Kiinnostaa tietää millaista kissanhiekkaa käytätte ja millaisia kokemuksia teillä on?. Itselläni on ollut kissa puolisen vuotta.
Kokeilin ensin halpaa paakkuuntuvaa kissanhiekkaa. Se haisi mielestäni liikaa. Kokeilin kristallihiekkaa, ja se olikin mainiota, ei haissut pahemmin, mutta kissan tassuissa kulkeutui ärsyttävästi rakeita joka puolelle. Nyt minulla on puupellettejä. Ne eivät kulkeudu minnekkään, koska ovat isoja, ja todella halpoja kun ostaa ison 20kg:n säkin rautakaupasta. Sitäpaitsi olemme rakentamassa ja hankimme taloomme pellettitakan, jolloin voimme "pissapurut" polttaa sitten takassa. Mutta: pellettilaatikko haisee ikävästi pissalle.
Mikä siis teidän mielestänne on paras vaihtoehto?
kissanhiekkaGALLUPPI
17
1546
Vastaukset
- Kristiaana
Meillä oli kissanhiekkaa. Olikohan Cassiusta. Hiekkaa oli paljon muuallakin, kuin laatikossa. Jatkuvaa putsaamista. Nyt uusi katolla oleva laatikko ja jotain puupurua ostin kokeeksi.
Sen pitäisi paakkuntua palloksi ja näin helppo poistaa jätös. Katsotaan mitä kissat tuumaa.
Jos eivät tykkää tuosta niin aloitamme uuden kokeilun sekoittamalla hiekkaa ja puupurua siten, että purun määrä lisääntyy pikkuhiljaa.
Jotain helmeä oli tarjolla. Hyvä sekin myyjän mukaan, mutta kallista. Iso säkki purua oli 24e. Pieni 8e.- ronja
mistä oot ostanut paakkuuntuvaa puupurua.
Muistatko nimeä??
oon miettiny pitkään puupurua mikä paakkuuntuisi muta en tienny että sitä valmistetaan.
- u telias
Meillä on käytetty Kisu Pisu-paakkuntuvaa kissanhiekkaa, oli loistavaa, mutta nyt viimeinen 20 kg:n säkki tosi kehnolaatuista. Paakut hajoavat kun ne nostaa pois hiekkalaatikosta... pissahiekka sekoittuu ns puhtaaseen hiekkaan!
- Sae
meilläkin. Paakut eivät hajoa, kun laatikossa on erittäin paksu kerros hiekkaa (meillä varmaan 20cm?) ja paakun nostaa varovasti. On kyllä tosi juttu, että jos lapio osuu vähänkin huonosti, paakku murenee osittain. Tekniikkalaji. ;)
Pikkusäkeissä laatu on mielestäni parempi mutta ovat tietenkin kalliimpia. KP pölisee kyllä hieman liikaa mutta saa hintansa puolesta kelvata meille, kun hiekkaa kuluu tavallista enemmän, eikä muita hiekkoja saa täältä päin 20kg säkeissä. Hinta-laatu-suhde on kyllä parempi kuin muissa markettihiekoissa ja kyllä tätä ihan mielellään käyttää. Melkein kaikki markettihiekat ja joitakin eläinkaupan hiekkoja on (epäonnistuneesti) kokeiltu ja aina palataan tähän. - u telias
Sae kirjoitti:
meilläkin. Paakut eivät hajoa, kun laatikossa on erittäin paksu kerros hiekkaa (meillä varmaan 20cm?) ja paakun nostaa varovasti. On kyllä tosi juttu, että jos lapio osuu vähänkin huonosti, paakku murenee osittain. Tekniikkalaji. ;)
Pikkusäkeissä laatu on mielestäni parempi mutta ovat tietenkin kalliimpia. KP pölisee kyllä hieman liikaa mutta saa hintansa puolesta kelvata meille, kun hiekkaa kuluu tavallista enemmän, eikä muita hiekkoja saa täältä päin 20kg säkeissä. Hinta-laatu-suhde on kyllä parempi kuin muissa markettihiekoissa ja kyllä tätä ihan mielellään käyttää. Melkein kaikki markettihiekat ja joitakin eläinkaupan hiekkoja on (epäonnistuneesti) kokeiltu ja aina palataan tähän.Aikaisemmin Kisu Pisu oli tosi hyvää, mutta nyt viimeinen säkillinen oli tosi pettymys. Hiekan värikin oli harmaampaa (värillä ei toki ole mitään väliä, mutta laatu heikkeni...
- Sae
u telias kirjoitti:
Aikaisemmin Kisu Pisu oli tosi hyvää, mutta nyt viimeinen säkillinen oli tosi pettymys. Hiekan värikin oli harmaampaa (värillä ei toki ole mitään väliä, mutta laatu heikkeni...
mielestäni siitä kauanko säkkiä on säilytetty kaupassa ja missä oloissa. Vaalean harmaa hiekka on aika kuivaa ja murenee helposti. Tummempi on kosteampaa ja pysyy kasassa. Kummankinlaisiin on törmätty, jopa samalla ostokerralla. Eli ei oikein voi tehdä johtopäätöstä, että laatu olisi huonontunut ennen kuin on ostanut useamman "epäonnistuneen" säkin. Sama ilmiö on havaittavissa monessa muussakin hiekassa. :)
- u telias
Sae kirjoitti:
mielestäni siitä kauanko säkkiä on säilytetty kaupassa ja missä oloissa. Vaalean harmaa hiekka on aika kuivaa ja murenee helposti. Tummempi on kosteampaa ja pysyy kasassa. Kummankinlaisiin on törmätty, jopa samalla ostokerralla. Eli ei oikein voi tehdä johtopäätöstä, että laatu olisi huonontunut ennen kuin on ostanut useamman "epäonnistuneen" säkin. Sama ilmiö on havaittavissa monessa muussakin hiekassa. :)
koskaan vielä tarkastanut onko kissanhiekkapusseissa parasta ennen päivää, nytpä rupean syynäämään josko pusseista löytyisi...
- KuR
Meillä on jo tovin ollut käytössä Cassius ja se on todettu ihan toimivaksi. Huono puoli siinä vaan on se, että sitä saa vaan niin pienissä pusseissa. Pirkan paakkuuntuvaa ollaan käytetty joskus kylässä, mutta se haisee mielestäni enemmän eikä paakkuunnukaan niin hyvin.
Pitkään jo ollut suunnitelmissa ostaa joku isompi säkki eläinkaupasta, mutta en ole vielä keksinyt millä voimilla sellaisen kantais lähimmästäkään eläinkaupasta kotiin, kun ei ole tuota autoa... Cassius säkinkin kanssa tekee välillä tiukkaa, vaikka se noudetaan tuosta nurkan takaa Ruokavarastosta. - mikrohiekka
evercleania. Paakkuuntuu todella koviksi paakuiksi ja helppo poistaa. Hiekkaa ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan. lisätään vaan kerran viikossa hiekkaa laatikkoon. Ei haise pissalta vaikka paakun tunkisi nenään.
- Kitty^
on käytössä Best Friend Fresh & Easy kristallihiekka enkä voisi olla tyytyväisempi! Se ei haise yhtään, tarttee vaihtaa kerran kuussa, eikä se edes kulkeudu mihinkään...tosin meillä onkin matto laatikon edessä laitettu ihan sitä varten ettei kissanhiekat kulkeudu ympäriinsä. Aikaisemmin meillä oli jotain Rainbown hiekkaa, mutta se pölisi ja sitä sai olla koko ajan vaihtamassa. Hajukin oli kaamea...
- sumina
Mä olen ostanut tuota Best Friend Fresh & Easy kristallihiekkaa nyt 5 kk:n ajan, mutta mun mielestä kuukauden vaihtoväli ei riitä... Ja niitä rakeita on joka paikassa. Eikä se ihan edullisimpiin hiekkoihinkaan kuulu. Laatikko haisee aika ikävälle jo viimeistään kahden viikon jälkeen.
Nyt vaihdoin Top Katti paakkuuntumattomaan hiekkaan, se on ainakin edullisempaa. Sekoitin toki tuota Best Friend hiekkaa mukaan, että kissa totutella uuteen hiekkaan :)
Kuinka syvän kerroksen te muuten laitatte hiekkaa laatikkoon? Olen miettinyt josko hajuhaitat johtuvat liian pienestä kerroksesta. - kiskis
sumina kirjoitti:
Mä olen ostanut tuota Best Friend Fresh & Easy kristallihiekkaa nyt 5 kk:n ajan, mutta mun mielestä kuukauden vaihtoväli ei riitä... Ja niitä rakeita on joka paikassa. Eikä se ihan edullisimpiin hiekkoihinkaan kuulu. Laatikko haisee aika ikävälle jo viimeistään kahden viikon jälkeen.
Nyt vaihdoin Top Katti paakkuuntumattomaan hiekkaan, se on ainakin edullisempaa. Sekoitin toki tuota Best Friend hiekkaa mukaan, että kissa totutella uuteen hiekkaan :)
Kuinka syvän kerroksen te muuten laitatte hiekkaa laatikkoon? Olen miettinyt josko hajuhaitat johtuvat liian pienestä kerroksesta.Top Kattia meillä on aina käytetty n.4-5cm. laatikkoon. Hajut on pysyneet poissa, olen joskus kysynyt vierailta että haiseeko kissanpissa niin kaikki ovat sanoneet että ei ja senverran tuttuja ovat että eivät valehtele. Pennutkin ovat menneet sinne mielellään, on kiva kuopia kun hiekka on irtonaista.
- kokeilujen
jälkeen olemme päätyneet Lidlin hiekkaan..hyvä hinta/laatu suhde, eikä mielestäni haise! Paakutkin irtoaa hyvin pohjasta. Pakko olla aika vähän hiekkaa astian pohjalla kun kissa heittää sitä enemmän sitä pihalle, mitä enemmän sitä siellä on.. Sitä ennen suosikki oli Rainbow (valkoinen) paakkuuntuva hiekka. Meidän kissa päätti pissata lavuaariin mielummin kuin kristallihiekkaan kun joskus kokeiltiin:(
- ''''
Mäkin ostin Lidlin hiekkaa. Kokeillakseni miltä se vaikuttaa.
En kyllä toista kertaa edes viitsinyt laittaa sitä kun ekaks se pölisee ihan hirveesti eikä tarvinut olla kun muutaman päivän kun haju tunki jo sieltä hyvin esiin.
Vien sen lopun hiekan pihalle sellaisenaan mieluummin.
Ne kristallijutut on kyllä parhaita. Ei tarvi vaihtaa kun kerran kuussa jos silloinkaan. Eikä haise. Pelletit on vielä kokeilematta mutta täällä on tullut niistäkin jo kommentteja että haiseevat helposti.
- hanuli_87
suosin myös puupellettejä, koska ne ovat halpoja, ei kuljeudu (patsi meidän pentu kaivaa ne laatikon yli ja alkaa leikkiin palikoilla..)ja minusta ne eivät haise lainkaan. meillä on kaksi kissaa... oletko harkinnut leikkauttaa kissasi kun ne ovat sukukypsiä vai ovatko jo? usein laikkaamattoman kissan pissa haisee pahalle, mutta tosin vanhempieni kolli kissan pisu haisee pelleteissäkin pahalta.
- mimmu
Olen jo vähän aikaa sitten leikkauttanut kissani. Ja joka päivä kyllä siistin kissan laatikon. Mutta mulla on tavallinen laatikko, ja eläinkaupassa oli myytävänä sellainen pelleteille tarkoitettu laatikko. Siinä on ritilä, josta se pissipuru pääsee läpi alalaatikkoon, josta se on helppo poistaa .Onkohan sulla/muilla sellanen? Olisi kivaa kuulla käyttökokemuksia siitä. Raaskisiko ostaa ja kokeilla sitä, kun on tullut jo hankittua melko hintava laatikko tavalliselle hiekalle.
- hiekkamerkki
Ehdoton suosikki on Eurolitter. Hyvä paakkuuntuvuus, ei haise. Ainoa huono puoli on korkeahko hinta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847