Keskustelua protektionismista

Fruikkari

Tässä on mielestäni selitetty helposti ymmärrettävästi protektionismin vaikutuksia yhteiskuntaan.

Aihe on mielestäni tärkeä, koska viljelijät näyttävät suosivan kaikkea kansainvälistä kilpailua rajoittavaa.

http://www.vapaasana.net/keskustelu/?topic_id=36215

17

1012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaamiehenYstävä

      Kirjoitit:
      > Aihe on mielestäni tärkeä, koska viljelijä
      > näyttävät suosivan kaikkea kansainvälistä
      > kilpailua rajoittavaa.


      Suomi elää EU.n maatalouspolitiikanmääräysten mukaan.
      Joten tarkoitatko viljelijöillä EU-jäsenmaiden vaiko vain Suomen viljelijöitä?

      • on ?

        minne fruikkari katosi?


      • Fruikkari

        Tarkoitan kumpaakin. Viljelijöille Suomen raja on pyhä, mutta se tärkeämpi raja on EU:n raja.


    • MaamiehenYstävä
    • ikuinen tarve

      Mitä sinä arvostelemaan taloudellisia tukia, itsekin elät niiden varassa.
      Sinulle tulvii ikkunoista ja ovista tuettua palvelua, koulutusta, asumistukea, ruokaa ja ties mitä.
      Kuinkahan ilme muuttuisi poskellasi kun kaikki otettais pois?
      Olet pelkkä hölösuu!!

    • '

      Ensin määritelmä:

      Yhteinen maatalouspolitiikka (CAP (engl.) suomeksi YMP)

      Tästä EU: CAPin protektionismista on Suomen viljelijän ilo kaukana.



      Tallenna osoite:
      http://europa.eu.int/scadplus/leg/fi/lvb/l04000.htm


      Kaksi lainausta:

      >> OIKEUSPERUSTA

      Koko yhteisön maatalouspolitiikan oikeusperusta on määritelty EY:n perustamissopimuksen II osaston 32-38 artiklassa. Amsterdamin sopimuksella poistettiin vanhentuneet artiklat 44, 45 ja 47.

      MÄÄRITELMÄ JA TOIMINTAVÄLINEET

      Yhteinen maatalouspolitiikka YMP koostuu säännöistä ja mekanismeista, joilla säännellään maataloustuotteiden tuotantoa, kauppaa ja jalostamista Euroopan unionissa (EU). Huomiota kiinnitetään yhä enemmän maaseudun kehittämiseen.
      YMP:tä pidetään yhtenä Euroopan unionin tärkeimmistä politiikoista. Se on tärkeä, koska sillä on huomattava osa EU:n talousarviosta (lähes 50 prosenttia, joka tosin on vuosien mittaan laskenut) ja koska se vaikuttaa suoraan suureen määrään ihmisiä ja laajoihin alueisiin. Tämän lisäksi sillä on myös symbolista merkitystä, ja siihen liittyy laajalti suvereniteetin siirtymistä jäsenvaltioista Euroopan unionille. YMP:n merkitystä nykyään kuvaa myös se, että se liittyy suoraan yhtenäismarkkinoihin ja talous- ja rahaliittoon, jotka ovat Euroopan yhdentymisen toteutumisen kannalta kaksi keskeistä alaa.
      EY:n perustamissopimuksen 33 artiklassa esitetyt YMP:n tavoitteet ovat seuraavat:...> Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi EY:n perustamissopimuksen 34 artiklassa määrätään yhteisen maatalouden markkinajärjestelyn toteuttamisesta. Tuotteen mukaan järjestelynä on jokin seuraavista:

      · yhteiset kilpailusäännöt

      · erilaisten kansallisten markkinajärjestelyjen pakollinen yhteensovittaminen

      · Euroopan markkinajärjestely.

      Maatalouden yhteiset markkinajärjestelyt otettiin käyttöön asteittain, ja nykyään tällainen järjestely on käytössä useimmille EU:n maataloustuotteille. Ne ovat yhteisen maatalouspolitiikan perusvälineitä, koska niillä poistetaan esteet unionin sisäisestä maataloustuotteiden kaupasta ja pidetään yllä yhteistä tullimuuria unionin ulkopuolisiin maihin nähden.

      • Yrjö

        sivistynyt,kun on löytänyt oikein ulkomaankielisen sanan.Tuskin tietää sen tarkoitusta.


      • vain

        dokumenttia EU:n omalta sivulta!


      • Fruikkari

        EU on vain yksi toimija protektionismissa.

        Jos olet kunnon isänmaanystävä ja protektionisti, niin ostat vain kotimaista. Ja sehän on väärin, koska protektionismi on haitaksi yhteiskunnallemme.

        Oikea isänmaanystävä ostaa aina parhaan tuotteen tai palvelun kotimaasta riippumatta.


      • Paalinpyörittäjä
        Fruikkari kirjoitti:

        EU on vain yksi toimija protektionismissa.

        Jos olet kunnon isänmaanystävä ja protektionisti, niin ostat vain kotimaista. Ja sehän on väärin, koska protektionismi on haitaksi yhteiskunnallemme.

        Oikea isänmaanystävä ostaa aina parhaan tuotteen tai palvelun kotimaasta riippumatta.

        "Oikea isänmaanystävä ostaa aina parhaan tuotteen tai palvelun kotimaasta riippumatta."

        Tähän lauseeseen haluan hieman lisävalaistusta???


      • Fruikkari
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        "Oikea isänmaanystävä ostaa aina parhaan tuotteen tai palvelun kotimaasta riippumatta."

        Tähän lauseeseen haluan hieman lisävalaistusta???

        Jos tuetaan huonompaa vaihtoehtoa, niin siitä on haittaa kaikille. Ihan sama kun oltaisiin unohdettu evoluutio ja keskitytty suosimaan keskivertoa tai heikoimpia.

        Ihan samalla tavalla tuettu maatalous on nyt tukien takia jäänyt jälkeen muusta liiketoiminnasta. Ero kasvaa jatkuvasti ja muiden saavuttaminen näyttää jo toivottomalta.

        Maatalous on siten tuomittu pitkiksi ajoiksi heikon tuotannon ja pienten palkkojen alaksi (sitten kun tuet loppuvat).


      • Paalinpyörittäjä
        Fruikkari kirjoitti:

        Jos tuetaan huonompaa vaihtoehtoa, niin siitä on haittaa kaikille. Ihan sama kun oltaisiin unohdettu evoluutio ja keskitytty suosimaan keskivertoa tai heikoimpia.

        Ihan samalla tavalla tuettu maatalous on nyt tukien takia jäänyt jälkeen muusta liiketoiminnasta. Ero kasvaa jatkuvasti ja muiden saavuttaminen näyttää jo toivottomalta.

        Maatalous on siten tuomittu pitkiksi ajoiksi heikon tuotannon ja pienten palkkojen alaksi (sitten kun tuet loppuvat).

        Tuessa piilee ongelma, eikä ostopäätöksissä!
        Ei maatalouden tukeminen siihen lopu, jos ostaa sentin halvemman ulkolaisen tuotteen, silloin vaan koko raha menee ulos.
        Jos asiaan haluaa muutoksen se on tehtävä tukijärjestelmää muuttamalla tai poistamalla se kokonaan! Tähän ei viljelijä voi vaikuttaa yhtään mitenkään, vai voiko sinun mielestäsi muutama prosentti kansasta päättää tukijärjestelmästä kaikkien puolesta, jos näin on niin täytyy myöntää että olemme äärimmäisen vaikutusvaltaista porukkaa me maanviljelijät!!!!


      • on oikeassa
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Tuessa piilee ongelma, eikä ostopäätöksissä!
        Ei maatalouden tukeminen siihen lopu, jos ostaa sentin halvemman ulkolaisen tuotteen, silloin vaan koko raha menee ulos.
        Jos asiaan haluaa muutoksen se on tehtävä tukijärjestelmää muuttamalla tai poistamalla se kokonaan! Tähän ei viljelijä voi vaikuttaa yhtään mitenkään, vai voiko sinun mielestäsi muutama prosentti kansasta päättää tukijärjestelmästä kaikkien puolesta, jos näin on niin täytyy myöntää että olemme äärimmäisen vaikutusvaltaista porukkaa me maanviljelijät!!!!

        >>>Ei maatalouden tukeminen siihen lopu, jos ostaa sentin halvemman ulkolaisen tuotteen, silloin vaan koko raha menee ulos.>>>

        Tosi. Tuki (suomalaisten vero = jäsenmaksu) menee K-Euroopan viljelijälle.

        >>>Jos asiaan haluaa muutoksen se on tehtävä tukijärjestelmää muuttamalla tai poistamalla se kokonaan!


      • 123
        on oikeassa kirjoitti:

        >>>Ei maatalouden tukeminen siihen lopu, jos ostaa sentin halvemman ulkolaisen tuotteen, silloin vaan koko raha menee ulos.>>>

        Tosi. Tuki (suomalaisten vero = jäsenmaksu) menee K-Euroopan viljelijälle.

        >>>Jos asiaan haluaa muutoksen se on tehtävä tukijärjestelmää muuttamalla tai poistamalla se kokonaan!

        kaikki tuet pois ehdottomasti ja maidon hinta kaksinkertaiseksi ja viljan hinta kolminkertaiseksi ja munien hintaan toinen mokoma lisää.Sitten ei kenenkään tarvitse työkseen rutista tuista.


    • katoamistemppu

      Fruikkari unohti nickinsä, kun tuli liian kovaa vasta-argumenttia

    • suojatyöpaikastasi

      Sillä muuten tuollainen idiootti ei mitään ymmärrä.Vaan tuskin sulla mitään työtä onkaan?Kunhan elät sosiaalituella?Vaan luuletko että saksalaiset rupee sinua hyysäämään senjälkeen kun markkinatalous on hävittänyt kaikki tuottavat työpaikat ja verokassa on tyhjä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe