Voiko pentua lenkkeilyttää liikaa? Minulla on 12vk sekarotuinen ja käymme 2-3 kertaa päivässä tunnin kävelyllä ja lisäksi pissatukset päälle. Lenkillä mennään koiran tahdilla, tosin tämä ei ole kertaakaan vielä väsähtänyt eikä ole tarvinnut kantaa missään vaiheessa lenkkiä. Vielä kotipihallakin se jaksaa juoksennella ja riehua, vaikka on kävelylenkki takana. Mietin vain, onko tästä jotain haittaa pennulle? En ole sitä kuitenkaan mielestäni liikaa väsyttänyt. Olen nimittäin lukenut useammastakin tietolähteestä, ettei koiraa saisi lenkittää ennen 8kk ikää yms.
Lenkittäminen
26
9436
Vastaukset
- Tersi
Käytte lenkillä vähintään kaksi tuntia päivässä? Jos ymmärsin oikein niin on mielestäni aivan liikaa tuon ikäiselle. Tunnin kävely ja tunnin ulkona oleilu on tietysti eri asia, mutta mielestäni pentua ei tulisi lenkkeilyttää juuri lainkaan. Ja yleensä juuri silloin kun pentu on yliväsynyt se riehuu kovasti.
Liika lenkitys tekee/voi tehdä hallaa koiran lonkille.- ahkerat ulkoilijat
Luin viestini uudestaan, ehkä siitä tosiaan saa kuvan jostain hirveästä rääkkilenkistä. Tuolle tunnin ulkoilulle tulee kuitenkin matkaa ehkä 1-2km, eli aika hissukseen mennään. Ehkä sitä tosiaan pitäisi ennemmin sanoa ulkoiluksi. Luulen, että jos pentu saisi olla pihalla vapaana, se juoksisi ja kävelisi paljon enemmän matkassa mitattuna.
ahkerat ulkoilijat kirjoitti:
Luin viestini uudestaan, ehkä siitä tosiaan saa kuvan jostain hirveästä rääkkilenkistä. Tuolle tunnin ulkoilulle tulee kuitenkin matkaa ehkä 1-2km, eli aika hissukseen mennään. Ehkä sitä tosiaan pitäisi ennemmin sanoa ulkoiluksi. Luulen, että jos pentu saisi olla pihalla vapaana, se juoksisi ja kävelisi paljon enemmän matkassa mitattuna.
minulla ei ole omaa pihaa. Pennun kanssa menemme mahdollisemman tasaiselle ja turvalliselle alueelle jossa pentu voi olla irti. niin kauan kuin se siellä touhuu ennen väsyä, annamme touhuta. mutta lenkeillä emme noin nuoren kanssa käy.
- Tersi
sain kyllä väärän käsityksen. Kyse ei siis ole ajasta vaan matkasta, matkan suhteen en suosittele pitkiä lenkkejä noin pienelle. Ajallisestihan siellä ulkona voi olla niin pitkään kuin tarkenee =). Vapaana pihalla koira ehkä osaa näyttää paremmin milloin alkaa väsyttämään kuin lenkillä, sillä siellähän se ei voi "lopettaa" vasta kun on kotona.
Samaamieltä kuin Tersi, lonkat on vaarassa tuollaisella lenkityksellä 12 viikkoisen pennun kanssa. Ei tuonikäinen pentu tarvi mitään lenkkejä vielä. Pientä hihnassa kulkemista voi tietysti opetella 15-30 min. kerralla, muttei mitään lenkkejä.
- haukku24
2 tuntia päivässä..? oletko aivan varma että koira jaksaa lenkin loppuun asti. ehkä tunti päivässä olisi sopiva. pentu ei sitten jaksa leikkiä, kun lenkki vie sen kaikki voimat. mutta kuvauksestasi päätellen, koira ei näytä väsyvän lainkaan.
- ahkerat ulkoilijat
Vähän kyllä tuntuu, että tämäkin on niitä asioita, joita on vähän liikaa tutkittu ja joiden vuoksi hössötetään kauheasti. Tuntuu, että nykyään koiria varjellaan kaikelta kamalalta mitä voi tapahtua kun tehdään liikaa sitä ja liian vähän tätä. Maalaisjärkeä ei saisi käyttää ollenkaan.
Oman ajatukseni mukaan pennun kanssa voi kävellä ja ulkoilla sen verran kun se jaksaa. Kyllä minä uskon, että jos koirani väsähtää, se iskee persuksen maahan eikä suostu enää kävelemään tai ainakin laahustaa perässä tai alkaa uikuttamaan. Itse ainakin haluan kulkea koiran kanssa mahdollisimman paljon ihmisten ilmoilla, että se tottuisi liikenteen meluun ja vastaantuleviin ihmisiin, polkupyöriin ym. Jos olisimme kotona tai kotitien varrella, emme näkisi paljon ketään tai mitään. Mites sitten teet, kun koira täyttää sen maagisen 8kk ja sen kanssa saa lähteä lenkille tai kaupunkiin. Se pelkää autoja ja on ihan paniikissa. Onko sekään kivaa, koiralle tai omistajalle?- Tersi
juuri tulee käyttää sitä maalaisjärkeä. Se on totta että liika liikunta on pennulle pahaksi, ei hyväksi. Mutta kyllähän sitä koiran kanssa voi ulkona olla, ei tarvitse olla 4n seinän sisällä ja käydä takapihalla vain nopeasti tarpeilla. Tietysti koira pitää jo pienenä totuttaa kaikkeen, mutta kyllähän siellä ihmisten ilmoilla voi vain oleilla, ei tarvitse räkä poskella kiitää.
No sinä kysyit mielipiteitä ja sait niitä, ei niistä pidä suuttua. Tottakai teet
"oman ajatuksesi" mukaan niinkuin sanoit...
Itselläni on 12vk. pentu jonka kanssa ei olla oltu kertaakaan lenkillä, ja kokemuksesta tiedän,
ettei tule mitään ongelmia vaikka aloitetaankin ne lenkit myöhemmin.
Tuo mun pentu kirmaa omassa pihassa sellasen
15 min. kerrallaan ja sitte jo juoksee oventaa
ja haluaa sisään,ulkona pentu käy viisi/kuusikertaa päivässä.- Tersi
Sikra kirjoitti:
No sinä kysyit mielipiteitä ja sait niitä, ei niistä pidä suuttua. Tottakai teet
Itselläni on 12vk. pentu jonka kanssa ei olla oltu kertaakaan lenkillä, ja kokemuksesta tiedän,
ja haluaa sisään,ulkona pentu käy viisi/kuusikertaa päivässä.käyttänyt koiraani ihan pentuna lenkillä ollenkaan, kun koira oli 4kk niin aloimme tehdä ihan lyhyitä lenkkejä. Sitä ennen vain oleskelimme pihalla, metsässä, tien varsissa ja katselimme maailman menoa ja tutustuimme ympäristöön. Sitten noin kuuden kuukauden iässä teimme jo muutaman kilometrin lenkkejä.
- ahkerat ulkoilijat
Sikra kirjoitti:
ja haluaa sisään,ulkona pentu käy viisi/kuusikertaa päivässä.Tuo kuulostaa oudolta, oman pennun saa melkein väkisin viedä sisään. Se kun haluaisi olla ulkona koko ajan. Taustalta löytyy norjanharmaata, lapinkoiraa ym alkukantaista, onkohan tällä vaikutusta..?
En tietenkään suutu mielipiteistä. Pahoittelen, minulla on ilmeisesti huono itseilmaisu-päivä tänään... - Tersi
Tuo kuulostaa oudolta, oman pennun saa melkein väkisin viedä sisään. Se kun haluaisi olla ulkona koko ajan. Taustalta löytyy norjanharmaata, lapinkoiraa ym alkukantaista, onkohan tällä vaikutusta..?
En tietenkään suutu mielipiteistä. Pahoittelen, minulla on ilmeisesti huono itseilmaisu-päivä tänään...koira varmasti viihtyy hyvin ulkona ja nauttii ulkona olosta kun on paljon kaikkea uutta ym. Mutta kuten sanoin aiemmn, tunnin lenkki ja tunnin ulkoilu ovat kuitenkin eri asioita. Kyllä meidänkin koira kesällä kun tuli olisi mielellään nauttinut auringosta ja makaillut nurmikolla eikä halunnut sisälle, sitten vaan oleiltiinkin ja otettiin aurinkoa =).
- Tervettä
Olen kanssasi samaa mieltä,,,tervettä maalaisjärkeä koirankasvatukseen:)
Tervettä kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä,,,tervettä maalaisjärkeä koirankasvatukseen:)
Samaamieltä !!!!!
- niinhän
ja niinhän koiran ja ihmislapsen kanssa pätee moni kasvatusasia,,,rajoja ja rakkautta ja leikki on lapsen työtä myös koiranpennun mun mielestä,,,,
- Jenkkityttö
Tersi kirjoitti:
koira varmasti viihtyy hyvin ulkona ja nauttii ulkona olosta kun on paljon kaikkea uutta ym. Mutta kuten sanoin aiemmn, tunnin lenkki ja tunnin ulkoilu ovat kuitenkin eri asioita. Kyllä meidänkin koira kesällä kun tuli olisi mielellään nauttinut auringosta ja makaillut nurmikolla eikä halunnut sisälle, sitten vaan oleiltiinkin ja otettiin aurinkoa =).
Minun tyttöseni on siis tosiaan 14 viikkoinen nyt, ja se ei malta olla kävelemättä pitkiä lenkkejä. Eli siis pennun ehdoilla täysin mennään, emme siis mene lujaa ellei se tahdo. Mutta joskus, varsinkin näin ihanina lämpöisinä ja aurinkoisina päivinä kävelemme joskus jopa 2km. Mutta siis VAIN PENNUN NIIN HALUTESSA.
Mutta siis: MITÄ TARKOITETAAN LENKITYKSELLÄ kun on kyseessä pentu? Kyllähän minun mielestäni "ulkona oleilu" on pennulle suurin piirtein sama asia kuin aikuisellekin. Eli siis hiljakseen kävellään ja haistellaan, välillä tehdään tarpeita ja välillä juostaan. Vai?
- nelli.a
Siis teet tunnin lenkkejä??? Etkai tosissasi??? Jotkut rodut eivät tunnu väsyvän kovinkaan helpolla, mutta ei se tarkoita sitä että voit mielin määrin tehdä lenkkejä... tai voit käydä ulkona, vaikka kuinka mutta et mitään tunnin mittaisia lenkkejä. Käy sitten kun se on isompi.. sanoisin, että puolvuotiaan kanssa voi jo tehdä vähän pidempiä ja siitä sitten iän kanssa aina vähän lisää. Minulla on vähän sinun koiraasi vanhempi..nyt 4kk. ja tosi tarkkaa olen pitänyt ettei liikaa tule oltua. Pissalla tossa ihan lähellä, ja välillä leikkiä lumessa ja kierretään kortteli tai vats. Itse pelkään ylirasitusta ja niveliä, lonkkia, luustoa...koko kasvua. Eli älä tee niin paljon lenkkejä. Pentu tarvii paljon unta, lepoa, ruokaa, leikkiä... hellyyttä, sääntöjä, ja sitten jossakin välissä vähän lenkitystä. Ison koiran kanssa teen sitten niitä 2-7km. lenkkejä=) joihin kuluu se 45min-1.30 min. ja sellaisen yhden pidemmän siis 1*päivässä, loput ovat lyhyempiä.
- Risteytys
Vaan minutkin pystyyn ton ikäisenä oma ipana sai olla parhaimpina päivnä tarhalla jopa 5h panimassamuiden kanssa sekä pissalenkit päälle sekä usempi kilometri kävelyä pennun ehdoilla koska pissareissut olivat yleensä noin 1km.
Ja pari kertaa väsähti että piti kantaa kotia ja silloin takana yli 2h putkeen painia koiratarhalla.
Älä kävelytä koiraa kovalla maalla, eli asfalttia en suosittele,itse liikutiin luonnossa.
Ja eläinlääkäri kehunut ekasta rokotuksesta lähtien koiran lihaksia ja tervettä rakennetta.
Varsinkin takajalkojen terveyttä.- Risteytys
Oma pentu aikoinaan pyysi syliin jos väsytti...että koskaan ei pakotettu kävelemään loppuun asti toisin kuin muutamaa muuta pentua alueellani.
Todella surullista luettavaa, mutta niinkuin jo tuolla aiemmin sanottiin, jokainen käyttää sitä omaa "maalaisjärkeänsä"
- ahkerat ulkoilijat
Sikra kirjoitti:
Todella surullista luettavaa, mutta niinkuin jo tuolla aiemmin sanottiin, jokainen käyttää sitä omaa "maalaisjärkeänsä"
Mitä surullista siinä on, jos omistaja osaa katsoa koirastaan, paljonko se jaksaa kulkea ja toimii sen mukaan?
- Risteytys
Risteytys kirjoitti:
Oma pentu aikoinaan pyysi syliin jos väsytti...että koskaan ei pakotettu kävelemään loppuun asti toisin kuin muutamaa muuta pentua alueellani.
Myös omalta eläinlääkäriltä kysllyt noista ulkoilutuksista ja ulkonaolo ajoista.
Oma nyt jo 8kk pyytää joskus että saisi matkustaa sylissä kun on ollut hyvät painit tarhalla ja sen suon. ahkerat ulkoilijat kirjoitti:
Mitä surullista siinä on, jos omistaja osaa katsoa koirastaan, paljonko se jaksaa kulkea ja toimii sen mukaan?
Sepä se..............
- tittamaria85
kyse on nyt koiran lonkkien kestämisestä,eikä mistään muusta!!!
ei pienen pennun lonkat kestä lenkitystä vaikka se kuinka jaksasisi itse riehua ja räikää!! omistajan tulee itse toppuutella lemmikkiään!turha sitten jälkeen päin on inistä jos lonkat on mennyttä!!
alle 6kk pentua ei saa käyttää pitkillä lenkeillä!!
- hghgh1
yjhjhj
- fanatiaa???
Ihme touhua.
Lenkit tulee tehdä koiran oman vaatimustason mukaan.
Rauhallinen samoilu vaikkapa lenkkipolulla ei vahingoita mitään koiraa.Vai onko yleinen mielipide nyt muuttunut niin,että koiran seisominen on pahasta:että sen pitäisi maata sisällä tekemättä mitään?
Pikkasen liian fanaattista touhua mielipiteiden osalta.
Jos omistaja nauttii ja koira nauttii on asia silloin ok.
Yhdessä vietetty aika kiinniittää koiran ja omistajan toisiinsa.Kommunikoidaan ilmeillä ja tutustutaan toisiisa.Kyllä se lenkitysrajakin siitä selviää.
Hei järki hoi!
Ennemmin liikaa ulkona kuin sisällä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat113794Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard2343691Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"
"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."93333Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi
Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks153003Seiska: Helmi Loukasmäki, 25, rehellisenä Dannystä, 83, ja isosta ikäerosta
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat pitäneet yhtä jo useamman vuoden. Nyt Helmi kertoo rehellisenä i382919Uus terveysassema
Ei taia olla vielä ketjua siitä ni minäpä alotan. Joko sitä ruvettas porukalla nyt mollaamaa ja arvostelemaa ku nii ruma132755Toksinen persuvasemmisto
Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k192694Särkyneelle sydämelle
Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂502361Purralla luistaa hihna isolla pyörällä, kasetti ei kestä
”Purra käy nyt pahasti ylikierroksilla” Nähtiinhän Purran sekoilut jo Lohjan torilla taannoin. Eikö eduskunnassa ole271963Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!
🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S3011592