Kumpi parempi? Kummassakin puolensa. Itse tykästynyt tavallisen tallaajaan eli maatiaiseen. Ovat niin lutuisia.
Rotukissojakin katselleena kauhistutti pentujen hinnat. Ehken taida olla ihan riittävän hurahtanut kissaihminen.
Rotukissa vai maatiaiskissa?
14
4055
Vastaukset
- minä
Maatiaiskissa on kannattava vaihtoehto. Ovat tosi ihania otuksia. Itselläni niitä on neljä. Monet myös sanovat, että rotukissat sairastavat enemmän. Kyllä maatiaisen luonne on minut valloittanut...
- Misun kasvattaja
Sain mustavalkoisen pennun, mikä on puoliksi NOrjan Metsäkissa. Se on aivan ihana. Muuten ihan tavallisen näköinen paitsi silmät ovat vinot ja kuono vähän terävämpi. Karvat ovat vähän pitemmät kuin tavallisella kissalla mutta ei liian pitkät. Tämä on minusta söpömpi kuin täysrotuinen norski. Luonne on kuitenkin kuin norskilla. Yhtä ennakkoluuloton, rohkea ja sosiaalinen.
- Antero..
Kissan hankinnassa ensisijainen kysymys kuuluu: Onko sinulla aikaa kissallesi? Kissaa ei kannata hankkia silloin, jos olet jatkuvasti menossa ja kissa joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin. Vaikka kissoja pidetäänkin itsenäisinä olentoina, ovat ne kuitenkin seurallisia olentoja, jotka kaipaavat hellyyttä ja ihmisen seuraa siinä missä koiratkin.
Kissaa otettaessa voit tietenkin valita rotukissan tai kotikissan välillä. (Rotukissalla on aina rekisteripaperit, mutta kotikissalla niitä ei ole.) Voit myös miettiä otatko yhden vai useamman kissan. Kahdesta kissasta on seuraa toisilleen ja ne viihtyvät paremmin yksistään.
Rotukissa on johdonmukaisen kasvatustyön tulos, tiettyihin raameihin "räätälöity" kissa ja sillä on aina sukutaulu. Kasvatustyön kalleudesta johtuen rotukissan pentu yleensä maksaa maltaita. Silti monet ovat valmiita maksamaan "laatutavarasta" pyydetyn summan.
Kotikissa on kissa, jonka esi-isistä ei ole tarkempaa tietoa. Kotikissa ei ole missään nimessä toisen luokan kissa vaan sillä on samat kissamaiset piirteet kuin rotukissallakin. Myös sen tulisi saada hellää hoivaa ja rakastavat omistajat huolehtimaan kissan tarpeista seuraavat 20 vuotta.- Kristiaana
Ilman muuta kissalle pitää olla aikaa. Kuten myös mille tahansa lemmikille. Kotieläin on yksi perheenjäsen. Aikaa, rakkautta ja hellyyttä pitää olla. Huolehtia sen ruokinnasta, hoidosta ja mahdollisista tarpeista mm eläinlääkärillä käynnit tarpeen niin vaatiessa.
Olen pahoilllani jos viestini antoi muuta ymmärtää. Maininta rotukissoista ja niiden hinnoista hämmästytti, koska niitäkin katsastettiin. Yllätyin hintatasosta. Maatiaiskissoja taitaa olla aina tarjolla. Ylitarjontaa. Mielellään sitä sellaiselle kisulle antaa kodin. Rotukissoille taitaa olla kysyntää niille, jotka ymmärtävät enemmän niiden päälle ja arvostavat taustoja, näyttelyitä jne. Toivottavasti tuli selkoa mitä tarkoitan. - -.-
Kristiaana kirjoitti:
Ilman muuta kissalle pitää olla aikaa. Kuten myös mille tahansa lemmikille. Kotieläin on yksi perheenjäsen. Aikaa, rakkautta ja hellyyttä pitää olla. Huolehtia sen ruokinnasta, hoidosta ja mahdollisista tarpeista mm eläinlääkärillä käynnit tarpeen niin vaatiessa.
Olen pahoilllani jos viestini antoi muuta ymmärtää. Maininta rotukissoista ja niiden hinnoista hämmästytti, koska niitäkin katsastettiin. Yllätyin hintatasosta. Maatiaiskissoja taitaa olla aina tarjolla. Ylitarjontaa. Mielellään sitä sellaiselle kisulle antaa kodin. Rotukissoille taitaa olla kysyntää niille, jotka ymmärtävät enemmän niiden päälle ja arvostavat taustoja, näyttelyitä jne. Toivottavasti tuli selkoa mitä tarkoitan.On rotukissoissa muitakin puolia kuin vain ne näyttelyt. Taustoista (sairauksista, luonteista yms) tiedetään etukäteen jo jotakin. Kotikissa toki on aina kissa myöskin ja arvokas jo elävänä olentona, mutta ottaessasi pennun et tiedä mitä saat. Toiset pitävät tätä hyvänä, toiset taas haluavat varmemman valinnan.
Myös hyvätaustaisten pentujen (hyvä, asian mukainen hoito, madotukset, sisäsiisteys yms) on vaikeampi löytää kun kissansa viimeisen päälle hoitavaa rotukissojen kasvattajaa. Sehän on kuitenkin syytä muistaa, että jo ajalla ennen kissan syntymää ja varsinkin sen jälkeen on suuri merkitys sen kyseisen kissanpennun kehityksen ja luonteenkin kannalta koko kissan eliniän.
Muistattehan kuitenkin aina, että oli sitten kissalle papereita tai ei olisi kissanpennun hyvä olla luovutettaessa sen 12 viikkoa. Alle 8 viikkoisen kissanpennun luovuttaminen emolta on eläinsuojelurikos ja ne loputkin viikot todella ovat kissan kehityksen kannalta tärkeitä, vaikka ovatkin "vain" suositus.
- 3:n kissan omistaja
kyllä se on aivan sama onko rotu kissa vai maatiainen. kyllä ne silti on yhtä ihania kaikki. jos todella on hankkimassa itselleen kissaa niin ei hinta pitäisi olla esteenä, varsinkin jos löydät juuri sellaisen kuin olet toivonut ja halunnut. itsellä on 1 maatiaiskissa ja 2 rotukissaa. rotukissasta maksoin "itseni kipeäksi", mutta katunut en ole missään vaiheessa.
- nauu
Rotukissan ostossa on se hyvä puoli, että sää tiedät mitä saat. Tiedät, että kissan vanhemmat on testattu perinnöllisten sairauksien varalta, niillä ei ole käytöshäiriöitä tms. Syntyvä pentu rokotetaan ja madotetaan, eikä sitä luovuteta alle luovutusikää. Lisäksi pennut totutetaan aina ihmisiin ja syövät kasvattajalla hyvää ja monipuolista ruokaa vitamiinilisineen. lisäksi rotua valitessasi valitset sen tyyppisen rodun ulkonäön ja luonteenpiirteiden, mikä sinua kiehtoo. (tietysti on yksilöllisiä eroja, ei kaikki samaa rotua olevat oo samasta puusta veistetty.)
Eli siis kiteytettynä tiedät rotukissan ottaessasi, että se on terve ja hyvin kohdeltu. Samaa et valitettavasti voi aina tietää maatiaisista.
Toisaalta sitten esim. löytökissalasta otettu maatiainen on aina hieno teko. Kissa saa luotasi kodin, jota se ei välttämättä ilman sinua olisi koskaan saanut.
Tässä oli vaan mun omia näkökantoja, kun aikoinani valitsin rotukissan ja maatiaisen välillä. Korostan, että ei se tee kissaa huonommaksi tai paremmaksi oli sillä ne rekkaripaperit tai ei!- vastakohdat..
..taas viehättävät minua maatiaisissa, tahdon kissan jonka vanhempia ei ole testattu ja kissan joka syö ei niin puhdasta ruokaa, jolloin kissa ei ole niin herkkä taudeille, eikä liian puhdas.
- hmmm..
vastakohdat.. kirjoitti:
..taas viehättävät minua maatiaisissa, tahdon kissan jonka vanhempia ei ole testattu ja kissan joka syö ei niin puhdasta ruokaa, jolloin kissa ei ole niin herkkä taudeille, eikä liian puhdas.
..haluat ottaa sen riskin, että kissasi kuolee perinnölliseen tautiin esim. kissojen aidsiin nuorena? Kuulostaa vähän oudolta.
- vaan...
hmmm.. kirjoitti:
..haluat ottaa sen riskin, että kissasi kuolee perinnölliseen tautiin esim. kissojen aidsiin nuorena? Kuulostaa vähän oudolta.
Kissan jonka vanhemmat ovat tarpeeksi erilaisia, testeillähän myös määritellään veriryhmät jne. Rotukissoja on enemmän tullut vastaan nuorina tuosta vain kuolleita kuin kotikissoja, miksi? -liian puhtaita, liian testattuja, liian puhtaasti ruokittuja-
- ...
vaan... kirjoitti:
Kissan jonka vanhemmat ovat tarpeeksi erilaisia, testeillähän myös määritellään veriryhmät jne. Rotukissoja on enemmän tullut vastaan nuorina tuosta vain kuolleita kuin kotikissoja, miksi? -liian puhtaita, liian testattuja, liian puhtaasti ruokittuja-
..tota "liian puhtaasti ruokittua" -hommaa. Ei niille rotukissoille mitään steriloitua ruokaa syötetä (vaan mahdollisimman monipuolista sisältäen ainesosat, jotka saavat kissan voimaan hyvin). Vai mitä sää ajattelit syöttää, että ei olis liian "puhdasta"?
- skatter
Minulla on punaraidallinen maatiaiskolli ja aivan ihana onkin. Molemmat ovat ihania. Olen kuullut, että rotukissojen elinikä saattaa olla muutaman vuoden vähemmän kuin maatiaisen. Itse olen miettinyt siamilaisen hankkimista, kunhan saan rahatilanteen vähän paremmaksi. Ovat veikeän näköisia, äänekkäita ja seurallisia, . Myös Maine Coon kissat ovat upeita.
- 2kissaa
Meillä on molemmat, yksi norjalainen metsäkissa ja löytöeläintalosta otettu maatiainen. Molemmat on ihania, rotukissoissa on se hyvä puoli että ovat yleensä rauhallisempia kuin maatiaiset.
Rotukissa maksaa paljon mutta hetkeäkään en ole katunut. Kun otimme maatiaisen niin siitä tuli hyvä mieli koska annoimme kodin sellaiselle joka sitä todella tarvitsee :)
Ota kumpi vaan!!- mikä sopii kellekin
Minulla oli ensin maatiaiskissan pentu. Oli todella vilkas. Sitte otin rotukissan, kun ajattelin että saan tietyn näköisen ja varmaan vähän rauhallisemman otuksen.
Ulkonäön takia ei kannata kissaa valikoida,( niin minä tein) vaan luonteen eli rotukuvauksia kannattaa lukea.
Nyt kun kissat ovat jo vanhempia niin kyllä maatiaiskissafani taidan olla, se on sopivan itsenäinen ja sellainen sopii minulle. Näin jälkeenpäin rotukissan valinnassa olisin päätynyt toiseen rotuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491496Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 14927
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi75754Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730