porukat ja säännöt :/

ellu

Kotiintulo aikani on lomilla ja viikonloppuisin (eli kun seuraavana päivänä ei ole koulua)11. Myöhästyin n.20 minuttia ja siks jouduin olee koko seuraavan päivän kotona ilman ketään kaveria! En ymmärrä miksei asia voisi olla niin että jos myöhästyy 20 minsaa joutuu tuleen seuraavana päivänä 40 minuuttia ennen sitä tavallista sovittua aikaa kotiin. (esim. jos aika on 11, tulisin kotiin 22.20). koulussamme on tuollainen menetelmä että jos myöhästyn tunnilta 10 minuuttia saan 20 minuuttia jälkkää.

ja jos kiroilen yhtään kännykkäni lähtee vuorokaudeks. kerran seisoin sängylläni joka on ikkunan alla ja jotenki kummassa verhotankoni meinasi pudota päälleni ja huusin "vittu". kännykkä pois. Ja jos en anna kännykkääni isäni kuolettaa sen sim kortin. :/ kaikki säännöt pitäis tehä etukäteen selviks ymym eikä vasta sitte päättää asioista ku on jo tehny jotai ja porukat on iha raivoissaan jollon tulee annettua mahdollisimman kauheit rangaistuksii. neki vanhemmat jokka lukee ja kirjottelee tälle palstalle vois miettii millasta ite on ollu siinä iässä ku lapsi ny on. ei oo kivaa et porukat valittaa vieressä koko aika ja että annetaan aivan yli kauheita rangaistuksia. eiks jeah?

21

1644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v.äiti

tottelevaisuuskoulussa?
      meillä ei ole tarvinnut rankaista koskaan, millään.
      Kulkeeko sun vanhemmat todella kello kourassa päivät pitkät, mitäs ne itte saa, jos ne myöhästyy? Tai kiroilee? (no, tuosta vi** sanasta olen kyllä samaa mieltä, sullakin on sellainen jos tarkkaan ajattelet!)Miksi ne ei luota sinuun, oletko tehnyt jotain kamalaa...

• LiikenneKuski

Miksi et juttelisi vanhempiesi kanssa säännöistä ja yrittäisi saada heidät uskomaan, että tuo sinun ehdottamasi sääntö olisi se parempi?
      Onhan se varmasti julmaa jos myöhästymisestä rangaistaan noin paljon, mutta vanhempasi haluavat vain tuoda esille, että he välittävät sinusta ja siksi laittavat sääntöjä.

Kannattaa ihan kiltisti vain mennä juttelemaan vanhempiesi kanssa. Mutta muista: ilman huutoa ja kiukkua. Rauhallinen keskustelu tuo eniten aikaan.

• vaan

Ehkä kaikista rangaistuksista ei voi sopia etukäteen koska toisinaan tilanne vaatii ehkä rajumpaa ja vaikuttavampaa herätystä. Olen kanssasi samaa mieltä että tuo myöhästyminen, jos vielä eka kerta, tuotti kyllä vähän turhan suuren rangaistuksen. Pyysitkö kenties anteeksi myöhästymistäsi? Ei mikään sori, moon myähäs. Vaan rehti, hei äiti, anteeks kun myöhästyin, ei tuu toistumaan. Et varmasti joutuisi pulaan. Jos paha sana pääsee suusta vanhingossa, ehkä siihenkin voisi sanoa, 'voi kauheeta, mitä mä sanoin, anteeks kauheesti' On se kumma jos äitisi/isäsi ei luottaisi sinuun kun olet heitä kohtaan avoimempi. Välinpitämättömyys kotiintuloajoissa, rivo kielenkäyttö ja yleensä huono käytös ansaitsevat rangaistuksen joka puree, etkö itsekin ole sitä mieltä?

• ellu

Enkä tajuu miks porukat ei voi ees luottaa muhu! aina ku meen jollekki kaverille yöks ne alkaa pitää mulle kauheeta saarnaa kaljasta ja känneistä ja tupakasta ymym ja sanoo aina et "olkaa kunnolla. älkää tehkö tuhmuuksia" en oo ikinä tullu kotiin kännissä enkä ees ollu kunnon kännissä! en edes polta. oon vaan maistanu joskus kaverin tupakasta. mun porukat on jo aika moinen ongelma meinaan mä en oikeesti enää kestä sitä! ja jos en haluu kattoo niitten kaa jotai tylsää leffaa tai jotai telkkarista ja oon huoneessani ja tekstaan kavereille ja kuuntelen musaa ni ne luulee et oon muka masentunu! koitan selittää niille etten oo masentunu ja että en vaan oo kiinnostunu niistä ohjelmista mitä ne kattoo ja haluun olla joskus ees rauhassa, mutta ei auta. :/ Muhun pitäis olla täys luottamus siinä mielessä meinaan etten oo varmaa ikinä tehny mitää mistä ne ois voinu menettää luottamuksen.

• vaan
        ellu kirjoitti:

Enkä tajuu miks porukat ei voi ees luottaa muhu! aina ku meen jollekki kaverille yöks ne alkaa pitää mulle kauheeta saarnaa kaljasta ja känneistä ja tupakasta ymym ja sanoo aina et "olkaa kunnolla. älkää tehkö tuhmuuksia" en oo ikinä tullu kotiin kännissä enkä ees ollu kunnon kännissä! en edes polta. oon vaan maistanu joskus kaverin tupakasta. mun porukat on jo aika moinen ongelma meinaan mä en oikeesti enää kestä sitä! ja jos en haluu kattoo niitten kaa jotai tylsää leffaa tai jotai telkkarista ja oon huoneessani ja tekstaan kavereille ja kuuntelen musaa ni ne luulee et oon muka masentunu! koitan selittää niille etten oo masentunu ja että en vaan oo kiinnostunu niistä ohjelmista mitä ne kattoo ja haluun olla joskus ees rauhassa, mutta ei auta. :/ Muhun pitäis olla täys luottamus siinä mielessä meinaan etten oo varmaa ikinä tehny mitää mistä ne ois voinu menettää luottamuksen.

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat. Itsekin syyllistyn siihen joskus oman lapseni kanssa. En tarkoita sillä mitää pahaa tai ettenkö luottaisi häneen, se vaan on sanottava 'jottei kukaan pääsisi sanomaan ettenkö varoittanut'. Suurin osa vanhemmista kuvittelee että kun lasta varoittaa viinasta, tupakasta jne. ne eivät koskaan koskekkaan niihin. Tosiasiassa se on vain ilmoille heitetty toive että lapsi ajattelisi ennenkuin edes kokeilee. Meidän vanhempien on vain sanottava se ääneen koska muutahan me emme oikeesti voi tehdä. Kyse ei ole luottamuksesta, vain pelosta ja suojelunhalusta, että sille omalle lapselle tapahtuu 'jotain' enkä minä siitä häntä varoittanut.
        Tunnut olevan järkevä nuori ja vanhempiesi luottamuksen arvoinen, varmasti ovat ylpeitä sinusta jos eivät sitä aina saakaan sanottua.
        Anna heidän paasata, se tuo helpotusta myös heille. Ärsyttävää varmasti sinun on sitä kuunnella mutta älä välitä, tiedät itse mitä teet tai olet tekemättä ja saatpa nähdä, myöhemmin he sen myös sinulle tunnustavat ja antava sille arvoa.
        Yksi asia jonka oma 15 vuotias poikani teki minulle n. vuosi sitten ja joka vielä tänä päivänä muistuttaa minua aina kun 'naputan' ja on opettanut minuakin hillitsemään itseni, oli kirje.
        Kirjeessä hän kertoi aivan ihanaan, kostailemattomaan ja lempeään sävyyn mikä minun
        käytöksessäni häntä ärsytti ja minkä vuoksi.
        Loppuun oli vielä laittanut, rakastan sinua äiti enkä haluaisi vihata sinua.
        Voisikohan siinä olla ajatusta ja apua sinulle?

• Milkakuu

Ensiksi sanon, että vanhempasi rakastavat sinua ja sen takia sinulla voi olla noinkin tiukat rajat, mutta joissain menee se rajojen raja.

Tuo on kyllä melko kohtuutonta, että kun myöhästyit, niin seuraavan päivän olet ns. kotiarestissa.

Suosittelisin, että kirjoitat omat mielipiteesi rajoistasi ja annat vanhemmillesi ja keskustelette asiasta. Nimittäin tuo ehdottamasi oli hyvä idea.

Kaverillani oli ennen sellainen, että oli arkipäivä tai loma, niin yhdeksältä tai kymmeneltä viimeistään kotiin! Nykyään hänelle on jo annettu hieman vapautusta, mutta vieläkin on hirveän tiukkaa, mikä on todella ikävää.

Luin myös toisen viestisi, minkä kirjoitit tähän ketjuun: Paasaaminen alkoholista ynnämuusta on täysin normaalia suojelua. He haluavat suojella sinulta siltä pahalta, mitä alkoholi yms päihteet aiheuttavat.

Toivottavasti sait hieman edes apua tekstistäsi.

• ruusu

Kaikesta päätellen vanhempasi hieman ehkä ylireagoivat ja pelkäävät, että sinulle tapahtuu jotain. He varmaankin ovat lukeneet lehdistä juttuja nuorista ja ajattelevat että "mitäs jos meidän tyttäremme...". Mediassa vatvotaan nykyisin hyvin paljon nuorten päihteiden käyttöä yms.

Itsehän voit tietenkin vaikuttaa asiaan niin, että tulet ajoissa kotiin, et kiroile ja teet niinkuin vanhempasi parhaaksi näkevät. Se voi tosin olla melko vaikeeta.

Puhuminen vanhempien kans vois auttaa. Sovitte yhteiset pelisäännöt, joita kaikki noudattaa. Voisit kysyä myös heiltä että mitä he pelkäävät ja miksi he asettavat tuollaisia rajoja.

Mielestäni rangastukset kohdallasi ovat kyllä melko kohtuuttomia.

Et tainnut kertoa ikääsi tässä ollenkaan, tai sitten en vain huomannut sitä.

• -j-

kuis vanha sie olet??
      Siis oon käyny monist asioist vanhempieni kans aikoinaa matsia.. mut on tuo aikas tarkkaa toimintaa mutta niin oli minullakin.. voin veikata että vanhempasi pelkäävät, että joudut pahoille teille..
      ja vaikka kuulostaaa tyhmältä niin asut vanhempiesi katon alla ni sun pitää kyetä noudattaa niitten sääntöjä.. vaikka se on aika h******n vaikeata (kokemusta on):) ja ne säännöt on yleensä viel ihan sika tyhmiä, ku muistelen mitä sääntöi mulla oli..
      sun pitää jutella vanhempien kanssa tarkat säännöt ja kysy niilt että eikö ne luot suhun, ja jos vastuas on ei ni koita ansaita se takasin..

Veikkaan että sun vanhemmilla on hyvät tarkotukset säännöillän, mut kuten vanhemmilla on tapana ne ylireagoi niitten kans.. :D
      Sie tuut viel joskus kiittää siitä et sun vanhemmat on laittan sulle sääntöi.. niin mä olen ainaki tehny.. ne myös valmistaa sinuu tulevaisuutta varten säännöillän..
      Koita ymmärtää vanhempiasi ja koita heidät saada ymmärtää sinua (se ei o kyllä helppoa)..

• siina

On teillä kyllä melko kovat rangaistukset, mutta ymmärään kyllä, että jos myöhästyt 20 min, seuraavasta ajasta lähtee pois 40 min. Mieti nyt, kotiintuloaikasi on yhdeltätoista! Varsinkaan lomilla tai viikonloppuisin mä en saa olla myöhään ulkona, koska silloin mun vanhempien mukaan liikku paljon pedofiilejä ja juoppoja. Ja jos kiroilet, kännykkä menee pois vuorokaudeksi, Sekin on ihan ok. Otettiinko kännykkäsi kokonaan pois, kun sanoit vittu?
      Jos on noin, siinä suhteessa en ymmärrä vanhempiasi.

Olen muuten 13-vuotias, ja keron vähän sitten meidän säännöistämme:

- mun kotiintuloaikani on KESÄISINKIN kahdeksalta, talvisin kun on pimeää niin seitsemältä tai vähän ennen.
      - meillä on mehu ja maitopäivät. joka toinen päivää saa juoda mitä tahansa ja joka toinen päivä vain maitoa ja vettä.
      - mulla on karkkipäivä kerran viikossa.
      - en saa kiroilla kotona, en saa sanoa edes hemmetti.
      - en saa katsoa k-15 elokuvia, edes vanhempien kanssa.
      - en saa ottaa lävistyksiä ennen kuin voin ottaa itse.
      - meillä on pikkusiskon kanssa tietokonevuorot.
      - en saisi meikata kouluun (meikkaan salaa).
      - saan kuukausirahan iän mukaan. siitä vähenee aina sen mukaan, kun en tee hommia joka viikko. (huoneen siivoaminen, siis tavaroiden järjestäminen, imurointi, lattian pesu, tiskikoneen täyttäminen ja tyhjentäminen pari kertaa viikossa ynnämuuta tuollaista)
      rahan noususta ei ole puhettakaan.
      - en saa katsoa enää kymmenen jälkeen televisiota tai olla tietokoneella, koska mun pitäisi mennä silloin nukkumaan. menen kyllä puoli tuntia sen jälkeen aina.
      - mun pitäisi saada aina mahdollisimman hyviä koenumeroita. kasikaan ei oikein kelpaa niille. (vaikka sen kaseja usein oikein saakkaan, mutta käyttäytyminen koulussa on vähän alakantissa.
      6-8 välillä heittelehtii, siitäkös vanhemmat on vihaisia.)

onneksi aresti ei ole meillä käytössä. mutta kerran, kun ostin karkkia koulun jälkeen ja söin ne, sain yhden kouluviikon kaveriarestia!

• ellu

onneks meillä ei oo iha tollasii sääntöi. varmaa aika ihanaa tulla noin aikasin kotiin. oon kans 13-vuot. arkisin kotiin pitää tulla klo:21.00. PAITSI jos en oo tehny läksyi ni pitää tulla väh.30minsaa aiemmi.viikkorahaa saan 10euroo, mut en kyl melki ikinä saa sitä koska sen eteenpitää kuulemma tehäkki jotai enkä mä oikee jaksa. meillä on karkkipäivä lauantaina mut en kyl tosiaankaa noudata sitä. rangaistusta en siitä onneks saa (arestia tai muuta vastaavaa). Oon ehdottanu porukoille että myöhästymiset tehtäis sillai et myöhästyminen tupalattais aina ja tulisin sit sen verran aiemmin kotiin, mut se ei kuulemma käy. äidin mielestä asia on näin "joku päivähä sä voisit tulla vaikka kuinka myöhää ja sit seuraavana päivänä jäädä kokonaan kotiin tai olla aamusta vaan kavereitten kan". isä ei oo asiaan kummemmin kommentoinu vaan on ollu vaan iha hiljaa. koko päivän aresti 15minsan myöhästymisestä on aivan kohtuuton ja oon sitäki koittanu porukoille selittää mut etenki äidistä se on just hyvä rangaistus myöhästymiselle. aresti siis. mitä mä voisin porukoille sitte sanoo että ne tajuasi jotai?

en saa iltasin ees lähtee kovin kauas kotoo. yks perjantai olin lähteny n. 6km päähän kotoo. olin kavereitten kans ja oltii menty bussilla. bussilla oltais tultu myös pois (aivan ajoissa). soitin kuitenki isälleni että voisiko tämä tulla hakeen mua ja mun kavereita. isä tuli hakeen meijät sit siältä. kotona äiti valitti että kuinka mä voin lähtee sinne ku se on niin kaukanaki? mä sanoin et bussilla me mentii. meijät oltais kuulemma voitu vaikka napata. iha vaan sen takii koska paikka oli kaukana. paikalla on kuitenki ympärivuorokauden ihmisiä ja sanoin et jos mut joku napata koittais huutaisin tietenki kauheeseen ääneen. äidin mielestä joku vois napata mut siitä bussi pysäkiltä koska se ei oo iha sen paikan vieressä. siält paikalt bussipysäkille ei ees oo pitkä matka. kummaltaki näkee kumpaanki paikkaa. äidin mielestä kuitenki jos se paikka ois ollu tos n.1km päässä oisin voinu mennä sinne. ihanku joku ei muka vois sillo mua napata! iha yhtä suuri riski. se paikka oli sit abc, et ihan turvallinen paikka oli. porukoille kaikki on niin vaikeeta. etenki mun äidille!

toivottavasti nää mitä mä tänne kirjotan ei oo liian pitkii. näit on vaan vaikee selittää lyhyesti. :/

• Siina

Luin vahingossa, että jos myöhästyt 20, seuraavasta kotiintuloajasta menee 40 min.
      Mielestäni se kotiarestipäivä on kohtuuton juttu!

• olen minä

oikeestiko??!! en uskois.

ei mun porukat oo tollasii! kun me asutaan jossain korves ei meil oo ees kotiintuloaikoja! ja en mä kiroile niitten kuullen!
      ja vielä olit kirjottanut et koulussa jos myöhästyy saa jälkkärii! mut meijän koulus et jos viisi kertaa myöhästyy joku tunnin jälki-istunto tulee!

• psychowolf

Joo toi on täysin oikein.. sun vanhemmat on varmaan kahestaan pähkäilly noita sääntöjänsä

Jonain päivän oot TODELLA kiitollinen oikeasta
      kasvatuksesta

• ononon

Tuo on ihan oikein että on sääntöjä ja ukaaseja.Ennenvanhaa pidettiin ruumiillista kuritusta ratkaisuna,kyllä tää nykymeininki on parempi sekä vanhemmille että lapsille. Mitenkähän muuten noi kiroilut tai rajanylitykset saa pois. Lupaatko olla kiroilematta ja se toteutuu muuten vaan? Jos on sellaisia vanhempia jotka eivät aseta kotiintuloaikaa niin he eivät todellakaan ole hyviä ihmisiä, heillä ei lapsia tulisi ollakaan, pois pitäisi ottaa nykyisetkin.Rajattomuus on tie turmioon, jos olet eri mieltä omalta kohdaltasi, niin ajatteleppa että miksi se raja on niin paha teko sinua kohtaan ? Jos se raja on mielestäsi turha mitättömyys eli kumma jos ei saa sanoa että vittu tai kaks vittua kun vituttaa, niin miksi et kiltisti et sitä toteuttaisi? Tulet kiittämään vanhempiasi myöhemmin ylpein sanakääntein tästä asiasta aikuisella iällä. Usko. Voi miten uskoisit.

• Rajaton

"Jos on sellaisia vanhempia jotka eivät aseta kotiintuloaikaa niin he eivät todellakaan ole hyviä ihmisiä, heillä ei lapsia tulisi ollakaan, pois pitäisi ottaa nykyisetkin."

Älä viitsi. Itselläni ja veljelläni ei ollut vanhempien taholta koskaan mitään "kotiintuloaikoja", ja silti pärjäsimme koulussa oikein hyvin (esim. lukion päästötodistukseni keskiarvo yli 9), emme kumpikaan käyttäneet viinaa tai muitakaan päihteitä ennen 16. ikävuotta, emme alkaneet polttamaan tupakkaa, emme tehneet rikoksia; ihan siivosti elimme.

Sen sijaan monilla kavereillamme oli kotiintuloajat käytössä ja muutenkin tiukemman oloinen kuri kotona. Siitä huolimatta (vai ehkä sen vuoksi?) suurin osa näistä "hyvin kasvatetuista" alkoi jo ala-asteella tupakoimaan ja juopottelemaan. Teini-iässä monilla heistä tuli toimintaan mukaan kaikenlaiset rikokset, ja koulukin alkoi mennä huonosti pääasiassa lintsaamisen ja piittaamattomuuden, eikä niinkään kykyjen puutteen, vuoksi.

En nyt tällä yritä sanoa, etteikö kuria pitäisi lapsella olla. Lapsella pitää olla rajat siinä kuin aikuisellakin. Pointtini on se, että kotiintuloajattomassa kodissa kasvaneesta lapsesta ei välttämättä tule sen huonompaa ihmistä kuin kotiintuloaikojen ikeessä kasvaneesta.

Mielestäni tarvittavien kurinpitokeinojen ja sääntöjen määrä ja laatu riippuvat lapsesta. Omille lapsilleni (jos niitä olisi tai joskus tulee olemaan) pitäisin sellaista kuria, kuin mikä näyttäisi tarpeelliselta. Esimerkiksi kotiintuloajat ottaisin käyttöön, jos näyttäisi siltä, että jälkeläinen niitä tarvitsee, eli jos alkaisi ilman kotiintuloaikoja mennä hunningolle.

• Rajaton
        Rajaton kirjoitti:

"Jos on sellaisia vanhempia jotka eivät aseta kotiintuloaikaa niin he eivät todellakaan ole hyviä ihmisiä, heillä ei lapsia tulisi ollakaan, pois pitäisi ottaa nykyisetkin."

Älä viitsi. Itselläni ja veljelläni ei ollut vanhempien taholta koskaan mitään "kotiintuloaikoja", ja silti pärjäsimme koulussa oikein hyvin (esim. lukion päästötodistukseni keskiarvo yli 9), emme kumpikaan käyttäneet viinaa tai muitakaan päihteitä ennen 16. ikävuotta, emme alkaneet polttamaan tupakkaa, emme tehneet rikoksia; ihan siivosti elimme.

Sen sijaan monilla kavereillamme oli kotiintuloajat käytössä ja muutenkin tiukemman oloinen kuri kotona. Siitä huolimatta (vai ehkä sen vuoksi?) suurin osa näistä "hyvin kasvatetuista" alkoi jo ala-asteella tupakoimaan ja juopottelemaan. Teini-iässä monilla heistä tuli toimintaan mukaan kaikenlaiset rikokset, ja koulukin alkoi mennä huonosti pääasiassa lintsaamisen ja piittaamattomuuden, eikä niinkään kykyjen puutteen, vuoksi.

En nyt tällä yritä sanoa, etteikö kuria pitäisi lapsella olla. Lapsella pitää olla rajat siinä kuin aikuisellakin. Pointtini on se, että kotiintuloajattomassa kodissa kasvaneesta lapsesta ei välttämättä tule sen huonompaa ihmistä kuin kotiintuloaikojen ikeessä kasvaneesta.

Mielestäni tarvittavien kurinpitokeinojen ja sääntöjen määrä ja laatu riippuvat lapsesta. Omille lapsilleni (jos niitä olisi tai joskus tulee olemaan) pitäisin sellaista kuria, kuin mikä näyttäisi tarpeelliselta. Esimerkiksi kotiintuloajat ottaisin käyttöön, jos näyttäisi siltä, että jälkeläinen niitä tarvitsee, eli jos alkaisi ilman kotiintuloaikoja mennä hunningolle.

Tuli vielä mieleen, että kotiintuloajat lapselle ovat kieltämättä paikallaan, jos lapsi asuu tai liikkuisi yömyöhällä itselleen vaarallisessa ympäristössä. Jotkin paikat Suomessakin lienevät alle 16-vuotiaille sopimattomia ainakin öiseen aikaan...

• vittt
        Rajaton kirjoitti:

eli siis ootte homoja ja vitun naruja jotka kaataa tuulikin!!!

• sssa

Mun kaverin isä on kans ihan hirvee,siis se ottaa joka pikku jutusta kännykän pois. Sen takia mun ja tän kaverin välinen suhde on vähä kärsiny,kun ei pystytä usein näkemään ja meses kyllä sillon tällön. Mut kun sen isä pilaa kaiken,kun ei saa siit otettuu yhteyttä siihen kaveriin kun sillä ei aina oo sitä kännykkää.

On meilläkin kyllä kotona joitakin ihan ihme sääntöjä joita mun diktaattori isäpuoli keksii.. mutta se muuttelee niitä koko ajan oman mielensä mukaan.

• pir-kko

Tee silleen kun sua kiinnostaa. Kapinoit niitä vastaan niin kyllä ne sitten antaa tehdä mitä tykkää. Saattaa toki olla antamatta sulle rahaa, kuolettaa sim-kortin, olla päästämättä kotiin, mutta jos et ole tyytyväinen niitten sääntöihin niin tee miten kiinnostaa.

• mii vaa

musta kännykän otto on väärin koska en mä ainakaa vois elää päivääkää ilman kännyy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe