Käytättekö kuristuspantoja?Itse en käytä ja en suosittele kenellekkään.Saa koiran koulutettua muutenki kuin kuristuspannalla,oma koirani kulkee nätisti vierellä ja ei vedä.
Kuristuspanta
62
6630
Vastaukset
- s.
itse en käytä kokokuristavaapantaa, vaan sellaista jossa etuosa(n.1/3) on kuristavaa osaa.
ongelmana ollut että koira ei pysy tavallisessa ei-kuristavassa pannassa, mutta tällaisessa pysyypi.- sani
collien pään yli tulee tavallinen panta että hulahtaa, siksi on käytettävä kurraria. ei koulutuksen tai tottelemattomuuden, vaan turvallisuuden takia.
- lizard
eipä tuo kuristuspanta ole niin kauhea miltä se kuulostaa..sillä saa hyvän kontaktin koiraan ja ei se sitä tarkota että koiraa rääkättäis tai mitään..itse kyllä käytän jos koen sen tarpeelliseksi..
- AM
Minä käytän kuristuspantaa. Se on nopeampi laittaa päälle ja ottaa pois kuin tavallinen panta. Koiria on monenlaisia. Joihinkin saa kontaktin helpommin, kun käyttää hieman fyysistä pakotetta. Joihinkin koiriin ei tietyissä tilanteissa tahdo saada kontaktia millään. Silloin on käytettävä kovia otteita - en tosin lue kuristuspantaa sinällään koviin otteisiin.
- koira amatööri
hei mua vähän pelottaapi ku meiän haua on yorkshiren terrieri että miten tuo kuristus panta että eihän se lähe kaulasta ku koulutusta varten on nimittäin vallato koira nii en haluais että lähtis
- kyllä käytän
käytän. vetävän kultsun kurkulle paljon parempi(=eläinlääkärin kommentti)pieni nykäys pannasta silloin tällöin kuin jatkuva veto tavallisella pannalla. nykäys tavallisella pannalla kun ei tehoa. tavallisella lenkillä käytän vedonestovaljaita tai kuonopantaa, koulutuksessa kuristuspantaa.
bokserilla olen myös koulutuksessa käyttänyt kyristuspantaa, sillä saa pienemmällä kurkunrasituksella paremman otteen.
toisaalta kuristuspanta ei sovi taluttajalle joka repii siitä liian kovaa tai koiralle joka kuristuksesta huolimatta kiskoo kaikin voimin - susi
Mielestäni tavallinen panta on paljon parempi myös koulutuksessa, siitä nykäisy on paljon selvempi "pakote" kuin kiristyvä panta. Yleensäkään en juuri hihnasta nyi..
Kuristuspantaan jää myös karvoja jumiin ja se on aika ikävä, jos koira yllättäen nykäisee.
Jos on veto-ongelma, niin paljon parempi vaihtoehto on tietysti kuonopanta. Kuonopantaa voi kyllä käyttää myös koulutuksessa, sillä saa paljon paremman kontaktin koiraan kuin kuristuspannalla.
Eli mielestäni kuristuspanta on aivan turha kapistus, ei kovin hyvä aikä kiva koulutusvälinen, mutta ei mitään rääkkäystäkään. Siitä on vain tullut sellainen "sääntö" että koulutuksessa pitää isolla koiralla olla kurkkari, vaikkei siihen mitään perusteita välttämättä olekaan.
Tietysti voi jollekin olla ihan hyvä väline, jos on siihen tottunut ja osaa käyttää.- sk
ei sitten saa käyttää kuristavaa pantaa (ei ainakaan silloin vuosia sitten, kun me kilpailtiin). Joten ei ole viisasta totuttaa koiraa pelkkään kurrariin, koska se ihmettelee tai ei tottele sitten "tosipaikan" tullen. Kannattaisi varmaan vaihdella vähän käyttöä kentällä ja koulutustilaisuuksissa.
- näinkään
sk kirjoitti:
ei sitten saa käyttää kuristavaa pantaa (ei ainakaan silloin vuosia sitten, kun me kilpailtiin). Joten ei ole viisasta totuttaa koiraa pelkkään kurrariin, koska se ihmettelee tai ei tottele sitten "tosipaikan" tullen. Kannattaisi varmaan vaihdella vähän käyttöä kentällä ja koulutustilaisuuksissa.
Taitaa olla tieto vanhentunutta tai sitten peräisin eri kokeesta. BH kokeessa kuristuspanta on ainakin välttämätön, muusta kilpailu ja koetoiminnasta en tiedä. Näin sanotaan goldenringin sivuilla BH ohjeissa: Lisäksi kokeessa koiralla tulee olla sileä ketjukaulain ja talutin.
- Vesa
Olen eri mieltä. Tavallisella pannalla ei kyllä saa aikaan mitään tuntuvaa nykäystä - ainakaan oma 50-kiloinen suursnautserini ei välitä pätkääkään jos tempaiseen tavallisen pannan kanssa hihnasta.
Karvoja ei ole jaanyt kyllä väliin ongelmaksi asti. Silloin kun olen juuri trimmannut koirani niin käytän tavallista pantaa ettei iho mene rikki. Sama juttu talvella jos pakkasta on enemmän - ketjupanta iholla -20 asteen pakkasella ei ole vasrmastikaan mukava.
Omalle koiralleni kuonopanta istuu kuin sialle otsatukka - eli aika huonosti. Ja se on minusta muutenkin aivan hölmö kapistus.
Korostaisin taas kuitenkin että nämä olivat minun mielipiteeni asista ja ei näissä koira-jutuissa voi sanoa että "asia on näin", kaikki muut tekevät väärin. Toisille sopii kuonopanta - mutta esim. ruttuturpaisille roduille tai snautsereille se ei sovi. - me3
Vesa kirjoitti:
Olen eri mieltä. Tavallisella pannalla ei kyllä saa aikaan mitään tuntuvaa nykäystä - ainakaan oma 50-kiloinen suursnautserini ei välitä pätkääkään jos tempaiseen tavallisen pannan kanssa hihnasta.
Karvoja ei ole jaanyt kyllä väliin ongelmaksi asti. Silloin kun olen juuri trimmannut koirani niin käytän tavallista pantaa ettei iho mene rikki. Sama juttu talvella jos pakkasta on enemmän - ketjupanta iholla -20 asteen pakkasella ei ole vasrmastikaan mukava.
Omalle koiralleni kuonopanta istuu kuin sialle otsatukka - eli aika huonosti. Ja se on minusta muutenkin aivan hölmö kapistus.
Korostaisin taas kuitenkin että nämä olivat minun mielipiteeni asista ja ei näissä koira-jutuissa voi sanoa että "asia on näin", kaikki muut tekevät väärin. Toisille sopii kuonopanta - mutta esim. ruttuturpaisille roduille tai snautsereille se ei sovi.oikein
- Varmaa tietoa
näinkään kirjoitti:
Taitaa olla tieto vanhentunutta tai sitten peräisin eri kokeesta. BH kokeessa kuristuspanta on ainakin välttämätön, muusta kilpailu ja koetoiminnasta en tiedä. Näin sanotaan goldenringin sivuilla BH ohjeissa: Lisäksi kokeessa koiralla tulee olla sileä ketjukaulain ja talutin.
Palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyvät koe- ja lajiohjeet: "Vastaavasti koiralla
on koko ajan oltava kaulassaan yksirivinen, metallinen, löysä ketjukaulain, joka ei
saa olla kuristavassa asennossa. Kokeessa ei saa käyttää muita kaulaimia, kuten
esim. nahkakaulaimia, punkkipantoja, piikkipantoja ym. Nämä määräykset eivät
koske käyttäytymiskoetta ja siihen kuuluvaa luonnetestausta eikä kansallisten kokeiden
maasto-osuutta; näissä koiralla voidaan käyttää myös muita pantoja/valjaita."
Huomioi: näissä koiralla.....
Eli bh:ssa koiralla saa käyttää kaikkia muita pantoja paitsi kuristuspantaa. Sitä ei saa käyttää myöskään missään kansallisessa lajissa. Eli yksiselitteisesti kurtsarin käyttö on kaikissa kokeissa kiellytty! Olet ehkä ymmärtänyt väärin "sileän ketjukaulaimen". Se ei tarkoita kuristuspantaa, vaan on olemassa myös ketjukaulaimia, joita ei saa kuristusasentoon. Lisäksi koiralla saa olla bh-kokeessa vaikka pinkki, sileä nahkapanta, jos omistaja näin haluaa. Goldenring voisi päivittää/selkokielistää omat sivunsa, jotta asia olisi yksiselitteinen.... - ...?
Varmaa tietoa kirjoitti:
Palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyvät koe- ja lajiohjeet: "Vastaavasti koiralla
on koko ajan oltava kaulassaan yksirivinen, metallinen, löysä ketjukaulain, joka ei
saa olla kuristavassa asennossa. Kokeessa ei saa käyttää muita kaulaimia, kuten
esim. nahkakaulaimia, punkkipantoja, piikkipantoja ym. Nämä määräykset eivät
koske käyttäytymiskoetta ja siihen kuuluvaa luonnetestausta eikä kansallisten kokeiden
maasto-osuutta; näissä koiralla voidaan käyttää myös muita pantoja/valjaita."
Huomioi: näissä koiralla.....
Eli bh:ssa koiralla saa käyttää kaikkia muita pantoja paitsi kuristuspantaa. Sitä ei saa käyttää myöskään missään kansallisessa lajissa. Eli yksiselitteisesti kurtsarin käyttö on kaikissa kokeissa kiellytty! Olet ehkä ymmärtänyt väärin "sileän ketjukaulaimen". Se ei tarkoita kuristuspantaa, vaan on olemassa myös ketjukaulaimia, joita ei saa kuristusasentoon. Lisäksi koiralla saa olla bh-kokeessa vaikka pinkki, sileä nahkapanta, jos omistaja näin haluaa. Goldenring voisi päivittää/selkokielistää omat sivunsa, jotta asia olisi yksiselitteinen....Palveluskoiraliiton tuoreimmasta sääntö painoksesta:
"Kaulapantapakko/Ohjaajalla oltava talutin mukana
Ohjaajalla on oltava talutin mukanaan koko kokeen suorituksen ajan. Palveluskoi-
rakoeoikeuden omaavilla roduilla tulee olla ei- kiristävällä tavalla kytketty metallinen
ketjukaulain. Muun rotuisilla koirilla on koko ajan oltava, joko kaulapanta tai vaihto-
ehtoisesti valjaat. Kaikki normaalityyppiset pannat ja valjaat ovat sallittuja. Kiellettyjä
ovat erilaiset piikkipannat, sähköpannat ja “lumesähköpannat”, sekä valjaat, joissa
on lisälukkoja." - ...?
...? kirjoitti:
Palveluskoiraliiton tuoreimmasta sääntö painoksesta:
"Kaulapantapakko/Ohjaajalla oltava talutin mukana
Ohjaajalla on oltava talutin mukanaan koko kokeen suorituksen ajan. Palveluskoi-
rakoeoikeuden omaavilla roduilla tulee olla ei- kiristävällä tavalla kytketty metallinen
ketjukaulain. Muun rotuisilla koirilla on koko ajan oltava, joko kaulapanta tai vaihto-
ehtoisesti valjaat. Kaikki normaalityyppiset pannat ja valjaat ovat sallittuja. Kiellettyjä
ovat erilaiset piikkipannat, sähköpannat ja “lumesähköpannat”, sekä valjaat, joissa
on lisälukkoja."Itse suosin tätä:
http://www.danpii.fi/tuotteet.html?id=27/36
- Rose
Mielestäni kuristuspanta ei ole hyvä kapistus. Mietippä, jos joku laittaisi sinulle ketjun kaulaan ja nykisi sitä aika ajoin, että se puristaisi kaulaasi. Tuntuisiko mukavalta? Entäpä talvella, kun on pakkasta -20 astetta, niin sellainen lievästi sanottuna kylmä ketju kaulassa ei varmaan oikein mieltä lämmitä. Vai? Mielestäni normaali nahkasta tai kankaasta tehty kaulapanta on varmasti paljon miellyttävämpi koiralle. Ja jos kuristuspantaa käytetään siksi, ettei koiraan saada muuten kontaktia, niin onkohan vika ollut koiran koulutuksessa? Tämä oli vain minun mielipide.
- me 3
ensinäkin oletko koskaan kokeillut kaulassa olevan pannan lämpötilaa. on muuten yhtä lämpönen kun koiran kaula. kylmä se on vaan kun sen kaulaan laittaa... onko oma kaulakorusi jäädyttänyt kaulasi kun olet ollut ulkona ilman kaulaliinaa... myös tavallisen pannan soljet jotka ovat olleet kaulan kanssa kosketuksissa ovat lämpimät.
Sitten asiaan: Nykäisy on parempi kuin jatkuva veto. tietysti nykäisykään ei ole oikein, mutta toisen koiran tullessa vastaan on usein pakoitettu jonkinlaisiin kovennettuihin otteisiin. tietysti hyvin koulutetun koiran pitäisi kulkea vaikka ilman hihnaa tai kaupunkialueella kytkettynä vaikka villalangan päässä. totuus kuitenkin on että harvempi tämänkään palstan aktiivisimpienkaan koiraharrastajien koirista toimii näin ihanteellisesti.
Pannassa vetävä koira aiheuttaa itselleen slkävaivoja, vaikkei kurkussa tunnu välttämättä mitään... tavallsta pantaa käyttävä hihnassa vetävä koira saattaa esim ruveta ontumaan selkälihasten jännityttyä jatkuvasta kiskonnasta. pannalle korvaava ja terveellisempi vaihtoehto on valjaat. kuitenkaan edes vedonestovaljaat eivät riitä jarruttamaan kaikkia koiria. valjaat toimivat hyvin erityisesti harteikkailla ja rotevilla roduilla, mutta kultsullani ne rimpulat vaan pyörii päällä... yksi vaihtoehto on kuonopanta jonka teho perustuu pään kääntämiseen ja samanaikaiseen puristukseen kuonon ympärillä. kapistus on mainio, mutta valitettavasti kaikki koirat eivät sopeudu riimuun päässään. oma kultsuni jäykistyy paikalleen eikä välitä namista eikä houkuttelusta kuonopanta päällään. olen nyt puoli vuotta yrittänyt totuttaa kultsua kuonopantaan siinä onnistumatta. bokserini kanssa kuonopanta on, kuten snautserin omistaja tossa aiemmin kertoi, itse naurettavuus...
Kotona meillä varastona on siis:
-useita pantoja, eri paksuisia, nahkaisia
-useita valjaita, myös vedonestot boksupojalle
-kuonopanta, epäonnistunut kokeilu ja murheenkryyni
-yksi metallinen näyttelypanta, käytetty tosi harvoin
ja tietysti
-kaksi metallista kuristuspantaa
Olen kokenut tämän metallipannan parhaana erityisesti koulutuksessa. yleensä pelkkä pannan kiristäminen riittää merkiksi koiralle. mitään nykimistä, erityisesti boksun kanssa ei tarvita. kevyt kiristys riittää. kävelylenkille en kuristuspantaa mukaan ota. pystyn kyllä pitelemään koirani, vaikka joudunkin kuristuspantaa enemmän kovia otteita käyttämään. ainoastaan erityisellä pääkallokelillä puen metallit kaulaan... Mielyttävyyteen en ota kantaa, mutta uskokaa tai älkää eläinlääkärin mukaan kuristuspanta on terveellisempi, jos koira ei vedä itseään siinä tajuttomaksi, kuten se voi myös tehdä tavallisessa pannassakin (erityisesti boksu).
ja tosiaan kuten tossa aiemmin kerroinkin: metallipanta on oltava ainakin BH kokeessa päällä. palveluskoirien tokokentillä ei valjaita syystä tai toisesta suositella edes koulutukseen... ja mitä kontaktiin tulee, talutusvälin ei koskaan saisi olla ainoa kontaktin luoja. ainakin minulla on kontakti koiraani ilmankin talutinta, erityisesti koulutuskentällä. mutta totta puhuakseni kuristuspannan avulla on koulutusvaiheessa erityisen helppo ja aika-ajoin myös suositeltava hakea kontaktia. Karvoja en ole huomannut pannan väliin jääneen, mutta johtuukohan se siitä että minulla on erittäin huonokarvainen (ohut lyhyt) kultsu ja jo luonnostaan lyhytkarvainen boksu.
kuristuspannan käyttämisen tarve on aina eri koirilla erilainen. vaihtoehtoa ei kuitenkan tulisi hylätä tässä keskustelussa esitetyin perustein. Rosen ajatus puristavasta kaulapannasta on tottakai inhottava, mutta enpä laittaisi kaulaani tavallista nahkapantaakaan. valjaatkin rajoittaisivat menoani inhottavasti, samoin nenän puristus. - Vesa
me 3 kirjoitti:
ensinäkin oletko koskaan kokeillut kaulassa olevan pannan lämpötilaa. on muuten yhtä lämpönen kun koiran kaula. kylmä se on vaan kun sen kaulaan laittaa... onko oma kaulakorusi jäädyttänyt kaulasi kun olet ollut ulkona ilman kaulaliinaa... myös tavallisen pannan soljet jotka ovat olleet kaulan kanssa kosketuksissa ovat lämpimät.
Sitten asiaan: Nykäisy on parempi kuin jatkuva veto. tietysti nykäisykään ei ole oikein, mutta toisen koiran tullessa vastaan on usein pakoitettu jonkinlaisiin kovennettuihin otteisiin. tietysti hyvin koulutetun koiran pitäisi kulkea vaikka ilman hihnaa tai kaupunkialueella kytkettynä vaikka villalangan päässä. totuus kuitenkin on että harvempi tämänkään palstan aktiivisimpienkaan koiraharrastajien koirista toimii näin ihanteellisesti.
Pannassa vetävä koira aiheuttaa itselleen slkävaivoja, vaikkei kurkussa tunnu välttämättä mitään... tavallsta pantaa käyttävä hihnassa vetävä koira saattaa esim ruveta ontumaan selkälihasten jännityttyä jatkuvasta kiskonnasta. pannalle korvaava ja terveellisempi vaihtoehto on valjaat. kuitenkaan edes vedonestovaljaat eivät riitä jarruttamaan kaikkia koiria. valjaat toimivat hyvin erityisesti harteikkailla ja rotevilla roduilla, mutta kultsullani ne rimpulat vaan pyörii päällä... yksi vaihtoehto on kuonopanta jonka teho perustuu pään kääntämiseen ja samanaikaiseen puristukseen kuonon ympärillä. kapistus on mainio, mutta valitettavasti kaikki koirat eivät sopeudu riimuun päässään. oma kultsuni jäykistyy paikalleen eikä välitä namista eikä houkuttelusta kuonopanta päällään. olen nyt puoli vuotta yrittänyt totuttaa kultsua kuonopantaan siinä onnistumatta. bokserini kanssa kuonopanta on, kuten snautserin omistaja tossa aiemmin kertoi, itse naurettavuus...
Kotona meillä varastona on siis:
-useita pantoja, eri paksuisia, nahkaisia
-useita valjaita, myös vedonestot boksupojalle
-kuonopanta, epäonnistunut kokeilu ja murheenkryyni
-yksi metallinen näyttelypanta, käytetty tosi harvoin
ja tietysti
-kaksi metallista kuristuspantaa
Olen kokenut tämän metallipannan parhaana erityisesti koulutuksessa. yleensä pelkkä pannan kiristäminen riittää merkiksi koiralle. mitään nykimistä, erityisesti boksun kanssa ei tarvita. kevyt kiristys riittää. kävelylenkille en kuristuspantaa mukaan ota. pystyn kyllä pitelemään koirani, vaikka joudunkin kuristuspantaa enemmän kovia otteita käyttämään. ainoastaan erityisellä pääkallokelillä puen metallit kaulaan... Mielyttävyyteen en ota kantaa, mutta uskokaa tai älkää eläinlääkärin mukaan kuristuspanta on terveellisempi, jos koira ei vedä itseään siinä tajuttomaksi, kuten se voi myös tehdä tavallisessa pannassakin (erityisesti boksu).
ja tosiaan kuten tossa aiemmin kerroinkin: metallipanta on oltava ainakin BH kokeessa päällä. palveluskoirien tokokentillä ei valjaita syystä tai toisesta suositella edes koulutukseen... ja mitä kontaktiin tulee, talutusvälin ei koskaan saisi olla ainoa kontaktin luoja. ainakin minulla on kontakti koiraani ilmankin talutinta, erityisesti koulutuskentällä. mutta totta puhuakseni kuristuspannan avulla on koulutusvaiheessa erityisen helppo ja aika-ajoin myös suositeltava hakea kontaktia. Karvoja en ole huomannut pannan väliin jääneen, mutta johtuukohan se siitä että minulla on erittäin huonokarvainen (ohut lyhyt) kultsu ja jo luonnostaan lyhytkarvainen boksu.
kuristuspannan käyttämisen tarve on aina eri koirilla erilainen. vaihtoehtoa ei kuitenkan tulisi hylätä tässä keskustelussa esitetyin perustein. Rosen ajatus puristavasta kaulapannasta on tottakai inhottava, mutta enpä laittaisi kaulaani tavallista nahkapantaakaan. valjaatkin rajoittaisivat menoani inhottavasti, samoin nenän puristus.Kommenttisi perusteluineen oli erittäin hyvin laadittu. Olen täysin samaa mieltä.
- Nonnis
Mä käytän melkein aina kuristuspantaa venäjänivinttikoirallani. Kun koira oli nuori, se oli ainut vaihtoehto, sillä se livahti tavallisesta pannasta läpi ja kiskoi armottomasti. Nykyään se ei enää kisko, panta on siis aivan löysällä, paitsi silloin, jos se näkee jonkun saaliseläimen kuten kissan ja oravan, ja silloin, kiitos kuristuspannan, saan sen pidettyä aisoissa.
- 18
En käytä edes puolikuristavaa, vaikka koirani kasvattaja kehoitti minua hankkimaan sellaisen. Käytän koirallani valjaita, sillä tuo poika on sellainen Houdini että se on saanut päänsä kaikista pannoista jotenki aina vedettyä läpi. Ja valjaista saa muutenkin tosi hyvän ja jämäkän otteen. On paljon enemmän mihin tarttua kuin kaulapannoissa ja tuntuu että koiraa on helpompi hallita kun sillä on valjaat.
Tuskin kuristuspannat auttavat mihinkään vetämiseen kun eivät edes piikkipannatkaan saa koiraa lopettamaan. Isännän ja koiran käytöskoulussa oli jakso, jossa nainen piti pienellä sekarotuisella koirallaan piikkipantaa, koska koira veti ja räyhäsi lenkillä, mutta pannasta huolimatta koira ei lopettanut vaan oli vetämässä tappelemaan jokaisen koiran luo ja kiskoi muutenkin lenkillä. - JepJep
Kuristuspanta on oiva keksintö. Koulutuksessa välttämätön, estää tosiaan sen pään läpiviemisen, Helppo ottaa kokonaan pois kun koira on vapaana, ( ei vahingossa kuristusmahdollisuutta kun koira leikkii tai ui), mahtuu taskuun... tarvittaessa, kerrassaan mainio keksintö. Ja sitten kun ei koututuksen, käytöksentakia tarvita kuristusominaisuutta, on se toinen lenkki jossa se pysyy tavallisena pantana.
- Jess
"Harmillisen moni koiranomistaja tyytyy kävelemään koiransa vetämänä vuosikaudet. Tämä ei ole mukavaa eikä terveellistä kummallekaan: koiranomistaja saattaa liukastua tai kipeyttää hartiansa ja koira taas vaarantaa kaulansa ja selkänsä. On myös esitetty epäilyjä siitä, että koiran näkö saattaa vaurioitua siitä, jos koira kiskaisee hihnassa panta kaulassaan.
Ilmeisempi terveydellinen haitta hihnassa vetämisestä on se, että koiralle voi tulla jatkuvia selkäkipuja, ja mikäli koira myös tempoilee hihnassa panta kaulassaan, koiran selkä tai kaularanka saattavat vaurioitua, joten mistään mitättömästä asiasta ei ole kysymys.
Näiden terveydellisten seikkojen valossa on päivänselvää, ettei vetävällä koiralla saa missään tapauksessa käyttää kuristavaa pantaa. Tämän vuoksi myös pannan tulisi aina olla tarpeeksi leveä suhteessa koiran kokoon: mitä isompi koira, sitä leveämpi panta vaaditaan. Vähintä, mitä hihnassa vetävän koiran omistajan tulisi tehdä, on hankkia kiskovalle koiralle hyvät valjaat, joissa on pehmusteet, ja kiinnittää hihna valjaisiin pannan sijaan. Näin estetään vetämisen aiheuttamat terveydelliset haitat koiralle. "
http://www.hesy.fi/lempeakasvatus.htm
Jokainen siis tyylillään, mutta rääkkäyksesi sitä voisi kutsua.- pauli9
"Koiralle voi tarvittaessa hankkia myös vedonestovaljaat tai kuonopannan, mutta ne ovat koiralle epämukavia tapoja vähentää vetämistä. Paras keino päästä vetämisestä aiheutuvista ongelmasta eroon on tietysti saada koira lopettamaan vetäminen."
Itse olen nähnyt nämä valjaat ja isolla koiralla toimivat erinomaisesti ilman kuristamista! - kukkahattuilua
Niinpä niin. Meille tuli muutama kuukausi sitten kodinvaihtajakoira, ISO, painoa 70 kiloa. Koiralla todella rankka tausta josta löytyy mm. nälässä pitämistä ja pahoinpitelyä. Tämä koira rähjää aivan jokaisen vastaantulevan koiran. On siis aivan raivoissaan menossa kimppuun. Ei tulisi mieleenikään laittaa tälle päälle pehmeitä valjaita! Ihan jo muiden kulkijoiden takia, koska valjaiden kanssa iso koira saa huomattavasti paljon enemmän voimaa siihen vetämiseen, mikä ainakin meillä tarkoittaisi sitä että minä menisin koiran perässä juuri sinne mihin se haluaisi. Hallittavuuden takia kuristuspanta käytössä, kuonopannasta ei meille ollut apua. Harjoittelemme toki koko ajan mutta ei ole aikuisen koiran kanssa enää helppo temppu opettaa. Mieluummin kuljetan koiraani kuristuspannassa kuin vien piikille sen mahdollisesti hyökättyä toisen koiran kimppuun kun ei ole hallinnassa.
- vesonestovaljaat
Vedonestovaljaat voisivat olla kova sana, jos kuonopannasta ei ole hyötyä. Kannattaa kokeilla koulutuksen aikana.
- kukkahattuilua
Sellaisetkin löytyy. Niihin ommelluista pehmusteista huolimatta lyhytkarvaisen koiran kainalot lähes välittömästi verillä. Eli ei käy nekään.
- kurkkari iha jees
itse käytän kuristuspantaa molemmilla koirilla kun yhtäaikaa niitä lenkitän. Kun käytän erikeen niin ihan normaalit pannat kaulassa. Jostain syystä nämä alkavat vetämään kuin hullut kun on kaveri mukana, vissii jotain kilpailua että kumpi menee edellä - on siis käytössä hihnanjakaja niin kulkevat molemmat rinnatusten. tämä nuorempi mutta voimakkaampi (toinen koira siis 29kg dobberi pentu ja on voimakkaampi ja toinen 26kg collie mix ja sillä ei niin paljon voimaa dobberiin verrattuna) riuhtoo itsensä kuonopannasta irti ja on houdiini että pääsee jopa vedonestovaljaista irti eli parhaimmaksi olen kuristuspannan todennu. Pitäisi joka kerta erikseen käyttää lenkillä jos haluaisi normaalia pantaa käyttää, mutta pitää niiden tottua yhdessäkin kulkemaan jossain vaiheessa elämää - vaikka sitten kursituspantaa käyttämällä
- lasdöfh
Kuristuspantahan ei ole sitä varten että se lopettaisi koiran vetämisen vaan se on sitä varten että koiraan saa paremman kontaktin koulutustilanteissa. Pieni napakka nykäisy hihnasta on korjaus koiran tekemästä väärästä asiasta.
Kuristuspantaa ei missään nimessä saisi käyttää koiralla joka kiskoo hihnassa jo valmiiksi, sehän tosiaan vain kuristaa koiraa ja aiheuttaa hengitysvaikeuksia eikä kovinkaan usein edes vaikuta koiran vetämiseen millään tavalla! Kurkkari ei toimi niin että se pistetään vaan koiran kaulaan ja odotetaan että koira vetää itsensä henkihieveriin vaan koiraa pitää korjata ennen kuin kiskominen kunnolla alkaa! Kun hihna kiristyy, nykäistään napakasti ranneliikkeellä niin että kurkkari kiristää HETKEN koiran kaulaa ja sitten löystyy taas. Tätä jatketaan niin kauan että koira tajuaa mitä siltä odotetaan.
Meillä käytetään puolikurkkaria joka otettiin käyttöön heti kun opeteltiin hihnaan, jos pentu alkoi kiskoa vähänkään, pieni nykäisy hihnasta korjasi tilanteen heti. Jossain vaiheessa koira oppi jo siihen että kun pannan ketju kilahti pitää hidastaa vauhtia.
Puolikurkkari on minusta siitä hyvä että sen kanssa ei tarvi pelätä yliliikkeitä eikä sitä jos koira yhtäkkiä nykäiseekin eteenpäin.- lisäksi
edelliseen lisäyksenä vielä se että kuristuspannan ei ole trakoitus roikkua kaulalla vaan sen oikea paikka kaulassa on ylhäällä, aivan koiran korvien takana.
- 11+20
positiivisen kautta ihmiset, positiivisen kautta.
ei kuristus,kuono,vedonesto tai muitakaan pantoja vaan positiivinen ohjaus koiralle, kiitos kun tekee oikein, huomiotta jättäminen kun tekee väärin.. ei se niin vaikeaa ole.- juupajuuuuuu
Koira-aggressiivisen ison kodinvaihtajan kanssa kun vaan ei paljon auta se että tungetaan nakkia naamaan koiran tehdessä oikein...
- HyvätOikeinkäytettyn
Minulla collien ja whippetin sekoitus, kasvoi aika isoksi ja voimaakin löytyy.
Tavallisista pannoista humpsahtaa pää läpi...se kun on muodoltaan sellainen "kilpapyöränsatula"....
Kuristava nahkainen, sekä punottu malli on olleet hyviä, samoin puolikuristava.
Oppi jo varhain pienistä merkeistä kulkemaan nätisti. En todellakaan joudu "kuristamaan" koiraa, nykäys riittää.
Kulkee hihnassa panta aivan löysällä nykyään, eli mukavampi päällä varmaan kuin tavallinen panta. Voisin siirtyä aivan hyvin normaaliinkin pantaan, mutta turvallisuussyistä en ota riskiä, että pysähtyy vaikka äkisti ja hihnan päässä ei ole enää ketään.
Näkee kyllä niitäkin joiden hengitys vinkuu ja vetävät kuristuspannassa, mutta silloin on alunperin ymmärretty väärin kuristuspannan käyttö.
Jos minulla olisi kovasti vetävä koira, jota en itse olisi pennusta opettanut, käyttäisin varmaan edelleen vaikkapa puolikuristavaa ja palkitsemista, ei namia, kehut riittää. Mikäli ei onnistuisi, sitten ehkä vedonestovaljaat...vaikken niistä oikein perusta, varsinkaan jos on suurikokoinen koira, - Vaihtoonheti...
Mummuni koiralla on kuristuspanta, ja siinä käytetään aina flexiä. Kun nyt luen näitä tekstejä, alkaa todella hirvittää... En ole tienny että se on noin vaarallista kun muualtakin näitä tekstejä olen stalkannut. Se koira on maailman hirmuisin vetokone, hyyyvin pulska suomenlapinkoira, ja aina kun se vetää sillä vitosvaihteella kuuluu kun sen hengitys vinkuu. :/
Mummu aina opastaa nykäsemään kovasti, ja tällä kun on ikänsä koira ollut, minä uskoin. Nyt koira on tulossa meille kesävieraaksi muutaman päivän ajaksi, ja otan kyllä heti hihnan käyttöön ja ''unohdan'' sen halvatun flexin mummolaan..
Toivon ettette nyt syytä minua tai vanhaa mummua eläinrääkkäyksestä, ja yhden kerran mummu tuli oikean pannan kanssa luokseni kun olin turrikkaa rapsuttamassa, ja sanoi että vaihdetaan tämä sille, sepä ei tälle mahtunutkaan -> Kuristuspanta uudestaan. Mummu sanoi että sitäkin alkaa hirvittää tuo panta kun itsensä aina henkihieveriin vetää. Tänä pienenä aikana jona se minulla on , aion tehotreenata sitä kulkemaan nätisti HIHNASSA- Älä sentään
sitä fleksiä sinne mummolaan jätä. Se nimittäin on oikeasti hyvä kapistus, kun saat koiran vaan oivaltamaan miten kuljetaan. Ketjupanta sensijaan ei oikein ole sopiva pitkäkarvaiselle koska se tahtoo repiä jäljen kaulakarvoihin. Mutta muuten sekin on oikein mukava sillä se ei kiristä koko ajan kuin mikäkin tärkkikaulus. Harva kai sitä tavallista pantaa viitsii edes jatkuvasti riisua ja pukea joten koiraparka joutuu olemaan koko päivän panta kaulassa. Osta sille mieluummin nyt loman aikana sellainen säädettävällä kiristyksellä varustettu malli jossa on ketjuosa ja sitten nahka tai kangasosa. Myös kokokankaisia pehmustettuja malleja on saatavilla. Näin henki kulkee vaikka Turrikalla olisi kuinka kiire seuraavan hajun luokse.
Ja kun onnistut tuossa koulutustavoitteessasi, niin muista kertoa mummille siitä kanssa miten toimit sen kanssa. Näin mummisi voi jatkaa siitä mihin sinulta homma jää. - Vaihtoonheti...
Älä sentään kirjoitti:
sitä fleksiä sinne mummolaan jätä. Se nimittäin on oikeasti hyvä kapistus, kun saat koiran vaan oivaltamaan miten kuljetaan. Ketjupanta sensijaan ei oikein ole sopiva pitkäkarvaiselle koska se tahtoo repiä jäljen kaulakarvoihin. Mutta muuten sekin on oikein mukava sillä se ei kiristä koko ajan kuin mikäkin tärkkikaulus. Harva kai sitä tavallista pantaa viitsii edes jatkuvasti riisua ja pukea joten koiraparka joutuu olemaan koko päivän panta kaulassa. Osta sille mieluummin nyt loman aikana sellainen säädettävällä kiristyksellä varustettu malli jossa on ketjuosa ja sitten nahka tai kangasosa. Myös kokokankaisia pehmustettuja malleja on saatavilla. Näin henki kulkee vaikka Turrikalla olisi kuinka kiire seuraavan hajun luokse.
Ja kun onnistut tuossa koulutustavoitteessasi, niin muista kertoa mummille siitä kanssa miten toimit sen kanssa. Näin mummisi voi jatkaa siitä mihin sinulta homma jää.Kiitos huojentavasta kommentista, mutta tämä kyseinen koirapa on koko päivän panta kaulassa, nimittäin se on aina narunpäässä kiinni, joten tämä ei varmasti auta asiaa (vaikka onhan se tietysti löysällään kun ei ole ihan ketjun päässä..) :/ Mummulla nimittäin ei ole häkkiä eikä mitään (koira tuli hieman yllättäen eräästä henkilökohtaisesta syystä, ja ymmärrätte varmaan että mummu ei sitä ala rakentamaan) ja irti tätä koiraa ei missään nimessä voi jättää, sillä lähtee häntä suorana juoksemaan jonnekin, nimimerkillä koetettu on..
- Vaihtoonheti...
Vaihtoonheti... kirjoitti:
Kiitos huojentavasta kommentista, mutta tämä kyseinen koirapa on koko päivän panta kaulassa, nimittäin se on aina narunpäässä kiinni, joten tämä ei varmasti auta asiaa (vaikka onhan se tietysti löysällään kun ei ole ihan ketjun päässä..) :/ Mummulla nimittäin ei ole häkkiä eikä mitään (koira tuli hieman yllättäen eräästä henkilökohtaisesta syystä, ja ymmärrätte varmaan että mummu ei sitä ala rakentamaan) ja irti tätä koiraa ei missään nimessä voi jättää, sillä lähtee häntä suorana juoksemaan jonnekin, nimimerkillä koetettu on..
Niin ja unohdin mainita, että mummuhan ei tätä koiraa koskaan lenkkeilytä, siksi sitä energiaa on. Tämä on ensisijainen syy miksi opetan sitä olemaan nätisti, koska yksin mummu kaatuisi varmasti kun koira vetää niin kovin, ja mummulla on huono näkö ja huonot jalat = katastrofi. Kun koira olisi nätisti => mummu lenkkeilyttäis = vähemmän energiaa => onnellisempi Jesse(-koira) :D
- ...?
^ Siis anteeksi, mutta onko se koira sisälläkin sidottuna johonkin kiinni???
- Vaihtoonheti...
Ei tietenkään, vain silloin kun joskus on tarvis. Ulkona se on kiinni. Näin kesällä yötäkin. :)) Onko siinä jotan väärää? :o
- Satulanokat
Kuristuspannan nimen keksijä jo viittaa raakalauiseen,kuristaakseen koiran ? Eikö olisi ollut jo parempi olla hankkimatta koiraa ja katsoa kenen oikeastaan olisi ollut asiallisempaa kuristua vastaavassa? Kai eläinsuojelu lakikin pitäisi suojella eläimiä tuollaisilta kauhukuvilta?
- Hmm!
"Kuristuspannan nimen keksijä jo viittaa raakalauiseen,kuristaakseen koiran ? "
- ei, vaan siihen typerykseen joka ei ymmärtänyt kouluttaa koiraansa eikä kieltää sitä vetämästä, vaan antoi jatkaa vaikka henki ei kulkenut enää kunnolla.
- virallinen nimi on kai näyttely- tai itsesäätyvä panta, jotka sanoina viittaavat molemmat hyvin käyttäytyvään koiraan.
"Eikö olisi ollut jo parempi olla hankkimatta koiraa ja katsoa kenen oikeastaan olisi ollut asiallisempaa kuristua vastaavassa?"
- Kyllä varmaan, ainakin ensimmäinen osa lauseestasi on asiaa, erityisesti jos ei ole halua kouluttaa koiraa.
"Kai eläinsuojelu lakikin pitäisi suojella eläimiä tuollaisilta kauhukuvilta? "
- Ei voi olla lakia joka suojelisi ihmisiä heidän omilta virhetulkinnoiltaan.
- Koissut
Kuonopanta on paljon parempi vaihtoehto. Sen voi säätää niin että koira pystyy läähättämään kunnolla, sillä se on koiran keino säädellä kehonlämpöä ja erittäin tärkeää huomioida näin kesällä ja muulloinkin, jos koira esim juoksee tai muuta.
Kuonopanta on hyvä apuväline ison koiran koulutusvaiheessa, usein sitä ei enää koulutuksen jälkeen edes tarvita.
Kuristuspanta saattaa vahngoittaa koiran kurkkua ja niskan lihaksia, älkää käyttäkö sellaista. - Rotikkarinsessa
Täällä käytössä koko- ja puolikurrat. Ne on vaan niin helppo laittaa päälle uloslähtiessä, ei tartte alkaa "tapella" solkien ja muidenkaan kanssa, sen kun sujauttaa pään yli ja vot.
Kurraahan ei ole tarkoituskaan käyttää vetävällä koiralla, jolloin panta olisi koko ajan ns. kuristusmoodissa, vaan kun koira kävelee nätisti, panta "roikkuu" löysästi kaulalla, mutta kiristyy tarvittaessa nopeasti ilman, että koira pääsee siitä rimpuloitsemaan läpi (toisin kuin esimerkiksi liian löysästä puolikurrasta tai solkipannasta esimerkiksi juurikin collieiden päät patonkikuonoineen ovat sen muotoisia, että ne hyvin herkästi pujahtavat läpi tavallisesta pannasta, vaikka se kaulalla olisikin tarpeeksi tiukalla).
Kurra on ihan jees juttu oikein käytettynä, väärissä käsissä silläkin (kuten myös kuonopannoilla, vedonestovaljailla ja suunnilleen kaikilla muillakin koulutusvälineillä) saa hyvin paljolti vahinkoa aikaiseksi.- vai vielä prinsessa
Rotikan pää ei pääse kovinkaan helpolla luiskahtamaan mistään. Kuristuspantaa käytät siis vain laiskuudesta: " Ne on vaan niin helppo laittaa päälle uloslähtiessä, ei tartte alkaa "tapella" solkien ja muidenkaan kanssa, sen kun sujauttaa pään yli ja vot."
- ei_elämä
Omasta mielestäni koiranomistajat, jotka käyttävät kuristuspantoja ovat laiskoja. Tuollakin mitä luki, ne on helpomipi laittaa päällee ja blaa blaal blaa :DD
Eivät jaksa kouluttaa koiraa ilman fyysistä "kipua".
Mikseivät ihmiset jaksa panostaa siihen omaan koiraan sen verran, että etsisivät oman koiransa "akilleen kantapään"? Eli sen tavan millä on helpoin kouluttaa..
Omalle koiralleni eivät herkut maistuneet tietyn ajan jälkeen, joten otin lenkelle mukaan koiran lempilelun ja palkitstin sen lelulla kun meni hyvin, ja kyllä nykyään kävellään vieressä ilman että pitäisi hihnasta nykiä!
Mutta tämähän on vaan minun oma mielipiteeni :) - Rotikkarinsessa
Tai entäs, jos se koira onkin koulutettu ennen kuin kurraa alkaa käyttää? ;)
Ja toisaalta, edelleenkään sen kurran tarkoituksena ei ole kurramoodissa olla, vaan se roikkuu löysänä kaulalla ja koiran huomion saa kiinnitettyä pienellä nykäisyllä, jolloin kurrasta lähtee ääni (riippuen siitä, onko panta pitkä- vai lyhytlenkkinen), joka yleensä saa koiran huomion kiinnittymään eikä se panta edes ehdi kiristyä.
Ja jos panta ehtii kiristyä, ei sitä jätetä kireälle, vaan se päästetään takaisin löysälle samantien.
Niin joo, ja minä en omista rotikkaa - näin ihan väärinkäsitysten välttämiseksi. Mutta kyllä, kyllä se rotikankin pää pääsee luiskahtamaan solkipannasta, varsinkin vielä kasvuvaiheessa. Omalla koirallani pää kasvaa vielä vähintään vuoden ja sen kanssa olen tapellut, sillä se on onnistunut luiskauttamaan päänsä paristakin solkipannasta, vaikka ne ovat olleet kaulalta sopivalla tiukkuudella (koirani on molossirotuinen, eli pää samaa lajia kuin rotikalla). Joten senkin vuoksi meillä käytössä kurra ja/tai puolikurra, riippuen kumpi käteen ensin sattuu (meillä kun ei pantaa sisällä pidetä) - voi se olla laiskuuttakin, mutta eipä tuo koirani pahakseen kyseisenlaisia pantoja pistä. Ja on sillä yksi solkipantakin jo, taakanvetohommia varten, tosin silloin hihna ei pannassa olekaan kiinni vaan pelkissä valjaissa tai sitten sekä pannassa että valjaissa, mutta silloinkin se painopiste on valjaissa ja panta lähinnä varmistaa.- säälin koiria
Valjaat on parhaat koiralle, kuonopanta vain koulutuksen ajaksi eikä kuristavia pantoja koskaan.
Kelahihna sopii maastoon ja landelle. kaupunkikävelyille tavallinen hihna, jossa koira ei pääse vhingossakaan pyöräilijöiden eteen tai autotielle, kuten kelahihnan kanssa on nähty tapahtuvan.
Laiskat ei saisi ottaa koiraa ollenkaan, kun eivät jaksa kouluttaa. Käyttävät pelottelua ja kipua, kuvitellen sen olevan koirankoulutusta.
- Anonyymi
https://www.koiraosteopatia.fi/tietoa/kaulapanta-vai-valjaat
En todellakaan käytä kaulapantoja, enkä kuristuspantaa, mielestäni niitä ei pitäisi edes myydä... Voi olla erittäin vahingollisia. - Anonyymi
Meillä ne olleet aina käytössä ja hyväksi havaittu. Ei mitään ongelmaa. Kannattaa opetella käyttämään niitä. Kyllä vastuullinen omistaja osaa.
- Anonyymi
Olen askarrekkut-paskarrellut hirttosilmukan, joka kaulassaan koiruli kirmaa. Hyväksi havaittu, kolmas koiru menossa kun kaksi aiempaa kuristui hengiltä mutta ainahan saa uuden, jos koiruli menee epäkuntoon
- Anonyymi
Sähköpanta tehokas, taser on kätevä kuljetin.
- Anonyymi
Kuristuspanta tehokas, tuo sähköpanta myös mutta ei liikaa vain 9v paristolla varustettu. Kyllä siitä saa sellaiset sävärit että oppii. Ei voi tietenkään ihan kaikille suositella.
- Anonyymi
Kuonokoppa paras joululahja rakeillenne, voi säästää rakkinne hengen ja isot rahat itseltänne.
- Anonyymi
Meillä on toisella kuristuspanta päivittäisessä käytösä, toisella kuonopanta. Tuota sähköpantaa kokeilimme myös mutta ei ollut kovin hyvä. Joka lenkin tai ulkonakäynnin jälkeen oli paristo loppu. Niiden kulutus oli aikamoinen ja katsoimme perheen kera kuristuspannan kustannustehokkaimmaksi. Lapsetkin pärjäävät koiran kanssa sillä pannalla, täytyy vain ensiksi perehdyttää oikea kireys, ettei lapset eivät mene paniikkiin.kun koira raivoaa.
- Anonyymi
Vitun rakit!
- Anonyymi
Vitun kuristuspantaa käyttävät sadistiomistajat. Kuvottavaa puuhaa!
- Anonyymi
Koiralla on kuristuspanta kun se astuu emäntäänsä. Helppoa, eikö vaan ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koiralla on kuristuspanta kun se astuu emäntäänsä. Helppoa, eikö vaan ?
Kyllä, monet tuttavani käyttävät koiralla juristuspantaa seksin aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, monet tuttavani käyttävät koiralla juristuspantaa seksin aikana.
Niin koira astuu emäntää, ja isäntä laskee koiran suoleen sisään ison lastin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin koira astuu emäntää, ja isäntä laskee koiran suoleen sisään ison lastin.
Jos opettaa rakkinsa astumaan ynpäri vuoden, niin alkaako astua narttujakin jatkuvasti ja ovat nartutkin sitten aina kiimassa?
- Anonyymi
Tuo kuristuspannan käyttö voi olla ongelmallista, jos ei koiraa ole koulutettu sen käyttöön. On hyvä aloittaa jo pentuna käyttämään sitä ja pitää mahdollisimman tiukalla, silloin on koiran kasvessa helpompi löysätä pantaa. Tämä käänteinen toiminto on käytössä maailmalla ja myös kansainvälisissä näyttelyissä sitä käytetään. Lemmikkieläinkaupoissa myydään myös löyhän ja vahvan kuristuksen pantoja, kannattaa ostaa heti vahvan kuristuksen panta niin oppii olemaan.
- Anonyymi
Oli ihan näköradiossa asiaa pantojen käytöstä ja niiden hyvästä toimivuudesta. Laitetaan tilaukseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549