Puun lämpökäsittely

tee-se-itse

Onko kukaan koittanut itse puun lämpökäsittelyä? Onnistuisiko se esim tavallisella uunilla? Kokeilumielessä voisi puisia paistinlastoja tms. lämpökäsitellä.

Onko kenelläkään tarkempaa tieto prosessista; lämpötilat puulajeittain, lämmön nosto, kosteus ym. Lämpöpuun tuottajien sivuilta löytyy jonkin verran tietoa mutta vain melko yleisesti.

Vai onko tämä ihan tuhoon tuomittu idea? Idea lähti joidenkin pienten puuesineiden lämpökäsittelystä.

9

11363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kake

      En tiedä ,onnistuuko kotikonstein kovin helposti, mutta voihan sitä yrittää:

      Lämpökäsittelyssä (noin 160-215°C) puun ominaisuuksia muutetaan korkeissa lämpötiloissa. Käsittelyssä puuta lämmitetään yli sen itsesyttymislämpötilan, vesihöyryn toimiessa suojakaasuna. Käsittelyllä saadaan puun ominaisuuksia muokatuksi käyttökohdevaatimusten mukaan. Eritasoiset lämpötilat, käsittelyajat ja kuivaustekniikat antavat materiaalille uusia ominaisuuksia. Puun ominaisuudet paranevat mm. mitta- ja muotopysyvyyden, lämmöneristyskyvyn, lahonkeston ja muotoiltavuuden suhteen.

      • Tämä ei ole faktaa, mutta olen kuullut muinoin harrastetun niinkin teknistä puun lämpökäsittelyä, että maalla muinoin käytetyt heinäseipäät olisi ensin nuotiolla kuumennettu maahan tulevasta kärkiosastaan. Todella high.tekniikkaa, mutta lienee totta!!

        Ehkä pieniä puutarpeita voi käsitellä suht helpostikkin, ilman suurta lämpötarkkuutta, mene ja tiedä!


      • Anonyymi

        Ensinnäkin, 175°C ei ole yli puun itsesyttymislämpötilan, joka on vähän puusta riippuen jotain 250-300 asteen tienoilla. Kotiuunissa ei siis kovin helposti saa puupalikoita syttymään, elleivät osu kuumiin vastuksiin. Suojakaasu ei siis todennäköisesti ole välttämätön ainakaan syttymisriskin vuoksi.

        Halusin itse kokeilla lämpökäsittelyä lähinnä puun värjäystarkoituksessa. Minulla oli noin A3-arkin kokoinen pala koivusta tehtyä 4mm ohutviiluvaneria, joka piti saada ruskistettua. Vaneri oli tarkoitettu laserleikkaamiseen, joten sen liimasta ei tullut ainakaan häiritsevästi ikävää käryä.

        Koska vesihöyry oli mainittu useissa lähteissä, kastelin vanerin huolella ja pistin sen L-kokoiseen paistopussiin, joka kestää lämpöä 200 asteeseen saakka. Sitten tuuppasin koko paketin kahdeksi tunniksi 175-asteiseen uuniin ritilälle. Vanerissa ja pussissa kiehuva vesi odotetusti pullisti pussin vesihöyryllä, joten sitä ainakin oli prosessissa läsnä. Vanerin sisältä kiehuva vesi tosin aiheutti levyn pintaan epätasaisia värjäytymäläiskiä, joten en tiedä, oliko vedestä enemmän haittaa vai hyötyä.

        Kahden tunnin aikana vaalea koivuvaneri otti varsin mukavasti väriä, sellaiseen kullanhohtoiseen vaaleanruskeaan. Väri olisi varmasti ollut tummempi, jos lämpötila olisi ollut korkeampi, ehkä myös pitempi paistoaika olisi syventänyt väriä.

        Seuraavalla kerralla aion kokeilla ilman vettä ja paistopussia, joten ainakin kiehumisläikistä pitäisi sillä päästä eroon. En tiedä, johtuiko vanerin pienestä paksuudesta vai paistopussista ja vedestä, mutta levy ei mennyt pahasti kieroon, vaikka laitoin sen jo valmiiksi kuumaan uuniin ja otin sieltä suoraan huoneenlämpöön. Paksumpien palikoiden kanssa kannattaa tietysti muuttaa lämpötilaa hitaammin 😅


    • puolella

      tuolla intarsia puolella niitä puunpaloja on paahdeltu iät ja ajat hiekan kanssa. Eli jos noita pieniä tarvekaluja väsäilet niin onnistuisikohan kun laitat vaan puut hiekkaan ja uuniin? Loput on sitten yritys erehdys menetelmää.

    • se on niin

      että turha ees miettiä onnistuuko tuskin termowood oy johtaja olis monia vuosia testannu ja ahertanu jos se onnistuis joka pulliaiselta!!! et ekkähä osta vaan puus kaupasta ja poltat neki puut takas lämmöks joilla kokeilisit moista!!!!!!

    • lämpöä

      Kyllä onnistuu kotikonsteinkin, ei se mitään salatiedettä ole.
      Ongelmana lienee kuitenkin se, että mikäli tarvii pitkiä kappaleita, niin riittävän kokoisen uunin löytäminen voi olla vaikeata.
      Pienempienpalojen lämpökäsittely onnistuu kotiuunissakin.
      Kannattaa netistä hakea noita lämpötila / aika- arvoja.
      Itse olen lämpökäsitellyt paljonkin pienempiä pätkiä ja hyvin on onnistunut ja mikä parasta, niin huomattavasti edullisemmaksi tulee, kuin kaupasta ostettuna.

      • Raikku

      • Olisikohan
        Raikku kirjoitti:

        Täällä oli jotakin osviittaa väreistä:

        http://www.swm-wood.com/fi/lampokasitelty_puu/vari.shtml

        Ja täältä löytyy toinen usein siteerattu opus:

        http://www.thermowood.fi/data.php/200401/914711200401161255_TWkasikirja.pdf

        Millaisia aikoja olet itse käyttänyt kotona? Entä oletko vain nakannut valmiin työsi kuivana kuumaan lieden uuniin vai oletko järjestänyt kappaleelle kosteutta jotenkin?

        voisiko olla niin helppoa, että soota paistopussiin, pari lkapia alle, niin että saa käsiteltävän kappaleen irti pohjasta, ja sitten vain tilkka vettä mukaan, niin että saa sen vesihöyryn aikaan...


      • metu
        Olisikohan kirjoitti:

        voisiko olla niin helppoa, että soota paistopussiin, pari lkapia alle, niin että saa käsiteltävän kappaleen irti pohjasta, ja sitten vain tilkka vettä mukaan, niin että saa sen vesihöyryn aikaan...

        Osta alumiinipaistopussi.Sinne kun laitat muutaman kuivan puulastan,makkaran,pippuria,sipulia ja olutta,niin ei mene ainakaan koko touhu ketuille.Älä tee tätä kotona,mene Anoppilaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe