Siis tällainen väite minulle sanottiin: "Ensiasunnon ostajan edut menee muuttaessasi asumisoikeusasuntoon."
Siis varainsiirtoveroetu ja mitä niitä muita lieneekään... Sekoittiko tämän väitteen tekijä osaomistusasunnon, olisiko asia niissä näin...? Ei voi olla totta eihän, sanokaa ketkä asutte asumisoikeuskämpässä. Eihän asunnosta maksetakaan kuin 10-15 % asunnon hinnasta... Eikö asunnosta pidä omistaa yli puolet...?
Asumisoikeusasuntoko ensiasunto???
12
9236
Vastaukset
- asoasukas
sanoa, mutta kysymykseesi saat varmaankin vastauksen soittamalla esim. Suomen asumisoikeuteen, tai YH:lle ym.
(aika outoa kyllä olisi jo ensiasunnon ostajan edut menisivät, koska asossahan ei osteta kuin asumisoikeus eikä omistusoikeutta ko. huoneistoon). - ensiasunto
Asumisoikeusasuntoa ei lasketa ensiasunnoksi. Kuten itse totesit, asunnosta tulee omistaa yli puolet jotta ensiasunnon kriteerit täyttyvät.
Tämä tieto perustuu omakohtaiseen kokemukseen.- vielä...
Ensiasuntoedun menettämiseen riitää kun omistaa PUOLET siis 50% asunnosta.
- minulla oli
Ostin vuonna 1998 asoasunnon ja se oli ensiasunto. Enpä sitten tiedä nykyisin. Silloin ainakin joku raja oli ennen vuotta 1993 rakennetuissa asunnoissa.
- vierailija
Asolainan korot saa kyllä vähentää verotuksessa. Oisko tämä sotkenut?
Me ollaan asuttu nyt 9 vuotta asoasunnossa, ja vuoden vaihteessa ostettiin ensimmäinen oma asunto, joka katsottiin ensiasunnoksi. Varainsiirtoveroa ei tarvinnut maksaa, koska olen alle 40.- ainakin
siis jo kirjoitin tuossa aikaisemmin. Silloin pääomaveroprosentti oli muistaakseni 29 (tai 28)prosenttia. Minun verotuksessani vähennettiin koroista 30 % juuri ensiasunnon takia. Minulla ei ollut ikinä ollut asuntolainaa ennemmin. Jos on osakaskin johonkin asuntolainaan, sitä ei seuraavan kerran katsota ensiasunnoksi. Ei asoasunnossakaan maksettu varainsiirtoveroa, vaikka olin jo yli 50 vuotias. Ehkä ette asoasuntoa maininneet ensiasunnoksi?
- lisää
ainakin kirjoitti:
siis jo kirjoitin tuossa aikaisemmin. Silloin pääomaveroprosentti oli muistaakseni 29 (tai 28)prosenttia. Minun verotuksessani vähennettiin koroista 30 % juuri ensiasunnon takia. Minulla ei ollut ikinä ollut asuntolainaa ennemmin. Jos on osakaskin johonkin asuntolainaan, sitä ei seuraavan kerran katsota ensiasunnoksi. Ei asoasunnossakaan maksettu varainsiirtoveroa, vaikka olin jo yli 50 vuotias. Ehkä ette asoasuntoa maininneet ensiasunnoksi?
tämä on kopiotu verohallituksen sivuilta:
"Ensiasunnon hankkimiseksi otetun asuntovelan korot, kuten muutkin korot vähennetään ensisijaisesti pääomatuloista. Jos pääomatuloja ei ole tai niiden määrä ei riitä, ansiotulojen verosta saa alijäämähyvityksen. Ensiasunnon korkojen alijäämähyvityksen määrä on 30 prosenttia."
- Entinen ASOlainen
ASO ei vie ensiasuntoon liittyviä vähäisiä etuja. ASO rinnastetaan vuokra-asuntoon.
- höpötä
Tutustu asiaan vähän tarkemmin. Asoasunnon voi esimerkiksi jättää perinnöksi. Vuokra-asuntoa ei voi. Jos luopuu asosta, saa siihen sijoittamansa rahat takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna. Jos rakennuskustannusindeksi on laskenut alle sen minkä siitä maksoi, saa joka tapauksessa takaisin sen minkä siitä maksoi. Minulla oli markka-aikaan aso ja kun jouduin luopumaan siitä (muutin pohjoiseen). Aso oli minulla vähän yli 2 vuotta ja sain siitä noin 5000 mk enemmän kuin maksoin. Ja se vuokra mikä maksetaan, on alempi kuin tavallinen vuokra jota yleisesti maksetaan sillä alueella. Minun tapauksessa (kaksio)vuokra oli 2500 mk, kun vastaavanlaisesta asunnosta sillä alueella joutui pulittamaan 3500 mk. Joten aso-asunnossa ei häviä mitään, vaan saattaa jopa voittaakin. Ja minä sain alijäämähyvitystä 30 %(ensiasunto), koska ei ollut pääomatuloja.Jos sinä et ole saanut ensiasunnon etuja, et ole siihen ollut oikeutettu, et olisi saanut omistusasunnossakaan. Tai sitten omaa tyhmyyttäsi et ole asiaa huomannut. Kyselepä verotoimistosta!
- perikunta voi jatkaa vuokra...
höpötä kirjoitti:
Tutustu asiaan vähän tarkemmin. Asoasunnon voi esimerkiksi jättää perinnöksi. Vuokra-asuntoa ei voi. Jos luopuu asosta, saa siihen sijoittamansa rahat takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna. Jos rakennuskustannusindeksi on laskenut alle sen minkä siitä maksoi, saa joka tapauksessa takaisin sen minkä siitä maksoi. Minulla oli markka-aikaan aso ja kun jouduin luopumaan siitä (muutin pohjoiseen). Aso oli minulla vähän yli 2 vuotta ja sain siitä noin 5000 mk enemmän kuin maksoin. Ja se vuokra mikä maksetaan, on alempi kuin tavallinen vuokra jota yleisesti maksetaan sillä alueella. Minun tapauksessa (kaksio)vuokra oli 2500 mk, kun vastaavanlaisesta asunnosta sillä alueella joutui pulittamaan 3500 mk. Joten aso-asunnossa ei häviä mitään, vaan saattaa jopa voittaakin. Ja minä sain alijäämähyvitystä 30 %(ensiasunto), koska ei ollut pääomatuloja.Jos sinä et ole saanut ensiasunnon etuja, et ole siihen ollut oikeutettu, et olisi saanut omistusasunnossakaan. Tai sitten omaa tyhmyyttäsi et ole asiaa huomannut. Kyselepä verotoimistosta!
vuokralainsäädännössä sanotaan, että vuokrasuhde voi jatkua myös päävuokralaisen kuoltua esim. perikunnan kanssa.
- Entinen ASOlainen
höpötä kirjoitti:
Vaan kun olen tutustunut asiaan. Ja ihan omakohtaisesti.
Viranomaistoiminnassa (verotus, kelatuen, yms.) aso rinnastetaan vuokra-asuntoon. Tottakai asossa ja vuokra-asumisessa on muuten eroja.
Puheena olevan ensiasunto-asian tiedän tasan tarkkaan koska olen entisenä asolaisena hankkinut omistusasunnon ensiasunnoksi. Ja minä siis nimenomaan sain ensiasunnon vähäiset edut vaikka olin omistanut aikaisemmin ason.
ASOn asumisoikeusmaksuun en käyttänyt lainaa enkä ole ikinä miettinyt saako siitä ensiasunnon prosentin mukaisen verovähennyksen vai ei (tosin olisin sanonut että todennäköisesti saa jos joku olisi kysynyt). Siitä ei ollut tässä keskustelussa kyse, eikä asia ole edes merkitykseltään tässä kirjoittelussa kulutettujen bittien arvoinen. - korkoonhan
Entinen ASOlainen kirjoitti:
Vaan kun olen tutustunut asiaan. Ja ihan omakohtaisesti.
Viranomaistoiminnassa (verotus, kelatuen, yms.) aso rinnastetaan vuokra-asuntoon. Tottakai asossa ja vuokra-asumisessa on muuten eroja.
Puheena olevan ensiasunto-asian tiedän tasan tarkkaan koska olen entisenä asolaisena hankkinut omistusasunnon ensiasunnoksi. Ja minä siis nimenomaan sain ensiasunnon vähäiset edut vaikka olin omistanut aikaisemmin ason.
ASOn asumisoikeusmaksuun en käyttänyt lainaa enkä ole ikinä miettinyt saako siitä ensiasunnon prosentin mukaisen verovähennyksen vai ei (tosin olisin sanonut että todennäköisesti saa jos joku olisi kysynyt). Siitä ei ollut tässä keskustelussa kyse, eikä asia ole edes merkitykseltään tässä kirjoittelussa kulutettujen bittien arvoinen.se ensiasunnon alijäämähyvitys käy. Jos ei lainaa, ei tietenkään mitään hyötyä ensiasunnosta ja eihän sitä silloin käytetä.Jos sinulla nyt omistusasunnossa on ensimmäinen asuntolaina, niin tietysti se katsotaan ensiasunnoksi. Asuntolainastahan se on kiinni eikä omistamisesta. Jos olisit tämänkin omistusasunnon ostanut ilman lainaa, ja seuraavaan tarvinnut asuntolainaa, sekin olisi ensiasunto. Eihän asuntolainan korkoja voi verotuksessa vähentää, jos ei ole koko asuntolainaa. Sitäpaitsi myös omistusasuntoon saa asumistukea, riippuen tuloista . Omakotitalossa tietääkseni otetaan huomioon ainakin lämmityskulut ja varmaan muutakin, tästä en tiedä, koska en ole omistanut omakotitaloa. Ja tietääkseni omistusasuntoon saa myös asumistukea, jos tulot ovat pienet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849