TYRNIMARJA ?

epätietoinen poika

heips kaikki !
onko kokemuksia tyrnistä ? voiteena, kapseleina ?
entäs suoraan marjoina ? millaisia vaikutuksia, ja onko väliä syökö kapseleina vai raakana jne.
kyselen, etten laittaisi rahojani turhaan.
Kiitos.

29

29423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieeee

      tyrni on loistava marja ja ,mielellään raakana, mutta näin talvella hieman hankalaa saada raakana.
      siis ota ew:n elixir http://www.ecoway.nu

      morienttes

    • aina

      Itselläni on jääkaappissa pullollinen tyrnimarjamehua. Sitä kun ottaa ruokalusikallisen joka aamu, niin saa tarpeeks C-vitamiinia. Jos enemmän haluu juoda, niin voi sekoittaa veteen tai johonkin muuhun mehuun.

    • minä

      syön tyrnimarjat. Aina silloin kun olen tekemisissä flunssaa sairastavien kanssa tai tuntuu siltä että saatan sairastua, syön erittäin paljon tyrnimarjoja, vaikka ne maistuvatkin niin kamalille. Ei ole ollut minkäänlaista flunssaa vuosikausiin.

      • kiinnostunut myös

        ostin myös rasiallisen pakaste tyrnimarjoja,
        olen niitä desin päivässä koittanut syödä....
        onko määrä liikaa/liian vähän ?
        entä se marjan sisässä oleva "kivi" -luin jostain että siinä ne vasta parhaimmat vitamiinit oisi.
        pitääkö ne pureskella ?


      • minä
        kiinnostunut myös kirjoitti:

        ostin myös rasiallisen pakaste tyrnimarjoja,
        olen niitä desin päivässä koittanut syödä....
        onko määrä liikaa/liian vähän ?
        entä se marjan sisässä oleva "kivi" -luin jostain että siinä ne vasta parhaimmat vitamiinit oisi.
        pitääkö ne pureskella ?

        on hyvä pureskella, mutta miten se onnistuu. Siemenet ovat liukkaita. Paras olisi kai tehosekoittimella, sellaisella jossa on tehokas, terävä terä, muusata marjat aivan mössöksi. Siihen voisi varmaan vähän sekoittaa hunajaa, etteivät olisi niin väkeviä maultaan....


      • iuhgiuhlo
        kiinnostunut myös kirjoitti:

        ostin myös rasiallisen pakaste tyrnimarjoja,
        olen niitä desin päivässä koittanut syödä....
        onko määrä liikaa/liian vähän ?
        entä se marjan sisässä oleva "kivi" -luin jostain että siinä ne vasta parhaimmat vitamiinit oisi.
        pitääkö ne pureskella ?

        paljon maksaa pussillinen tyrnimarjoja ?


      • siemenet ensin
        kiinnostunut myös kirjoitti:

        ostin myös rasiallisen pakaste tyrnimarjoja,
        olen niitä desin päivässä koittanut syödä....
        onko määrä liikaa/liian vähän ?
        entä se marjan sisässä oleva "kivi" -luin jostain että siinä ne vasta parhaimmat vitamiinit oisi.
        pitääkö ne pureskella ?

        ne parhaat "palat" marjoissa. Niissä on siemenöljyt sun muut tärkeet jutut. Siemenet vaan pitää murskata, jotta niistä saa hyödyn., Muutoin kulkevat vain kehon läpi ja tulevat toisesta päästä ulos.


      • Viljelijä
        iuhgiuhlo kirjoitti:

        paljon maksaa pussillinen tyrnimarjoja ?

        Olemme kasvattaneet tyrnejä n. seitsemän vuotta ja myyneet marjoja suoraan asiakkaille sekä myös yrityksille lähinnä Itä-Suomessa. Tulee syötyä tyrninmarjoja päivittäin n.puoli desiä. Oikea flunssa kuumeineen oli viimeksi muistaakseni kahdeksan vuotta sitten, vaikka työpaikalla flunssaisia riittää. Pientä nuhaa on joskus ollut. Joten saattaa olla marjoillakin osuutensa. Tosin syön säännöllisesti noin kymmentä lajia marjoja vuoden mittaan, sekä käytän kalaöljyä.

        Suoramyyntihinta on ollut kymmenen euroa kilolta, noin puolitoista litraa menee kiloon.


      • tyhmeliini...
        siemenet ensin kirjoitti:

        ne parhaat "palat" marjoissa. Niissä on siemenöljyt sun muut tärkeet jutut. Siemenet vaan pitää murskata, jotta niistä saa hyödyn., Muutoin kulkevat vain kehon läpi ja tulevat toisesta päästä ulos.

        MITEN SINÄ MURSKAAT NE ???


      • Tietoa haluava
        Viljelijä kirjoitti:

        Olemme kasvattaneet tyrnejä n. seitsemän vuotta ja myyneet marjoja suoraan asiakkaille sekä myös yrityksille lähinnä Itä-Suomessa. Tulee syötyä tyrninmarjoja päivittäin n.puoli desiä. Oikea flunssa kuumeineen oli viimeksi muistaakseni kahdeksan vuotta sitten, vaikka työpaikalla flunssaisia riittää. Pientä nuhaa on joskus ollut. Joten saattaa olla marjoillakin osuutensa. Tosin syön säännöllisesti noin kymmentä lajia marjoja vuoden mittaan, sekä käytän kalaöljyä.

        Suoramyyntihinta on ollut kymmenen euroa kilolta, noin puolitoista litraa menee kiloon.

        Olisi kiva tietää kuka viljelee ja myy tyrnimarjoja Etelä-Suomessa, lähellä Kouvolaa?


      • rippe2
        Viljelijä kirjoitti:

        Olemme kasvattaneet tyrnejä n. seitsemän vuotta ja myyneet marjoja suoraan asiakkaille sekä myös yrityksille lähinnä Itä-Suomessa. Tulee syötyä tyrninmarjoja päivittäin n.puoli desiä. Oikea flunssa kuumeineen oli viimeksi muistaakseni kahdeksan vuotta sitten, vaikka työpaikalla flunssaisia riittää. Pientä nuhaa on joskus ollut. Joten saattaa olla marjoillakin osuutensa. Tosin syön säännöllisesti noin kymmentä lajia marjoja vuoden mittaan, sekä käytän kalaöljyä.

        Suoramyyntihinta on ollut kymmenen euroa kilolta, noin puolitoista litraa menee kiloon.

        Otappa yhteyttä 0417730817 tai [email protected]


      • Anonyymi
        kiinnostunut myös kirjoitti:

        ostin myös rasiallisen pakaste tyrnimarjoja,
        olen niitä desin päivässä koittanut syödä....
        onko määrä liikaa/liian vähän ?
        entä se marjan sisässä oleva "kivi" -luin jostain että siinä ne vasta parhaimmat vitamiinit oisi.
        pitääkö ne pureskella ?

        pureskele siemenet, niissä B-vitamiini ! :)


      • Anonyymi
        minä kirjoitti:

        on hyvä pureskella, mutta miten se onnistuu. Siemenet ovat liukkaita. Paras olisi kai tehosekoittimella, sellaisella jossa on tehokas, terävä terä, muusata marjat aivan mössöksi. Siihen voisi varmaan vähän sekoittaa hunajaa, etteivät olisi niin väkeviä maultaan....

        Minä teen sauvasekottimella,laitan tyrniä mustiaviinimarjoja,mustikoita ,ja puolukoista ja hienonna,lisään rahkaa purkin,ja vähän nestettä,ja loraus hunajaa.On sellaista paksua syön puuron kanssa noin desin päivässä.


      • Anonyymi
        Tietoa haluava kirjoitti:

        Olisi kiva tietää kuka viljelee ja myy tyrnimarjoja Etelä-Suomessa, lähellä Kouvolaa?

        Pihaviljeliöitä riittää. Naapurini antoi minulle tyrnimarjoja tosi paljon. Isäni aikoinaan kasvatti tyrnejä,joita hänellä oli yli sata puuta, alut hän haki Jalajan puutarhasta läheltä Mäntyharjua. Marjoja tarvitsee n. 3-5 kpl päivässä C vitamiinin tarpeen tyydyttämiseen, kannattaa myös pureskella ne siemenet, saa hyvät siemenöljyt hyväksi.


    • ja siemen

      siemenen saapi kyllä vallan mainiosti puraistua rikki hampailla. Ei siihen mitään koneita tarvita,, voi herranjestas... Poikkeuksena tietenki, jos ei satu olemaan purukalustoa....

      • no kun

        mulla ei oo !
        siis sitä purukalusttoo !


      • vaikka...
        no kun kirjoitti:

        mulla ei oo !
        siis sitä purukalusttoo !

        paa ne vaikka kahavilautaselle ja pikkukahavelilla litistelet ne tuusan nuuskaksi, ja lopuksi ryystät ne siitä ääntä kohti... ai että on kirpijjää


      • eukko
        vaikka... kirjoitti:

        paa ne vaikka kahavilautaselle ja pikkukahavelilla litistelet ne tuusan nuuskaksi, ja lopuksi ryystät ne siitä ääntä kohti... ai että on kirpijjää

        kah tuotapa ei tullunna mielleen,
        vuan on se hyvä tämä palsta !
        Kiitokssii vielä vinkistä.


    • hjk

      no tuo tyrni on nyt noussut sellaiseksi muoti marjaksi, mut enpä tiedä minä eikä kyllä kukaan muukaan kuinka paljon se todellisuudessa auttaa "vaivoihin".
      tottakai KAIKKI marjat ja vihannekset ovat terveellisempiä kuin sininen lenkki mutta mutta neuvoisin "pitämään järjen päässä".
      mitään ihmelääkettä ei ole, eikä tod näk tule !

      • shiny horse

        niin kai se on yksilöllistä, miten tyrni "vaivoihin" auttaa ... näyttäisi tyrni kuitenkin olevan sangen suosittu tutkimuskohde monissa yliopistoissa ympäri maailman, joten tuloksia varmasti sen todellisesta arvosta tai arvottomuudesta on lähivuosien aikana luvassa runsaasti. http://www.richnature.com/products/herbal/articles/seabuckthorn.htm
        ...aika kiistattomilta näyttäisivät ainakin tyrnin siemenöljyn vaikutukset mm. kolesteroliin ja palovammoihin


      • hyvä marja!
        shiny horse kirjoitti:

        niin kai se on yksilöllistä, miten tyrni "vaivoihin" auttaa ... näyttäisi tyrni kuitenkin olevan sangen suosittu tutkimuskohde monissa yliopistoissa ympäri maailman, joten tuloksia varmasti sen todellisesta arvosta tai arvottomuudesta on lähivuosien aikana luvassa runsaasti. http://www.richnature.com/products/herbal/articles/seabuckthorn.htm
        ...aika kiistattomilta näyttäisivät ainakin tyrnin siemenöljyn vaikutukset mm. kolesteroliin ja palovammoihin

        Käytännön kokemusta tyrneistä minulla on monen monen vuoden ajalta. Parhaan hyödyn saa tietenkin tuoreista tai pakastetuista tyrneistä. Tyrnit syödään kokonaisina ja pureskellaan. Jos maku on liian kirkerä voi tyrnit sekoittaa esim. luonnon-tai tavalliseen jugurttiin.Yhden dl;n annos on liikaa, vajaa puoli dl/pv riittää.Jos tuntuu, että flunssa on tulossa voi ottaa vähän enemmän ja jo helpottaa.
        Hyvä "aamupuuro-ohje" on; 2 dl luonnonjugurttia, 1 tl pellavansiemenöljyä,2 rkl kaura- tai vehnäleseitä ja 2 tlk tyrnejä.


      • purppuradelfiini
        shiny horse kirjoitti:

        niin kai se on yksilöllistä, miten tyrni "vaivoihin" auttaa ... näyttäisi tyrni kuitenkin olevan sangen suosittu tutkimuskohde monissa yliopistoissa ympäri maailman, joten tuloksia varmasti sen todellisesta arvosta tai arvottomuudesta on lähivuosien aikana luvassa runsaasti. http://www.richnature.com/products/herbal/articles/seabuckthorn.htm
        ...aika kiistattomilta näyttäisivät ainakin tyrnin siemenöljyn vaikutukset mm. kolesteroliin ja palovammoihin

        näistäkin linkeistä löytyy jotakin tyrnin ravintosisällöstä
        :
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=455&lang=fi
        http://www.wegebon.fi/sivu.asp?taso=2&id=104
        http://www.arktisetaromit.fi/index.php?mid=3_52&la=fi
        http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2001-12-05,104:2:89201,1:0:0:0:0:0:
        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/2cc140786c515fab422568a4003f5d25/540b4b2ca4201295c225729200405fb4?OpenDocument

        Jos ei halua aina pureskella marjoja, löytyy hyviä luontaistuotteita, jotka on valmistettu tyrnimarjasta tai tyrnin siemenöljystä. Näitä tuotteita saa luontaistuotekaupoista, apteekista ja hyvin varustetuista elintarvikeliikkeistä sekä viljelijöiltä/tuottajilta

        Suosittelen kaikille!


      • apua saanut

        Tyrni ei ole mikään muotimarja.Siitä on tehty lääkeaineitakin.Esim.vitamiineja sisältäviä kapseleita.lueppas Tyrnimarja sivulta miten paljon sisältää esim.vitamiineja.Itse en ole tarvinnut ostaa edim.B-vitamiinia sen jälkeen kun aloin syömään raakana tyrnejä.Kannattaa pakastaa sellaisinaan ja sieltä ottaa sulamaan sitä mukaa kun syö.Muutamasta marjasta saa jo hyvän vitamiiniannoksen,eikä tarvitse pelätä että saa liikaa ,kuten kemiallisesti valmistetuista lääkkeistä.Auttavat tosi moniin sairauksiin.Esim.iän mukana B12vitamiinin tarve suurenee,tyrnistä saa sitä helposti.


    • Heikki18

      Hei. Ostin tänään ekat tyrnit -mehua ja pakkasta. Joku kirjoitti, että marjat on niin pahanmakuisia, että pitää sekoittaa vaikka viiliin. Vähän kirpeä on mutta hyvänmakuinen. Montako marjaa päivässä - ruokalusikallinen mehua?

      Auttaako muuhunkuin flunssan estona? Marjalla on melkoinen maine.

    • Maine on oikeutettu!

      Tyrnimarja auttaa mihin vaan! Olen vannoutunut ihailija :) Onneksi nyt mun lähellä täällä Salossa Naarjärveltä on mahdollisuus saada tyrniä edullisesti. Kauppojen hinnathan on ihan mahottomia eikä kaikista kaupoista edes saa.. toisaalta ymmärtäähän sen, ne piikit, vaikea poimia.Mikä järki muuten siinä piikissä mahtaa olla noin evoluution kannalta, eikö se ole marjan etu että sitä se syödään ja kauemmaksi pensaasta viedään. No, ehkä vähän järjetön mutta voi miten terveellinen.

    • Ripperapenpoika

      Niin tuota, Mistä sais ostaa tyrniä marjoina eli erituotteina ja mihin hintaan. T. risto ps.linkkejä/numeroita/s-postia niin otan yhteyttä

      • Topk

        Löytyy. 20 euroa kilo. Hämeenlinnasta tai espoosta. 046 5796038


    • Anonyymi

      Olisin kiinnostunut ostamaan Helsingistä tyrniä

    • Anonyymi

      Kirjoitin kommentin jo aiemmin. Isäni kasvatti ja söi säännöllisesti tyrnimarjoja, kuten myös äitini. En tiedä, tyrneissäkö sen salaisuus, mutta Isäni eli neljä kuukautta vaille sata vuotiaaksi ja äitini 98 vuotiaaksi. Itse olen sekoittanut tyrnit splenderillä banaanin kanssa, siinä tasoittuu pahin hapokas ja siitä jopa lapsetkin tykkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe