Mitä on Lukiossa

krivoirock

Millaista on lukiossa :P
Siis onko sielläkin vain jotain tyhmiä pissiksiä ja sellaisia tyyppejä vai millaista porukkaa :D

Onko ne tehtävät todellakin sata kertaa vaikeampia kuin 9.luokalla?

Onko siellä paljon tunteja niissä kieliluokissa, jossa joutuu niillä lappusilla kuuntelemaan jotain ruotsin höpinää??

Hölmöjä kysymyksiä..

12

1121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämän

kevät..

• lukutoukka1

Lukio-opiskelu eroaa aikas paljon peruskoulusta:
      opiskelu on nopeatahtisempaa, lähes joka tunti aina uuteen asiaan ja jokaisen on ITSE huolehdittava tehtäviensä tekemisestä. Yleensä kukaan ei tarkista (joitakin poikkeuksia on!), oletko tehnyt läksyt, vaan on tajuttava itse niiden merkitys. Vaikka opiskelu onkin haastavaa, tulee varmasti kursseilla monesti mielenkiintoisiakin asioita (itsellä erityisesti kemian labratyöt kiinnostivat).

Minulla numerot tippuivat keskimäärin noin numerolla peruskoulusta (varsinkin alussa!) aineessa kuin aineessa. Korkeimpiin arvosanoihin vaaditaan enemmän työtä kuin peruskoulussa ja monelle voi jo kurssin läpäisy tuottaa ongelmia. Itselläni tosin kaikki kurssit menivät ensimmäisellä läpi. Koeviikkoa helpotat huomattavasti, jos olet tehnyt koko kurssin ajan töitä...

Tehtävät itsessään eivät varmasti ole vaikeita, jos niihin paneutuu kunnolla. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikkea vanhaa oppimaasi tarvitset myös jatkossa. Jos siis lusmuilet jo ykköskurssilla, voi olla, ettet menesty tulevillakaan kursseilla. Tietoja pitää lukiossa myös yhä enemmän soveltaa eri yhteyksiin.

Opiskelu ei kuitenkaan ole mitenkään mahdotonta ja perusahkeruudella selviää varmasti (ykkösvuosikurssi yleensä menee ainakin osittain lukion työtahdin oppimiseen).

Koulun ilmapiiristä ja opiskelijoista en nyt oikein osaa sanoa mitään yleistä. Kaikki riippuu varmaankin siitä, missä lukiossa opiskelet. Monenlaisia persoonia on tullut tavattua ja useimmat niistä on ihan mukavia!

Riippuu kurssivalinnoistasi, kuinka usein opiskelet kieliä. Kuunteluharjoituksia tehdään jo ensimmäiseltä kurssilta lähtien. Yhteen kurssiin kuuluu koulusta riippuen varmaan jotain 2-3 kuunteluharjoitusta.

• fghj

läksyjä vähän enemmän ja kokeet hieman vaikeampia ei mitään muuta merkittävää eroa, kyllä niistä selviä itse olen selvinnyt samalla tavalla lukiossa kohta 2 vuotta kuin miten opiskelin yläasteella. Numerot hieman tippuneet mutta yli 7 ka vieläkin vaikka läksyt ei kiinnosta ja kokeisiin luen vikana iltana, mutta jokainen tekee tyylillään

• krivoirock

Ei yhtään kiinnostaisi rahtautua johonkin lukioon lukemaan jotain matikkaa, kun en tajua 9 luokan matikasta yhtään mitään!

Muutenkin kaikki aineet kääntyi jotenkin vaikeiksi ysi luokalla... Keskiarvoni oli syksyllä vain 8,5 ja nyt se saattaa vielä laskea.

Opo sanoi kyllä, että kyllä sinä nyt pääset lukioon kun olet noin hyvä kaikissa aineissa. Suurin osa on kuiteskin ysejä...

Niin ja sitten. Olen maailman UJOIN ihimen! En uskalla viitata/puhua mitään. Onko tästä sairaudesta kovinkaan paljon haittaa lukiossa?
      En kestä mitään paritöitä, jos en tunne ketään sieltä uudesta koulusta. Ja mitään ystäviä ei meikäläisen tyylillä saa!

• farfalle

Matikka tökki minullakin yläasteella ja lukiossa matikka mietitytti ja pelotti pääsisinkö läpi ollenkaan kursseista. Jos matikka tökkii, ehdottomasti lyhyt matikka, sillä loppujen lopuksi se on hyvin inhimillistä ja siitä pääsee kyllä työllä kunnialla läpi. Itselläni jokaisesta kurssista 7, ja en todellakaan ole siinä hyvä. Nyt kirjoitukset edessä ja tukiopetus helpottanut kummasti. Matematiikassa järjestetään tukiopetustakin, joten älä murehdi. Kyllä se hyvin menee. Luota vain itseesi.
        Ja mitä ujouteen tulee, yritä vain rohkeasti viittailla. Tuntiaktiivisuus on nimittäin valttia myös lukiossa.

• sami-i

keskiarvolla nyt kannattaa mennä. siis. ajattele: 8,5!!!! olet varmaan luokkasi parhaimpia oppilaita!
        sitäpaitsi, lukion yläasteen matikka ei paljoa yläasteen matikasta haastavammmaksi muutu.

kunhan tekee läksyt niin varmasti pärjää hyvin.

p.s. ei kannata pelästyä jos ka. laskee lukion alussa.

menestystä jatko-opintoihin!

• abi2006

"Niin ja sitten. Olen maailman UJOIN ihimen! En uskalla viitata/puhua mitään. Onko tästä sairaudesta kovinkaan paljon haittaa lukiossa?"

No jos tavoittelet yli yhdeksän keskiarvoa, niin ujoudesta voi olla haittaa. 9½ kokeesta saa viittaamatta harmittavan usein arvosanaksi 9. Yhdeksän arvosanan saa helposti viittaamattakin. Kympit ovat vähän nihkeämpiä.

Paritöitä ja ryhmätöitä joutuu kyllä tekemään kohtuullisen paljon (omasta mielestäni, kun en itsekään niistä pidä), mutta kyllä niistä selviää.

(Pitkä) matikka on tietysti yläasteen matikkaa huomattavasti vaativampaa, mutta ei mitään ihmeellistä. Se voi näyttää vaikealta, mutta ei sitä todellisuudessa ole.

• neiti halla

Mulla tais olla keskiarvo jotain kasin pintaan peruskoulussa, ja nyt lukion vikana vuonna se taitaa olla lähellä ysiä (lukuaineissa ylikin). Jos ei sua kiinnosta mennä lukioon, niin älä mene! Lyhyestä matikasta kyllä pääsee vaikka millanen tampio läpi kun vaan vähän viitsii nähdä vaivaa.

Vaikka olisi hyvä kaikissa aineissa, ei tarvitse mennä lukioon, jos ei halua.

Minäkin olin lukioon mennessäni tosi ujo ja pelkäsin kuollakseni kaikkea (vaikka tunsin ennestään kaikki vuosikurssilaiset), mutta se jotenkin helpottui siinä kolmen vuoden aikana.

• tiuhti

Itelläni arvosanat nousivat melkein kaikki 1 numerolla paitsi enkku laski...

• abi2006

Minulla kävi juuri samalla tavalla. Englannin vaatimustaso nousee lukiossa aika paljon. Tiedän erään englantia äidinkielenä puhuvan, joka ei aina saa lukion englannin kuuntelukokeista täysiä pisteitä...

• sami-i

en ole nähnyt kuin yhen pissiksen vajaan parin vuoden aikana lukiossa.

siis yleisesti ottaen fiksumpaa porukkaa kuin yläasteella.

tehtävät ei ole 100 kertaa vaikeampia kuin yläasteella. Ainakin ruotsin, englannin, saksan, fysiikan ja kemian kursseista ensimmäinen/ensimmäiset kurssit on kertausta yläasteelta.

ei kuunteluita paljoo ole aineissa. yleensä 1-2 kurssia kohti ja mahdollinen koekuuntelu.
      tosin kielistudiossa voidaan tehdä kielioppiharjoituksia koneella.

• josminäkin

on järkevämpää porukkaa.sinne on siis tullut samanhenkisiä ihmisiä.eipä juuri oo näkyny pissiksii.
      mulle oli aika iso pala toi muutos lukioon.en luottanut yhtään mun taitoihin-eihän sillon voikaan oppia.mutta sitten silmät avautu kun tuli ihan hyviäkin´numeroita.mulla numerot on pysyny samana tai laskenu pari numeroa.
      jos minäkin olen lukiossa,sinä pärjäät ihan varmasti.jälkeenpäin voi harmittaa jos et valinnutkaan lukiota.
      Keep your options open ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2173
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1484
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe