Onko kukaan ottanut omasta kaivosta lähiaikoina vesinäytettä? Laboratoriossa tutkittu antaa kyllä varmuuden, mutta miten toi watman.fi? Hintaa on norm.tutkimuksella labrassa n. 125€ ja watmanilla 30€. Kyselen vielä jostain kokemuksia,mutta hinta houkuttelisi,kuitenkin terveys voittaa. Ei tää talous nyt kyl kaadu jos 95€ enemmän maksaakin.
watman.fi vs. vesilaboratorio
5
5109
Vastaukset
- jos vain
huolehtii ettei kaivo ole navetan vieressä ja ulkohuussi on toisella suunnalla, niin mitään kovin vaarallista ei maassa ole.
Ja radonit tutkii toinen virasto aika halvalla.- Serlok Holmes
'mitään kovin vaarallista ei maassa ole...' Höpö, höpö. Holmes selvitti monta rikosta, joissa arsenikki oli kyseessä ihmistapossa. Tampereen alueella arsenikkia löytyy enemmän kuin laki sallii ja paljon kaivoista on käyttökiellossa. Ja itäiselle uutellamaalle voitaisiin perustaa uraanikaivos tai radonin pullotuslaitos. Ja Kotkan, Kouvolan ja Laitilan alueille hammastahnatehtaat korkean fluurin takia. Mutta Vihdissä tosiaan taitaa olla vesilaitos navetan vieressä kun meni kampyyli-bakteriot putkistoon. Itse minäkin vanhana voin juoda mitä tahansa mutta lapsille ei pidä juottaa ilman tutkimatta.
- bessewisser
Tutkimuksien laajuuksissa on suuria eroja. Watmanin analyysi kertoo lähinnä sen, mitä silmälläkin näkee. Eli rauta, mangaani ym pitoisuudet. Itse ottaisin virallisesta labrasta ja maksaisin pikkaisen enemmän.
- Tekniset haitat
Ko. 35 euron hinnalla tarkennetaan, mikä mahdollinen tekninen haitta taloudessa on kyseessä. "Bessewisser" on ihan oikeassa, että nämä tekniset haitat (väri, sakka jne.) huomaa itse eli ongelma on olemassa jo. Analyysien pohjalta tarjotaan yleensä suodatinratkaisua, joka vaikka poistaa raudan. Viheliäisiä ovat mm. uraani, fluoridi ja arseeni, joita ei näe tai haista sitten millään. Ja bakteerit huomaa liian myöhään, kun vatsa on kipeä. Ympäristökeskus suosittelee tehtäväksi analyysit kolmen vuoden välein. Bakteerit mitataan paikallisessa labrassa, ja silloin mittaus pitää tehdä heti, ei postin kautta pulloissa. Eli valitse WatMan, jos vedessä on lähinnä tekninen haitta, joka kaipaa poistamista. Bakteerit paikallisiin labroihin.
http://www.watman.fi/pdf/lomake.pdf - Täältäkin pääset
Oleellista on, että tiedät, onko vedessä jotakin terveydelle haitallista. Tekniset haitat huomaat itsekin, kuten rauta, humus tai kalkki. Bakteerit on syytä analysoida kolmen vuoden välein, ja miksei kaikkia muitakin.
Täältäkin pääset eteenpäin:
http://www.vedensuodatus.fi/
http://www.vedensuodatin.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232