Hei!
Kertokaa kaikki tieto ja omat sekä tuttujen kokemukset munasarjojen dermoidikystista tähän kohtaan, kiitos. Itselleni lääkäri antoi kyseisen tuomion, nyt odottelen jatkotoimenpiteitä. Miten kauan esim. toipuminen leikkauksesta kestää?
Dermoidikysta
7
1966
Vastaukset
- kokemusta on...
2002 leikattiin kyseinen kysta ja samalla vasen munasarja jouduttiin poistamaan.tähystämällä leikkaus tehtiin ja kaikki meni hyvin.sairaslomalla olin 10 päivää.pahinta leikkauksen jälkeen oli ilma vatsassa(tähystyksessä maha täytetään ilmalla)ja hartiapistos.liikuntaa vaan leikkauksen jälkeen mahdollisimman paljon,niin toipuminen nopeutuu.dermoidikysta on hyvälaatuinen kasvain joten jatkohoitoa ei tarvita.
- dermoperkele
Kiitos vastauksestasi. Mitä tarkoitit hartiapistoksella? Miten ilma saadaan pois mahasta? Eikö sitä poisteta toimenpiteen jälkeen lääkäreiden toimesta? Tarvitseeko olla pitkään sairaalassa? Harmittaa jo valmiiksi jos tulee pitkä toipuminen. 10 päivää kuulostaa kohtuulliselta, mutta jos pitenee niin sitten ei hyvä.
- pikkis
dermoperkele kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Mitä tarkoitit hartiapistoksella? Miten ilma saadaan pois mahasta? Eikö sitä poisteta toimenpiteen jälkeen lääkäreiden toimesta? Tarvitseeko olla pitkään sairaalassa? Harmittaa jo valmiiksi jos tulee pitkä toipuminen. 10 päivää kuulostaa kohtuulliselta, mutta jos pitenee niin sitten ei hyvä.
Niin, tuo hartiapistos johtuu leikkauksessa käytettävästä kaasusta joka pyrkii nousemaan ylöspäin ja aiheuttaa kipuja hartiaseudussa. Fysioterapeutti neuvoi nostamaan lantiota ylöspäin selinmakuulla jolloin ilma liikkuu pois hartioiden alueelta, samoin reipas hengittely auttaa poistamaan kaasuja.
- pikkis
Multa löytyi sattumalöydöksenä kananmunankokoinen dermoidi 10 vuotta sitten, tähystysleikattiin samana keväänä. Mulla ei siis ollut mitään oireita tuosta mutta oli silti kuulemma leikattava. Operaatio oli iisi, olisin muuten päässyt samana iltana kotiin mutta oli vähän pahoinvointia joten piti jäädä yöksi. Kipulääkettä en tarvinnut yhtään.
Parina ekana päivänä oli pistävää kipua lähinnä hartioissa, ei niinkään vatsassa, mutta hengittely ja jumppaliikkeet auttoivat. Toipuminen kävi nopeasti, olisin ollut työkuntoinen jo parin viikon päästä (olin silloin työtön). Patti ei ole uusinut, mutta mulle on kehittynyt ilmeisesti kiinnikkeitä leikkausalueelle, niitä tosin todettiin jo leikkauksessa eli olen kai herkkä saamaan niitä.- dermoperkele
Mistähän se hartiaseudun pistävä kipu mahtaa johtua, selvisikö sinulle koskaan? Oliko sinusta ilma vatsassa tähystyksen jäljiltä kiusallista tai kivuliasta? Miten niitä kiinnikkeitä voi välttää? Vai voiko niitä? Kiitos tiedoista.
- pikkis
dermoperkele kirjoitti:
Mistähän se hartiaseudun pistävä kipu mahtaa johtua, selvisikö sinulle koskaan? Oliko sinusta ilma vatsassa tähystyksen jäljiltä kiusallista tai kivuliasta? Miten niitä kiinnikkeitä voi välttää? Vai voiko niitä? Kiitos tiedoista.
Tuosta hartiakivusta jo kerroinkin, eli leikkauskaasut niitä aiheuttavat. Kaasu ei siis jää mahaan vaan menee verenkiertoon, siksi sitä ei oikein muuten saa pois. Mä kävin ennen leikkausta fysioterapeutin luona joka antoi ohjeita kivun lievitykseen ja ensimmäisten päivien liikkumiseen. Sain myös mukaan muovipullon joka täytetään vedellä ja puhalletaan letkulla ilmakuplia, joka auttaa kaasua poistumaan verenkierrosta.
Pistos oli pahimmillaan leikkauksen jälkeisenä päivänä, ja tuntui eniten pystyssä ollessa. Makuulla se ei juuri tuntunut, etenkin jos nosteli lantiota ylös em. neuvotulla tavalla ja hengitteli syvään. Ei se minusta kuitenkaan sietämätöntä ollut, lähinnä epämiellyttävää, mutta meni tosiaan pian ohi. Varmaan lääkäri neuvoo vielä tarkemmin kun leikkaus tulee ajankohtaiseksi.
Kiinnikkeiden syntyyn ei kai oikein voi vaikuttaa, toisille tulee niitä herkemmin kuin toisille, ja riski on aina olemassa kun mahassa käydään. En tiedä vaikuttaako leikkaustekniikka tai välineiden materiaali niihin, mutta en minä niistä olisi huolissani. Voihan olla että tekniikat on kymmenessä vuodessa kehittyneet niin että niitä voidaan paremmin välttää. Onnea vain leikkaukseen.
- viereinen potilas
Olin sairaalassa tässä hiljattain ja viereisen pedin nuorelta naiselta poistettiin viisi kiloa painanut dermoidikysta.
Lääkäri sanoi, että kysta on ilmaantunut jo ihan lapsena ja kasvanut pikku hiljaa. Siinä putosi paino kerta heitolla sen viisi kiloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371792
- 50818
- 69776
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7651Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33629Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15559Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141471- 51453