Mieheni oli antanut kissoillemme hetki sitten raakaa kanaa (siipipaloja), joten onkohan ihan turvallista????? Oma järkeni sanoo, että raakaa kanaa ei saa missään nimessä syöttää kissalle, vaan se pitää ensin paistaa uunissa tai keittää ennen kuin sen tarjoilee kisuille. Onko näin? Johan siitä raaásta kanasta voi kissa saada vaikka mitä tauteja ja pöpöjä... Tai jopa matoja?
Kertokaa olenko väärässä!
Raakaa kanaa kissalle??????
6
16734
Vastaukset
- Kati-74
Niin...itse en antaisi raakaa kanaa kissoille sen sisältämän salmonellariskin takia. Ja kun kysyin nuoremman kissan kasvattajalta asiasta niin hänkin neuvoi antamaan kananlihaa ainoastaan kypsennettynä. Mutta olen kyllä kuullut että jotkut kyllä antavat. Ja muistan että joskus on opetettu ettei kananluita saisi missään tapauksessa antaa kissoille eikä koirille niiden säröitymisvaaran takia. Käsittääkseni kuitenkin jotkut anatvat kananlihaa myös luineen päivineen.
- kissulit*2
jostain olen lukenut että kissan vatsa/suolikanava on niin hapokas ettei salmonellasta ole sille vaaraa?oliskohan näin. että kaikkea lihaa voi antaa raakana. paitsi ei riistaa missä on trikiinivaara.
- Viiru
Minä keitän aina kanan. Jauhelihaa ja possunsuikaleita annan raakana.
- Tabby
Raakana vaan niin kauan kuin kotimaista broileria voi raakana huoletta syöttää :) Kissa on lihansyöjä, sille on luonnollista syödä raakaa lihaa. Kuka kissalle luonnossa kypsentää linnut ja hiiret ;)? Koska kissa on lihansyöjä, sillä on lyhyt ja hapokas suolisto, johon esim. salmonella ei pesiydy kun kissa on terve. Matoja tulee enemmänkin raa'asta järvikalasta (petokaloista) kuin raa'asta lihasta.
Kananluita saa antaa kissalle raakoina, muttei missään nimessä kypsennettyinä. Kananluun rakenne muuttuu kypsennettäessä niin, että se hajoaa kissan suussa neuloiksi. Raa'at kananluut eivät näin tee ja ovat täysin turvallista - ja terveellistäkin - pureskeltavaa. - Kitty^
Kyllä se kana kuuluu antaa kissalle raakana, aivan kuten Tabby tossa jo selittikin!!!!;)
- phoolan
Kuulemani mukaan suomalaisesta kanasta ei ole tavattu salmonellaa pitkiin aikoihin, mutta brasialialaisesta, marinoidusta on. Omat kissani syövät kanaa, kalkkunaa, lihaa, maksaa, munuaisia ja kaloja aina raakana. Ja söisivät vispattua kananmunaakin, mutta kun ei kelpaa.
Trikiinivaaraa suomalaisessa possussa ei myöskään nykyään enää ole.
Kissan tarvitsema tauriini häviää kypsennettäessä. Siksikin kypsennys on turhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741415
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3121191Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461107Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33935Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231914vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20827Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804