Voisiko joku poliisi vastata. Pitääkö väite paikkansa, että joillakin vanhemmilla konstaapeleilla olisi vielä revolvereita virka-aseina? Itse olen ainakin ymmärtänyt, että vanhat 38 ja 357 reukut olisi sulatettu jo ajat sitten ja tilalle jaettu 9 milliset Glockit.
Virka-aseista
35
13105
Vastaukset
- Tavan konstu
Itselläni on juuri tuo .38 revolveri. Joillakin vielä on myös käytössä .357 Magnum, mutta harvassa alkaa "metalliaseet" olla poliisikäytössä.
- Rekkanainen
.357 Magnumeitakin vielä käytössä... niitten huono puoli taitaa olla vaan hitaus, vai miten on Tavan Konstu??
- Sulle-Mulle
Milläs aseella se yks jepari tappoi sen putka vahdin pudasjärvellä? eikös sekin tyyppi inntäen väittänyt tappoa vahigon laukaukseksi? miten lie tuokin asia oikeesti mennyt mut jos joku tavis olisi teloittanut jokun putkavahdin niin häkki olisi heilahtanut olipa selitys ihan mikä vaan muotoa..
- Alpo Stasi
Glock on vaarallinen virka-aseena. Eihän siinä ole edes kunnon varmistinta. Vahingossa lauennut hiljan.
- Christoff
Olen ampunut glockilla useamman kerran ja mielestäni aika tunnoton ase. Tottumuskysymys varmaan.
Olisi hauska tietää miten poliisit ottivat aikoinaan vastaan tämän "muoviaseen".
Mutta oli mahtava nähdä kun kaverini purki sen. Oliko vain 35 osaa?
No tuo varmistusmekanismi on kolminkertainen glockissa. Missä on lauennut vahingossa?
hmmm..... Onkohan tuossa .38:ssa varmistusta? :)
Kyllä se vaarallisuus piilee siinä kuka sitä asetta pitelee. - Alpo Stasi
Christoff kirjoitti:
Olen ampunut glockilla useamman kerran ja mielestäni aika tunnoton ase. Tottumuskysymys varmaan.
Olisi hauska tietää miten poliisit ottivat aikoinaan vastaan tämän "muoviaseen".
No tuo varmistusmekanismi on kolminkertainen glockissa. Missä on lauennut vahingossa?
Kyllä se vaarallisuus piilee siinä kuka sitä asetta pitelee.Lehtitietojen mukaan hiljan Tervakoskella laukesi poliisimiehen GLOCK vahingossa piiritys-ja kiinniottotilanteessa.
- Tavan konstu
Alpo Stasi kirjoitti:
Lehtitietojen mukaan hiljan Tervakoskella laukesi poliisimiehen GLOCK vahingossa piiritys-ja kiinniottotilanteessa.
Poliisin kaikki aseet ovat tarkastettuja, huollettuja, testattuja harjoituksissa sekä ammunnoissa.
Yksikään virka-ase ei laukea ilman liipaisimesta vetoa.
Puhut täyttä paskaa Alpo !
Älä usko kaikkeen mitä lehdissä sanotaan. - ainakin meni
Tavan konstu kirjoitti:
Poliisin kaikki aseet ovat tarkastettuja, huollettuja, testattuja harjoituksissa sekä ammunnoissa.
Älä usko kaikkeen mitä lehdissä sanotaan.vaihtoon, koska olisi kuulemma voinut laueta missä ja milloin tahansa, vaikka pudotessaan. Käytin sitä huollossa ihan muusta syystä ja lopulta meni vaihtoon koko peli.
- Reikärauta
Christoff kirjoitti:
Kyllä se vaarallisuus piilee siinä kuka sitä asetta pitelee.Joissakin Glockeissa on erillinen varmistin. Suurimmassa osassa poliisin Glockeista ei käsittääkseni ole varsinaista varmistinta vaan "kaksitoiminen liipaisin" joka tarkoittanee sitä, että liipaisimessa on poikittain vääntyvä tappi, jos liipaisinta ei vedetä kunnolla.
Tällainen ilman varsinaista varmistinta oleva Glock on heti ampumavalmis, mikäli piipussa on patruuna. Jos käyttäjä ei pidä patruunaa piipussa, hän joutuu ensin tekemään latausliikkeen.
Mielestäni Glock soveltuu hyvin poliisille, koska joukossa on paljon käyttäjiä, joilla ei juurikaan ole kokemusta ampuma-aseista. Suurin osa naispoliiseista ei ole käynyt armeijaa. Glockin toiminta on helppo oppia. Lisäksi muoviaseen keveys on etu jatkuvasti vyöllä kannettaessa.
Revolverit ovat vielä varsin yleisiä. Varsinkin maaseutupiireissä, joissa poliisien keski-ikä on korkeampi, enemmistö henkilökohtaisista virka-aseista on revolvereita. - 04.03
Tavan konstu kirjoitti:
Älä usko kaikkeen mitä lehdissä sanotaan.Ampuma-aseet ovat ihmisen rakentamia laitteita. Niissä voi olla toimintahäiriöitä. Nimimerkki Tavan konstun väite siitä, että poliisin virka-ase ei voisi olla viallinen, on varsin ylimielinen ja vaarallinenkin, jos hän itse siihen uskoo. Kyllä poliisinkin ase voi hajota. Sehän on siinä mielessä raskaassa käytössä, että sitä ulkoilutetaan vyöllä 200 päivää vuodessa - satoi tai paistoi, oli helle tai paukkupakkanen.
Kaikkein vaarallisimmaksi aseeksi sanotaan tyhjää asetta, koska tyhjäksi luullulla aseella on sattunut eniten vahingonlaukauksia. Ase ei ole ikuisesti toimiva laite. Poliisin virka-aseita ei tarkasteta joka päivä. Vain harvalla poliisilla on niin hyvä tietämys aseista, että hän pystyisi edes havaitsemaan aseessa piilevän vian.
Vaikka ase olisi tänään tarkastettu poliisin tekniikkakeskuksessa, siihen voi tulla jo seuraavana päivänä vika. Jos poliisin virka-aseissa ei koskaan olisi vikoja, ei niitä tarvitsisi lähettää tarkastettavaksikaan.
Vuonna 1996 poliisikoulussa haavoittui jalkaan poliisikokelas, joka oli työntämässä asetta koteloon. Vika oli käyttäjässä, joka oli kohtalokkain seurauksin jättänyt sormensa liipasimelle työntäessään asetta tukevaan vyökoteloonsa. - Konsta Aapeli
04.03 kirjoitti:
Ampuma-aseet ovat ihmisen rakentamia laitteita. Niissä voi olla toimintahäiriöitä. Nimimerkki Tavan konstun väite siitä, että poliisin virka-ase ei voisi olla viallinen, on varsin ylimielinen ja vaarallinenkin, jos hän itse siihen uskoo. Kyllä poliisinkin ase voi hajota. Sehän on siinä mielessä raskaassa käytössä, että sitä ulkoilutetaan vyöllä 200 päivää vuodessa - satoi tai paistoi, oli helle tai paukkupakkanen.
Kaikkein vaarallisimmaksi aseeksi sanotaan tyhjää asetta, koska tyhjäksi luullulla aseella on sattunut eniten vahingonlaukauksia. Ase ei ole ikuisesti toimiva laite. Poliisin virka-aseita ei tarkasteta joka päivä. Vain harvalla poliisilla on niin hyvä tietämys aseista, että hän pystyisi edes havaitsemaan aseessa piilevän vian.
Vaikka ase olisi tänään tarkastettu poliisin tekniikkakeskuksessa, siihen voi tulla jo seuraavana päivänä vika. Jos poliisin virka-aseissa ei koskaan olisi vikoja, ei niitä tarvitsisi lähettää tarkastettavaksikaan.
Vuonna 1996 poliisikoulussa haavoittui jalkaan poliisikokelas, joka oli työntämässä asetta koteloon. Vika oli käyttäjässä, joka oli kohtalokkain seurauksin jättänyt sormensa liipasimelle työntäessään asetta tukevaan vyökoteloonsa."Poliisin virka-aseita ei tarkasteta joka päivä. Vain harvalla poliisilla on niin hyvä tietämys aseista, että hän pystyisi edes havaitsemaan aseessa piilevän vian."
Jokaisen poliisin velvollisuus on ENNEN työvuoroa tarkistaa VARUSTUS !
Joka sen jättää tekemättä vaarantaa oman ja muiden hengen ja terveyden.
Jokainen poliisi koulutetaan purkamaan, kokoamaan ja huoltamaan oma virka-aseensa.
jokaiselle poliisille kerrotaan ja opetetaan mahdollisiin vikoihin liittyvät asiat. - Rekkanainen
Alpo Stasi kirjoitti:
Lehtitietojen mukaan hiljan Tervakoskella laukesi poliisimiehen GLOCK vahingossa piiritys-ja kiinniottotilanteessa.
Minkä lehden lööpistä tollasen huuhaa-jutun tempaisit???
Vai omasta päästäsi?? - 04.03
Konsta Aapeli kirjoitti:
"Poliisin virka-aseita ei tarkasteta joka päivä. Vain harvalla poliisilla on niin hyvä tietämys aseista, että hän pystyisi edes havaitsemaan aseessa piilevän vian."
Jokaisen poliisin velvollisuus on ENNEN työvuoroa tarkistaa VARUSTUS !
Joka sen jättää tekemättä vaarantaa oman ja muiden hengen ja terveyden.
Jokainen poliisi koulutetaan purkamaan, kokoamaan ja huoltamaan oma virka-aseensa.
jokaiselle poliisille kerrotaan ja opetetaan mahdollisiin vikoihin liittyvät asiat.Jos aseessa on sellainen tekninen vika, että se saattaa laueta ilman liipaisimen painamista, en minä ainakaan sitä kykene löytämään. En kykene, vaikka olen suorittanut poliisin perustutkinnon. Asetta ei siis tarkasteta joka päivä asealan erityiskoulutuksen saaneen henkilön toimesta vaan ainoastaan käyttäjän toimesta. Käyttäjät voivat olla hyvinkin taitamattomia, kuten minä.
Itse myönnän, etten tarkastele asettani joka päivä enkä joka viikkokaan. Se on vyöllä kotelossa ja siellä saa pysyä. Jos se laukeaa omia aikojaan, vika on sitten varmaan minussa, kun en ammu koelaukauksia päivittäin. - Christoff
04.03 kirjoitti:
Jos aseessa on sellainen tekninen vika, että se saattaa laueta ilman liipaisimen painamista, en minä ainakaan sitä kykene löytämään. En kykene, vaikka olen suorittanut poliisin perustutkinnon. Asetta ei siis tarkasteta joka päivä asealan erityiskoulutuksen saaneen henkilön toimesta vaan ainoastaan käyttäjän toimesta. Käyttäjät voivat olla hyvinkin taitamattomia, kuten minä.
Itse myönnän, etten tarkastele asettani joka päivä enkä joka viikkokaan. Se on vyöllä kotelossa ja siellä saa pysyä. Jos se laukeaa omia aikojaan, vika on sitten varmaan minussa, kun en ammu koelaukauksia päivittäin.Luulisi että välittäisi omasta/toisten turvallisuudesta sen verran että katsoo aseen kunnon oli poliisi tai ei. Jos ei osaa niin sitten pitää opetella.
Se on mielestäni velvollisuus jonka joutuu aseen omistajana täyttämään.
Kirjallisuutta ja tietoa on paljon.
En tarkoita että pitää opiskella asesepäksi tai joksikin mutta on hyödyllistä tietää minkälaista kapinetta käyttää.
Kirjoititko tuon vakavissaan?
Taitaa harvemmin laueta ase ilman liipaisimen painamista.
Jutustasi saa vaikutelman ettei poliiseja kouluteta tarpeeksi aseiden käyttöön.
Oletan kuitenkin että puhdistat aseen säännöllisesti ja osaat purkaa/koota sen.
Kerran kun ammuttiin kaverin haulikolla niin piippu halkesi täysin jäätyneen lumen tai viallisen patruunan takia. Säpsäytti se vähän. Säästyttiin onneksi hauleilta.
Rekkanainen, heips. Mitä kuuluu? Ei mullakaan katkennut yhtää luuta. Jouduin kuitenkin vaihtamaan laudan suksiin. :)
Jos satut lukemaan... - 04.03
Christoff kirjoitti:
Luulisi että välittäisi omasta/toisten turvallisuudesta sen verran että katsoo aseen kunnon oli poliisi tai ei. Jos ei osaa niin sitten pitää opetella.
Se on mielestäni velvollisuus jonka joutuu aseen omistajana täyttämään.
Kirjallisuutta ja tietoa on paljon.
En tarkoita että pitää opiskella asesepäksi tai joksikin mutta on hyödyllistä tietää minkälaista kapinetta käyttää.
Kirjoititko tuon vakavissaan?
Taitaa harvemmin laueta ase ilman liipaisimen painamista.
Jutustasi saa vaikutelman ettei poliiseja kouluteta tarpeeksi aseiden käyttöön.
Oletan kuitenkin että puhdistat aseen säännöllisesti ja osaat purkaa/koota sen.
Kerran kun ammuttiin kaverin haulikolla niin piippu halkesi täysin jäätyneen lumen tai viallisen patruunan takia. Säpsäytti se vähän. Säästyttiin onneksi hauleilta.
Rekkanainen, heips. Mitä kuuluu? Ei mullakaan katkennut yhtää luuta. Jouduin kuitenkin vaihtamaan laudan suksiin. :)
Jos satut lukemaan...Christoff kirjoitti, että aseen omistajan velvollisuutena on katsoa aseen kunto.
Haluan heti oikaista, että en omista yhtään ampuma-asetta. Minulla ei myöskään ampuma-aseen hallussapitolupaa. Kannan virantoimituksessa mukana Glock 19 -merkkistä pistoolia, jonka omistaa Suomen valtio. En siis minä.
Jos aseen omistajan velvollisuutena on katsoa aseen kunto, en minä halua omistajalta tätä velvollisuutta estää.
Kyllä minäkin voin tarkastaa, onko aseen sisälle joutunut vieraita esineitä tms. Sen tarkempaan tarkastukseen taitoni eivät riitä. Joka aamu en sitä viitsi tehdä, koska siihen menee kuitenkin minuutti aikaa. Lisäksi pitäisi siirtyä turvalliseen tilaan, johon kuluu aikaa toinen minuutti. - Christoff
04.03 kirjoitti:
Christoff kirjoitti, että aseen omistajan velvollisuutena on katsoa aseen kunto.
Haluan heti oikaista, että en omista yhtään ampuma-asetta. Minulla ei myöskään ampuma-aseen hallussapitolupaa. Kannan virantoimituksessa mukana Glock 19 -merkkistä pistoolia, jonka omistaa Suomen valtio. En siis minä.
Jos aseen omistajan velvollisuutena on katsoa aseen kunto, en minä halua omistajalta tätä velvollisuutta estää.
Kyllä minäkin voin tarkastaa, onko aseen sisälle joutunut vieraita esineitä tms. Sen tarkempaan tarkastukseen taitoni eivät riitä. Joka aamu en sitä viitsi tehdä, koska siihen menee kuitenkin minuutti aikaa. Lisäksi pitäisi siirtyä turvalliseen tilaan, johon kuluu aikaa toinen minuutti.Okei. Kannat virantoimituksessa asetta jonka omistaa Suomen valtio.
Aseen HALTIJA olet kuitenkin sinä.
Ihan kuin viestisi olisi, "kyllä ammuin mutta en tehnyt mitään väärää koska ase ei ole minun".
Ja tuo mitä kirjoitit loppuun...Muutama minuutti?
Edelleenkin sanon että eikö oma henki/muiden kiinnosta. Puhumattakaan siitä kun joudut tilanteeseen jossa asetta tarvitaan ja siitä kuuluu vain naks, kun ase jumissa.
Toivon ettet ole poliisi vaan feikki joka pyörii palstoilla.
Suosittelen että luovutat aseen takaisin Suomen valtiolle sillä kirjoituksistasi päätellen et ole pätevä aseen käsittelyyn. - 04.03
Christoff kirjoitti:
Okei. Kannat virantoimituksessa asetta jonka omistaa Suomen valtio.
Aseen HALTIJA olet kuitenkin sinä.
Ihan kuin viestisi olisi, "kyllä ammuin mutta en tehnyt mitään väärää koska ase ei ole minun".
Ja tuo mitä kirjoitit loppuun...Muutama minuutti?
Edelleenkin sanon että eikö oma henki/muiden kiinnosta. Puhumattakaan siitä kun joudut tilanteeseen jossa asetta tarvitaan ja siitä kuuluu vain naks, kun ase jumissa.
Toivon ettet ole poliisi vaan feikki joka pyörii palstoilla.
Suosittelen että luovutat aseen takaisin Suomen valtiolle sillä kirjoituksistasi päätellen et ole pätevä aseen käsittelyyn.Itse osaan purkaa Glockin viiteen osaan, joiden kaikkien oikeasta nimestä en edes ole varma: lipas, runko, piippu, luisti ja jousi.
Ase on kuitenkin purettavissa paljon pienempiin osiin. Huolellinen tarkastus edellyttänee tällaista purkamista. Siihen tarvitaan asealan koulutusta. Poliisin koulutus ei riitä. Ei siis voida sanoa, että ammattilainen tarkastaisi aseen päivittäin (joka työpäivä).
Käsittääkseni poliisin toimintaa sääntelevät ohjeetkaan eivät velvoita minua purkamaan asettani päivittäin. Olen suorittanut tasokokeen hyväksytysti. Tasokokeeseen ei kuulu aseen tarkastusta tai purkamista. Se mittaa vain aseen käsittelemistä ja osumatarkkuutta. Sen perusteella minun on katsottu olevan pätevä aseen käsittelyyn - toisin kuin Christoff viestissään asian näkee.
Minun henki tai muiden henki ei koskaan ole ollut kiinni ampuma-aseestani. Ei siitä huolimatta, että ampuma-ase on ollut varustevyölläni lähes kymmenen vuoden ajan.
Toivomuksesi voit esittää joulupukille. Reikärauta kirjoitti:
Joissakin Glockeissa on erillinen varmistin. Suurimmassa osassa poliisin Glockeista ei käsittääkseni ole varsinaista varmistinta vaan "kaksitoiminen liipaisin" joka tarkoittanee sitä, että liipaisimessa on poikittain vääntyvä tappi, jos liipaisinta ei vedetä kunnolla.
Tällainen ilman varsinaista varmistinta oleva Glock on heti ampumavalmis, mikäli piipussa on patruuna. Jos käyttäjä ei pidä patruunaa piipussa, hän joutuu ensin tekemään latausliikkeen.
Mielestäni Glock soveltuu hyvin poliisille, koska joukossa on paljon käyttäjiä, joilla ei juurikaan ole kokemusta ampuma-aseista. Suurin osa naispoliiseista ei ole käynyt armeijaa. Glockin toiminta on helppo oppia. Lisäksi muoviaseen keveys on etu jatkuvasti vyöllä kannettaessa.
Revolverit ovat vielä varsin yleisiä. Varsinkin maaseutupiireissä, joissa poliisien keski-ikä on korkeampi, enemmistö henkilökohtaisista virka-aseista on revolvereita."Mielestäni Glock soveltuu hyvin poliisille, koska joukossa on paljon käyttäjiä, joilla ei juurikaan ole kokemusta ampuma-aseista. Suurin osa naispoliiseista ei ole käynyt armeijaa."
Kokemusta? Sitähän kertyy koulutuksessa ja virkaan kuuluvissa tao-kokeissa.
Entä miten tuo armeija liittyy tähän? En minä ainakaan nähnyt Glockeja intissä... Ammuin vain rynnäkkökiväärillä.- Rekkanainen
04.03 kirjoitti:
Itse osaan purkaa Glockin viiteen osaan, joiden kaikkien oikeasta nimestä en edes ole varma: lipas, runko, piippu, luisti ja jousi.
Ase on kuitenkin purettavissa paljon pienempiin osiin. Huolellinen tarkastus edellyttänee tällaista purkamista. Siihen tarvitaan asealan koulutusta. Poliisin koulutus ei riitä. Ei siis voida sanoa, että ammattilainen tarkastaisi aseen päivittäin (joka työpäivä).
Käsittääkseni poliisin toimintaa sääntelevät ohjeetkaan eivät velvoita minua purkamaan asettani päivittäin. Olen suorittanut tasokokeen hyväksytysti. Tasokokeeseen ei kuulu aseen tarkastusta tai purkamista. Se mittaa vain aseen käsittelemistä ja osumatarkkuutta. Sen perusteella minun on katsottu olevan pätevä aseen käsittelyyn - toisin kuin Christoff viestissään asian näkee.
Minun henki tai muiden henki ei koskaan ole ollut kiinni ampuma-aseestani. Ei siitä huolimatta, että ampuma-ase on ollut varustevyölläni lähes kymmenen vuoden ajan.
Toivomuksesi voit esittää joulupukille....tuossa kirjoituksessasi, mutta muutama kohta pisti mietityttään:
Et ole varma kaikkien osien oikeista nimistä....
Käsittääkseni poliisin toimintaa.... (onhan sinun tiedettävä asia, etkä ajatella asiaa MUTU- milellä)
Kuinka usein muuten ampumisen tasokoe poliiseilla on ja millainen se koe on??
Heippa Christoff :) Hyvää kuuluu. Hyvä, että selvisit ehjänä takas. Mä en edes yritä lautailla, sukset turvallisemmat mun allani. - 04.03
Rekkanainen kirjoitti:
...tuossa kirjoituksessasi, mutta muutama kohta pisti mietityttään:
Et ole varma kaikkien osien oikeista nimistä....
Käsittääkseni poliisin toimintaa.... (onhan sinun tiedettävä asia, etkä ajatella asiaa MUTU- milellä)
Kuinka usein muuten ampumisen tasokoe poliiseilla on ja millainen se koe on??
Heippa Christoff :) Hyvää kuuluu. Hyvä, että selvisit ehjänä takas. Mä en edes yritä lautailla, sukset turvallisemmat mun allani.Poliisin henkilökohtaisen virka-aseen tasokoe on melko yksinkertainen.
Tasokokeessa mitataan turvallista aseen käsittelyä, käskyttämistä, tähtäyksen jälkipitoa, häiriön poistoa ja osumatarkkuutta. Tasokokeeseen ei kuulu aseen purkaminen muutoin kuin lippaan irrottamisen osalta.
Maalitaulun A-osio on A4-kokoinen valkoinen taulu, johon ammutaan kymmenestä metristä. C-merkinnällä saa hyväksynnän, jos laukauksen osuvat A4:n ympyröimän ihmisen muotoiseen kuvioon. En tiedä taulun nimeä, koska en ole aseasiantuntija.
Ensin käskytetään kohdetta aseella uhaten jenkkityyliin "Freeze - police". Kohteen oletetaan tottelevan ja ase palautetaan vyökoteloon. Hetken kuluttua ase vedetään kotelosta ja ammutaan kaksi laukausta, joiden jälkeen jatketaan tähtäämistä.
Kahden ensimmäisen laukauksen jälkeen ase laitetaan vyökoteloon ja hetken kuluttua ammutaan kolmas laukaus, jonka jälkeen ase palautetaan jälleen koteloon.
Välittömästi neljännen laukauksen jälkeen tehdään kuviteltu häiriönpoisto ja sen jälkeen ammutaan viiden laukaus. Kaikki laukauksen ammutaan seisaaltaan.
Kokeen aikana sormi saa olla liipaisimella vain silloin, kun on päätetty ampua laukaus. Aseen piippu saa osoittaa vain maalia kohti. Muitakaan turvallisuutta vaarantavia virheitä ei saa tapahtua.
Koe on juuri sopivan yksinkertainen kaltaiselleni poliisille, joka ei juuri tunne aseita - eikä haluakaan tuntea. Osaan ampua henkilökohtaisella virka-aseellani. En rupea purkamaan sitä kymmeniin osiin joka työpäivän alussa tarkastaakseni sen toiminnan. Se saa odottaa kotelossa. - Spollee
j.ellroy kirjoitti:
"Mielestäni Glock soveltuu hyvin poliisille, koska joukossa on paljon käyttäjiä, joilla ei juurikaan ole kokemusta ampuma-aseista. Suurin osa naispoliiseista ei ole käynyt armeijaa."
Kokemusta? Sitähän kertyy koulutuksessa ja virkaan kuuluvissa tao-kokeissa.
Entä miten tuo armeija liittyy tähän? En minä ainakaan nähnyt Glockeja intissä... Ammuin vain rynnäkkökiväärillä.Spol-puolella ja monessa aukissa pistoolilla pääsee ampumaan, joten kyllä siellä intissä muutakin ku rynkkyjä on.
- robocop1
Täytyy sanoa että Glockin laukeaminen vahingossa on kyllä todella harvinaista koska asianmukaisesti liipasinta painettaessakaan ase ei laukea kovin helposti
- varjelusta
Alpo Stasi kirjoitti:
Lehdissä luki rosvon ampuneen haulikolla poliisisetää kroppaan jota poliisisetä ampui heti perään tarkan ja komian pudotuslaukauksen.
- hento ja pieni ote
robocop1 kirjoitti:
Täytyy sanoa että Glockin laukeaminen vahingossa on kyllä todella harvinaista koska asianmukaisesti liipasinta painettaessakaan ase ei laukea kovin helposti
Poliisin Glockissa kuuden kilon vastus liipasimessa. Hyvin raskas ja vaatii papua.
- astanas
Christoff kirjoitti:
Kyllä se vaarallisuus piilee siinä kuka sitä asetta pitelee.tuo Glockin vaarallisuus menenee sen piikkiin ettei siinä oo erillistä varmistinta, muuta ku se liipasinvarmistus.. vahoigossa se helposti laukeaa..
mikäs se on PV:n virka-ase, onko se vielä Walther P99.. siinäkään mitää varmistimia oo.. - res.ylil
hento ja pieni ote kirjoitti:
Poliisin Glockissa kuuden kilon vastus liipasimessa. Hyvin raskas ja vaatii papua.
Kirjoitukset ovat oikeasti poliisien tai muuten viranpuolesta asetta kantavien kannanottoja miten?Helvetissä tuollaiset saa kantaa edes asetta jos eivät tunne sitä.
- op
res.ylil kirjoitti:
Kirjoitukset ovat oikeasti poliisien tai muuten viranpuolesta asetta kantavien kannanottoja miten?Helvetissä tuollaiset saa kantaa edes asetta jos eivät tunne sitä.
Millä ne ampuu.
On aika toheloita esim haulikon piipussa ei tarvitse olla mitään jäätynyttä lunta,vaan jos puusta tipuu lunta vaikka ihn pikkuisen niin se hajoitaa aseen.
Talvella käytetään pieniä kevyitä suojuksia piipun päässä jottei lunta mene.
Siviili aseet joilla amutaa paljon ja nekin ovat puoliautomaatteja toimivat monta vuotta.
Kokeilkaapa rynkkyä kopauttamalla perä maahan saattaa tulla muutama pati merkistä riippuen. - Glock 19
04.03 kirjoitti:
Itse osaan purkaa Glockin viiteen osaan, joiden kaikkien oikeasta nimestä en edes ole varma: lipas, runko, piippu, luisti ja jousi.
Toivomuksesi voit esittää joulupukille.Juuri näin kuin kirjoitit. Rajavartiolaitoksessa operatiivisissä tehtävissä on sama tasokoe kuin poliisilla, joka suoritetaan vuosittain, ja hyväksytty tasokokeen suoritus antaa oikeuden kantaa ja käyttää työtehtävissä Glock- merkkistä virka-asetta. Juuri nuo luettelemasi osat pitää osata purkaa ja koota huollon ja puhdistuksen yhteydessä ja samalla katsoa aseen yleiskunto.
- Ruotsin malliin meil
04.03 kirjoitti:
Poliisin henkilökohtaisen virka-aseen tasokoe on melko yksinkertainen.
Tasokokeessa mitataan turvallista aseen käsittelyä, käskyttämistä, tähtäyksen jälkipitoa, häiriön poistoa ja osumatarkkuutta. Tasokokeeseen ei kuulu aseen purkaminen muutoin kuin lippaan irrottamisen osalta.
Maalitaulun A-osio on A4-kokoinen valkoinen taulu, johon ammutaan kymmenestä metristä. C-merkinnällä saa hyväksynnän, jos laukauksen osuvat A4:n ympyröimän ihmisen muotoiseen kuvioon. En tiedä taulun nimeä, koska en ole aseasiantuntija.
Ensin käskytetään kohdetta aseella uhaten jenkkityyliin "Freeze - police". Kohteen oletetaan tottelevan ja ase palautetaan vyökoteloon. Hetken kuluttua ase vedetään kotelosta ja ammutaan kaksi laukausta, joiden jälkeen jatketaan tähtäämistä.
Kahden ensimmäisen laukauksen jälkeen ase laitetaan vyökoteloon ja hetken kuluttua ammutaan kolmas laukaus, jonka jälkeen ase palautetaan jälleen koteloon.
Välittömästi neljännen laukauksen jälkeen tehdään kuviteltu häiriönpoisto ja sen jälkeen ammutaan viiden laukaus. Kaikki laukauksen ammutaan seisaaltaan.
Kokeen aikana sormi saa olla liipaisimella vain silloin, kun on päätetty ampua laukaus. Aseen piippu saa osoittaa vain maalia kohti. Muitakaan turvallisuutta vaarantavia virheitä ei saa tapahtua.
Koe on juuri sopivan yksinkertainen kaltaiselleni poliisille, joka ei juuri tunne aseita - eikä haluakaan tuntea. Osaan ampua henkilökohtaisella virka-aseellani. En rupea purkamaan sitä kymmeniin osiin joka työpäivän alussa tarkastaakseni sen toiminnan. Se saa odottaa kotelossa.04.03. kuulostaa naispoliisilta.
Ruotsissahan järjestetään jo kiintiökursseja pelkästään erilaisille kiintiöryhmille, joihin etniset ruotsalaismiehet eivät edes pääsekään (no, heterot ainakaan...) - Miten se oli
Ruotsin malliin meil kirjoitti:
04.03. kuulostaa naispoliisilta.
Ruotsissahan järjestetään jo kiintiökursseja pelkästään erilaisille kiintiöryhmille, joihin etniset ruotsalaismiehet eivät edes pääsekään (no, heterot ainakaan...)No oliko naispoliisi mitä???
- 7.62mm
04.03 kirjoitti:
Poliisin henkilökohtaisen virka-aseen tasokoe on melko yksinkertainen.
Koe on juuri sopivan yksinkertainen kaltaiselleni poliisille, joka ei juuri tunne aseita - eikä haluakaan tuntea. Osaan ampua henkilökohtaisella virka-aseellani. En rupea purkamaan sitä kymmeniin osiin joka työpäivän alussa tarkastaakseni sen toiminnan. Se saa odottaa kotelossa."Ensin käskytetään kohdetta aseella uhaten jenkkityyliin "Freeze - police". Kohteen oletetaan tottelevan ja ase palautetaan vyökoteloon. Hetken kuluttua ase vedetään kotelosta ja ammutaan kaksi laukausta, joiden jälkeen jatketaan tähtäämistä."
=> Tähdätäänkö kaksi ensimmäistä laukausta päähän vai "raajaan"? - varmistus
7.62mm kirjoitti:
"Ensin käskytetään kohdetta aseella uhaten jenkkityyliin "Freeze - police". Kohteen oletetaan tottelevan ja ase palautetaan vyökoteloon. Hetken kuluttua ase vedetään kotelosta ja ammutaan kaksi laukausta, joiden jälkeen jatketaan tähtäämistä."
=> Tähdätäänkö kaksi ensimmäistä laukausta päähän vai "raajaan"?Poliisin erikoisjoukoissa ammutaan aina ensimmäinen laukaus päähän (jos kohteella on suojaliivit, niin päähän saadaan tod.näk. kuolettava osuma) ja sen jälkeen vielä kerran sydämen kohdalle rintaan.
Ammuntaa saadaan jatkaa niin kauan kuin kehon sätkintä jatkuu.
- paukaurauta-kati
Jos käyttäjällä on vikaa päässä niin toimiva asekin on vaarallinen, kuten jokaisen poliisin ase.
- Kovaa-Peliä-Härmässä
Niin osuvasti ja kattavasti todettuna oikein hyvä havainto.
lisään kuitenkin erään tapauksen jossa poliisn lähi sukulainen oli anastanut poliisin virka aseen ja esitellyt ja uhitellut baarissa ihmisiä. no veljensä veti turpaan anastajaa ja homma sillä selvä
Ja sama karju ampui takaa ajettua autoa taka lasin läpi useita kertoja roiskien ja sitten hiukan järkyttyi kun kävi ilmi että veljensä olikin auton kyydissä. asia haudattiin hiljaisuudessa kuten maan tavan mukaista on.
- harrastelijanönnönnöö
Revolveri on ainakin varma laite. En tiedä, paljonko Glockeissa ja Walttereissa tulee syöttöhäiriöitä, mutta sitä ei tositilanteessa taatusti kukaan poliisi haluaisi kohdalleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4568173Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1165647Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1164678Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2074542Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli334488Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s523987Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603873Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan773747Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava433688SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha853491