koliikki ja kantoliina

ihmettelee

Mä olen lukenut tätä ketjua ylös ja alas ja olen suuren ihmetyksen vallassa.

Eikö kellään ole oikeasti kokemuksia kantoliinan käytöstä koliikin hoidossa?

Meillä ei ole koliikkilapsia, mutta kantoliina sitäkin enemmän käytössä. Lapset on laitettu liinaan heti vastayntyneenä, liekö tälläkin vaikutusta ;-). Olen kuullut usealta taholta, että kantoliinassa kantamalla koliikkivaivoihin saisi apua muutaman päivän sisällä.

Asento ns. "sammakkoasento" liinassa auttaa kovasti ilmvaivoihin, ruunsulatukseen ja vaikka mikään muu ei auttaisi niin läheisyys kipuilevalle lapselle on varmasti enemmän kuin tarpeen. Puhumattakaan siitä kuinka helppoa lasta on kanniskella liinassa, sen kanssa voi vaikka torkahtaa nojatuolissa eikä tarvitse pelätä että lapsi tipahtaa käsistä.

Tänä päivänä kun liinoja saa vielä joka niemestä ja notkosta, niin ihmettelen miksi ei liinaa ole käytössä nimenomaan koliikkilapsilla. Yleensä vielä rintarepuista ei ole vastaavaa hyötyä, koska suurimmassa osassa niitä lapsi on epäergonomisessa asennossa. Vain sammakkoasennossa on tuo vatsanseutu ja reiden sisäsyrjät niin lähellä kantajaa että kantajan liikkeet hierovat näitä alueita ja näin helpottavat vaivoja.

Kertokaahan kokemuksia ja erityisesti minua kyllä kiinnostaa miksi ei liinaa kokeilisi..

5

2136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TÄSSÄ JUURI

      Vauvalehtiä ja lueskelin koliikista,meillä vauva viettää viimeisiä aikoja vielä masussa,mutta tuli mielee että mitäs jos meille tuleekin kolikki vauva.
      Kovasti koitin vinkkejä sieltä lehdestä ettiä,mutta ei niitä sieltä kovasti löytynyt.
      Olen kiinnostunut tuosta kantoliinasta kun sellainen jo kaapista löytyy.
      Mistä saisin tietoa tai paremminkin ohjeen juuri sanomaasi kanto tyyliin,ei ole oikein hallussa nuo liinan käyttöohjeet.
      Jos jollain tietoa miltä sivuilta löytyisi kuvia niin otetaan ilolla vastaan.

    • 5 x isi

      meillä on ollu kolme koliikki vauvaa.on testattu kantoliina ja ihan hyvä on ollu.läheisyyttähän se vauva kaipaa mutta jos haluaa pitempikestosta ja vähempi itkusta vauvaa kannattaa kokella vyöhyketerapiaa.ei auta kaikille mut meillä autto yhdelle.saatto olla jopa viikon melkein kuin normaali vauva ja sit loppu tehot !

    • @@@

      EI millään pahalla, mutta huomaa ettei aiheen aloittajalla ole ollut koliikkivauvaa.

      Olen alusta pitäen käyttänyt kantoliinaa ja kapaloa. Koliikki alkoi 4 viikkoisena. Kokemukseni on, että pieneen itkuisuuteen (normaaliin väsymys, läheisyys itkuisuuteen) kantoliina auttaa oikein hyvin... yleensä rauhoittuu kun pääsee sykkyrään asentoon ja ulos. Mutta oikeasti vatsavaivaisena ja kipeänä kantoliina vain pahentaa tilanetta ja saa vauvan paniikin valtaan kun ei pääse vaihtamaan asentoa sellaiseksi joka helpottaisi vatsakipua. Silloin yleensä auttaa se että ottaa vauvan ns "lentokone" asentoon masu kädenpäälle ja pieni jyskytys päälle niin että ilmat lähtee liikenteeseen. Kantoliinassa tämä on mahdotonta.

      Mutta tosiaan huutoja on moneen ja läheisyys ja väsymys itkuun kantoliina on oikea ratkaisu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe