6-vuotiaan tinnitus tietääkö kukaan

pojan äiskä

6-vuotiaalla pojallani on tinnitus se välillä piipittää ja huutaa. Kotona ei ole ikinä kuunneltu kovalla musiikkia eikä mitään. Se on ihan todellinen juttu. Välillä ei kuulu mitään pitkään aikaan. Joutuuko poikani siis samaan "metelihelvettiin" isona niinkuin monet ovat joutuneet onko kellään kokemuksia lapsen tinnituksesta korvat on tutkittu, ja lääkäri ei ota niin vakavasti.

16

6482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja2

kanssa tinnitanut lapsesta asti.Ei silloin kyllä mistään tinnituksesta puhuttu,korva "vaan" soi.
      Sinne korvaan sitten ruutalla vettä työnnettiin ja asia on sillä selvä:)
      Nykysin tinnittää edelleen ja se on vaan voimistunut koko ajan ja lievää kuulonalenemaakin on.
      Oon nyt nelikymppinen ja tavallaan oppinut elämään sen kanssa.

• lapsen

tinnituksesta kokemusta,ensimmäinen kerta lukea,että lapsikin on saanu tinnin.Suosittelen,että veisit pikimiten lapsesi yksityiselle korvaspesiaalille,äläkä anna periksi vaan ole tiukkana avun saanin suhteen.Itselläni on pahin ja todellakin "metelihelvettiä.Karmasee jo ajatuskin,että tämä olisi lapsella.Voimia teille.

• Ruusu

Voi olla myös hermopuristus kaularangassa, joka aiheuttaa tinnitusta.

• naana

Syynä tinnitukseen voi olla vaikku korvakäytävässä tai esim. pieni hiuksenpätkä tärykalvolla.

Ja kannattaa mennä korvalääkärille, joka katsoo korvat mikroskoopilla.

• nimä vaan

Kaverini isällä oli ollut pienestä pitäen tinnitus ja aikusisena hän ei enää sitä kestänyt ja teki itsemurhan. Veisin sinuna pojan lääkäriin mitä pikimmiten.

• pojan äiskä

Olen huomannut että se tinnitus on ollut juuri silloin kun on ollut pitempi päivä siis esikoulun jälkeinen päiväkoti hoito siis aiheuttaa tinnitusta. Elikkä kyllä nykyään kun lapsiryhmät ovat isot niin desipelit kasvaa. Juuri korvalääkäri on tutkinut pojan ja sanonut että kyllä se siitä iän myötä. Ajattelin vain kirjoittaa tästä aiheesta että onko kellään muulla vastaavaa kokemusta, en ole muilta ihmisiltä kuullut.

• tinnitus
        pojan äiskä kirjoitti:

Olen huomannut että se tinnitus on ollut juuri silloin kun on ollut pitempi päivä siis esikoulun jälkeinen päiväkoti hoito siis aiheuttaa tinnitusta. Elikkä kyllä nykyään kun lapsiryhmät ovat isot niin desipelit kasvaa. Juuri korvalääkäri on tutkinut pojan ja sanonut että kyllä se siitä iän myötä. Ajattelin vain kirjoittaa tästä aiheesta että onko kellään muulla vastaavaa kokemusta, en ole muilta ihmisiltä kuullut.

Onko lapsellasi nenän tukkoisuutta tai yskimistä/limaisuutta? Jos hoitopaikassa on huono sisäilma (koulut päiväkodit ovat yleisesti huonossa kunnossa)se turvottaa jotenkin korvan limakalvoja ja tulee tinnitusta. Olen aikuinen, mutta olen työssä homeisessa työpaikassa ja minulla soi työpäivien jälkeen korvat ja kuuloni on myös vähän alentunut. Monella työkaverillani on samoin. Vapaapäivinä korvat eivät temppuile samalla tavalla.

• Kiinnostunut73
        tinnitus kirjoitti:

Onko lapsellasi nenän tukkoisuutta tai yskimistä/limaisuutta? Jos hoitopaikassa on huono sisäilma (koulut päiväkodit ovat yleisesti huonossa kunnossa)se turvottaa jotenkin korvan limakalvoja ja tulee tinnitusta. Olen aikuinen, mutta olen työssä homeisessa työpaikassa ja minulla soi työpäivien jälkeen korvat ja kuuloni on myös vähän alentunut. Monella työkaverillani on samoin. Vapaapäivinä korvat eivät temppuile samalla tavalla.

Itselläni on vuoden sisään tullut muutto vanhaan taloon sekä työpaikanvaihdos (vanha koulu). En muista koska olisin sairastanut niin monta kertaa kuin tämän vuoden aikana. Olen alkanut epäillä hometta, joko talossa tai työpaikalla. TInnituksen sain riesakseni puoli vuotta sitten rajun virusflunssan ja korvatulehduksen myötä.

Onko tuo toteamasi asia homeesta tinnin taustalla vain näppituntumalta tehty, vai onko tuosta olemassa jossain jotain kirjallista faktaa? Minulla tinnitus jo parani lähes kokonaan kun tauti saatiin hoidettua, mutta tinni on nyt palaillut takaisin, enkä tiedä syytä miksi.

• .........
        Kiinnostunut73 kirjoitti:

Itselläni on vuoden sisään tullut muutto vanhaan taloon sekä työpaikanvaihdos (vanha koulu). En muista koska olisin sairastanut niin monta kertaa kuin tämän vuoden aikana. Olen alkanut epäillä hometta, joko talossa tai työpaikalla. TInnituksen sain riesakseni puoli vuotta sitten rajun virusflunssan ja korvatulehduksen myötä.

Onko tuo toteamasi asia homeesta tinnin taustalla vain näppituntumalta tehty, vai onko tuosta olemassa jossain jotain kirjallista faktaa? Minulla tinnitus jo parani lähes kokonaan kun tauti saatiin hoidettua, mutta tinni on nyt palaillut takaisin, enkä tiedä syytä miksi.

Kyllä siitä kait faktaakin on, mutta en osaa sanoa missä kaikissa tutkimuksissa. Joka tapauksessa Mirja Salkinoja-Salosen kirjassa Myrkylliset mikrobit sisäilmassa sanotaan mm. s. 69 "Mitokondriomyrkkynä valinomysiini saattaa käynnistää/ylläpitää sellaisia rappeutumistauteja, jotka kirjallisuudesta tunnetaan aiheutuviksi mitokondriovaurioista: kuulon heikkeneminen, munuaisten rappeuma jne" ja s. 71 "Tällaiset myrkkyaineet voisivat osaltaan selittää silmä, iho, hengitystie- ja korvaoireet, jotka ovat yleisiä sairastaloissa sijaitsevissa työpaikoissa" Tinnitus voi ilman muuta johtua monistakin syistä, home tai pikemminkin mikrobialtistus on vain yksi monista vaihtoehdoista. Homesairaudet palstalta saattaisi löytyä lisätietoa tai ainakin voit kysyä siellä, jos kiinnostaa.

• tytön äiskä

Hei,
      13-vuotias tyttäreni oli konsertissa Tampere-talossa kolmisen vk sitten ja sen jälkeisenä aamuna heräsi tinnitukseen. Kävimme lääkärissä, joka sanoi, että pitäisi mennä n. vk ohitse. Parissa viikossa tinnitus kyllä lieveni, mutta paheni sitten taas puukäsityötunnin jälkeisenä yönä. Sama toistui toisen tunnin jälkeen, vaikka käytti korvatulppia ja -suojia. Eipä tinnitukselle kait ole oikein hoitokeinoja, muuta kuin välttää kovin meluisia paikkoja ja tietenkin käyttää ainakin korvatulppia. Tiedän äitinä, että on kovin vaikeaa ajatella, mitä tilanne jatkossa tuo omalle lapselle ja kuinka paljon se tulee vaikuttamaan kuuloon myöhemmällä iällä puhumattakaan lapsen psyykeen. Pitää vaan itse yrittää olla rauhallinen ja tukea ja kuunnella lasta. Koska korvat ovat näinkin herkät, tilanteita varmaan tulee paljon, mistä vaiva pahenee. Toisaalta lääkäri sanoi, että on oikeastaan hyvä, että korva reagoi kovaan meluun vinkumalla, koska kaikilla ei tule sitä oiretta ja silti korvassa tapahtuu vaurioita kovassa melussa ollessa. Onneksi vinkuna ei vielä ole niin kovaa, että se häiritsee yöunia, mutta tietenkin hiljaisuudessa siihen kiinnittää enemmän huomiota. Päivällä tyttö ei oikeastaan sitä edes huomaa, paitsi silloin kun se on pahimmillaan melun jälkeen. Suosittelen ostamaan apteekista korvatulpat ja käyttämään niitä aina kun tietää menevänsä vähänkin meluisampaan paikkaan. Aika kai sen näyttää, mihin tilanne kehittyy. Lääkärissä on tietenkin hyvä käydä ja tutkituttaa kuulo aika ajoin.

• -ki

olet avainasemassa ,reagointisi rauhallisuus on a-ja-o,tunnut ymmärtävän asian ,pahentaa voi panikoimalla jolloin tytär aistii ja jännitys pahentaa vaivaa, tuo on ohimenevää ,mutta kannattaa ottaa huomioon että on herkät korvat melun suhteen,kääntyy hyväksi kun tuli ilmi jo varhain ,olisinpa itsekkin tiennyt oman herkkyyteni aikoinaan,nyt 60,nä se siinä menee muitten mukana.

• täältä

olin nuori murkkuikäinen ja ihmettelin nukkumaan mennessä,mikä vinkuu ja miksi. Pään kun painoit tyynyyt vinkuminen alko. Ensiksi luulin, että kuvittelen, mutta kaikki jatkui. Asiaa tutkittiin ja päädyttiin ns. albinismitekijään eli kuten kait olet elokuvia nähnyt, se paha ihminen on punasilmäinen ja valkotukkainen pahis...? No ei nyt näinkään, mutta vaaleudella on yhteytensä kuulon alenemaan kuuulemma. Itse olen huomannut sen seikan eli jos yksin ja väsynyt, tinnitus pahempi. Tinnituksen kanssa on pakko oppia elämään, vähätellä sen vaikeutta. Lääkäri sinulla on väärä, ota yhteyttä yliopistotasoiseen lääkäriin, koska joillakin auttaa lääkitys tinnituksen alkuvaiheessa!

• tytön äiskä

käyty ja Betaserc -lääkitys aloitettu. Seuraillaan kk verran ja katsotaan, auttaako lääkitys. Hyvin paljon mahdollista, ettei auta ja tinnitus jää pysyväksi. Kuulossa ei sinänsä vikaa. Todella surullista ajatella, että jo näin nuorella ikää tulee tällaisia ongelmia. Huolettaa näin äitinä tytön psyyken puolesta. Ei auta itku markkinoilla. Täytyy yrittää auttaa kaikin tavoin. Onko kenelläkään tietoa mistään vertaisryhmistä?!?!?Tyttö haluaisi tavata joitain samassa tilanteessa olevia.

• tytön äiskä
        tytön äiskä kirjoitti:

käyty ja Betaserc -lääkitys aloitettu. Seuraillaan kk verran ja katsotaan, auttaako lääkitys. Hyvin paljon mahdollista, ettei auta ja tinnitus jää pysyväksi. Kuulossa ei sinänsä vikaa. Todella surullista ajatella, että jo näin nuorella ikää tulee tällaisia ongelmia. Huolettaa näin äitinä tytön psyyken puolesta. Ei auta itku markkinoilla. Täytyy yrittää auttaa kaikin tavoin. Onko kenelläkään tietoa mistään vertaisryhmistä?!?!?Tyttö haluaisi tavata joitain samassa tilanteessa olevia.

Korvalääkäri sanoi, että Betaserc olisi ollut hyvä aloittaa mahd. pian tinnituksen alkamisen jälkeen, mutta harmiksemme yleislääkäri ei aloittanut mitään lääkitystä, vaan sanoi, että tinnituksen pitäisi loppua. No siinä meni turhaa aikaa odottaessamme. Korvalääkäri mainitsi myös ylipainehappihoidon, mutta sanoi sen olevan kallista (n. 1000 euroa kerta) ja senkin teho on parhain heti tinnituksen alkuvaiheessa. Jostain kyllä luin, että ei tuo Betaserckaan oikea lääkitys olisi. Kyseessä on korvan verenkiertoa parantava lääke ja yleensä määrätään huimaukseen.
        Eli mitä tästä opimme. Kannattaa heti mennä erikoislääkärille, kun tinnituksen saa!!!!!! Yksityislääkäri maksoi n. 50 € ja kuulokoe n. 40 €.

• A.w.
        tytön äiskä kirjoitti:

Korvalääkäri sanoi, että Betaserc olisi ollut hyvä aloittaa mahd. pian tinnituksen alkamisen jälkeen, mutta harmiksemme yleislääkäri ei aloittanut mitään lääkitystä, vaan sanoi, että tinnituksen pitäisi loppua. No siinä meni turhaa aikaa odottaessamme. Korvalääkäri mainitsi myös ylipainehappihoidon, mutta sanoi sen olevan kallista (n. 1000 euroa kerta) ja senkin teho on parhain heti tinnituksen alkuvaiheessa. Jostain kyllä luin, että ei tuo Betaserckaan oikea lääkitys olisi. Kyseessä on korvan verenkiertoa parantava lääke ja yleensä määrätään huimaukseen.
        Eli mitä tästä opimme. Kannattaa heti mennä erikoislääkärille, kun tinnituksen saa!!!!!! Yksityislääkäri maksoi n. 50 € ja kuulokoe n. 40 €.

Luulen kuitenkin että kyse on tilapäisestä vaivasta joka poistuu ajan kanssa. Noin pieni lapsi ei kyllä jaksa asiaa koko ajan muistella tai kuunnella joten ääni hälvenee itsestään jos lapsi muuten on täysin terve.

• niin no.

Minun pikkusiskollani on soinut korvissa 4-vuotiaasta lähtien. Eli ei se mihinkään kadonnut.
      Minulla taas on soinut korvissa 14-vuotiaasta asti ja nyt olen 18-vuotias. Kumpikaan meistä ei ole altistunut melulle ja lääkäri ei osaa sanoa, mistä minun soimiseni johtuu.
      Sen kanssa oppii elämään, pakkohan se on. Mutta vie ihmeessä lapsesi kunnon tutkimuksiin, josko asialle ehkä voisikin löytyä jokin selitys!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe