Henkkareiden näyttäminen vartijalle

tietämätön24

Osaisiko täällä joku vastata, että täytyykö minun näyttää henkilöllisyystodistus vartijalle jos tämä sitä kysyy?

28

11751

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttää henkkareita

vartijalle. Toki tietyissä tilanteissa hän voi poistaa sinut kohteesta sen takia, hän voi kutsua poliisin varmistamaan henkilöllisyytesi yms. joten kyllä kannattaa aina valita se pienemmän pahan tie, ei se vartija sun henkkareita tarkasta ihan vaa vittuuttaan.

• fdgs

jos et näytä, niin sehän on selvää, että olet alaikäinen, joten et saa pelata sitä Siwan pokeria.

• ewew

siwa on paska kioski

• secumaster

Kyllä,ihan miellään,varsinkin jos olet kauniinpaa
      sukupuolta.

• reqw

Kyllähän vartija voi heittää sinut paikasta X ulos, jos et näytä henkkareita. Jos hän kyselee jostain mitättömästä asiasta henkkareita ja kieltäydyt ja lennät pihalle, niin ainahan voi haastaa vartijan oikeuteen. Vartijoiden onneksi ja sinun epäonneksi, Suomi on aika poliisivaltio ja tiedät kyllä kumman puolella sinivuokot on.

Yleensä vartijat ei kyllä kysele henkkareitten perään. Mutta jos tässä on kyse esim. em. kaupan pelikoneista, niin kyllä vartija on yhtä oikeutettu kysymään henkkareita kuin myyjäkin. Toisinaan, kaupoissa vartijan hommaan liittyy myös tuo pelikoneiden ja niiden pelaajien kyttääminen.

• Asiakas

Ei tartte näyttää, vartijalla ei ole kuin paskat jokamiehen-oikeudet. Jos vähänkin käytetään kovia otteita, niin haasta reilusti oikeuteen. Ps. poliisit ei ole vartijoiden puolella, ne on aivottomia virkamiehiä.

• Vaktare

"Osaisiko täällä joku vastata, että täytyykö minun näyttää henkilöllisyystodistus vartijalle jos tämä sitä kysyy?"

Eräissä piirivartiointitehtävissä on vartija ohjeistettu tarkastamaan vaikkapa toimistossa ylitöitä tekevän miekkosen henkilöllisyys tms. lupa olla kyseisessä toimistossa esim. virka-ajan ulkopuolella.

• ei ole

sama asia kuin oikeus tai velvollisuus. Toinen asia on mitä sillä voittaa, kun henkilö joko poistetaan työpaikaltaan tai kutsutaan ne poliisit henkilöllisyyttä tarkistamaan.

• mukaan

Lain mukaan ei ole pakko näyttää henkkareita, mutta on oltava paikalla jos on epäiltynä johonkin rikkeeseen ja odoteltava vartijan kutsuman poliisin tuloon asti, myös paikalla on merkitystä, pitää olla vartiointikohde tai sen välitön läheisyys tai olla kiinniotettu jostakin josta sinua epäillään, tällöin vartijalla on oikeus myös tehdä turvatarkastus jossa hän voi ottaa vaaralliset esineet ja aineet pois, no jos lompsa siinä samalla jää vartijalle niin ei siitä vartijaakaan syytetä, vartijan on annettava nämä heti poliisille heidän saavuttuaan
      en kehoittaisi yllyttämään vartijaa poliisia soittelemaan sillä se on jo rikkomus jos et ole ollut yhteistyössä, sinut syynätään kyllä sen jälkeen tarkasti, monella on myös harhaluulo että vartijan on annettava omat henkilötietonsa, se ei täysin pidä paikkaansa jos olet juovuksissa tai syytettynä jostakin (epäiltynä).

• mukaan vielä

Työpaikoilla on asiakas antanut vartijalle ohjeen tarkastaa id-tunnus jota työntekijän on syytä noudattaa, jos asiakkaan työntekijä ei sitä anna on tämä raportoitava ja ilmoitettava heti tilaisuuden tullen asiakkaalle, sen jälkeen asia on asiakkaan ja hänen työntekijänsä keskeinen.

• tarkoitit

varmaan turvallisuustarkastus? Sehän ei ole sama kuin turvatarkastus. Pilkun viilaamista, mutta...

tarkoitit kirjoitti:

varmaan turvallisuustarkastus? Sehän ei ole sama kuin turvatarkastus. Pilkun viilaamista, mutta...

Olen kuullut, että vasta jokin vuosi sitten tuli lakimuutos, että vartijatkin saavat tehdä jonkinasteisen "ruumiintarkastuksen" tms. ottaakseen varastetun tavaran pois. Aikaisemmin vain poliisi sai käydä käsiksi ihmiseen, vartijoilla ja esim. liikkeen omistajilla oli vain oikeus estää epäiltyä poistumasta paikalta poliisia odotellessa.

Miten laaja tämä oikeus tarkastaa käytännössä on, tarkoittaako se sitä mitä epäilen, että lähes kuka tahansa vartijakurssin käynyt haalarityyppi saa työaikanaan kopeloida taskujani ja vaatteitani?

Jo silloin kun kuulin tästä "uudistuksesta" ekan kerran, alkoivat hälytyskellot soida. Suomi on menossa pahasti poliisivaltion suuntaan - tai pahempaan: kun koulutettujen poliisien valtuuksia jaellaan alemmas noin hövelisti, olemme kaikki aika turvattomia.

Minä työskentelen myyjänä, ja kun katselen niitä vartijajuippeja joita työpaikallani pyörii, niin olen aika vakuuttunut etten haluaisi edes mistään erehdyksestäkään kenenkään heistä käyvän minuun käsiksi. Heissä on aika monenlaista pyörijää. Useimmat järkeviä ja asiallisia, mutta monta sellaistakin, jotka mielellään käyttäisivät tilaisuuksia hyväksi - ja epäilen, että käyttävätkin kun voivat.

Laki pitäisi palauttaa entiselleen. Kyllä pitää varkaustilanteissakin olla aikaa odottaa poliisia, jos halutaan tehdä jotain niin perustavanlaatuista kuin ihmisen koskemattomuuteen kajoaminen.

• -D-
        *** kirjoitti:

Olen kuullut, että vasta jokin vuosi sitten tuli lakimuutos, että vartijatkin saavat tehdä jonkinasteisen "ruumiintarkastuksen" tms. ottaakseen varastetun tavaran pois. Aikaisemmin vain poliisi sai käydä käsiksi ihmiseen, vartijoilla ja esim. liikkeen omistajilla oli vain oikeus estää epäiltyä poistumasta paikalta poliisia odotellessa.

Miten laaja tämä oikeus tarkastaa käytännössä on, tarkoittaako se sitä mitä epäilen, että lähes kuka tahansa vartijakurssin käynyt haalarityyppi saa työaikanaan kopeloida taskujani ja vaatteitani?

Jo silloin kun kuulin tästä "uudistuksesta" ekan kerran, alkoivat hälytyskellot soida. Suomi on menossa pahasti poliisivaltion suuntaan - tai pahempaan: kun koulutettujen poliisien valtuuksia jaellaan alemmas noin hövelisti, olemme kaikki aika turvattomia.

Minä työskentelen myyjänä, ja kun katselen niitä vartijajuippeja joita työpaikallani pyörii, niin olen aika vakuuttunut etten haluaisi edes mistään erehdyksestäkään kenenkään heistä käyvän minuun käsiksi. Heissä on aika monenlaista pyörijää. Useimmat järkeviä ja asiallisia, mutta monta sellaistakin, jotka mielellään käyttäisivät tilaisuuksia hyväksi - ja epäilen, että käyttävätkin kun voivat.

Laki pitäisi palauttaa entiselleen. Kyllä pitää varkaustilanteissakin olla aikaa odottaa poliisia, jos halutaan tehdä jotain niin perustavanlaatuista kuin ihmisen koskemattomuuteen kajoaminen.

Oikeastaan vartijalla ei ole lupaa mitenkään "kopeloida", eli turvatarkastaa esim. vain sen takia jos se epäilee asiakkaalla olevan jotain kiellettyä taskuissaan. Vasta siinä vaiheessa vartija saa koskea sinuun, jos olet yrittänyt varastaa kaupasta jotain tai muuten vaan alkanu heiluttaa kättä pidempää muiden kauhistukseksi.

Jos vartija alkaa estää pääsysi ulos ja alkaa tunkea käsiänsä taskuihisi, voit huoletta tehdä siitä ilmoituksen, koska se todellakin olisi väärin.

Uusi laki ei siis paljonkaan anna vartijoille valtuuksia käydä käsiks ihmiseen. Poliisi on edelleen ainut, joka saa vaatia henkkareita ja tarkastaa taskusi jos epäilee jotain.

JV:lla tosin on vähän enemmän valtuuksia kuin vartijalla tossakin suhteessa.

• ON SAMA
        tarkoitit kirjoitti:

KUN KYSYISIN, MITEN SITÄ PILKKUA VIILATAAN?

• pervovartija(ko)
        *** kirjoitti:

kaikki kiinniottamani henkilöt:)..suorittamalla turvallisuustarkastuksen johon minulla on oikeus!Olen tzekannut päällisin puolin gimmat ja kundit ja jos on tuntunut jossain epäilyttävältä olen kopeloinut vähän vaatteiden altakin!hih!Joskus löytyy jotain joskus ei!

• ihan turvallisuus syistä
        *** kirjoitti:

hyvä et vartijat saa tehdä turvallisuustarkastuksen kiinniotetulle eikä tarvii oottaa tuntia poliisia ja miettiä millon se poka vetää sen moran taskusta!

• etkö tosiaankaan
        ON SAMA kirjoitti:

KUN KYSYISIN, MITEN SITÄ PILKKUA VIILATAAN?

erota turvatarkastusta ja turvallisuustarkastusta toisistaan?! oletkohan mahdollisesti oikealla alalla. Turvatarkastus tehdään esimerkiksi lentokentillä tavaroille ja turvallisuustarkastus kiinniotetulle tarkistaakseen että hänellä ei ole mitään vaarallisia esineitä hallussa. Olisikohan sinunkin paikallaan opiskella vielä pikkasen alaa ennenkuin tulet avautumaan ja tunkea ne pihkut vaikka hanuriisi ,,,

• Täällä
        etkö tosiaankaan kirjoitti:

erota turvatarkastusta ja turvallisuustarkastusta toisistaan?! oletkohan mahdollisesti oikealla alalla. Turvatarkastus tehdään esimerkiksi lentokentillä tavaroille ja turvallisuustarkastus kiinniotetulle tarkistaakseen että hänellä ei ole mitään vaarallisia esineitä hallussa. Olisikohan sinunkin paikallaan opiskella vielä pikkasen alaa ennenkuin tulet avautumaan ja tunkea ne pihkut vaikka hanuriisi ,,,

Riihetä nyt jostain sanamuodoista? kaikki tietää mitä tarkoitetaan.
        tee nyt turvallisuustarkastus siihen hanuriisi ja ota vaaralliset aineet pois, voi ajatus kulkea paremmin sen jälkeen.
        RAUHOITU

• PONUVAKSI
        etkö tosiaankaan kirjoitti:

SAA OLET KUULE PERVERSSI KUN HAPAISET KAIKKI VARTIJAT TYHMYYDELLASI
        EROTA TURVATARKASTUS JA TURVALLISUUSTARKASTUS TOISISTAAN, MITA VITUN VALIA SILLA ON KUN OLET KOTIKIUSATTU PIKKUPOIKA JOKA ASUU VANHEMPIENSA LUONA JA ISTUU PERAKAMMARISSA JA JUO OLUTTA KAIKET ILLAT

• -D-

Ei missään nimessä ole pakko näyttää henkkareita tavalliselle vartijalle. Siihen sillä ei ole oikeutta jos vartija jossain kaupassa kysyy niitä. Pelkästään jos tekee turvallisuustarkastuksen ja silloinki oikeestaan poliisin kannattaa tsekata se jos on ilmoitettu paikalle. Pelihalleissa ikäraja pitäisi tarkistaa, mutta se on yleensä aika sormien läpi-toimintaa.

Yrityksen/kiinteistön vartija/yövartijat on sitten taas erikseen ja sen pitääkin kulunvalvonnassa tarkistaa ettei luvattomia tyyppejä pääse aidasta sisään kiinteistön alueelle.

Eli jo olet vain kaupassa ja vartija tuleekin kysymään henkkareita, niin siinä ei tee mitään väärää jo ei näytä niitä sille.

Kaupassa pelkästään kassalla on lupa vaatia henkkareita alkoholien ja tupakkien suhteen, ei vartijalla.

• -E-

"Kaupassa pelkästään kassalla on lupa vaatia henkkareita alkoholien ja tupakkien suhteen, ei vartijalla."

Tämäkin on ihan täyttä BS:tia, nimittäin myyjällä ei ole sen enempää oikeuksia vaatia henkkareita kuin esim. vartijallakaan. Tosin siinä tapauksessa myyjän velvollisuus on olla myymättä tuotteita, aivan samalla tavalla kuin vartijankin velvollisuus on toimia omien ohjeidensa pohjalta kieltäytymistapauksissa, lakia noudattaen.

• kuitataan

Joo kyllä se niin vaan on, että aina kannattaa pistää hanttiin viimeiseen asti ettei vaan mee liian helpoksi. Tärkeintähän elämässä on muistaa mitkä ovat minun oikeuteni ja toisten sekä tarkkailla niitä kuin haukka ettei ketään ylitä valtuuksiaan. Lopuksi taivaassa palkitaan, kun on jaksanut nähdä vaivaa!

Yksityisyyden suoja ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen rajoista säädetään laeilla, ja niistä laeista ja niiden noudattamisesta, sekä ihmisten tietoisuudesta niistä, kannattaa pitää huolta.

Yksityisyyden suoja on pohja monelle muulle ihmisoikeudelle, jotka ovat pohjana demokraattiselle yhteiskunnalle ja siten meidän jokaisen turvallisuudelle.

Yksityisyys ja ruumiillinen koskemattomuus, kuten monet muutkin ihmisoikeudet, ovat sellaisia, joihin kasvetaan vähitellen ja joiden arvon huomaa yleensä vasta silloin kun ne ovat menneet. Meillä Suomessa on nyt aika hyvä tilanne kun vertaa sekä maantieteellisesti että historiallisesti, mutta isossa katsannossa tämä on kuitenkin aika poikkeuksellista.

• hps

Tähän ketjuun ei ole ensimmäisen vastauksen jälkeen tullut lisää olennaista infoa asiasta. Sen sijaan moni vastaaja on sekoittanut kaksi aivan eri asiaa keskenään: a) saako vartija kysyä/vaatia papereita nähtäväkseen, ja b) pitääkö ne näyttää.

Noillahan ei ole mitään tekemistä keskenään.
      a) Kyllä. Vartija saa vaatia papereita nähtäväkseen siinä missä kuka tahansa muukin. Tarkoitus on varmistua siitä, että henkilöllä on esim. ikää (pelit, alko, tupakka), oleskeluoikeus paikassa tms. Jos et näytä, et pelaa/osta/oleskele. Siis ihan sama kuin pankkitiskillä: jos ei ole henkkareita, ei saa rahaa tililtä.
      b) Ei. Vartija ei voi "pakottaa" ketään todistamaan henkilöllisyyttään, toisin kuin poliisi. Eli saat rauhassa olla näyttämättä henkkareita. Se voi johtaa poistamiseen, myynnin kieltämiseen tai kiinniottoon, riippuen tilanteesta ja paikasta. Mutta se on ihan asiakkaan oma valinta, jos kerran ei halua papereitaan näyttää.

Hyvin yksinkertainen juttu.

• ei ole pakko

kantaa henkkareita mukana. Itse asiassa ei edes ole velvollisuutta omistaa sellaisia. Toki helpottavat monen asian hoitamista, mutta ei ole pakko...

Itse en kanna henkkareita mukana juuri koskaan, joten niitä on yleensä minulta edes turha tivata...

• mutta kannattaa
        ei ole pakko kirjoitti:

kantaa henkkareita mukana. Itse asiassa ei edes ole velvollisuutta omistaa sellaisia. Toki helpottavat monen asian hoitamista, mutta ei ole pakko...

Itse en kanna henkkareita mukana juuri koskaan, joten niitä on yleensä minulta edes turha tivata...

Ei niitä pakko ole pitää, mutta poliisille pitää pystyä todistamaan henkilöllisyys luotettavasti. Usein henkkareiden puutteesta seuraa reissu laitokselle jos poliisi niitä kyselee..

• ilman henkkareita
        mutta kannattaa kirjoitti:

Ei niitä pakko ole pitää, mutta poliisille pitää pystyä todistamaan henkilöllisyys luotettavasti. Usein henkkareiden puutteesta seuraa reissu laitokselle jos poliisi niitä kyselee..

No ilman henkkareita se nyt voi olla vähän hankalampaa todeta se henkilöllisyys luotettavasti. Voi olla että toinen sanoo ihan oikeen henkilöllisyyden, mut voi olla että sanoo väärän. Mun käsittääkseni ainakin joissakin paikoissa nimen voi valehdella ilman seurauksia, mutta ikäänsä ei. Mut mä en kuitenkaan halua yllyttää ketään, että valehtelis toisille. Valehteleminen on aina väärin, ja ei sillä ainakaan omia olojansa helpota, yleensä kyllä päinvastoin.

• väktare
        ilman henkkareita kirjoitti:

No ilman henkkareita se nyt voi olla vähän hankalampaa todeta se henkilöllisyys luotettavasti. Voi olla että toinen sanoo ihan oikeen henkilöllisyyden, mut voi olla että sanoo väärän. Mun käsittääkseni ainakin joissakin paikoissa nimen voi valehdella ilman seurauksia, mutta ikäänsä ei. Mut mä en kuitenkaan halua yllyttää ketään, että valehtelis toisille. Valehteleminen on aina väärin, ja ei sillä ainakaan omia olojansa helpota, yleensä kyllä päinvastoin.

Teidän on sitten ihan pakko yrittää päteä täällä kun töissä se ei sit onnistu! Just!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3643
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2479
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2333
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2097
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1412
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      129
      1329
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      275
      1310
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1285
    Aihe