onko lukion jälkeen enäää pakko mennä opiskeleen,entä sitte jos vielä lähtee opiskeleen nii kauan siin menee?mulla on kyl ihan hyvä toikkari ,mut oon laiska lukemaan...eli kumpi kannattas valita?
lukio vai amis?
15
790
Vastaukset
- Omikron
mun mielipide on että sun kannattaa mennä lukioon, jos haluut paremman työpaikan. itse oon lukion 1. luokalla eika tääl niin kamalaa oo. toki amikses pääsee vähemmäl mut amiksen jälkee et pääs kovinkaa helpost etkä melkee mitenkää yliopistoo. ite oon menos yliopistoo lukion jälkee opiskelee luonnontieteit. et sun kannattaa valita lukio jos luulet et pärjäät siel. se vaatii enemmän töitä,mut opetus on parempi ja laaja-alaisempi!
- Anonyymi
meinaat ettei amiksest pääse yliopistoon? täält pääsee suoraan -samaa tietä kun lukiostakin- lukee inssiks ja sitä kautta dimblomi inssiks...
ja alkuperäisen viestin tekijälle et jos tykkäät tehä juttuja käsillä ja haluut nähä oman käden jäljen ni mee amiksee,ja pääset myös vähemmällä ja saat samantien työpaikan ku valmistut...
lukion jälkeen joudut mennä opiskelee ja saat ihan yhtä hyvän, huonomman tai jopa paremman työpaikan ku amikset..esim jos opiskelet amikses auto alaa ja erikoistut sähkö juttuihin saat 2000-3000€ /kk...jos meet lukioon ja saat jonku..ööh...vaik lääkärin paikan ni voit saada ehkä 2000-4000€..tai jopa enemmänkin riippuu paljon opiskelet ja mitä osaat... - Tuleva inssi?
Anonyymi kirjoitti:
meinaat ettei amiksest pääse yliopistoon? täält pääsee suoraan -samaa tietä kun lukiostakin- lukee inssiks ja sitä kautta dimblomi inssiks...
ja alkuperäisen viestin tekijälle et jos tykkäät tehä juttuja käsillä ja haluut nähä oman käden jäljen ni mee amiksee,ja pääset myös vähemmällä ja saat samantien työpaikan ku valmistut...
lukion jälkeen joudut mennä opiskelee ja saat ihan yhtä hyvän, huonomman tai jopa paremman työpaikan ku amikset..esim jos opiskelet amikses auto alaa ja erikoistut sähkö juttuihin saat 2000-3000€ /kk...jos meet lukioon ja saat jonku..ööh...vaik lääkärin paikan ni voit saada ehkä 2000-4000€..tai jopa enemmänkin riippuu paljon opiskelet ja mitä osaat...Ei inssiks opiskella yliopistossa. Inssiks opiskellaa ammattikorkeakoulussa. Teoriassa ammattikoulusta voi päästä yliopistoon, mutta onkohan kukaan päässyt? Lukion jälkee ei kyllä pääse töihin suoraan, mutta kyllä se lukio kannattaa jos päätä riittää.
- Snobi
Tuleva inssi? kirjoitti:
Ei inssiks opiskella yliopistossa. Inssiks opiskellaa ammattikorkeakoulussa. Teoriassa ammattikoulusta voi päästä yliopistoon, mutta onkohan kukaan päässyt? Lukion jälkee ei kyllä pääse töihin suoraan, mutta kyllä se lukio kannattaa jos päätä riittää.
Niinkun taisit jo vihjailla, että ammattikoulusta on teoreettinen mahdollisuus päästä suoraan yliopistoon, mutta käytännössä se on mahdotonta.
Ja alkuperäisen viestin kirjoittajalle, jos tahdot vähän nopeammin hommiin, etkä tahdo opiskella niin paljoa, kannattaa mennä ammattikouluun, jos on motivaatiota opiskella vähän pitempään, lukio on ihan hyvä vaihtoehto. Suoraan lukion jälkeen on kyllä ihan turha lähteä töitä hakemaan, amiksen jälkeen se hoituu.
Ammattikoulussa saa olla ehkä vähän käytännönläheisempi kuin lukiossa.
Sitä ei voi sanoa kumpi niistä on parempi, se on niin henkilökohtaista, joku sopii lukioon, joku toinen amikseen.
Ja se että meneekö lukioon vai amikseen ei sano sitä paljonko isona tienaa tai missä hommissa on, jos menee ammattikouluun sähkölle niin voihan se olla suuntaa-antava siitä mitä tekee "isona" mutta ei sitä voi sanoa että jos menee lukioon on isona lääkäri joka tienaa 4000€/kk ja jos menee amikseen tienaa sen ja sen verran. Aika näyttää mitä kenestäkin tulee ja paljonko tienaa.
Älkääkä nyt ainakaan aloittako sitä ihme pelleilyä siitä kumpi on parempi, amis vai lukio.
Viestit missä amikset ja lukiolaiset haukkuvat toisiaan vuoronperään on täysin rahvaanomaista pelleilyä. - trinzezza
amiksesta pääsee tasan yhtä hyvin yliopistoon ku lukiosta, ehkä jopa paremminkin. Todistuksilla ei ole nimittäin paljon väliä yliopistoon pääsemisessä vaan sinne mennään pääsykokeiden kautta...nii
- Omikron
Anonyymi kirjoitti:
lukion jälkeen joudut mennä opiskelee ja saat ihan yhtä hyvän, huonomman tai jopa paremman työpaikan ku amikset..esim jos opiskelet amikses auto alaa ja erikoistut sähkö juttuihin saat 2000-3000€ /kk...jos meet lukioon ja saat jonku..ööh...vaik lääkärin paikan ni voit saada ehkä 2000-4000€..tai jopa enemmänkin riippuu paljon opiskelet ja mitä osaat...se on sitäpaitsi diplomi eikä diblomi
- ana
trinzezza kirjoitti:
amiksesta pääsee tasan yhtä hyvin yliopistoon ku lukiosta, ehkä jopa paremminkin. Todistuksilla ei ole nimittäin paljon väliä yliopistoon pääsemisessä vaan sinne mennään pääsykokeiden kautta...nii
Ei sillä tavallisella todistuksella mitään tee, mutta YO-todistuksella on yleensä aika suuri painoarvo yliopistoon haettaessa, joten revi siitä sitten... Koita vaikka mennä suoraan amiksesta eläinlääkikseen, et varmana onnistu.
- trinzezza
trinzezza kirjoitti:
mutta minä en olekaan menossa minnekään eläinlääkikseen. ja ketään en tiedä joka on päässay YO-todistuksella yliopistoon. kaikki tuntemani ihmiset, jotka ovat yliopistossa, ovat päässeet sinne ihan tavallisen merkonomin todistuksella.
ihan sama mulle
- mä
Mulle lukio on elämän haaskausta. Ite oon amiksessa ja tulen saamaan valmistuttuani samaa palkkaa vaikka menisin ensiksi lukioon. Ja palkka pyörii tossa 3000-4000 euron välissä kuukaudessa, että ei ole ainakaan hätää tulevaisuudessa. Mutta niille ketkä on menossa lukioon niin onnea vaan!!!
- google.com
Eikö teillä ole opo puhut noista valinta asioista?
Jos tiedät tarkalleen miksi haluat "isona", niin valitset oikean linja/alan ja menet amikseen. Jos puolestaan et ole vielä aivan varma mitä haluat loppuelämäsi työksesi tehdä, valitse lukio. Lukio on lähinnä yleissivistävää ja jatko-opinto mahdollisuudet ovat lukion jälkeen laajemmat. Amiksesta saat puolestaan heti ammatin ja voit alkaa työskentelemään mieleisessäsi ammattissa, tai jatkaa ammattikorkeakouluun.
Yliopistoon vaaditaan ylioppilastodistus. Tosin yliopistoon taitaa päästä joitain kiertoteitäkin. En ole aivan varma, mutta olen kuullut että yliopistoon otetaan suoraan sisään (ilman kokeita) jos on menestynyt joissain kilpailuissa tai jos on saanut erittäin hyvät arvosanat ylioppilaskokeissa. Tämä ei siis ole faktatietoa, mutta sellainen käsitys minulle on syntynyt. Ei kuitenkaan taida kannattaa laskea tällaisten epävarmojen keinojen varaan.
Juttele oposi kanssa asiasta. Opolla on varmasti tarkkaa ja oikeaa tietoa, sekä osaa antaa vinkkejä myös arvosanojesi perusteella.- Dragon
Kultani pääsi suoraan yliopistoon lukemaan matikkaa. Siis pääsi sisään ilman pääsykokeita, tämä tietysti siksi, että hänellä oli päästötodistuksessa matikka 10, ja hän kirjoitti siitä melkein ällän. Että kyllä saattaa päästä ilman pääsykokeita yliopistoon, kunhan on tarpeeksi hyviä arvosanoja.
Itse olen lukiossa jo toista vuotta, eikä kaduta. En tiennyt minkä ammatin haluaisin, joten tulin lukioon "miettimään". Toki houkutti sekin, että lukion läpäisseillä on laajemmat jatkokoulutusmahdollisuudet, joten ajattelin että yo-todistuksesta on mulle hyötyä tulevaisuudess.
Enempää en taidakaan sanoa, muut ovat jo sanoneet kaiken oleellisen... - Hazard
Dragon kirjoitti:
Kultani pääsi suoraan yliopistoon lukemaan matikkaa. Siis pääsi sisään ilman pääsykokeita, tämä tietysti siksi, että hänellä oli päästötodistuksessa matikka 10, ja hän kirjoitti siitä melkein ällän. Että kyllä saattaa päästä ilman pääsykokeita yliopistoon, kunhan on tarpeeksi hyviä arvosanoja.
Itse olen lukiossa jo toista vuotta, eikä kaduta. En tiennyt minkä ammatin haluaisin, joten tulin lukioon "miettimään". Toki houkutti sekin, että lukion läpäisseillä on laajemmat jatkokoulutusmahdollisuudet, joten ajattelin että yo-todistuksesta on mulle hyötyä tulevaisuudess.
Enempää en taidakaan sanoa, muut ovat jo sanoneet kaiken oleellisen...Mitä alaa sitten lähdet lukemaan? Kukaan tuttuni ei sitä osannut päättää kolmessa vuodessa. Lopuksi joutuivat mutulla päättämään.
- allu
mulla on sama ongelma! mäkään en tiiä minne mennä ysin jälkeen!oon laiska lukemaan, joten lukio on vaikeeta.amis...jaa!kaikki kannustaa menemään mieluummin lukioon, koska sieltä pääsee parempaan duuniin ja yms. mut ku ei paljoo jakse duuninkaa lähtee!no...en tiedä...
yritä pärjäillä!- m
tuskin pääset yhtään sen parempaan duuniin lukiosta ku amiksestakaan...esim jos meet amiksee, sust tulee vaik..ööh..vaik sähkömies, sun palkkas on siinä 2000-3000 välissä, sit oot lukios,meet opiskelee sen jälkeen ammattiin, sust tulee sähkömies ku haluut olla tekemisis sähkön kans tms. ja saat palkkaa 2000-3000...
- miska
Voihan sitä pelkän peruskoulun jälkeenkin koittaa onneaan työmarkkinoilla. ;)
Jos oot oikeesti laiska lukemaan, tuskin kannattaa valita lukiota. Kyllähän siitä selviää vaikkei oikeen mitään lukis, mutta taistelu jatko-opiskelupaikoista on sentään sen verran kova ettei A:n papereilla pääse kovinkaan moneen paikkaan. Jos tiedät mitä tahdot ja sinne pääsee kätevästi amiksesta, lukion voi ihan hyvin unohtaa. Mieti nyt kuitenkin vielä, olisko vaikka lakimiehen ura sittenkin niin houkutteleva vaihtoehto että sen takia olis valmis uhraamaan muutaman vuoden elämästään tylsään pänttäämiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713