männän asennussuunta

onneton käsi

kertokaahan mihin suuntaan sen männässä olevan nuolen pitääkään osoittaa... kiitos.

17

21388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummo lumessa

      Yleensä

      • Kra

        ......Että mäntä asennetaan oikein. Yleensä mäntä ei ole symmetrinen vaan se männäntapin reikä on epäkeskeisesti männässä. Jos laitat väärinperin sen paikalleen, niin on lyhytikäinen moottori tiedossa. Ja jos on 4-tahtarista kyse, niin melkein yhtä tärkeä juttu on miten sijoitat ne männänrenkaiden liitokset. Korjausohjekirjasta selviää yleensä molemmat seikat.

        Jos kyseessä 2-tahtari, niin väärin asennettu mäntä luultavasti kilahtaa heti ekalla käynnistyksellä josko edes käynnistyy.

        Ja kokoonpanossahan käytät tietenkin erityistä "kasausöljyä"!


      • tärkee..
        Kra kirjoitti:

        ......Että mäntä asennetaan oikein. Yleensä mäntä ei ole symmetrinen vaan se männäntapin reikä on epäkeskeisesti männässä. Jos laitat väärinperin sen paikalleen, niin on lyhytikäinen moottori tiedossa. Ja jos on 4-tahtarista kyse, niin melkein yhtä tärkeä juttu on miten sijoitat ne männänrenkaiden liitokset. Korjausohjekirjasta selviää yleensä molemmat seikat.

        Jos kyseessä 2-tahtari, niin väärin asennettu mäntä luultavasti kilahtaa heti ekalla käynnistyksellä josko edes käynnistyy.

        Ja kokoonpanossahan käytät tietenkin erityistä "kasausöljyä"!

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.


      • tärkeää..
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        Ja nelarin männänrenkaiden liitoskohdat täytyy vaan olla jokainen eri puolella mäntää, ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole.


      • Kra
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        .......Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.........


        Ite oon sekoittanut puolet moottoriöljyä ja puolet STP öljyn lisäainetta keskenään. Idea on siinä, että ekalla käynnistyksellä ennenkuin moottorin oma voitelu alkaa toimimaan kunnolla ei pääsis "raudat" ottamaan toisiinsa kiinni.

        Edellä kuvailtu sekoitus on sellaista lähestulkoon siirapin näköistä ja oloista tavaraa.

        Mutta ei se pelkkä öjlykään ihan huono valinta ole.

        Pahinta jälkeä syntyy jos kasaa koneen kuivana, voipi ekat savut jäädä samalla viimeisiksi.


      • onneton käsi
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        näinpä itekin muistelin, kun vaan on 20v aikaa kun viimeksi mopojen kanssa peuhannut. oli nähkääs tämä ostamani peli rengasvammanen ja purku vaiheessa totesin että mäntä oli asennettu niin että nuoli oli poispäin pakoaukosta. ei se vanha muisti vielä ihan kokonaan ole sammaloitunut, ehkä ne renkaat nyt sitte kestää jos tän saa ehjänä kasattua.


    • Peugeot_xps

      Mulla on 70cc airsal ja täs joku päivä ku katoin sitä niin huomasin mänän olevan väärinpäin mutta on silti toiminut aika hyvin vaikka epämäätäisiä ääniä on kuulunut

      • Bruutus11v

        tässä oli siis männän onttopuoli ylöspäin, eikö niin.. mutte se onki pösö.


      • Sivulle

        Mahtanu hiukan sätkiä menemään............


    • Anonyymi

      Ite huomasin jälestäpäin asennuskuvaa kattoessani laittaneeni minarelli am6 männän väärinpäin. pelasi normaalisti ja otti 5kmh enemmän nopeutta kuin alkuperäisellä joka näytti kuin uudelta. Ajoin n. 7tkm sillä männällä ennen kun möin eteenpäin. Luultavasti ei vaikutta siinä koneessa männän suunta mitenkään.

    • Anonyymi

      Nuoli ylöspäin. Vaikka se sylinterin paikalleen laitto voi tuntua sitten vaikealta niin kyllä se menee kun lämmittää sen ensin auringossa.

      • Anonyymi

        Väärin. Pakoaukkoon päin


    • Anonyymi

      Nuoli pakoaukkoon päin eli alas

    • Anonyymi

      Nuoli kohti maapallon keskipistettä. Ja hanaa.

    • Anonyymi

      Pakoaukkoon päin

    • Anonyymi

      Nelareissakin aina nuoli eteenpäin. Koskee myös autoja. Hyvänä nyrkkissäntönä on että männäntappi tulee painepuolelle. Se ei ole keskeisesti männässä vähänkään nykyaikaisissa moottoreissa. Painepuoli on pyörimissuunnan vastainen puoli.
      Puhtaassa voiteluhäiriössä kiinnileikkausjäljet tulevat painepuolelle.

    • Anonyymi

      Kiertosuuntaan pitää nuolen osoittaa 2-T koneessa. sieltä tulee myös pakoaukko vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      20
      9014
    2. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      21
      3462
    3. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      40
      2055
    4. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      11
      1824
    5. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      88
      1794
    6. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      11
      1264
    7. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      24
      1248
    8. Kuinka kauan vielä

      jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      66
      1044
    9. Esko ja Martina viettävät joulua

      Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      779
    10. Missä palaa?

      K-Market sauhuaa missä päin Poria?
      Pori
      64
      761
    Aihe