Stefan Zweig

rami

Menin eräänä iltana Munkkiniemessä asuessani Ravintola Solnaan, sinne baarin puolelle. Siellä oli varsin täyttä, mutta yhdessä pöydässä istui ennestään tuntemani Petri H. Kysyin voisinko istua samaan pöytään. Totta kai, oli vastaus. Hän odottelee tähän yhtä kaveriaan, mutta tilaahan on.
Olin saanut olueni ja siemaillut sitä jo tovin, kun pöytään ilmestyi herra joka esitteli itsensä Andrei Zweigiksi, Petri H:n kveriksi. Siinä sitten juttelimme ja ilmeisesti oli jo menossa toinenkin tuoppi, kun aloin uhota ja kysyin tunteeko tämä Andrei Stefan Zweigin. Tottahan toki, hän on isosetäni, kuulin vastauksen.
Siitä alkoi sitten yritykseni briljeerata. Kehuin lukeneeni Stefan Zweigin kirjoja ja mainitsin vielä, että kirjahyllyssäni niitä taitaa olla jokunen. Andrei Z kysyi, mitä kirjoja olin lukenut. Sain änkytettyä, että kirjan nimeltä "Bewustes und Unbewusstes".
Ai, onko hän sellaisenkin kirjoittanut.Andrei Z kysyi vielä, olinko lukenut kirjan nimeltään "Shakkitarina". En ollut kuullutkaan.
Vähitellen osasin pitää suuni kiinni ja luikin kotiini ja tikkaitten avulla tutkin kirjahyllyni, mutta en löytänyt sieltä yhtään Stefan Zweigin teosta. Tuon C.G. Jungin "Bewusstes.." teoksen löysin ja häpesin vielä enemmän.
Hankin oitis internetistä Stefan Zweigin tiedot ja hämmästyin. Olin lukenut kylläkin Maria Stuartin ja Marie Anttoinetten, mutta olin unohtanut, kuka ne oli kirjoittanut. Suurin yllätykseni oli se, että sain samalla printatuksi Stefan Zweigin kasvokuvankin. Tuon kaverin kanssa olin juuri istunut Ravintola Solnassa, mutta hänhän oli tehnyt itsemurhan jo vuonna 48 Rio do Janeirossa.
Seuraavana päivänä marssin Arohonkaan ja kyselin Stefan Zweigeja. Rouva, joka minua palveli, totesi, ettei löydy, mutta takahuoneesta itse Arohonka huuteli, että kyllä löytyy. Ostin kaikki viisi, Shakkitarina mukaan lukien.
Olisi mukava, jos joku kustantaja innostuisi painamaan noita Stefaneja uudelleen.Viimeisen, jota perhaillaan luen "Ein Gewissen gegen die Gewalt (Castellio gegen Calvin)", löysin Savonlinnan divarista.
Rami

3

1344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitiparta

      Luin nuorena Zweigin pienoisromaanin Shakkitarina, taisin olla 16-vuotias silloin. Kirja kuului pitkään suosikeideni joukkoon, sijoitin sen kait jonnekin Saarikosken runojen ja Esa Saarisen Sartre-kirjan väliin, siis hyllyssäni. Muuta tuotantoa en Zweigilta sitten moniin vuosiin lukenut vaikka tiesin miehen kirjoittaneen ansiokkaita teoksia muitakin.
      Fouché oli kyllä pitkään hankittavien kirjojen listalla ja sen aioin lukea.

      Niin siinä sitten kävi että Zweig jäi lukematta... Vaikka jossain mielessä koin sympatiaa... Onhan hän joka tapauksessa ollut merkittävä kulttuurihenkilö ja pasifisti, ajattelija ja vaikuttaja. Eilispäivän maailman olen selailemalla lukenut läpi jossakin vaiheessa ja se on kyllä mielenkiintoinen. Pienenä historiaan liittyvänä yksityiskohtana oli muistaakseni jokin juttu että Zweig vetosi Mussoliniin jotta tämä olisi vapauttanut erään pariskunnan ja Mussolini piti Zweigin nimeä sillä tavalla arvossa että toteutti tämän pyynnön. Myöhemmin sodan jälkeen kyseinen asia vaikutti niin että Stefan Zweigilta evättiin pääsy Italiaan?

      Fouchéa olen vähän selailemalla lueskellut kait ihan siitä syystä kun olisin nuorempana halunnut sen lukea. Muutakin tuotantoa olen vähän vilkaissut mutta ei sitä lukemiseksi voi sanoa. Zweig ei nyt enää kuulu henkilökohtaisiin suosikkeihini vaikka tunnustankin että hän on ollut merkittävä kirjailija kulttuurihistoriallisena ja aatteellisena vaikuttajana.

      Tällaiset Zweigin teokset minulla on lähes 2000 kirjan joukossa jotka myyn, en tiedä mitä Zweigin kirjoista nykyään pyydetään, yleensä myyn kirjani halvalla mutta Zweig on kuitenkin arvostamani nimi että en ihan ilmaiseksi viitsi niitä antaa, onko sinun mielestä näissä ylihintaa:

      MALTTAMATON SYDÄN.
      Wsoy 1940. 454. S. K3, erittäin siisti, hyvä sidos. 6 e.
      MARIA STUART. Elämänkertaromaani.
      Gummerus 1944. 2p. 395. S. K3. 5 e.
      EILISPÄIVÄN MAAILMA. Erään eurooppalaisen muistelmia.
      Wsoy 1945. 484. S. K3, kansissa pientä kulumaa. Zweig mielellään näki Euroopan yhtenä suurena kokonaisuutena ja siksi sota tuotti hänelle moninkertaista tuskaa: se ei repinyt rikki ainoastaan kansakuntia ja yksilöitä, vaan tuhosi samalla Zweigin unelman rakastavasta ja toistaan kunnioittavasta ihmisestä, joka kykenisi näkemään yli näennäisten raja-aitojen. Ahdistuksen keskellä Zweigin kantavaksi ajatukseksi eräiden muiden hänen aikalaistensa lailla nousi näkemys, ettei sota kaikessa mielettömyydessään sittenkään olisi täysin turha. Uutta luova ja itseään toteuttava todellisuus johtaisi meidät lopulta kestävään sopuun ja rauhaan – nähtyämme väkivallan mielettömyyden ja turhuuden. 4 e.
      EILISPÄIVÄN MAAILMA. Erään eurooppalaisen muistelmia.
      Wsoy 1945. 484. S. K3, erittäin siisti. 6 e.
      POLIISIMESTARI FOUCHÉ. Elämänkuvaus.
      Gummerus 1953. 256. S. K3, hyvä kunto, kauttaaltaan siisti. 7 e.
      IHMISKUNNAN TÄHTIHETKIÄ. Yksitoista historiallista pienoiskuvaa. Wsoy 1953. 279. S. K3. 5 e.
      FOUCHÉ. Bildnis eines politischen menschen.
      Fischer 1963. 228. N. K3. Fischer Bücherei. 1 e.
      PHANTASTICHE NACHT. Vier Erzählungen.
      Fischer 1956. 232. N. K3. Fischer Bücherei. 1 e.

      Hyvää kevättä kohti, Rami.
      Täällä aurinko kauniisti paistaa lumihangelle pilvettömältä siniseltä taivaalta, pakkasta on muutama aste ja nyt juuri ei näy kettuja taloni edessä olevalla pellolla, muutamana päivänä niitä on siinä liikkunut, vaikka ihan kaupungin kupeessa asunkin.

      • Nimetön

        Kiitos palautteesta
        Tuossa Ihmiskunnan tähtihetkiä-kirjassa on kaksi tosi hyvää tarinaa minun mielestäni, se juttu Marseljeesin synnystä ja toinen Kalifornian omistuksesta.
        En muuten myisi noita Zwigejasi. Itse olen myynyt kaikki ammattikirjalisuuteni erääseen divariin, josta sitten ostelin vastaavalla summalla mielenkiintoista muuta luettavaa.
        Tällä kulmalla maata on pilvetön ilma, joten tuollainen kymmenen viidentoista kilometrin kävely on paikallaan. hyvää päivän jatkoa.
        Rami


    • suomentajatar

      Germania-kustannus julkaisee Stefan Zweigin Shakkitarinan uuden suomennoksen ja sen jälkeen Zweigin suomentamattoman pienoisromaanin Der Amokläufer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      510
      3668
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      177
      3486
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2694
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2469
    6. 276
      2106
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1553
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe