Miten vanhan

Nimetön

traktorin rekisteröinti tapahtuu?Pitääkö katsastaa jne...

15

3171

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaankin.

      Ei sitä katsastusasemalle tarvi viedä.
      Rahaa vaan ja papereihin tekstiä, siinä se kai on.
      Soita katsastusasemalle, saat opastusta.
      Taitavat olla eniten kiinnostuneita rahastamaan sinulta rekisteröinnistä.

    • Kilpi kiinni

      Helpoimman tien kautta näin:

      Onko ollut aikaisemmin rekisterissä?

      On -> luovutustodistus tältä viimeksi rekisteriin merkityltä omistajalta sinulle (tai katkeamaton ketju luovutustodistuksia rekisteriin merkityltä omistajalta sinulle, näillä tosin ei ole merkitystä jos eivät kerran ole rekisteröineet nimiinsä).

      Ei koskaan -> kutakuinkin mahdoton tilanne.

      Et tiedä -> valmistenumerolla voi yrittää AKE:n rekistereistä selvittää onko aikaisempaa rekisteröityä omistajaa. Vanhimmat ovat mikrofilmeillä eli ottaa vähän aikaa, ja kaikkein vanhimmat ei ole missään enää. Jos löytyy rekisteröity omistaja niin siltä sitten kun saa luovutustodistuksen niin sitten....

      Sitten vaan luovutustodistus, henkilöllisyystodistus ja muutama kymppi rahaa ja katsastuskonttorille rekisteröimään.

      • Nimetön

        löysin edellisen omistajan tiedot ja traktorissa on kilpi kiinni,riittääkö et saan tehtyä luovarin rekisteröityä omiin nimiin ni ei muutakun paanalle?


      • Kilpi kiinni
        Nimetön kirjoitti:

        löysin edellisen omistajan tiedot ja traktorissa on kilpi kiinni,riittääkö et saan tehtyä luovarin rekisteröityä omiin nimiin ni ei muutakun paanalle?

        No niin nyt kun sulla on kilpi, niin kysy AKE:lta onko kilven tunnuksella rekisteröity viimeinen omistaja se kenenkä tiedot sinulla on. Jos on niin siltä sitten pyytämään, ostamaan kiristämään mitä keinoja keksitkin... ei vais nöyrästi pyytämään luovutustodistukseen nimikirjoitus myyjä kohdalle.
        Jos viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on eri kuin sinulla tiedossa oleva, ne kertoo sen viimeisen omistajan ja sitten vaan etsimään sitä ja siltä nimmari.
        Ja sitten katsastuskonttorille rekisteröimään. Uusi kilpi kiinni koneeseen ja sitten sille paanalle!


      • yritin sen pihistää
        Kilpi kiinni kirjoitti:

        No niin nyt kun sulla on kilpi, niin kysy AKE:lta onko kilven tunnuksella rekisteröity viimeinen omistaja se kenenkä tiedot sinulla on. Jos on niin siltä sitten pyytämään, ostamaan kiristämään mitä keinoja keksitkin... ei vais nöyrästi pyytämään luovutustodistukseen nimikirjoitus myyjä kohdalle.
        Jos viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on eri kuin sinulla tiedossa oleva, ne kertoo sen viimeisen omistajan ja sitten vaan etsimään sitä ja siltä nimmari.
        Ja sitten katsastuskonttorille rekisteröimään. Uusi kilpi kiinni koneeseen ja sitten sille paanalle!

        jos kilpi on kiinni, niin silloinhan se on rekisterissä. Rekisteröitävää laitetta ei voi poistaa rekisteristä luovuttamatta kilpeä.


      • voi!
        yritin sen pihistää kirjoitti:

        jos kilpi on kiinni, niin silloinhan se on rekisterissä. Rekisteröitävää laitetta ei voi poistaa rekisteristä luovuttamatta kilpeä.

        Tällöin täytyy vain tehdä selvitys kilven katoamisesta/tuhoutumisesta.

        Selvitys tehdään poliisille.


      • Joo Joo
        voi! kirjoitti:

        Tällöin täytyy vain tehdä selvitys kilven katoamisesta/tuhoutumisesta.

        Selvitys tehdään poliisille.

        Juu ei se kilven kiinni oleminen koneessa tai autossa mitään vahvista. Mullakin on autoja joissa on kilvet kiinni (mustavalkoisiakin)ja ne on poistettu rekisteristä. Vuosia sitten AKE:lla oli käytäntö jos auto oli vuosia seisontavakuutuksessa ja sitä ei katsastettu sinä aikana, niin ne poisti sen automaattisesti rekisteristä, eikä ne kyllä kilpiä tullu hakemaan. Ennen muinoin kun poisti raktorinkin rekisteristä ja sanoi kysyttäessä että kilvet jäi kiinni koneeseen niin ei niiden perään kukaan sen jälkeen kyselly.


      • Maanilveilijä
        Kilpi kiinni kirjoitti:

        No niin nyt kun sulla on kilpi, niin kysy AKE:lta onko kilven tunnuksella rekisteröity viimeinen omistaja se kenenkä tiedot sinulla on. Jos on niin siltä sitten pyytämään, ostamaan kiristämään mitä keinoja keksitkin... ei vais nöyrästi pyytämään luovutustodistukseen nimikirjoitus myyjä kohdalle.
        Jos viimeinen rekisteriin merkitty omistaja on eri kuin sinulla tiedossa oleva, ne kertoo sen viimeisen omistajan ja sitten vaan etsimään sitä ja siltä nimmari.
        Ja sitten katsastuskonttorille rekisteröimään. Uusi kilpi kiinni koneeseen ja sitten sille paanalle!

        Niin,kannattaa ottaa myös tr:n valmistenumero joka pitäisi olla myös jossain rungossa tai kiinni niitatussa peltiliuskassa "stanssattuna".Aika usein on nuo molemmat vaihtoehdot kun vain osaa katsoa.Kannattaa kysyä tapauskohtaisesti joltain jolla on vastaava käytössä,jos sitä ei osaa katsoa oikeasta paikasta, sekin auttaa kun etsitään vanhalle koneelle historiaa.


    • nuo kaikki

      ylläolevat neuvot eivät tepsi tee näin:

      Laadit kirjallisen selvityksen mistä olet ostanut, koska ja missä kunnossa. Mahdollisesti vielä valokuva mukaan selvitykseen, sekä tietysti tarkat traktorin tiedot.

      Kaverini sai vanhan Porche Superin kilpiin, kun se joskus oli ollut kilvissä, eikä omistajuutta enää pystytty selvittämään, mm kuolemantapauksien jne. takia.

      Tässä tapauksessa kaveri oli saanut laitteen syntymäpäivälahjaksi.

      Soita ensin AKE:een, keskustele OIKEAN henkilön kanssa ja osoita selvityksesi suoraan tälle "nimetylle" henkilölle.

      Kyllä sieltä AKE:sta vielä järkeäkin löytyy, kun osaa oikean lähestymistavan.

    • Pull pull

      Löytyy vahojenkin ajonuvojen tiedot mikrofilmiltä ilmoittamalla ajoneuvon tyyppi ja valmistenumeron sieltä selviää kenellä on viimeinen omistusoikeus,siitä on sitten helppo jatkaa.
      Tai sitten katsastaa joka jälkeen saa rekisteriin.

      • tuo käyttämäsi

        sana "helppo" tuntuu siltä, kuin et ikinä maailmassa ole itse moista hommaa tehnyt (vaikeimman mukaan)

        Selvittää esim 25v takaisia omistus suhteita. Kuolinpesiä, huutokauppoja jne. Kaikki paperit totaalisen hukassa.

        Ja sitten toi katsastus? Oletko koskaan itse leimannut esim juuri 40 v vanhaa traktoria, jota ei ole entisöity, mutta on "käyttökunnossa"?

        Järjestänyt kuljetuksen "sopivaan " kats. toimipisteeseen ja saat kats. sedän, joka on 20 v nuorempi kuin traktorisi?

        Heeiii! Kyllä on helppous kaukana.

        Tuntuu sittenkin mukavammalta viettää tovi "koneen ääressä" ja kirjoittaa asiallinen tiedossa oleva selvitys AKE:een ja lunastaa kilvet.

        Tämä selvitys on sitä helpompi tehdä, mitä enemmän AKE:sta tietoa löytyy.
        Luovarit eivät ole "pakollisisa".


      • Pull pull
        tuo käyttämäsi kirjoitti:

        sana "helppo" tuntuu siltä, kuin et ikinä maailmassa ole itse moista hommaa tehnyt (vaikeimman mukaan)

        Selvittää esim 25v takaisia omistus suhteita. Kuolinpesiä, huutokauppoja jne. Kaikki paperit totaalisen hukassa.

        Ja sitten toi katsastus? Oletko koskaan itse leimannut esim juuri 40 v vanhaa traktoria, jota ei ole entisöity, mutta on "käyttökunnossa"?

        Järjestänyt kuljetuksen "sopivaan " kats. toimipisteeseen ja saat kats. sedän, joka on 20 v nuorempi kuin traktorisi?

        Heeiii! Kyllä on helppous kaukana.

        Tuntuu sittenkin mukavammalta viettää tovi "koneen ääressä" ja kirjoittaa asiallinen tiedossa oleva selvitys AKE:een ja lunastaa kilvet.

        Tämä selvitys on sitä helpompi tehdä, mitä enemmän AKE:sta tietoa löytyy.
        Luovarit eivät ole "pakollisisa".

        AKE:sta ne hukassa olevat paperit löytyykin ja tiedot.
        Helppo:Siihennähden kun toivottoman saa mahdolliseksi,olen useita 50 luvulta olevia ajonuvoja entisöinyt ja rekisteröinyt,osalle ei ole täydellistä omistajaa"perikunta" löytynyt jotenka on sitten pitänyt katsastaa,käsityksesi katsastuksesta,luot turhia peikkoja,tiedä miten se tapahtuu sillä ei ole mitään merkitystä jos katsastaja on nuorempi kuin katsastettava.


      • koska olet
        Pull pull kirjoitti:

        AKE:sta ne hukassa olevat paperit löytyykin ja tiedot.
        Helppo:Siihennähden kun toivottoman saa mahdolliseksi,olen useita 50 luvulta olevia ajonuvoja entisöinyt ja rekisteröinyt,osalle ei ole täydellistä omistajaa"perikunta" löytynyt jotenka on sitten pitänyt katsastaa,käsityksesi katsastuksesta,luot turhia peikkoja,tiedä miten se tapahtuu sillä ei ole mitään merkitystä jos katsastaja on nuorempi kuin katsastettava.

        ammattilainen, saattaa "homma olla helppoa" kunhan on ensin entisöinyt ja kunnostanut laitteen! Tilat, työkalut, varaosat jne.

        Mutta tavallinen tallaaja, joka ostaa mökkitraktorin vanhasta suulista, on käyttökuntoinen ja vuosittain tulee "muutama tienylitys", niin ei oikein viittis ruveta perusteelliseen reeraamiseen.

        Tuolla kats sedän iällä tarkoitin vain sitä, että nämä nuoret tuppaavat olemaan sen verran kokemattomia, että eivät osaa arvioida laittetta "oikein".

        Kyllä sen verran kokemusta on "paperien metsästyksestä", että mieluimmin laadin sitä selvitystä johon olen saanut perustiedot AKE:lta.

        Eikä tarvi vanhaa traktoria mihinkään roudata. Rahaakin säästyy.

        Mutta jokainen tavallaan!


      • Pull pull.
        koska olet kirjoitti:

        ammattilainen, saattaa "homma olla helppoa" kunhan on ensin entisöinyt ja kunnostanut laitteen! Tilat, työkalut, varaosat jne.

        Mutta tavallinen tallaaja, joka ostaa mökkitraktorin vanhasta suulista, on käyttökuntoinen ja vuosittain tulee "muutama tienylitys", niin ei oikein viittis ruveta perusteelliseen reeraamiseen.

        Tuolla kats sedän iällä tarkoitin vain sitä, että nämä nuoret tuppaavat olemaan sen verran kokemattomia, että eivät osaa arvioida laittetta "oikein".

        Kyllä sen verran kokemusta on "paperien metsästyksestä", että mieluimmin laadin sitä selvitystä johon olen saanut perustiedot AKE:lta.

        Eikä tarvi vanhaa traktoria mihinkään roudata. Rahaakin säästyy.

        Mutta jokainen tavallaan!

        Näimpä jos on kone ilman papereita saattaa joku tulla vaikka 10 vuoden pääsä hakemaan omansa tai perikunnan lailisena osakkaana.Kannattaa vaikka vaan tien ylittää jonkin kerran vuodessa niin omistusoikeus saada vaika itsellesi niin eipä tule pettymyksiä.


      • nyt ihan
        Pull pull. kirjoitti:

        Näimpä jos on kone ilman papereita saattaa joku tulla vaikka 10 vuoden pääsä hakemaan omansa tai perikunnan lailisena osakkaana.Kannattaa vaikka vaan tien ylittää jonkin kerran vuodessa niin omistusoikeus saada vaika itsellesi niin eipä tule pettymyksiä.

        noin mene.

        Mikäli "osakkaalla" olisikin rekisteriote, niin ei se vielä todista, että kone olisi hänen.
        Miksi hänellä ei ole esim virta-avaimia hallussa tai itse konetta?

        Kyllä osakkaan olisi tehtävä aika vahva selvitys siitä, miksi kone ei ole ollut hänen hallussaan sitä viimeistä "10 vuotta?" Ja miksi ei ole esim rikosilmoitusta tehty? jne. jne.

        Luulen, että jos tällainen kuvitteellinen tilanne tulisi, helpottaisi se minua rekisteröimään kone nimiini, koska alkup. otekin olisi löytynyt.

        Mutta kuten sanoin, on homma lähinnä kuvitteellinen.
        Minulla on ollut lukuisia koneita "ilman papereita". Omistusoikeuden todistamiseksi kelpaa esim kuitti, suullinen sopimus tms.
        Tottakait täytyy terveellä järjellä "varmistua" siitä, ettei ryhdy varastettuun tavaraan.
        Mutta siihen voi ryhtyä, vaikka saisi nipun luovareita, jos hölmö on.

        Olen tuossa vain raottanut erilaisia tilanteita, joita on iso liuta vielä toisenlaisiakin.

        Mutta tien minä ylitän senverran rauhassa, että yöunet ei mene.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe