Komentaminen

missä iässä?

Hei! Missä iässä olette alkaneet komentamaan / kieltämään vauvaa? Meidän vauva kohta 10 kuukautta repii hiuksista ja yrittää repiä johtoja pistorasioista. Itse olen sitä mieltä, että nyt lasta on alettava jo johdonmukaisesti kieltämään ja sanomaan "ei", jos jotain ei tosiaan saa tehdä. Olen vaan kuullut kommentteja, ettei tämän ikäistä vielä tarvitsisi komentaa..?! Eikös pienestä pitäen pidä olla johdonmukainen ja kieltää topakasti, ei kai vauva muuten voi ymmärtää mitä saa tehdä ja mitä ei. Mielestäni pienikin vauva ymmärtää jo paljon enemmän kuin uskotaankaan. Olisi mukava kuulla kommentteja, miten itse olette lastenne kanssa tehneet komentamisen suhteen. Kuinka johdonmukaisia olette, jaksatteko aina kieltää samasta asiasta, mitä teette jos ei tottele ja missä isässä aloititte komentamisen? Kiitos kommenteista :)

5

727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiellän jo nyt

Esimerkiksi, puolivuotiaamme ottaa hiuksista veljeään kiinni, ja vetää. Minä kyllä sanon ei, ja irrotan hänen otteensa. En tiedä ymmärtääköhän vielä, mutta mielestäni olisi väärin ohittaa tapaus ilman kieltämistä. Ja jotenkin luulen, että vauva kyllä ymmärtää mitä ei tarkoittaa, ainakin toiminta pysähtyy kun hän sanan kuulee.

Monimutkaisia selityksiä kovin pieni ei ymmärrä, mutta kyllä kielto, ja toiminnon pysäyttäminen on mielestäni ihan hyväksyttyä.

Olen tavannut useita sellaisia lapsia, joilla on muodostunut erilaisia hauskoja leikkejä, kuten revin äitiä hiuksista ja äiti kiljaisee mukavasti. Tai puren äitiä olkapäästä, kun siitä seuraa niin mukava reaktio. Tämä tapa on ihan opetettu usein, itse yritän välttää sitä nyt nuorempien kohdalla. Esikoisen kanssa en vielä sitä ymmärtänyt.

• heli

Mielestäni pitää kieltää, kunhan sen tekee asiallisesti.
      Säännöt pitää opettaa pienestä pitäen.

Jokainen kasvattaa tietysti omalla tyylillään. Itse aloitin kiellot kun vauva oli noin 6 kk.. nyt tyttö kohta vuoden vanha ja kehitys normaalia.

Käyttäkää maalaisjärkeä kasvatuksessa.

• äit

Meidän poitsu on 3kk huomenne ja nyt jo sanon sille pehmästi et ei saa tai älä esim kun imee peukalo tai otta mun hiuksest kii... mut ei se tas vaihes tietenkään mitä ymmärä paitse se et hän tunte nämä sanat joo pienes pitäen... koska hän oppi kokoajan erillaisia sanoja niin ei tuu sit shokkina kun sanon hänelle ÄLÄ!! se on vaan minun papani mut huom sanon sitä hellästi!

• toistaiseksi lapseton

Olen just lukemassa yhtä kirjaa (Tracy Hogg: Opi kuuntelemaan vauvaasi) vauvan hoidosta ja siinä sanotaan, et lasta voi alkaa kieltämään heti kun hän liikkuu ja tavoittelee esineitä. Jos tykkää vaikka videoista, osta hänelle samantyyppinen lelu, koska hän haluaa toimia kuten sä. Jos kiellät häntä koskemasta sun tavaroihin (matalallekin sijoitetut), hän oppii kunnioittamaan muiden omaisuutta. Kun tarpeeks monta kertaa kieltää, kiinnostus lopahtaa.

• voi mielestäni

komentaa jo tuon ikäistä. Eitietenkään ihan rajusti. Meidän 7-kuista on jo pidempään opetettu ei-sanalle niin, että kun jotain ihan ehdottomasti tulevaisuudessakin kiellettyä tekee, niin kiellän kyllä. Vauva kun näyttää tuntevan omituista viehtymystä kaikkeen elektroniikkaan, kukkapurkkeihin yms. Vaikka sanotaan, ettei tämän ikäiset vielä tajua kieltoja, niin olen eri mieltä. Meillä ainakin on jo vähän syyllisen näköinen kun menee tekemään niitä kiellettyjä juttuja. jos hiukan älähdänkin, niin vetää äkkiä käden pois ja lopettaa.
      Itse olen ymmärtänyt niin, että alle vuoden ikäistä pitää kieltää tiukasti ja sitte kiinnittää huomio muualle esim. sallittuun leluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe