tarkkaavaisuushäiriö ja

puheenhahmottamishäiriö

Eli siis tollaiset ongelmat meidän tytsyllä.
Mietin vain, oletteko vanhemmat kertoneet lapsillenne, että heillä on jotain erityistarpeita?
Jos olette kertoneet, niin kuinka?

Lapset eivät ole tyhmiä ja mun tyttö kysyi multa miksi se käy puheterapiassa, kun muut ei käy?

En ollut (kumma kyllä) varautunut tähän kysymykseen ja vastaus tais jäädä vähän hätäiseksi ja ajattelin kysyä miten muut olette toimineet?

5

1614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertonut

      meillä todettu adhd, puhuttu on avoimesti siitä kaikkien lasten kuullen.
      myös puheterapiassa käytiin aikanaan, kuin myös toimintaterapiassa.
      hän kylläkin poika, eikä kauhean kiinnostunut missä mennään.
      kysyi kuitenkin miksi ja miksi just minä.
      selitettiin asia jotenkin että veljellä ja siskolla on silmälasit, sulla tämä erikoisuus ja etuoikeus käysä terapiassa, ikäänkuin käännettiin asia edukseen, kaikkihan ei sinne pääse tyyliin.

    • ..voisivat...

      ..liittyä aistitoiminnan poikkeavuuteen.

      Esim. kuulo voi olla tietyillä taajuuksilla yliherkkä ja toisilla aliherkkä, joka vaikuttaa siten että potilas ei hahmota puhetta koska ei kuule kaikkia sen sisältämiä äänteitä. Sillä on mm. se seuraus, että potilas kuulee usein väärin, ja että usein hänelle joutuu toistamaan sanan/lauseen. Tämä aiheuttaa myös kuullun prosessoinnin vaikeutta, kun potilas joutuu miettimään että "mitä tuo nyt sanoikaan".

      Uskoisin, että myös keskittymisvaikeuksien juuret juontuvat aistioiminnan poikkeavuuksien problematiikkaan.

      Jos et ole jo käynyt, niin suosittelisin sensomotoriseen tutkimukseen menemistä.

      http://www.kolumbus.fi/thalamus.oy/artikkelit.htm

      • tuollaista

        ajateltiin ongelman olevan.
        Puheterapeutti sanoi, että vaikka sanavarasto on ikätasoa jne. ongelmat ovat juuri kuullun vastaanottamisessa. Ohjeet pitää toistaa ja silti, kun kysyy ymmärsikö, ni ei aina ymmärtänyt. Tästä syystä myös tarkkaavaisuusongelmat. Puheterapeuttimme on uskomattoman fiksu nainen ja olen kauhean tyytyväinen, kun tyttömme "sai" hänet. Mutta toi oli hyvä linkki, kiitos siitä! Soitanko vaan pokkana sinne ja kysyn, kuinka hoitoon pääsee?


    • Asperger-pojan äiti

      Pojallani on Aspergerin syndrooma, mutta en ole kertonut hänelle siitä. Se on lievä autismin muoto. Hän on erityisluokalla.

      Silloin kun hän meni kouluun, suoraan erityisluokalle siis, puhuimme vain sen verran asiasta, että sanoin hänelle, että Lastenlinnan lääkärit olivat suositeelleet hänelle vähän pienempää luokkaa, joten hän meneen N:n kouluun eikä omaan lähikouluumme. Poika on ollut hyvin tyytyväinen kouluunsa ja luokkaansa, jossa on vain kymmenen oppilasta, kaikki poikia.

      Toimintaterapiasta käytimme aikoinaan nimeä jumppa- ja askartelukerho. Hän kävi sielläkin mielellään, vaikka ei yleensä toisten lasten kanssa viihdykään.

      Syy puhumattomuuteeni on se, että poika ei itse kysele asiasta. Olen valmis kertomaan, kun hän kysyy. Sekin aika tulee varmasti pian. Poikani on nyt kymmenenvuotias. Diagnoosi saatiin, kun hän oli viisivuotias.

      • molemmille

        asiat kannattaa kertoa ,lapset julmia toisilleen.silloin kun on tietoa säästyy harmilta.silloin kun koulu tökkii ja kaverit kiusaa voi joutua sellaiseen oravan pyörään,ollaan juostu tutkimuksesta toiseen.erillaisuus pitää toistekin hyväksyä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2166
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1719
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      146
      1642
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe