Eli vetopeli olisi tarkoitus hankkia. Yamaha viking 3 puhallinkoneella vaikuttaisi olevan hinta/laatusuhteelta hyvä vain 7999,-. Onko kokemuksia tyyppivioista? Kelkan pitäisi kulkea umpisessa ja nestekoneesta on huonoja kokemuksia vetohommissa. Mitä suosittelette?
Onko fööni viking poistumassa mallistosta rs:n tieltä?
Vetokelkka tukkimetsään...
4
1577
Vastaukset
- SnowRider
Täältähän löytyy ihan oikeita kelkan hyödyntäjiäkin ;-) siis vetohommiin.
Tein latuja aikoinaan vuoden Ockelbo 8900:lla, jossa kaksi telaa. Haave jäi sellaisesta, koska se PETO meni mistä vaan vaikka oli höylät perässä jne. Ei pelottanut pysähtyä umpiseen.... Jyrkän nousun nousi höylä perässä, että piti seisoa kyydissä, istumalla olisi tippunu.
Itselläni on Lynx 535 -78, jossa 2 1 vaihteet ja 50 cm matto. Koska kyseessä on eläkeläinen, ajo-ominaisuudet kovanpohjan vetoa lukuunottamatta ovat onnettomat, tai niitä ei ole lainkaan! Kuitenkin kovalla pohjalla, olen jäykkäsuksisella reellä ajannut 1-2 motin rankakuormia heittämällä tiensivuun. Mutta vanhuksen mattokuvioinnista ym. johtuen pohjan pitää olla kova!
Vikinkejä olen tarkastellut jonkin verran, mutta en omistanut (vielä). Siitä voin sanoa että se on ehkä se seuraava, kun tuon Lynxin elämä loppuu - ei henno luopua kun mokoma vaan toimii ja toimiia....
Pitäisin kriteereinä tukki ja muuhun kovempaan vetotouhuun:
- vaihteet (2 1 eli hidas tai superhidas)
- 50 cm tai leveämpi matto
- puhallinjäädytys (aina ei sammutella kuormauksen aikana... nestekoneista huonoja kokemuksia, joko lämpiää liikaa tai liian vähän)
- iso peräboxi johon saa tavaraa, työkaluja, ym.
- kohtuu hyvät valot
- 12 v ulosotto, jos on uudempi =) saa kaikkea kivaa kiinni... vinssikin (12-v gern putkivinssi suoratuonnilla 69 euroa)
* Jack- Puunajaja
Puita on tullut kiskottua metsästä tienlaitaan monenlaisilla häristimillä.
Parhaiksi vetureiksi ovat osoittautuneet Lynx 5900 LTS, Ockelbo 600 (1syl Sachs SA-290), Ockelbo 6000, Winha 80 (kotimaista 2-telaissuunnittelua 70-80 luvun vaihteesta) järjestys aikalailla tämä.
Parhaiten noista on jäänyt mieleen tuo 600 Okkeli, vaikka kaikista pienimmällä koneella, niin sitkeä veturi..ei jaksa kuopia tyhjää, vaan ottaa heti kuorman matkaan (n. 2kuutiota sopii rekeen) Ps. kaikki kelkat vielä tallessa..ehkä voisi näille lumillekin vertailla.
- geri
koneeksi riittää 377-450cc touring.
se peli ei muuten kuorman kanssa mene umpihangessa joten aja polkua ensin niin
ei tarvi kelkkaa haukkua.
päivää ennen aja latua hankeen ja aloita
pienemmillä kuormalla niin se on hyvä
kulkea koko talven.
maton alla pitää olla jotain pitävää
jota paksu hanki ei ole.- Keke_kakela
Itsellä on 410cc touring kelkka ja paljon olen sillä puita vedellyt. Todella valtavan pölli kuorman kanssakin olen mennyt ihan umpihangessa ja kyllä ihan riittävän hyvin kulkee, kunhan saa nytkäytettyä kuorman liikkeelle jos ei lähde suoraan, vaikka harvoin tarvitsee ruveta nytkäyttelemäänkin. Itsellä on myöskin vikingistä kokemusta. Se vetää tietenkin paremmin koska on työkelkka, mutta ero ei minusta ole mitenkään huomatta, toki se paremmin hangella kestää koska on tela on leveämpi, mutta vikinkiä saa kyllä repiä hangesta irti kun se sinne joskus jää toisin kuin pienempi tourinki lähtee yksinkin vetämälle suksista. Eli jos haluaa säästää niin joku tuollainen 350-500cc tourinki riittää vallan mainiosti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840