitän että ne on nyt hallittavissa. - helljees
Kaksi uros kääkkää kirjoitti:
Kuullostaapa tutulta tekstiltä toisen (2v) uros kääpiöpinserini suhteen, mutta toinen uroksemme (1v) taasen on täysin erilainen luonteeltaan kuin tämä vaikeampi luonteinen.
Meilläkin tämä 2v uros haukkuu ja murisee kaikki vieraat, muttei ole vielä ketään purrut ellei lasketa sitä tapausta kun eräs remonttimies tuli omilla avaimillaan sisään, vaikka olinkin ilmoittanut ettei niin saa tehdää vaan meillä pitäisi jonkun olla kotona, niin kävikin sitten varmasti vain kodin puolustus mielessä remonttimiestä lahkeesta kiinni. Ei siinä kai sen pahemmin käynyt, mutta sen tapauksen jälkeen ei sama remonttimies enää tullut ilmoittamatta käymään seuraavalla kerralla kun taas tarvittiin ;)
Muuten muut vieraat kyllä siis haukutaan (molemmat koiramme), toisia enemmän ja toisia vähemmän. Riippuu aina vieraasta, kuinka tuttu on ja onko ko.vieras joskus ärsyttänyt tätä 2v koiraamme kyläillessään meillä joskus. Jos on ärsyttänyt, niin tämä 2v kääkkäni vahtaa ko.vierasta koko hänen kyläilyreissunsa ajan jokaista vieraan liikettä ja äänähdystä. Luojan kiitos näitä henkilöitä ei ole kuin pari! Mielestäni on siis vaikutusta myös vieraan käyttäytymisellä ja aiemmilla koiraan kohdistuneilla teoilla.
Yleensä annan kaikille vieraille jonkin namin annettavaksi koirillemme, jotta koirat huomaisivat kuinka mukavaa on että vieraita tuli. Tämä yleensä auttaa kaikkien muiden henkilöiden kohdalla paitsi niiden jotka ovat joskus jollain tapaa 2v kääkkäämme ärsyttäneet. Tämä 1v kääkkämme puolestaan ei juurikaan vieraita mitenkään erityisemmin vahdi alku haukkumisten jälkeen riippumatta siis vieraasta. Eli kyllä on luonne-eroja kääkilläkin ihan kuten muillakin roduilla.
Uskallan myös väittää että myös sillä on vaikutusta keneltä kasvattajalta on koiransa ostanut. Meillä molemmat koirat ovat eri kasvattajilta, toinen on Bonzer´silta ja on siis juuri tämä joka käyttäytyy joitain vieraita kohtaan agressiivisesti. Ko.koira oli jo meille tullessaan tosi arka ja kesti kauan saada tähän luottamus luotua. Kyseisellä kasvattajalla oli tällöin asunnossa ainakin 30 koiraa... Olen koittanut saada jopa yhteyttä tähän kasvattajaan, mutta minkäänlaisia vastauksia ei koskaan ole kuulunut.
Kun taas tämä nuorempi uroksemme on eri kasvattajalta ja täysin erilainen tapaus. Tämän kasvattaja oli antanut pentujen juoksennella vapaana aina kun joku oli tullut (kasvatuskodissa siis) kylään. Tämä ei ole ollut kenellekään vihainen tms. vaan aivan unelma! :)
Tämä 2v kääkkä on ollut muutenkin hanakala käsitellä ihan omankin perheen parissa. Kynsienleikkuu on erittäin haasteellista ja sitten ne kerrat kun ollaan otettu yhteen ja selätetty kyseinen uros maahan kun muut keinot eivät auta. Kädet on itselläni moneen otteeseen ollut mustelmilla...
Mutta tähän ollaan saatu apua kamomilla hoidosta.
Aluksi epäilin kyseistä hoitomenelmää, koska kysessä on siis homeopaattinen lääkitys, mutta nyt on pakko todeta että se todella on tuonut apua. Eli suosittelen kokeilemaan jos teillä päin on käytettävissä eläinlääkäri joka kyseiset hoitokeinot taitaa. Neljä pilleriä ollaan kahden kuukauden välein annettu ja päästy huomattavasti helpommalla kuin ennen. En väitä että oireet olisivat täysin poissa mutta väitän että ne on nyt hallittavissa.Se on kyllä täysin totta, että koiraan vaikuttaa paljon se mitä se on kokenut kasvattajansa luona.
Mitä enemmän käsitelty pentu, sitä helpompi.
- MirvaO
Itselläni on 11-vuotias uros, tuli aikanaan ns. pitovaikeuksien takia minulle. Kääpiöpinseri tarvitsee rajoja ja paljon rakkautta. Kuritukseen en usko, entisessä kodissa oli kokeiltu huonolla menestyksellä. Pitää vaan olla selkeät rajat joista ei tingitä. Pomoksi sitä ei saa päästää, muuten on piru merrassa. Ja siitä pitää pitää kiinni, koska tuntuu unohtuvan aika nopeasti. Auktoriteettia pitää olla, mutta ei saa alistaa. Ehkä maailman paras koira kun vaan saat sen luottamaan siihen, että olet sille hyvä pomo. Hyvää uutta vuotta!
- Koirille rajoja
Pelottavaa yleistystä täällä...
Olen "korjannut" pitovaikeuskoiria yli 20 vuotta ja voin kyllä sanoa kokemuksella, ettei kääpiöpinseri uros ole yhtään sen kummempi koira kun mikään muukaan, silloin kun se on kasvatettu oikein.
Kääpiöpinseri eroaa monesta rodusta vain siinä, että ne ovat hyvin älykkäitä. Saavat omistajansa uskomaan olemattomaan johtajuuteensa tottelemalla silloin kun se oma lehmä on syvällä ojassa.
Kääpiöpinseri (myös esim villakoirat ja pinserit) oppii hyvin helposti tietämään, mistä naruista pitää omistajaa nykiä, että saa sen oman tahtonsa läpi. Nämä johtajaksi omistajan huomaamatta nousseet ovat sitten niitä, jotka raivokkaasti puolustavat reviiriään ja omia ihmisiään... sehän on laumanjohtajan tärkein tehtävä.
Suosittelen siis lämpimästi etsimään kokeneita ongelmakoirakouluttajia. Vanhemmankin koiran saa asetettua laumassa alimmaiseksi ilman verisin nyrkein käytyjä valtataisteluja.
Olen onnistuneesti korjannut esim: dobermanneja, saksanpaimenkoiria, kaukaasianpaimenkoiria, labbiksia, villakoiria, pinsereitä, chihuja, spanieleita, sekarotuisia, jack russeleita, kettuterriereitä joitain mainitakseni.
Nautinnollisen leppoisaa eloa koirienne kanssa!- koirankouluttajaa ?
Jos olet siis koirankouluttaja, niin miksi ihmeessä et kirjoita nimelläsi ja samalla mainosta itseäsi ja toimintaasi? Etenkin, jos olet noin menestyneesti työtäsi tehnyt!
- Koirille rajoja
koirankouluttajaa ? kirjoitti:
Jos olet siis koirankouluttaja, niin miksi ihmeessä et kirjoita nimelläsi ja samalla mainosta itseäsi ja toimintaasi? Etenkin, jos olet noin menestyneesti työtäsi tehnyt!
Y-tunnukseni on nyt "lomalla", kun tämä ihan oikea päivätyö vie niin paljon aikaa, että olen näihin koira-asioihin ottanut taukoa.
Olen myös todella huono sanomaan "ei" jos joku tulee apua pyytämään, joten siksi täälläkin anonyyminä :)
Toki halu auttaa on ja pysyy, joten jos tämän palstan kautta joku apua kaipaa, niin ainahan sitä voi kysyä.
Ihanaa ja rentouttavaa kesää :)
- lmlkmlk
Heippa! löytyisköhän täältä enää vertaistukea, alotusviestistä kun näyttäis olevan jo viisi vuotta aikaa...
meillä on tosiaan kääkkä uros, 3 vuotias. ihana muuten, harrastetaan agilityä, reipas ja energinen lenkillä, oppivainen, suloinen, pötköttelee sängynpäällä ja tykkää olla lellittävänä. tuohon ne hyvät ominaisuudet sitten loppuukin.
kääkkä on purrut minua kahdesti, näykkinyt ja hyökkinyt hampaat pelottavasti irvessä silmät kiiluen ainakin 50 kertaa. kaikki tämä siinä tilanteessa, kun olen pukenut koiralle ulkovaatteita! nykyään mennyt jo niin pitkälle, että meinaa purra ranteen poikki kun yrittää laittaa pantaa.
kys. koira ollut ennen meidän perhettä jo kahdessa perheessä. meillä on aina ollut koiria, ajateltiin nyt tarjota koti pienelle ja huomaamattomalle koiralle..tosiaan joo. nykyään päivät menee vaan stressatessa että pureeko se vai ei.
koira päässyt ihan täydellisesti niskan päälle, alan vain aina itkemään kun koira näykkäsee ja räyhää silmittömästi edessäni. en tee mitään vaan poistun paikalta. pari kertaa olen koittanut napata niskasta kiinni ja kääntää koira selälteen, mutta eipä siitä juuri ollut tulosta. pelkään tuota pientä koiraa...- Kääkkämamma
Voi sentään...
Onko pojulla vielä killuttimet tallessa? Jos on niin kastrointi pikimmiten! Testosteroni kun on aika kova bensa sille aggressiolle.
Kääpiöpinserin kanssa ei alistaminen toimi, eli älä yritä ottaa niskasta kiinni ja laittaa maahan. Tuolle kaverille pitäisi hitaasti ja varmasti tehdä asennemuutos epämiellyttävää asiaa kohtaan. Eli jos aloitetaan pannasta, ota panta näkyville ja anna koiralle herkku. Toista pari kertaa. Sitten nostetaan panoksia sillä että kosketat koiraa pannalla kylkeen hellästi ja annat samalla herkun. Toistetaan taas. Kun koira ei enää reagoi ollenkaan siihen että panta koskettaa tai että näkee sen niin aloitetaan sen päällelaittoa. Jos sinulla on puolikuristava panta (kuten meillä) niin pidä se auki niin että koira voi helposti työntää pään pantaan, pidä toista kättä pannan läpi herkku kädessä niin että koira ottaa herkun pannan sisältä. Toista. Sitten vaaditaankin että koira laittaa kokonaan pään pantaan niin että nyt on panta puettu, ennen kun sitten saa herkun kun panta on päällä. Presto! Pannan päällelaitto onkin nyt kiva asia :)
Tällä tavalla opetin omalle kääpiöpinserilleni ihan pentuna. Nykyään jos näyttää pantaa se laittaa innoissaan pään siitä sisään itse, palkka nykyään on pelkkä kehu tai ulospääsy.
Samalla tavalla voit miettiä vaatteiden kanssa miten voit erotella pukemisen osiin ja tehdä jokaisesta vaiheesta kivan herkkujen avulla.
Muista edetä hitaasti ja tee mielummin liikaa toistoja samasta vaiheesta, jos koira reagoi pahasti olet edennyt liian nopeasti ja sinun on pakitettava viime vaiheeseen.
Räyhääkö ja pomottelee muissa tilanteissa? Missäpäin muuten asutte?
- Abierto's
Edellisen kanssa aivan samoilla linjoilla. hitaasti ja varmasti totuttelet pukemiseen ja pantaan. Jos perso herkuille pidä aina herkkua niin että koira näkee sen. se todennäköisesti keskittyy herkkuun niin intensiivisesti että pukeminen menee hupsista keikkaa vaan tosta noin :) jos ei, niin aina kun koira ei tilanteessa ärhentele annat herkun. Jos taas ärhentelee niin lisää toistoja kunnes ei ärhentele. Kääpiöpinserille pitää kyllä tosiaan olla herra.. muuten tuo rotu käy aivan niskan päälle. Itselläni 2 vuotias myös toisesta kodista otettu koira joka oli hemmoteltu aivan piloille. nyt puolen vuoden aikana olen saanut sen ymmärtämään että hän on koira ja minä pomo. Kaikki on helppoa nykyään! Tsemppiä! uskon että onnistut :)
- vinkuminen ongelmana
Tässä lueskelin muiden kommentteja k.pinsereistä, niin ajattelin kysyä, että onko kellään ongelmana vinkuminen? Meidän kolmevuotias uros ei pure eikä hauku muuta kuin ovikellolle, mutta vinkuu uloslähtöä ja usein jopa ruokaa. Silltä pystyy hyvin esim leikkaamaan kynnet, pesemään hampaat ja pukemaan vaatteet eikä ole koskaan tehnyt yksi vuotiaalle pojallemme mitään, mutta jollain tavalla pitäisi se vinkuminen saada kitkettyä. Olen mm yrittänyt niiin, että laitan kaiken valmiiksi uloslähtöä varten, meen tekemään jotain muuta ja sitten ihan yhtäkkiä kutsun ulos. Myös sitä olen kokeillut, että availen ovea useasti. Mikään ei vaan tunnu auttavan.
- helpponacci
Mitäs vaivaa siitä vinkumisesta on? Siis uliseeko se suureen ääneen vai pitää vain pientä piipitystä? Jos koirasi on muutoin noin helppo, anna sen vinguskella.
- kääkkäx2
Vinkumisella koira hakee huomiota jota ei silloin saisi antaa edes torumalla.
Koira lopettaa vinkumisen kun huomaa ettei sillä ole mitään vaikutusta omistajaan.
- shibanhaluisin
Krhm.. Kääpiöpinsereitä kun on perhetuttujemme seurassa kolme ja meillä yksi, niin voin sanoa että aivan tavanomaista käytöstä tältä rodulta. Jos viellä joskus otat koiran, niin ota selvää koiran luonteesta. Meillä tosiaan on poikkeuskääppäri. Se haukkuu vain kun on oikeasti siihen syytä, ei pure ellei ota luuta/ruokaa pois. Se on muutenkin erikoinen, esimerkiksi säkäkorkeus on 10cm korkeampi kuin sen pitäisi olla. Pentuna se oli tosi villi mutta ei nykyään ja pentuna se oli pentueen pienin koira.
- kääkkälove
minusta on vaan omaa saamattomuutta sanoa, että "rotu vaan on sellainen. en voi sille mitään että koirani puree ja rähisee!!" itselläni on ollut kolme kääpiöpinseriä. kaikista ollaan saatu ahkeralla ja pitkäjänteisellä koulutuksella oikein kunnollisia. myönnän, että yhden kanssa on saatu tapella oikein kunnolla vieraille rähisemisestä ja näykkimisestä, mutta mielestäni tuollaista käytöstä ei vaan saa hyväksyä. kenenkään ei kuulu joutua pelkäämään, että pureekohan koira jos nyt tästä sohvalta nousen.. jos ei omat taidot/rahkeet riitä kouluttamiseen niin varmasti löytyy ammattilaisia, jotka voivat auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849