Onko jollekin tuttu diagnoosi?
Minulla todettu 3 vuotta sitten.
Nyt hoitona hormoonikierukka.Parantuuko
kokonaan vai on jatkuva sairaus...????
Hyperplasia Endometrium
2
7483
Vastaukset
- Kristiinalta
Mullakin on endometriumin hyperplasia.
Olen syönyt siihen kahdeksan kuukauden keltarauhashormonikuurin muutama vuosi sitten. Musta tuntuu, että se kuuri aika hyvin tyhjensikin kohtua.
Äidilläni tämä hyperplasia pääsi niin pahaksi, että kohtu piti kaapia. Lääkärit olivat syöttäneet hänelle vuosikausia vaihdevuosivaivoihin pelkkää estrogeenia ilman keltarauhashormonia. Siitä se endometriumin hyperplasia ainakin tulee!
Luulen, että sitä on kyllä lähes kaikilla vaihdevuosia lähestyvillä naisilla toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Se kasvaa estrogeenista ja progesteroni estää sitä nuorella naisella. Mutta progesteroni loppuu jo nelikymppisenä ja siitä lähtien sitä hyperplasiaa alkaa kertyä.
Hyperplasia tarkoittaa siis sitä, että kohdun limakalvo paksunee liikaa. Ennenvanhaa naisia kaavittiin usein juuri hyperplasian takia, mutta nyt siitä on luovuttu ja kaapimisen sijaan määrätään progesteronikuureja tai hormonikierukka, joka on pitkä progesteronikuuri.
Menopaussin jälkeen kohdun limakalvo vähitellen kuivuu ja se hyperplasia lakkaa sillä tavalla. Endometriumin hyperplasiaan liittyy syöpäriski, mutta mihin ei liittyisi!
Elämäntavoilla voi vaikuttaa (tämä on kauheaa paatosta, tiedän): kuitua pitää syödä paljon (siis kasviksia ja juureksia), liikkua pitää paljon (todella paljon!), ruokavalio pitää olla diabetesruokavalion tyyppinen ja paino täytyy pitää kurissa, ylipainosta pitää päästä eroon. Noilla konsteilla voi pitää kurissa estrogeenidominanssia, josta tää kaikki johtuu. Estrogeenidominanssi tarkoittaa sitä, että estrogeenia on paljon SUHTEESSA progesteroniin.- kysyvä ei eksy
Kyse on siis kohdun limakalvon liikakasvusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811