traktorin rekisteröinti tapahtuu?Pitääkö katsastaa jne...
Miten vanhan
15
3171
Vastaukset
- varmaankin.
Ei sitä katsastusasemalle tarvi viedä.
Rahaa vaan ja papereihin tekstiä, siinä se kai on.
Soita katsastusasemalle, saat opastusta.
Taitavat olla eniten kiinnostuneita rahastamaan sinulta rekisteröinnistä. - Kilpi kiinni
Helpoimman tien kautta näin:
Onko ollut aikaisemmin rekisterissä?
On -> luovutustodistus tältä viimeksi rekisteriin merkityltä omistajalta sinulle (tai katkeamaton ketju luovutustodistuksia rekisteriin merkityltä omistajalta sinulle, näillä tosin ei ole merkitystä jos eivät kerran ole rekisteröineet nimiinsä).
Ei koskaan -> kutakuinkin mahdoton tilanne.
Et tiedä -> valmistenumerolla voi yrittää AKE:n rekistereistä selvittää onko aikaisempaa rekisteröityä omistajaa. Vanhimmat ovat mikrofilmeillä eli ottaa vähän aikaa, ja kaikkein vanhimmat ei ole missään enää. Jos löytyy rekisteröity omistaja niin siltä sitten kun saa luovutustodistuksen niin sitten....
Sitten vaan luovutustodistus, henkilöllisyystodistus ja muutama kymppi rahaa ja katsastuskonttorille rekisteröimään.- Nimetön
löysin edellisen omistajan tiedot ja traktorissa on kilpi kiinni,riittääkö et saan tehtyä luovarin rekisteröityä omiin nimiin ni ei muutakun paanalle?
- Kilpi kiinni
Nimetön kirjoitti:
löysin edellisen omistajan tiedot ja traktorissa on kilpi kiinni,riittääkö et saan tehtyä luovarin rekisteröityä omiin nimiin ni ei muutakun paanalle?
No niin nyt kun sulla on kilpi, niin kysy AKE:lta onko kilven tunnuksella rekisteröity viimeinen omistaja se kenenkä tiedot sinulla on. Jos on niin siltä sitten pyytämään, ostamaan kiristämään mitä keinoja keksitkin... ei vais nöyrästi pyytämään luovutustodistukseen nimikirjoitus myyjä kohdalle.
Jos viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on eri kuin sinulla tiedossa oleva, ne kertoo sen viimeisen omistajan ja sitten vaan etsimään sitä ja siltä nimmari.
Ja sitten katsastuskonttorille rekisteröimään. Uusi kilpi kiinni koneeseen ja sitten sille paanalle! - yritin sen pihistää
Kilpi kiinni kirjoitti:
No niin nyt kun sulla on kilpi, niin kysy AKE:lta onko kilven tunnuksella rekisteröity viimeinen omistaja se kenenkä tiedot sinulla on. Jos on niin siltä sitten pyytämään, ostamaan kiristämään mitä keinoja keksitkin... ei vais nöyrästi pyytämään luovutustodistukseen nimikirjoitus myyjä kohdalle.
Jos viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on eri kuin sinulla tiedossa oleva, ne kertoo sen viimeisen omistajan ja sitten vaan etsimään sitä ja siltä nimmari.
Ja sitten katsastuskonttorille rekisteröimään. Uusi kilpi kiinni koneeseen ja sitten sille paanalle!jos kilpi on kiinni, niin silloinhan se on rekisterissä. Rekisteröitävää laitetta ei voi poistaa rekisteristä luovuttamatta kilpeä.
- voi!
yritin sen pihistää kirjoitti:
jos kilpi on kiinni, niin silloinhan se on rekisterissä. Rekisteröitävää laitetta ei voi poistaa rekisteristä luovuttamatta kilpeä.
Tällöin täytyy vain tehdä selvitys kilven katoamisesta/tuhoutumisesta.
Selvitys tehdään poliisille. - Joo Joo
voi! kirjoitti:
Tällöin täytyy vain tehdä selvitys kilven katoamisesta/tuhoutumisesta.
Selvitys tehdään poliisille.Juu ei se kilven kiinni oleminen koneessa tai autossa mitään vahvista. Mullakin on autoja joissa on kilvet kiinni (mustavalkoisiakin)ja ne on poistettu rekisteristä. Vuosia sitten AKE:lla oli käytäntö jos auto oli vuosia seisontavakuutuksessa ja sitä ei katsastettu sinä aikana, niin ne poisti sen automaattisesti rekisteristä, eikä ne kyllä kilpiä tullu hakemaan. Ennen muinoin kun poisti raktorinkin rekisteristä ja sanoi kysyttäessä että kilvet jäi kiinni koneeseen niin ei niiden perään kukaan sen jälkeen kyselly.
- Maanilveilijä
Kilpi kiinni kirjoitti:
No niin nyt kun sulla on kilpi, niin kysy AKE:lta onko kilven tunnuksella rekisteröity viimeinen omistaja se kenenkä tiedot sinulla on. Jos on niin siltä sitten pyytämään, ostamaan kiristämään mitä keinoja keksitkin... ei vais nöyrästi pyytämään luovutustodistukseen nimikirjoitus myyjä kohdalle.
Jos viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on eri kuin sinulla tiedossa oleva, ne kertoo sen viimeisen omistajan ja sitten vaan etsimään sitä ja siltä nimmari.
Ja sitten katsastuskonttorille rekisteröimään. Uusi kilpi kiinni koneeseen ja sitten sille paanalle!Niin,kannattaa ottaa myös tr:n valmistenumero joka pitäisi olla myös jossain rungossa tai kiinni niitatussa peltiliuskassa "stanssattuna".Aika usein on nuo molemmat vaihtoehdot kun vain osaa katsoa.Kannattaa kysyä tapauskohtaisesti joltain jolla on vastaava käytössä,jos sitä ei osaa katsoa oikeasta paikasta, sekin auttaa kun etsitään vanhalle koneelle historiaa.
- nuo kaikki
ylläolevat neuvot eivät tepsi tee näin:
Laadit kirjallisen selvityksen mistä olet ostanut, koska ja missä kunnossa. Mahdollisesti vielä valokuva mukaan selvitykseen, sekä tietysti tarkat traktorin tiedot.
Kaverini sai vanhan Porche Superin kilpiin, kun se joskus oli ollut kilvissä, eikä omistajuutta enää pystytty selvittämään, mm kuolemantapauksien jne. takia.
Tässä tapauksessa kaveri oli saanut laitteen syntymäpäivälahjaksi.
Soita ensin AKE:een, keskustele OIKEAN henkilön kanssa ja osoita selvityksesi suoraan tälle "nimetylle" henkilölle.
Kyllä sieltä AKE:sta vielä järkeäkin löytyy, kun osaa oikean lähestymistavan. - Pull pull
Löytyy vahojenkin ajonuvojen tiedot mikrofilmiltä ilmoittamalla ajoneuvon tyyppi ja valmistenumeron sieltä selviää kenellä on viimeinen omistusoikeus,siitä on sitten helppo jatkaa.
Tai sitten katsastaa joka jälkeen saa rekisteriin.- tuo käyttämäsi
sana "helppo" tuntuu siltä, kuin et ikinä maailmassa ole itse moista hommaa tehnyt (vaikeimman mukaan)
Selvittää esim 25v takaisia omistus suhteita. Kuolinpesiä, huutokauppoja jne. Kaikki paperit totaalisen hukassa.
Ja sitten toi katsastus? Oletko koskaan itse leimannut esim juuri 40 v vanhaa traktoria, jota ei ole entisöity, mutta on "käyttökunnossa"?
Järjestänyt kuljetuksen "sopivaan " kats. toimipisteeseen ja saat kats. sedän, joka on 20 v nuorempi kuin traktorisi?
Heeiii! Kyllä on helppous kaukana.
Tuntuu sittenkin mukavammalta viettää tovi "koneen ääressä" ja kirjoittaa asiallinen tiedossa oleva selvitys AKE:een ja lunastaa kilvet.
Tämä selvitys on sitä helpompi tehdä, mitä enemmän AKE:sta tietoa löytyy.
Luovarit eivät ole "pakollisisa". - Pull pull
tuo käyttämäsi kirjoitti:
sana "helppo" tuntuu siltä, kuin et ikinä maailmassa ole itse moista hommaa tehnyt (vaikeimman mukaan)
Selvittää esim 25v takaisia omistus suhteita. Kuolinpesiä, huutokauppoja jne. Kaikki paperit totaalisen hukassa.
Ja sitten toi katsastus? Oletko koskaan itse leimannut esim juuri 40 v vanhaa traktoria, jota ei ole entisöity, mutta on "käyttökunnossa"?
Järjestänyt kuljetuksen "sopivaan " kats. toimipisteeseen ja saat kats. sedän, joka on 20 v nuorempi kuin traktorisi?
Heeiii! Kyllä on helppous kaukana.
Tuntuu sittenkin mukavammalta viettää tovi "koneen ääressä" ja kirjoittaa asiallinen tiedossa oleva selvitys AKE:een ja lunastaa kilvet.
Tämä selvitys on sitä helpompi tehdä, mitä enemmän AKE:sta tietoa löytyy.
Luovarit eivät ole "pakollisisa".AKE:sta ne hukassa olevat paperit löytyykin ja tiedot.
Helppo:Siihennähden kun toivottoman saa mahdolliseksi,olen useita 50 luvulta olevia ajonuvoja entisöinyt ja rekisteröinyt,osalle ei ole täydellistä omistajaa"perikunta" löytynyt jotenka on sitten pitänyt katsastaa,käsityksesi katsastuksesta,luot turhia peikkoja,tiedä miten se tapahtuu sillä ei ole mitään merkitystä jos katsastaja on nuorempi kuin katsastettava. - koska olet
Pull pull kirjoitti:
AKE:sta ne hukassa olevat paperit löytyykin ja tiedot.
Helppo:Siihennähden kun toivottoman saa mahdolliseksi,olen useita 50 luvulta olevia ajonuvoja entisöinyt ja rekisteröinyt,osalle ei ole täydellistä omistajaa"perikunta" löytynyt jotenka on sitten pitänyt katsastaa,käsityksesi katsastuksesta,luot turhia peikkoja,tiedä miten se tapahtuu sillä ei ole mitään merkitystä jos katsastaja on nuorempi kuin katsastettava.ammattilainen, saattaa "homma olla helppoa" kunhan on ensin entisöinyt ja kunnostanut laitteen! Tilat, työkalut, varaosat jne.
Mutta tavallinen tallaaja, joka ostaa mökkitraktorin vanhasta suulista, on käyttökuntoinen ja vuosittain tulee "muutama tienylitys", niin ei oikein viittis ruveta perusteelliseen reeraamiseen.
Tuolla kats sedän iällä tarkoitin vain sitä, että nämä nuoret tuppaavat olemaan sen verran kokemattomia, että eivät osaa arvioida laittetta "oikein".
Kyllä sen verran kokemusta on "paperien metsästyksestä", että mieluimmin laadin sitä selvitystä johon olen saanut perustiedot AKE:lta.
Eikä tarvi vanhaa traktoria mihinkään roudata. Rahaakin säästyy.
Mutta jokainen tavallaan! - Pull pull.
koska olet kirjoitti:
ammattilainen, saattaa "homma olla helppoa" kunhan on ensin entisöinyt ja kunnostanut laitteen! Tilat, työkalut, varaosat jne.
Mutta tavallinen tallaaja, joka ostaa mökkitraktorin vanhasta suulista, on käyttökuntoinen ja vuosittain tulee "muutama tienylitys", niin ei oikein viittis ruveta perusteelliseen reeraamiseen.
Tuolla kats sedän iällä tarkoitin vain sitä, että nämä nuoret tuppaavat olemaan sen verran kokemattomia, että eivät osaa arvioida laittetta "oikein".
Kyllä sen verran kokemusta on "paperien metsästyksestä", että mieluimmin laadin sitä selvitystä johon olen saanut perustiedot AKE:lta.
Eikä tarvi vanhaa traktoria mihinkään roudata. Rahaakin säästyy.
Mutta jokainen tavallaan!Näimpä jos on kone ilman papereita saattaa joku tulla vaikka 10 vuoden pääsä hakemaan omansa tai perikunnan lailisena osakkaana.Kannattaa vaikka vaan tien ylittää jonkin kerran vuodessa niin omistusoikeus saada vaika itsellesi niin eipä tule pettymyksiä.
- nyt ihan
Pull pull. kirjoitti:
Näimpä jos on kone ilman papereita saattaa joku tulla vaikka 10 vuoden pääsä hakemaan omansa tai perikunnan lailisena osakkaana.Kannattaa vaikka vaan tien ylittää jonkin kerran vuodessa niin omistusoikeus saada vaika itsellesi niin eipä tule pettymyksiä.
noin mene.
Mikäli "osakkaalla" olisikin rekisteriote, niin ei se vielä todista, että kone olisi hänen.
Miksi hänellä ei ole esim virta-avaimia hallussa tai itse konetta?
Kyllä osakkaan olisi tehtävä aika vahva selvitys siitä, miksi kone ei ole ollut hänen hallussaan sitä viimeistä "10 vuotta?" Ja miksi ei ole esim rikosilmoitusta tehty? jne. jne.
Luulen, että jos tällainen kuvitteellinen tilanne tulisi, helpottaisi se minua rekisteröimään kone nimiini, koska alkup. otekin olisi löytynyt.
Mutta kuten sanoin, on homma lähinnä kuvitteellinen.
Minulla on ollut lukuisia koneita "ilman papereita". Omistusoikeuden todistamiseksi kelpaa esim kuitti, suullinen sopimus tms.
Tottakait täytyy terveellä järjellä "varmistua" siitä, ettei ryhdy varastettuun tavaraan.
Mutta siihen voi ryhtyä, vaikka saisi nipun luovareita, jos hölmö on.
Olen tuossa vain raottanut erilaisia tilanteita, joita on iso liuta vielä toisenlaisiakin.
Mutta tien minä ylitän senverran rauhassa, että yöunet ei mene.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122