Miksi kaikki valkoisia?

Koiran isäntä

Minulla on erittän vilkas noutajaneiti, jonka väritys on kuvan mukainen. Olenkin ihmetellyt sitä kun kaikki kultaiset noutajat ovat valkoisia. Moni ihminen on kysynyt, mikä rotu on kysymyksessä koska on niin kaunis ja viisaan näköinen koira.

Mikä tai kuka määrää "koiramuodin" siis sen miltä kultaien noutaja pitää näyttää? Minusta nämä valkoiset koirat ovat kaukana kultaisesta noutajasta.

http://www.kolumbus.fi/maria.kovalchuk/dolce.htm

21

5265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultsu

Moi
      Itse hakiessani kultaista noutajaa etsin juuri tuota vanhan hyvän ajan väristä noutajaa. Nykyään kai luokitus on kerma ja kulta. Onnistuin löytämään yksilön, joka kasvaessaan on tummunut muuten hyvin, mutta jalat ja alavatsa ovat melko vaaleat. Väri on kulta. Kaveri on mitä mahtavin yksilö, vaikkei täysin kullanvärinen olekaan. Mutta sen sanon että kermanvärinen = valkoinen, ei miellytä minuakaan, mutta ihmisen kekseliäisyys on tämänkin innovaation takana.

• haukku24

kultaisia nuotajia löytyy syvästä kullankeltaisesta kermanvalkoisiin. yleensä vaaleita pidetään kauniinpina, keltaisista tulee jotenkin "vanhan koirat tunnelma". tuollaiset syvän kullankeltaiset ovat melko harvinaisia.

• 808

Todella hienon värinen koira sinulla! Itse en myöskään tuota valkoisten ihailua ymmärrä, kyllä sen kultainen pitää olla! Mouti on vaan muotia, ei siihen tarvitse mukaan mennä.

• *noutaja*

Olen tehnyt saman havainnon. Lähes kaikki muut tuntemani/tietämäni kultaiset niitä todella vaaleita, melkein valkoisia, joita ei voi oikein enää kutsua kultaiseksinoutajaksi. Omani on tuollainen tumma, vatsa ja villahousut vaaleat.
      Ilmeisesti näyttelypiireissä suositaan enemmän noita vaaleita/valkoisia joten kasvattajat alkavat siksi niitä "tuottaa". En sillä etteikö ne vaaleatkin olisi mielestäni nättejä... Tulee vaan mieleen että jos jalostuksessa kiinnitetään huomiota vain siihen väriin, kärsiikö kohta luonne ja/tai terveys...

• pilkun viilaaja

naapuri kirjoitetaan englanniksi neighbour!!

• Koiran isäntä

Valitusosoite on väärä minä en ole Maria Kovalchuk, siis, sivujen omistaja vaan löysin kuvan sivulta koirasta, joka vastaa omaani.

Jos sinulla tarve opastaa englannin oikeinkirjoituksessa tässä osoite, johon voit ottaa yhetyttä:

http://www.kolumbus.fi/maria.kovalchuk/mina.htm

PS. On se muuten hienoa kun osaat noin hyvin englantia , äitisi on nyt varmaan ylpeä sinusta.

• Dude

on noi valkoisetkin tosi kauniita ja saman arvoisia kultaisten kanssa. :)

Meidän ukko oli kultainen, pikkaisen vaaleampi kun toi koira kuvassa, muta rekkarissa väritykseltään kulta ja samanlainen oli luonteeltaan. Mahdottoman kultainen.. :)

• eika

Minulla on juuri samanlainen kullanruskea
      uroskultsi. Kaikilla rotupapereilla, mutta se
      on koti ja seurakoira, ei mikään näyttelykalu. Todella komeen värinen ja isokokoinen.
      Oikeen nappasi nähdä samanlainen narttu.
      On hienoa omistaa näin hyvänvärinen ja erittäin
      hyvänluoteinen kultsi.

• Milla.MaGia

Minäkään en ole mikään koiraekspertti, mutta tuossa uudessa Koirat-lehdessä oli kultaisista sanottu että kun ne jakautuvat kahteen luokkaan Englannissa, käyttö ja näyttelykoiriin, niin näyttelykoirat ovat järkejään järeitä, suuria, jyhkeitä, aivan vaaleita, tasaisia - käyttökoirat, eli metsästyskultaiset ovat pienempiä, hoikkalinjaisia, kovapäisempiä, ja tulisempia, muutenkin metsästyskoiran tapaisia, tärkein juttu tässä on se että käyttölinjaiset kultaiset ovat nimenomaan niitä kultaisen värisiä. Niillä on myös ohuempi turkki hapsuisuutta unohtamatta. Sopii paremmin metässä rämpimiseen.
        Suomessa on käyttölinjaisia hyvin vähän ja tummia siksi vähän. En tiedä sitten miksi ne näyttelylinjaiset ovat niin mahdottoman vaaleita.
        Jos olette käyneet kultaistennoutajien yhdistyksen sivuilla, goldenring.fi, niin siinä on aina sivun kansikuvana kuvia kultsuista, niin ne ovat aina aivan valkoisia.
        Mielikuvista minulle tulee mieleen, että tummempi olisi viisas ja arvokas, ja luotettavampi kuin vaalea. Vaalea viakuttaa vähän nallekarhulta.
        Minulla on koiruus varmaankin samanvärinen kun sinulla *noutaja*. Tämmöinen
        http://photobucket.com/albums/y53/eliseb/?action=view¤t=Kuva788.jpg
        Mutta niin kyllä sitä luulisi että voisi olla tasaisesti kaikenvärisiä kultaisia, eikä painottua niin pelkästään vaaleisiin.

• *noutaja*
        Milla.MaGia kirjoitti:

Minäkään en ole mikään koiraekspertti, mutta tuossa uudessa Koirat-lehdessä oli kultaisista sanottu että kun ne jakautuvat kahteen luokkaan Englannissa, käyttö ja näyttelykoiriin, niin näyttelykoirat ovat järkejään järeitä, suuria, jyhkeitä, aivan vaaleita, tasaisia - käyttökoirat, eli metsästyskultaiset ovat pienempiä, hoikkalinjaisia, kovapäisempiä, ja tulisempia, muutenkin metsästyskoiran tapaisia, tärkein juttu tässä on se että käyttölinjaiset kultaiset ovat nimenomaan niitä kultaisen värisiä. Niillä on myös ohuempi turkki hapsuisuutta unohtamatta. Sopii paremmin metässä rämpimiseen.
        Suomessa on käyttölinjaisia hyvin vähän ja tummia siksi vähän. En tiedä sitten miksi ne näyttelylinjaiset ovat niin mahdottoman vaaleita.
        Jos olette käyneet kultaistennoutajien yhdistyksen sivuilla, goldenring.fi, niin siinä on aina sivun kansikuvana kuvia kultsuista, niin ne ovat aina aivan valkoisia.
        Mielikuvista minulle tulee mieleen, että tummempi olisi viisas ja arvokas, ja luotettavampi kuin vaalea. Vaalea viakuttaa vähän nallekarhulta.
        Mutta niin kyllä sitä luulisi että voisi olla tasaisesti kaikenvärisiä kultaisia, eikä painottua niin pelkästään vaaleisiin.

Tuossa kun sanoit milla.magia tuosta metsästyslinjaisen luonteesta, että kovapäisempi vai miten se nyt meni... Tuo meikäläisen kultsi on ollut ja on edelleen melkoisen itsepäinen. Koulutus ollut välillä jokseenkin vaikeaa.Vikaa varmasti myös kouluttajassa!Mutta mietinkin joskus että mistähän johtunee kun yleensähän kultasista sanotaan että mielyttämisenhaluisia ja helposti koulutettavia.. Ehkä syy onkin sitten tuo että se on juuri tuota käyttölinjaa. Kooltaankin kun on aika pieni urokseksi... Kuvankin laittaisin jos vaan osaisin tuon linkityksen...

• Milla.MaGia
        *noutaja* kirjoitti:

Tuossa kun sanoit milla.magia tuosta metsästyslinjaisen luonteesta, että kovapäisempi vai miten se nyt meni... Tuo meikäläisen kultsi on ollut ja on edelleen melkoisen itsepäinen. Koulutus ollut välillä jokseenkin vaikeaa.Vikaa varmasti myös kouluttajassa!Mutta mietinkin joskus että mistähän johtunee kun yleensähän kultasista sanotaan että mielyttämisenhaluisia ja helposti koulutettavia.. Ehkä syy onkin sitten tuo että se on juuri tuota käyttölinjaa. Kooltaankin kun on aika pieni urokseksi... Kuvankin laittaisin jos vaan osaisin tuon linkityksen...

Minulla on vähän yli puoli vuotta vasta tämä koira ollut, ja kyllä tämä on kovapäinen. Sisällä se on niinkun enkeli, mutta noutohommissa ulkona se rupee juoksemaan siksakkia tai jotakin kun ei viittisi noutaa. Rangaistessa tuntuu, että ei se pelkää mitään. Onneksi se on sellainen hyväntahtoinen kuitenkin :D Oma extremekoira.

• no haloo!
        Milla.MaGia kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä ketkä jaksaa valittaa koiran väristä...pahentaako se koiraa?
        Kultaista on kahta eri väriä on kermaa ja kultaista.

• *noutaja*
        no haloo! kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä ketkä jaksaa valittaa koiran väristä...pahentaako se koiraa?
        Kultaista on kahta eri väriä on kermaa ja kultaista.

kukaan varsinaisesti valita... eikä varmasti kukaan pidä koiraansa sen parempana tai huonompana olipa väri kulta tai kerma. Kunhan vaan keskustellaan...

• on..
        *noutaja* kirjoitti:

kukaan varsinaisesti valita... eikä varmasti kukaan pidä koiraansa sen parempana tai huonompana olipa väri kulta tai kerma. Kunhan vaan keskustellaan...

neljä noutajaa. Kolme vaaleaa ja yksi kullanvärinen. Kaikki yhtä rakkaita.

• *piparminttu*
        *noutaja* kirjoitti:

Kultaiset noutajat ovat saaneet nimensä värin vuoksi! Värejä voi olla Kulta Kerma...Kerma on varmaan se valkoinen josta puhut??!Kerman värit ovat vähän niinkuin toffee, mutta ne ovat myös valkoisimpia niin, siis VAALEITA!
        Kultaiset noutajat eivät siis ole valkoisia ainakin jos ne olisivat ne olisivat luonnon valkoisia! Vertaappa vaikka paperi tavallista koiraasi sitä vasten, koira näyttää paljon tummemalta, siis toffeenlaiselta tai osa saa mieleensä myös KERMAN!?
        Meidän koirakin oli ainakin kerman värinen se oli ihan pentuna kun olin itsekkin pieni en osannut sanoa sitä Kermaksi se oli valkoinen minun mielestä mutta ja olen ajat sitten tajunnut sen että se ei ole valkoinen vain Kerma.

PS: JOS SINUN KOIRASI ON VAALEAMPI KUIN PAPERI, JOTA KOITIT ON KOIRALLASI SELVÄ VÄRI-VIKA!!

t. Pippermint

• *noutaja*
        *piparminttu* kirjoitti:

Kultaiset noutajat ovat saaneet nimensä värin vuoksi! Värejä voi olla Kulta Kerma...Kerma on varmaan se valkoinen josta puhut??!Kerman värit ovat vähän niinkuin toffee, mutta ne ovat myös valkoisimpia niin, siis VAALEITA!
        Kultaiset noutajat eivät siis ole valkoisia ainakin jos ne olisivat ne olisivat luonnon valkoisia! Vertaappa vaikka paperi tavallista koiraasi sitä vasten, koira näyttää paljon tummemalta, siis toffeenlaiselta tai osa saa mieleensä myös KERMAN!?
        Meidän koirakin oli ainakin kerman värinen se oli ihan pentuna kun olin itsekkin pieni en osannut sanoa sitä Kermaksi se oli valkoinen minun mielestä mutta ja olen ajat sitten tajunnut sen että se ei ole valkoinen vain Kerma.

PS: JOS SINUN KOIRASI ON VAALEAMPI KUIN PAPERI, JOTA KOITIT ON KOIRALLASI SELVÄ VÄRI-VIKA!!

t. Pippermint

Kiitos vaan "sivistyksestä" jos sen minulle tarkoitit... Ei kyllä ollut tarkoitus väittää sitä kerman väristä sävyä täysin valkoiseksi, jos niin tuli vahingossa tehtyä, anteeksi vain! Voit ottaa nyt ne herneet pois sieltä nenästäsi...

• toinen noutaja
        Milla.MaGia kirjoitti:

Minulla on vähän yli puoli vuotta vasta tämä koira ollut, ja kyllä tämä on kovapäinen. Sisällä se on niinkun enkeli, mutta noutohommissa ulkona se rupee juoksemaan siksakkia tai jotakin kun ei viittisi noutaa. Rangaistessa tuntuu, että ei se pelkää mitään. Onneksi se on sellainen hyväntahtoinen kuitenkin :D Oma extremekoira.

Noutohommiin vinkkejä saa oman alueen noutajayhdistyksen taipparikursseilta. :)

Kyllä kunnon vanhan kullan värinen kuuluu kultaisen olla. Omaa mustaa labukkaa tuli joskus joku silittelemään kysyen onko tämä kultainen noutaja..

• Joku vaan.

Minun ystävä on väittänyt, että sen tädillä on musta KULTAINENNOUTAJA! ja muuten, mitä väliä minkä värinen koira on?

• sinna

ööh musta kultainennoutaja? varmaankin labbis.

• eppu
        sinna kirjoitti:

ööh musta kultainennoutaja? varmaankin labbis.

.... tai sileäkarvainennoutaja.
        ihmiset ei aina tiedä rotuja, ja sitten syntyy näitä kuvauksia "mustista kultaisistanoutajista" :P

• natalie79

Todella kaunis kultainen noutaja. Meillä oli perheessä ensimmäisenä koirana kultainen noutaja joka oli tuollainen tumma kulta. Sillon 90 luvulla niitä vielä näkikin paljon, sittemmin ne kai ovat muodostuneet omaksi linjakseen. Juttelin erään kasvattajan kanssa joka kertoi että tuo tumma väri on vaikea saada periytymään...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe