männän asennussuunta

onneton käsi

kertokaahan mihin suuntaan sen männässä olevan nuolen pitääkään osoittaa... kiitos.

17

21150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummo lumessa

      Yleensä

      • Kra

        ......Että mäntä asennetaan oikein. Yleensä mäntä ei ole symmetrinen vaan se männäntapin reikä on epäkeskeisesti männässä. Jos laitat väärinperin sen paikalleen, niin on lyhytikäinen moottori tiedossa. Ja jos on 4-tahtarista kyse, niin melkein yhtä tärkeä juttu on miten sijoitat ne männänrenkaiden liitokset. Korjausohjekirjasta selviää yleensä molemmat seikat.

        Jos kyseessä 2-tahtari, niin väärin asennettu mäntä luultavasti kilahtaa heti ekalla käynnistyksellä josko edes käynnistyy.

        Ja kokoonpanossahan käytät tietenkin erityistä "kasausöljyä"!


      • tärkee..
        Kra kirjoitti:

        ......Että mäntä asennetaan oikein. Yleensä mäntä ei ole symmetrinen vaan se männäntapin reikä on epäkeskeisesti männässä. Jos laitat väärinperin sen paikalleen, niin on lyhytikäinen moottori tiedossa. Ja jos on 4-tahtarista kyse, niin melkein yhtä tärkeä juttu on miten sijoitat ne männänrenkaiden liitokset. Korjausohjekirjasta selviää yleensä molemmat seikat.

        Jos kyseessä 2-tahtari, niin väärin asennettu mäntä luultavasti kilahtaa heti ekalla käynnistyksellä josko edes käynnistyy.

        Ja kokoonpanossahan käytät tietenkin erityistä "kasausöljyä"!

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.


      • tärkeää..
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        Ja nelarin männänrenkaiden liitoskohdat täytyy vaan olla jokainen eri puolella mäntää, ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole.


      • Kra
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        .......Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.........


        Ite oon sekoittanut puolet moottoriöljyä ja puolet STP öljyn lisäainetta keskenään. Idea on siinä, että ekalla käynnistyksellä ennenkuin moottorin oma voitelu alkaa toimimaan kunnolla ei pääsis "raudat" ottamaan toisiinsa kiinni.

        Edellä kuvailtu sekoitus on sellaista lähestulkoon siirapin näköistä ja oloista tavaraa.

        Mutta ei se pelkkä öjlykään ihan huono valinta ole.

        Pahinta jälkeä syntyy jos kasaa koneen kuivana, voipi ekat savut jäädä samalla viimeisiksi.


      • onneton käsi
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        näinpä itekin muistelin, kun vaan on 20v aikaa kun viimeksi mopojen kanssa peuhannut. oli nähkääs tämä ostamani peli rengasvammanen ja purku vaiheessa totesin että mäntä oli asennettu niin että nuoli oli poispäin pakoaukosta. ei se vanha muisti vielä ihan kokonaan ole sammaloitunut, ehkä ne renkaat nyt sitte kestää jos tän saa ehjänä kasattua.


    • Peugeot_xps

      Mulla on 70cc airsal ja täs joku päivä ku katoin sitä niin huomasin mänän olevan väärinpäin mutta on silti toiminut aika hyvin vaikka epämäätäisiä ääniä on kuulunut

      • Bruutus11v

        tässä oli siis männän onttopuoli ylöspäin, eikö niin.. mutte se onki pösö.


      • Sivulle

        Mahtanu hiukan sätkiä menemään............


    • Anonyymi

      Ite huomasin jälestäpäin asennuskuvaa kattoessani laittaneeni minarelli am6 männän väärinpäin. pelasi normaalisti ja otti 5kmh enemmän nopeutta kuin alkuperäisellä joka näytti kuin uudelta. Ajoin n. 7tkm sillä männällä ennen kun möin eteenpäin. Luultavasti ei vaikutta siinä koneessa männän suunta mitenkään.

    • Anonyymi

      Nuoli ylöspäin. Vaikka se sylinterin paikalleen laitto voi tuntua sitten vaikealta niin kyllä se menee kun lämmittää sen ensin auringossa.

      • Anonyymi

        Väärin. Pakoaukkoon päin


    • Anonyymi

      Nuoli pakoaukkoon päin eli alas

    • Anonyymi

      Nuoli kohti maapallon keskipistettä. Ja hanaa.

    • Anonyymi

      Pakoaukkoon päin

    • Anonyymi

      Nelareissakin aina nuoli eteenpäin. Koskee myös autoja. Hyvänä nyrkkissäntönä on että männäntappi tulee painepuolelle. Se ei ole keskeisesti männässä vähänkään nykyaikaisissa moottoreissa. Painepuoli on pyörimissuunnan vastainen puoli.
      Puhtaassa voiteluhäiriössä kiinnileikkausjäljet tulevat painepuolelle.

    • Anonyymi

      Kiertosuuntaan pitää nuolen osoittaa 2-T koneessa. sieltä tulee myös pakoaukko vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe