Jos tietää, että rikos on tapahtunut, mutta uhri ei pelosta halua tehdä rikosilmoitusta?
Uhri ja tekijä molemmat täysi-ikäisiä?
Voiko nostaa syytteen toisen puolesta?
6
3088
Vastaukset
- Lakimies Nero!
Ei tietenkään, pölvästikö olet?
- Beagle Boy
Syytteen Suomessa nostaa virallinen syyttäjä. Yksityishenkilöt voivat nostaa syytteen rikoksesta vain, jos siitä on tehty poliisin esitutkinta ja syystä tai toisesta se ei ole johtanut mihinkään.
Rikosilmoituksen voi tehdä kuka tahansa ja jos kyseessä on virallisen syytteen alainen rikos, lähtee prosessi liikkeelle halusivat asianomistajat tai eivät. - Anteeksi tyhmyyteni!
Beagle Boy kirjoitti:
Syytteen Suomessa nostaa virallinen syyttäjä. Yksityishenkilöt voivat nostaa syytteen rikoksesta vain, jos siitä on tehty poliisin esitutkinta ja syystä tai toisesta se ei ole johtanut mihinkään.
Rikosilmoituksen voi tehdä kuka tahansa ja jos kyseessä on virallisen syytteen alainen rikos, lähtee prosessi liikkeelle halusivat asianomistajat tai eivät.Mihin tuo kuuluu?
- Nikolai Kopeloi
Anteeksi tyhmyyteni! kirjoitti:
Mihin tuo kuuluu?
Kyseessä on asianomistajarikos joka tarkoitaa sitä, että esitutkinta käynnistyy vain asianomistajan(uhrin) vaatimuksesta.
- jotain luulen
Nikolai Kopeloi kirjoitti:
Kyseessä on asianomistajarikos joka tarkoitaa sitä, että esitutkinta käynnistyy vain asianomistajan(uhrin) vaatimuksesta.
Eräs ystäväni oli kaverinsa luona yökylässä kun kaverin isäpuoli yritti huumata molemmat. Ystäväni ei nauttinut hänelle tarkoitettua "annosta" kokonaan, joten jäi jotenkuten tajuihinsa ja näki kun mies käytti tytärpuoltaan hyväksi.
Hyväksikäytetty tyttö ei ilmoitusta poliisille tehnyt, mutta ystäväni teki ja asia meni oikeuteen ja mies sai tuomionsa..
En sitte tiedä. - Kysyvä ei tieltä eksy
jotain luulen kirjoitti:
Eräs ystäväni oli kaverinsa luona yökylässä kun kaverin isäpuoli yritti huumata molemmat. Ystäväni ei nauttinut hänelle tarkoitettua "annosta" kokonaan, joten jäi jotenkuten tajuihinsa ja näki kun mies käytti tytärpuoltaan hyväksi.
Hyväksikäytetty tyttö ei ilmoitusta poliisille tehnyt, mutta ystäväni teki ja asia meni oikeuteen ja mies sai tuomionsa..
En sitte tiedä.Lukaisin tuon keskustelun aloittaneen kyssärin ja totesin, että kysyjä ei ole kertonut sen tarkemmin mistä rikoksesta on kyse vai onko kyse rikoksesta lainkaan...
En halua vähätellä tapahtunutta, en missään tapauksessa, varsinkaan jos kyse on tuollaisesta tapahtumasta kuten tyttärensä huumattuna hyväksi käyttämisestä, niin silloin en kyllä ainakaan itse osaisi suutani pitää kiinni.
Toki on niinkin, että uhria on vaikea auttaa ja tekijää saada vastuuseen, jos uhri ei ole asiassaan oma-aloitteinen. Pelko ja muut seikat saattavat estää ilmoituksen teon. Ymmärtääkö uhri edes olevansa uhri, jos maailma on vääristetty jo lapsena ja samaa on jatkunut mahdollisesti sukupolvien yli. Jos on itse ollut paikalla, kun rikos on tapahtunut, niin silloin pystyy asiasta kertomaan ainakin omasta näkökulmastaan. Itse olen ikävä kyllä törmännyt muutamaan kertaan myös tilanteisiin, joissa minulle on kerrottu rikoksesta ja lopulta on paljastunut, ettei sellaista ole tapahtunut lainkaan.
Parasta olisikin, jos kääntyisit viranomaisten puoleen asiassa ja kerrot sen minkä tiedät. Voit kysyä neuvoa ilman nimien kertomista ja ainakin rikosuhripäivystyksestä saat ohjeita, joilla voit varautua myös uhrin auttamiseen/tukemiseen.
Varoitukseksi on kuitenkin pakko sanoa, että kaikki eivät aina halua tulla autetuiksi ja silloin viranomaisten on pakko noudattaa jakoa virallisen syytteen alaisista rikoksista ja asianomistajarikoksista. Pääpointti on kuitenkin se, että he eivät voi noudattaa tätä jakoa, jos kukaan ei ilmoita mitään rikosta tapahtuneenkaan. Olisi kovin hullua ajatella asiaa siten, että aina uhrin itsensä pitäisi ilmoittaa asia eteenpäin. Miten ihmeessä se onnistuu, jos uhri on otettu vaikka hengiltä, viitaten henkilöihin, joiden mielestä kaikkien kuuluu aina vain pitää huoli omista asioistaan. Älä odota liian kauan, jos olet sitä mieltä, että ilmoittaa pitäisi. Kynnys nousee, mitä enemmän aikaa kuluu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132