apua

pientä koiraa

ystäväni kyseli koiratietämystäni tässä yhtenä iltana. hänellä on nuori ceskyterrieri, jolle hän on ajatellut ottaa kaveriksi toisen koiran seuraavan vuoden kuluessa. tiedän paljon isoista koirista, mutta pikkukoirarotujen osalta tietämykseni päättyy lyhyeen. jäljelle jää vain mutu, eikä kaverin mutuun kannata koiravalintaa perustaa sen enempää kuin pelkkään koirakirjaankaan.
siis tässä vähän faktaa niin osaatte suositella
-kerrostalokämppä
-sosiaalinen, ceskyterrieri kaverina ja isona veljenä
-pitkiä, yli 1/2h lenkkejä, vaihtelevassa, myös metsäisessä maastossa
-ei näyttelykoiraa, ceskyä raahataan jo kasvattajan toimesta jos minne, kun on lupaava (jo2sert)
-PIENEHKÖ koira
-aktiivinen, ja melko rohkea
-helpompi karva kun ceskyllä
-koulutettavissa, pientä innostusta tokoon ja agilityyn, muttei aktiivi
-ei mikään hirmunen jääräpää, cesky on eka koira
kriteerit ovat suuntaa antavia ja niistä voi aina joustaa. Pääasia on että kerrotte millaisia jonkun rodun edustajat ovat. tuskin mihinkään pikkuseen noi täysin sopii... pohdittu on Westietä, pikkusnautseria ja espanjan vesikoiraa(max koko) jos näistä sais vielä vähän enemmänkin tietoa.
Ja viisastelijoille. tän perusteella ei oteta vielä mitään koiraa. tässä on tilaisuus kuulla kokemuksia roduista. tässä voidaan nostaa harkittavien listaan vielä rotuja joita ei koirakirjan pohjalta ole osattu poimia.

23

735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marian

mulle tuli heti mieleen westie. Mutta mä kyllä neuvoisin myös lukemaan koirakirjoja kun niissä on kuitenkin laajasti tietoa eikä kukaan täällä pysty kaikkea kertomaan.Kyllä niistä apua on joten kipin kapin kirjastoon :)

• kun niitä on jo luettu, läjäpäin. Kaikki paksummat opukset kun on selailtu alusta loppuun. Omat, naapurin ja kirjaston. mutta siitä huolimatta ei päätöstä ole syntynyt. Vaihtoehtoja on monta, eikä varmasti ole yhtä oikeaa... nyt ajattelin autta ystävää teidän avullanne, joten -suosituksia kiitos, seuraavaksi on vuorossa kennelliiton pentuvälittäjien kanssa keskusteleminen -siis ystäväni toimesta. olette siis kokemuksen välivaihe tällä ystäväni koiranhankinnan polulla (runollinen, mutta todenmukainen ilmaisu).

• takkutukka

pinseri? Lyhytkarvainen, säkäkorkeus on siinä 45cm paikkeilla, on sosiaalinen, energinen ja aktiivinen. Rakastavat agilityä ja tokossakin pärjäävät hyvin. Omani ei hauku (asun kerrostalossa) paitsi ovikellon soidessa :)
      Helppo kouluttaa, on tosi eloisa ja palvelunhaluinen ja ihana tietysti kaikinpuolin; kukahan sitä omaa koiraansa haukkuisi ;)
      Jos kaipaat tuosta vielä pienempää niin sitten kääpiöpinseri.
      http://www.sci.fi/~sspk/pinseri/ löytyy lisää tietoa.
      Lykkyä tykö valintaan, eioo mikään helppo juttu.

• tosiaan, täytyy vihjaista. vaikka luulen että juri tässä kohtaa astuu ulkonäkö kuvaan, sillä en usko ystäväni pitävän pinserin ulkonäöstä. haluu vissiin vähän karvasemman, vaikkei ihan karvapalloa... itse pitäisin...

• Kaisa

pinseri on itsepäinen, ei palveluhaluinen ja jos sattuu olemaan vielä nirso, on kaikkea muuta kuin helppo kouluttaa.

Muut pitivät kyllä paikkansa. Ihana on.

• Sheltie

Sheltti sopii suurimpaan osaan kriteereistä.
      Eli siis shetlanninlammaskoira.
      Kerrostalo kämppään sopii hyvin, ainoa haitta on herkkähaukkuisuus, mutta sen saa opetettua pois kun kiinnittää siihen huomiota ihan alusta asti.
      Yleensä toisten koirien kanssa shelteillä ei ole ongelmia. jotkut ovat arkoja, mutta yleensä eivät sitäkään jos pennusta asti saavat tutustua mahdollisimman moneen koiraan. Samoin jos kerran heti pienestä asti on toisen koiran kanssa niin sitä se ei turhaan pelkää.

Lenkkeillä jaksaa niin kauan kun omistaja viitsii viedä, mutta ei vaadi silti mitään tuntitolkulla lenkkeilyä joka puolella.

Näyttelyihin ei ole pakko viedä:)

Säkä vaihtelee, mutta yleensä hiukan vajaa 40cm

No varmasti on aktiivinen siitä ei ole pelkoa. Mutta arkuutta kyllä esiintyy ikävän paljon. Niinpä pennusta asti kannattaa totuttaa mahdollisimman moniin eri asioihin.

Vaikka turkki on pitkä ja näyttää vaikeahoitoiselta niin se ei sitä ole. Harjaus kerran kahdessa viikossa riittää. Kerran viikossa voi katsella vähän korvien vierestä karvoja sillä niihin tulee muuten helposti takkuja.
      Pesu sillon kun on likanen.

Todella nopea oppimaan.. Meillä opittiin istuminen viiden käskyn jälkeen.
      Varmasti tulee hyvä toko ja agi koira jos vaan viitsii viedä, mitenkään pakollista se ei silti ole.

Ja harvemmin sheltit ovat itsepäisiä.. yleensä niillä on niin valtava miellyttämisen halu että tekevät lähes mitä vaan jotta omistaja olisi iloinen.

• Sheltistä meillä molemmilla (ystävälläni ja minulla) on vahva kielteinen käsitys. siis älkää ymmärtäkö väärin, kiva kaveri varmaan ja ainakin energiaa ja harrastusmahdollisuuksia löytyy, sopii kyllä jollekin muulle... ystäväni koiraksi sheltti ei kuitenkaan sovi arkuutensa takia. hän hakee siis rohkeaa ja itsevarmaa kaveria, jolla ei ole ongelmia sosiaalisuudessa. valitettavasti ainakin kaikki minun tuntemat sheltit ovat hyvin arkoja, lenkillä eivät uskalla tervehtiä isompiaan... täytyisi siis löytää joku erityisen rohkea yksilö, jotta se sopisi ystävälleni, enkä usko tällaiseen löytöön... javielä, sheltin karva on aivan liian pitkä, takkuuntuva ja kurakeleillä vaikeasti hulehdittava, joten kiitos neuvosta, sheltti oli valitettavasti poissuljettu vaihtoehto heti alusta lähtien.

• Ehdottelija

Cairnterrieri, sillä on hieman helpompi turkki kuin westiellä. Westien turkki on meinaan yhtä työläs kuin ceskynkin mielestäni.
      Cavalierkingchralesinspanieli on tosi sosiaalinen ja mutkaton rotu, sen kanssa tulee harvemmin ongelmia ja tykkää lenkkeilystä.
      Kääpiösnautsereilla saattaa olla kova luonne ja niidenkin turkki vaatii säännöllistä nyppimistä.
      Voisitte myös pistää harkintaan pienen portugalinpodengon, siinä vasta mukava rotu ja turkkikaan ei ole työläs.

• hienoa:
        -carnia ystäväni on hiukan jo ajatellutkin -täytyypä ottaa taas puheeks...
        -Cavalieria ajattelin itse ehdottaa, sillä tunsin kerran yhden cavalierin joka oli mainio tapaus. entä puhtaanapito ja turkinhoito, kuinka työläs, osaako joku kertoa?
        -ai Westienkin turkki on työläs? takertuuko siihenkin kaikki risut ja lehdet lenkillä... ja onhan se valkonen=aina likasen näkönen. ois kiva kuulla lisää.
        -sitä minäkin kääpiösnautserista sanoin, enkä tosiaankaan usko sen sopivan tämän ominaisuuden vuoksi ystävälleni. lisäksi olisi ilmeisesti tarkoitus ottaa uros,joka varmasti on vielä kovaluontoisempi, sillä ainakaan ceskyn leikkaus ei tule kysymykseenkään...
        -portugalinpodengosta taisi olla puhetta myös. en kuitenkaan kinnittänyt siihen pahemmin huomiota kun minulla ei ole mitään käsitystä rodusta. siis VOISINKO SAADA LISÄÄ TIETOA TÄSTÄ...

• tools

Kiinanharjakoira on maailman seurallisin, sosiaalisin, iloisin koira, jolta aggressiot puuttuvat täysin. Rakastaa seuraa ja muita koiria sekä ihmisiä, ei suorastaan tule toimeen yksikseen. Liikunnallinen, reipas ja älykäs. Säkäkorkeus n. 30-35 cm, paino kuutisen kiloa. Koulutettavissa vaativaankin agilityyn.

Saatavissa sekä karvattomana että karvaisena mallina. Voi trimmatakin.

"Näyttelykelvottomia" ovat luppakorvaiset yksilöt, joita voi saada kasvattajalta edullisestikin. Itselläni on niitä kolme kappaletta. Minulla on kokemusta myös muista roduista, isoista ja pienistä, mutta kinuski on ehdoton!

• jaa-a täytyy sanoa että nyt astuvat hurjat ja kenties aivan typerät ennakkoluulot peliin... siis oikaiskaa ihmeessä älkääkä loukkaantuko. olen itse vannoutunut ison/palveluskoiran ystävä, enkä millään jaksa ymmärtää kaikkia pikkukoiria. valitettavasti kyseinen rotu kuuluu juuri niihin jotka luokittelen pikkupuudeleiksi, joita en ymmärrä. (anteeksi pikkupuudelién omistajat, olen varmaan kaamean väärässä). siis minullehan koira ei tule, joten kyllä kerron suosituksestasi ystävälleni, mutta luulen tosiaan että hän hakee pientä-isoa koiraa (=iso koira luonteineen ja valtavalla sydämellä pienessä paketissa), jolloin tämä koira ei ehkä ole sitä, mitä hän hakee.

toisaalta oli kiva kuulla tästä "virheestä" kertokaahan muutkin eri rotujen "virheistä", sillä näyttelyille on sanottu ehdoton EI.

• tools
        kirjoitti:

jaa-a täytyy sanoa että nyt astuvat hurjat ja kenties aivan typerät ennakkoluulot peliin... siis oikaiskaa ihmeessä älkääkä loukkaantuko. olen itse vannoutunut ison/palveluskoiran ystävä, enkä millään jaksa ymmärtää kaikkia pikkukoiria. valitettavasti kyseinen rotu kuuluu juuri niihin jotka luokittelen pikkupuudeleiksi, joita en ymmärrä. (anteeksi pikkupuudelién omistajat, olen varmaan kaamean väärässä). siis minullehan koira ei tule, joten kyllä kerron suosituksestasi ystävälleni, mutta luulen tosiaan että hän hakee pientä-isoa koiraa (=iso koira luonteineen ja valtavalla sydämellä pienessä paketissa), jolloin tämä koira ei ehkä ole sitä, mitä hän hakee.

toisaalta oli kiva kuulla tästä "virheestä" kertokaahan muutkin eri rotujen "virheistä", sillä näyttelyille on sanottu ehdoton EI.

Käsityksesi kiinanharjakoirasta on todellakin ihan päin mäntyä, siinä on nimittäin ytyä enemmän kuin monissa isoissa koirissa yhteensä. Kokemusta on.

Lue myös Eemelin kommentti alempaa.

• tools kirjoitti:

Käsityksesi kiinanharjakoirasta on todellakin ihan päin mäntyä, siinä on nimittäin ytyä enemmän kuin monissa isoissa koirissa yhteensä. Kokemusta on.

Lue myös Eemelin kommentti alempaa.

jeps, lukasehan vastaukseni eemelille, ni saat vähän valaistusta kantaani...

• tuli tossa vastauksia lueskellessa tosiaan muutama kysymys mieleen...
      siis:
      -ystäväni on opiskelija, joten varmuuden vuoksi minkä hintainen on pentu, jota suosittelette. siis kurjia haukkuja välttääkseni ja keskustelun asiallisena pitääkseni ilmoitan jo heti valmiiksi että hinta ei ole kriteeri valinnassa, ellei vastakkain asetu kahta yhtä hyvin sopivalta kuulostavaa koiraa, joiden saatavuus on samankaltainen. hintatieto on vain varautumisen vuoksi. ja -kyllä ystävälläni on varaa tähän koiraan. hänellä on varaa ostaa se, käyttää se eläinlääkärillä, rokotuttaa, ostaa pannat, hihnat, kupit, harjat, pedit ym. ja ruokkiakin koirat (molemmat).
      -mikä on koiran saatavuus, onko vuoden jonotuslista jne...
      -mitkä ovat rodulle tyypilliset "virheet", joiden avulla olisi hyvä livistää näyttelyistä, joihin yhä useammat kasvattajat vaativat menemään. ja tietysti kuinka näyttelyintoisia kasvattajat ovat, jos osaatte arvioida.

mutu-tuntuma on faktatiedon lisäksi mainio tapa vastata näihin. mitään tarkkaa emme odota, arviot riittävät.

ja vielä lisätietoja toivotaan seuraavista roduista ja asioista

-westie, erityisesti turkinhoito
      -portugalinpodengo
      -cavalier, turkki

ja vielä olisi kiva kuulla rodulle tyypillisistä sairauksista, sillä koiranomistajan suurin huolihan on oman rakkaan terveys...

• tyhmä

En tiiä onko tätä jo ehdotettu, mutta sheltti voi olla ihan ok...?!

• eemeli

Taas on tullut tosi tietämättömiä kommentteja...
        kaikki sheltit ei tosiaankaan ole arkoja eivätkä kiinanharjakoirat mitään pikkupuudeleita...
        Älkää hyvät ihmiset aina muutaman tapaamanne koiran perusteella tuomitko koko rotua.
        Meillä asustaa -ison koiran kaverina- kiinanharjakoirauros, joka on todellakin "valtavan suuri" pienessä koossa.
        Ainakin omasta mielestään;-) Varsinainen persoona,
        josta on puudelit kaukana..

• eemeli kirjoitti:

Taas on tullut tosi tietämättömiä kommentteja...
        kaikki sheltit ei tosiaankaan ole arkoja eivätkä kiinanharjakoirat mitään pikkupuudeleita...
        Älkää hyvät ihmiset aina muutaman tapaamanne koiran perusteella tuomitko koko rotua.
        Meillä asustaa -ison koiran kaverina- kiinanharjakoirauros, joka on todellakin "valtavan suuri" pienessä koossa.
        Ainakin omasta mielestään;-) Varsinainen persoona,
        josta on puudelit kaukana..

Uskon sinua, itselläni ei ole kokemusta, sitäpä sanoinkin, varmasti väärä ajatus. näin vaan kuitenkin ajattelen, ja luulen että vain kyseisen rodun urhean yksilön tapaaminen voi tätä muuttaa. ihan sama mielipide kun että dobberit on tappajia. niin minäkin kuvittelin, kunnes tutustuin yhteen... kaikki sheltit ei varmasti ole arkoja, mutta kaikki tapaamani ovat olleet omistajien kovasta sosiaalistamisesta huolimatta... siis koska tämä ystäväni ei halua arkaa koiraa, olemme jo sulkeneet sheltin pois laskuista... todennäköisyys saada arka koira kovasta totuttamisesta ja sosiaalistamisesta huolimatta on liian suuri.

• Uskalias
        kirjoitti:

Uskon sinua, itselläni ei ole kokemusta, sitäpä sanoinkin, varmasti väärä ajatus. näin vaan kuitenkin ajattelen, ja luulen että vain kyseisen rodun urhean yksilön tapaaminen voi tätä muuttaa. ihan sama mielipide kun että dobberit on tappajia. niin minäkin kuvittelin, kunnes tutustuin yhteen... kaikki sheltit ei varmasti ole arkoja, mutta kaikki tapaamani ovat olleet omistajien kovasta sosiaalistamisesta huolimatta... siis koska tämä ystäväni ei halua arkaa koiraa, olemme jo sulkeneet sheltin pois laskuista... todennäköisyys saada arka koira kovasta totuttamisesta ja sosiaalistamisesta huolimatta on liian suuri.

...Tapaamanne sheltit ollu yleensä arkoja mitä kohtaan? kun meitin sheltti on äärettömän sosiaalinen ihmisiä kohtaan, mutta vähän arempi koiria kohtaan... Hyvä vai huono asia...? mielipiteitä?!

• Vesa

Suosittelen kääpiösnakua. Itselläni on suursnautserin kaverina käppänä ja se on kokoaan paljon suurempi koira.

Jaksaa taatusti pitkätkin lenkit - omani on juossut esim. jäällä tuon ison snakun kanssa yli 20 kilometrin lenkkejä minun hiihtäessäni sen kummemmin väsymättä. Metsässä pysyy koostaan huolimatta aina vauhdissa mukana - itse et saa käppänää hiihtämällä tai juoksemalla väsymään.

Toko-koirana kerrassaan mainio ja SUomessa on käppäniä koulutettu mm. rauniokoiriksi hakutehtäviin. Joku vuosi sitten Suomen TOKO mestaruuden vei juuri käppänä...

Ja parempi kuin esim keskikokoinen snautseri, joita vaivaa tietty flegmaattisuus ja apaattisuus.

Poikkea kerhon sivuilla, sieltä saat lisäinfoa.

http://www.sci.fi/~sspk/ksnautseri/e_index.html

• jeps, tiedän ton raunio systeemin, oon ollu, oon nähnny. pelkään vaan että pikkusnautseri on turhan ruutinen pakkaus ystävälleni ja kertomukseni vaan vahvistaa käsitystäni. muuten ominaisuudet ovat loistavat, menee vaan kivaa lenkkikaveria ja kotikoiraksi koulutettavaa ominaisuuksien yli. meinaan tarkoitus on tehdä koirasta kuuliainen, nätisti käyttäytyvä lenkkikoira, jonka voi kaapata mukaan vaikka metromatkalle ja ihmisvilinään. pelkään että ystäväni käsissä pikkusnautserista tulisi pikkutyranni. itseäni kyllä kiinnostaa, muttei ole ajankohtaista...

• tools

Nyt sinulla on kyllä selvästi sellainen uskomus, että samanrotuiset koirat ovat suunnilleen yhdestä muotista tulleita....

Erot yksilöiden välillä ovat saman rodun sisällä varmasti suuremmat kuin erot eri rotujen välillä. Tulee paha pettymys, jos luulet että ottaessasi tietynrotuisen koiranpennun se käyttäytyy aikuisena juuri odottamallasi tavalla.

Ei koiraa saa mittatilauksena. Se on elävä olento.

• siis:
        -en hae itselleni koiraa, haen apua ystävälleni

-olen tällä mittatilauksella ottanut bokserin ja kultaisen noutajan. molemmat ovat vastanneet odotuksiani kyseisestä rodusta, ja molemmat rodut olen valinnut pitkällisen harkinnan jälkeen.

-erot ovat taatusti suuret, perusominaisuudet kuitenkin pysyvät noin 90 prosentilla. Bokserini on siis rodulle tyypillinen:iloinen, ihmisrakas, avoin, rohkea ja itsepäinen, kujeilevalla tavallaan. kultaiseni taas on:avoin ihmisrakas, kärsivällinen, lempeä, rauhallinen ja erittäin sopeutuvainen. Koirani olen valinnut juuri näiden luonteenpiirteiden takia. Vältin pelokasta, arkaa rotua, otin sosiaalisimman keskikokoisen rodun jonka löysin(harrastusteni takia).

-olet varmaan lukenut kennelliiton eri rotujen rotumääritelmiä. olet siis varmasti huomannut että yksi pykälä määritelmissä on omistettu rodunomaiselle luonteelle. Yleisesti rotukoiria jalostetaan tämän määritelmän mukaisesti ja jalostukseen valitaan vain rodunomaisia koiria. tätä tukevat myös jalostustarkastukset. vaikka minusta joskus tuntuu että näyttelyä, ja sitä kautta ulkomuotoa painotetaan nykyisin jalostuksessa huomattavasti enemmän kuin luonnetta ja tevettä rakennetta.

-asialleen omistautunut lemmikki/käyttökoiran hankkija kiinnittää pääasiallisen huomionsa koiran luonteeseen ja terveeseen rakenteeseen. ainoastaan näyttelykoiraa hakeva tai asiaan tarkemmin perehtymätön ihminen valitsee pääasailliseksi kriteerikseen koiran ulkomuodon.

-Kaikki eivät tiedosta mitä koiraltaan haluavat. myöskään kaikki eivät ymmärrä oikean luonteen merkitystä koiran hankinnassa. näin syntyy valitettavia virhearviointeja, joista kärsitään useita vuosia. koirasta tulee egonjatke, lapsiperheeseen otetaan helposti stressaantuva koira, ei ymmärretä jonkin koiran tarvetta metsästykseen tai muuhun toimintaan. yleisin ongelma taitaa kuitenkin olla koulutuksen ja perus tapakasvatuksen puute, joka on usein tarpeellisinta isoille ja voimakastahtoisille koirille. valitettavasti kasvatuksen tarvetta ei ole tarpeeksi painotettu ja on tullut otettua liian hankala koira.

- rotumääritelmät ovat yleistyksiä, jotka sopivat eri koiriin eri tavalla. kaikki eivät täytä kaikkia kriteerejä, ja jotkut saattavat poiketa täysin niistä. on kuitenkin todennäköisempää että rotumääritelmässä rohkeaksi määritelty koira on rohkeampi kuin rotumääritelmässä varautuneeksi määritelty.

-rotumääritelmät ovat kuitenkin myös valitettavan usein mainospuheita koirasta. ne kehuvat, mutta unohtavat mainita epäsuositummat piirteet. tämän takia näiä nääritelmiä on luettava rivien välistä ja tiedoista on keskusteltava. tämän takia ystäväni kysyi minulta mielipidettä ja nyt kyselen teiltä.

-koirarodun valinnassa on tehtävä tiettyjä yleistyksiä. esimerkiksi kun ystäväni haluaa rohkean koiran ja hänellä vaihtoehtona ovat vaikka täälä esiintyneet sheltti ja pikkusnautseri, hän tottakai valitsee näistä useammin rohkeana koirana esiintyneen pikkusnautserin eikä shelttiä. vasta rotuvalinnan jälkeen hän etsii yksilöä rodun sisältä. hän haluaa kuitenkin koiran, jota pystyy hallitsemaan vähästä kokemuksestaan huolimatta. nyt hän päätyy narttuun (=yleistys:nartut ovat pehmeämpiä). kahdesta tarjolla olevasta tervevanhempaisesta pentueesta hän valitsee sen jonka vanhemmilla on pehmeämpi luonne. Pentueen kahdesta nartusta hän taas valitsee alistuvamman. Ystäväni ei voi tietää millainen luonne koiralle nyt muovautuu, mutta hän on tehnyt parhaansa niiden tietojen valossa, jotka hänelle on annettu. omalla toiminnallaan hän pyrkii muokkaamaan parhaasta vaihtoehdosta itselleen oikeanluonteisen koiran.

-edelleen kuten sanoin olen ennakkoluuloinen joidenkin rotujen kohdalla joiden edustajia en ole tavannut. näiden ennakkoluulojen takia minut voidaan tuomita, enkä kitise vastaan. mutta mittatilauksesta syyttäminen on turhaa, sillä vastuuntuntoinen koiranhankkia punnitsee kaikki varteenotettavat vaihtoehdot useaan otteeseeseen ja pyrkii parhaansa mukaan myötävaikuttamaan oikean rodun löytymiseen. jos tämä on karkeaa yleistystä, olen ylpeä siitä.

• takkutukka
        kirjoitti:

siis:
        -en hae itselleni koiraa, haen apua ystävälleni

-olen tällä mittatilauksella ottanut bokserin ja kultaisen noutajan. molemmat ovat vastanneet odotuksiani kyseisestä rodusta, ja molemmat rodut olen valinnut pitkällisen harkinnan jälkeen.

-erot ovat taatusti suuret, perusominaisuudet kuitenkin pysyvät noin 90 prosentilla. Bokserini on siis rodulle tyypillinen:iloinen, ihmisrakas, avoin, rohkea ja itsepäinen, kujeilevalla tavallaan. kultaiseni taas on:avoin ihmisrakas, kärsivällinen, lempeä, rauhallinen ja erittäin sopeutuvainen. Koirani olen valinnut juuri näiden luonteenpiirteiden takia. Vältin pelokasta, arkaa rotua, otin sosiaalisimman keskikokoisen rodun jonka löysin(harrastusteni takia).

-olet varmaan lukenut kennelliiton eri rotujen rotumääritelmiä. olet siis varmasti huomannut että yksi pykälä määritelmissä on omistettu rodunomaiselle luonteelle. Yleisesti rotukoiria jalostetaan tämän määritelmän mukaisesti ja jalostukseen valitaan vain rodunomaisia koiria. tätä tukevat myös jalostustarkastukset. vaikka minusta joskus tuntuu että näyttelyä, ja sitä kautta ulkomuotoa painotetaan nykyisin jalostuksessa huomattavasti enemmän kuin luonnetta ja tevettä rakennetta.

-asialleen omistautunut lemmikki/käyttökoiran hankkija kiinnittää pääasiallisen huomionsa koiran luonteeseen ja terveeseen rakenteeseen. ainoastaan näyttelykoiraa hakeva tai asiaan tarkemmin perehtymätön ihminen valitsee pääasailliseksi kriteerikseen koiran ulkomuodon.

-Kaikki eivät tiedosta mitä koiraltaan haluavat. myöskään kaikki eivät ymmärrä oikean luonteen merkitystä koiran hankinnassa. näin syntyy valitettavia virhearviointeja, joista kärsitään useita vuosia. koirasta tulee egonjatke, lapsiperheeseen otetaan helposti stressaantuva koira, ei ymmärretä jonkin koiran tarvetta metsästykseen tai muuhun toimintaan. yleisin ongelma taitaa kuitenkin olla koulutuksen ja perus tapakasvatuksen puute, joka on usein tarpeellisinta isoille ja voimakastahtoisille koirille. valitettavasti kasvatuksen tarvetta ei ole tarpeeksi painotettu ja on tullut otettua liian hankala koira.

- rotumääritelmät ovat yleistyksiä, jotka sopivat eri koiriin eri tavalla. kaikki eivät täytä kaikkia kriteerejä, ja jotkut saattavat poiketa täysin niistä. on kuitenkin todennäköisempää että rotumääritelmässä rohkeaksi määritelty koira on rohkeampi kuin rotumääritelmässä varautuneeksi määritelty.

-rotumääritelmät ovat kuitenkin myös valitettavan usein mainospuheita koirasta. ne kehuvat, mutta unohtavat mainita epäsuositummat piirteet. tämän takia näiä nääritelmiä on luettava rivien välistä ja tiedoista on keskusteltava. tämän takia ystäväni kysyi minulta mielipidettä ja nyt kyselen teiltä.

-koirarodun valinnassa on tehtävä tiettyjä yleistyksiä. esimerkiksi kun ystäväni haluaa rohkean koiran ja hänellä vaihtoehtona ovat vaikka täälä esiintyneet sheltti ja pikkusnautseri, hän tottakai valitsee näistä useammin rohkeana koirana esiintyneen pikkusnautserin eikä shelttiä. vasta rotuvalinnan jälkeen hän etsii yksilöä rodun sisältä. hän haluaa kuitenkin koiran, jota pystyy hallitsemaan vähästä kokemuksestaan huolimatta. nyt hän päätyy narttuun (=yleistys:nartut ovat pehmeämpiä). kahdesta tarjolla olevasta tervevanhempaisesta pentueesta hän valitsee sen jonka vanhemmilla on pehmeämpi luonne. Pentueen kahdesta nartusta hän taas valitsee alistuvamman. Ystäväni ei voi tietää millainen luonne koiralle nyt muovautuu, mutta hän on tehnyt parhaansa niiden tietojen valossa, jotka hänelle on annettu. omalla toiminnallaan hän pyrkii muokkaamaan parhaasta vaihtoehdosta itselleen oikeanluonteisen koiran.

-edelleen kuten sanoin olen ennakkoluuloinen joidenkin rotujen kohdalla joiden edustajia en ole tavannut. näiden ennakkoluulojen takia minut voidaan tuomita, enkä kitise vastaan. mutta mittatilauksesta syyttäminen on turhaa, sillä vastuuntuntoinen koiranhankkia punnitsee kaikki varteenotettavat vaihtoehdot useaan otteeseeseen ja pyrkii parhaansa mukaan myötävaikuttamaan oikean rodun löytymiseen. jos tämä on karkeaa yleistystä, olen ylpeä siitä.

toimintaa ainakin minun mielestäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79