Minun rakas 4-vuotias!

3 * äiti

Nelivuotiaalla kuopuksellani on lievä puheenkehityksen hidastuminen. Tai oikeastaan hänellä on joidenkin äänteiden kanssa pieniä ongelmia. Esimerkiksi sanat, joissa on ks kirjainyhdistelmä peräkkäin, tuottaavat hankaluuksia (esim. kaksi - kassi, viikset-viisset). Myös muita äänteitä on, jotka ovat vielä hieman hakusessa. Poikani on vilkas ja eloisa, taitavakin. Käy puheterapiassa, jonka testeissä hänen sanavarastonsakin on liki ikätasolla. Hän on myös kekseliäs poju. Oli nimennyt esim. kuumailmapallon ilma-alukseksi. Poikani on kova puhumaan, koko ajan äänessä. Puhe on terapeutinkin mukaan hyvinkin lausetasoista. Jotkut moniosaiset käskyt tuottavat jonkin verran vielä ongelmia. Poikani suorittaa mieluiten vain sen viimeisen kehoituksen. Esimerkiksi laita kynä purkkiin, palikka purkin eteen ja auto purkin taakse. Todennäköisesti poikani laittaa vain auton purkin taakse - tai ainakin yksi käsky jää tekemättä.

Hänen puheestaan saa jo melko hyvin selvää myös vieraatkin. Kirjaimista vain R puuttuu. Syksyllä 2007 hänen olisi tarkoitus aloittaa esikoulu. Hieman kuitenkin arveluttaa, kuinka hän kerkiää kypsyä kielellisesti. Puheterapeutti huomaa kyllä koko ajan huomattavaa edistymistä, koska poikani käy melko harvakseltaan vastaanotolla. Ehkäpä olen tullutkin sokeaksi poikani kehitykselle, koska seuraan sitä koko ajan vierestä. Muiden lasteni puheenkehityksessä ei ole ollut ongelmia. Jokaiselta on puuttunut jossakin vaiheessa R-kirjain - joskin esikoiseni on jo oppinut sen noin vuosi sitten pelkillä kotiharjoituksilla.

Onko teillä vastaavia kokemuksia? Onko lapsellanne samoja ongelmia? Onko hän pärjännyt hyvin kuitenkin eskarissa ja koulussa?

10

5664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diagnoosia.....

      esim dysfasia? No juu mulla on 3 dysfaattista lasta joista vanhin nyt 1 luokalla, aivan normaalissa koulussa (kuitenkin kyläkoulu ja hänen lisäkseen luokalla 12 lasta). Hän kävi 3,5 vuotiaasta lähtien puheterapeutilla harvakseltaan. 5v lähtien yksityisellä kerran viikossa ja kyllä alkoi ihmeitä tapahtua. meillä poika puhui tuohon 5v asti sanoista vain ekan tavun esim. auto ajaa tiellä = au a ti. ja hän oli hirveän arka puhumaan koska jo varhain ymmärsi tilanteensa. Nyt on terapiat lopetettu ja ainakin opettajan mukaan jos noin pienille annettaisi numerotodistukset olisi hänen keskiarvonsa n.9. Pärjää siis loistavasti koulussa, kiitos mahtavan puheterapeutin ja esikouluopettajan joka kannusti aivan mahtavasti poikaa kiinnostumaan kirjaimista ja koulunkäynnistä. Jos vähääkään epäilet että poika ei tule suoriutumaan normaalista koulusta kysyppä puheterapeutilta dysfasia luokasta. Jos on vaikea ymmärtää käskyjä on ehkä helpompaa keskittyä pienessä luokassa jossa on muita saman kaltaisia lapsia. Suosittelen tätä vaihtoehtoa ainakin jos asutte kaupungissa ja luokkakoot ovat suuria sillä silloin ei opettajan resurssit riitä mitenkään erityislapselle tai ainakin hänelle pitää VAATIA avustajaa. Ja ajatteleppa jos suureen luokkaan sattuu tulevaan vielä joku ylivilkkaudesta kärsivä sehän vie yksin jo opettajan huomion. Tiedän että tämä kuitenkin vaatii paljon voimia.... aloitan pian saman ruljanssin jo toista kertaa kun keskimmäinen on pian esikouluiässä. Joten jaksamista sinulle.

      • 3*äiti

        Mitään sairautta. Vain hieman viivästynyt puheen kehitys. Puheterapeutti sanoi poikani olevan jo hyvällä mallillaan ja uskovansa hänen selviytyvän eskarissa ja koulussa jo normaalisti.Itse olen vain niin herkkä..


      • meidän toinen
        3*äiti kirjoitti:

        Mitään sairautta. Vain hieman viivästynyt puheen kehitys. Puheterapeutti sanoi poikani olevan jo hyvällä mallillaan ja uskovansa hänen selviytyvän eskarissa ja koulussa jo normaalisti.Itse olen vain niin herkkä..

        Siis noista minun kolmesta pojastani keskimmäisellä on alunperin (ja kait vieläkin paperilla) diagnoosi dysfasia tai tarkemmin dyspraksia eli pelkän tuoton ongelma ja jokin aikaa takaperin puheterapeutti totesi että kyseessä vain vaikeus eikä muuta............ pitäisi mennä eskariin 2 vuoden kuluttua ja kyllä minuakin pelottaa miten käy.... mutta toisaalta luotan pieneen kouluun ja ongelmien nopeaan huomaamiseen ja seuraamiseen. Kotona lapsi on erittäin vilkas, väkivaltainen ja keskittymiskyvytön , mutta hoidossa ja kerhossa hän on heidän pieni enkeli joten luotan siihen että ehkä meillä ainakin kaikki kääntyy vielä parhain päin


      • tätitäti
        meidän toinen kirjoitti:

        Siis noista minun kolmesta pojastani keskimmäisellä on alunperin (ja kait vieläkin paperilla) diagnoosi dysfasia tai tarkemmin dyspraksia eli pelkän tuoton ongelma ja jokin aikaa takaperin puheterapeutti totesi että kyseessä vain vaikeus eikä muuta............ pitäisi mennä eskariin 2 vuoden kuluttua ja kyllä minuakin pelottaa miten käy.... mutta toisaalta luotan pieneen kouluun ja ongelmien nopeaan huomaamiseen ja seuraamiseen. Kotona lapsi on erittäin vilkas, väkivaltainen ja keskittymiskyvytön , mutta hoidossa ja kerhossa hän on heidän pieni enkeli joten luotan siihen että ehkä meillä ainakin kaikki kääntyy vielä parhain päin

        lue lapselle paljon, höpöhöpö-runoja, sanaleikkejä, loruja ja pikku laulun luikauksia. Kyllä se siitä.


      • niin...
        tätitäti kirjoitti:

        lue lapselle paljon, höpöhöpö-runoja, sanaleikkejä, loruja ja pikku laulun luikauksia. Kyllä se siitä.

        sitä tässä on tehty n. 6h päivässä vielä terapeuttien tehtävät päälle............................. meillä se tuntuu vaan olevan veressä............ tai jotain


      • vaikka miten luettaisiin
        tätitäti kirjoitti:

        lue lapselle paljon, höpöhöpö-runoja, sanaleikkejä, loruja ja pikku laulun luikauksia. Kyllä se siitä.

        Tuo lukeminen auttaa niissä tapauksissa, joissa puheen kehityksen viivästyminen johtuu virikkeettömästä ympäristöstä, mutta tässä ei nyt todellakaan ole siitä kyse. Dysfasia on aivojen kehityksen häiriö, lapsilla esiintyvä afasian muoto, jossa dys-etuliitteellä tarkoitetaan vamman kehityksellisyyttä. Dysfasia on puheen tuottamisen ja vastaanottamisen häiriö, joka periytyy vallitsevasti. Kielelliset toiminnot sijaitsevat vasemmalla aivopuoliskolla. Brocan alueella sijaitsevat kielen tuottamisen toiminnot ja Wernicken alueella auditiivinen analyysi ja ymmärtäminen. Aikuisten afasia johtuu vasemman aivopuoliskon vaurioista, mutta lapsilla esiintyvä dysfasia ei ole niin yksiselitteisesti paikannettavissa aivojen plastisiteetin vuoksi. Kyse voi olla myös välittäjäaineiden toiminnasta tai hermosolujen erilaistumisesta. Se mikä on kuitenkin varmaa, on se, että se ei johdu siitä, että lapselle ei olisi luettu!

        Terv. eräs ope


      • en usko
        vaikka miten luettaisiin kirjoitti:

        Tuo lukeminen auttaa niissä tapauksissa, joissa puheen kehityksen viivästyminen johtuu virikkeettömästä ympäristöstä, mutta tässä ei nyt todellakaan ole siitä kyse. Dysfasia on aivojen kehityksen häiriö, lapsilla esiintyvä afasian muoto, jossa dys-etuliitteellä tarkoitetaan vamman kehityksellisyyttä. Dysfasia on puheen tuottamisen ja vastaanottamisen häiriö, joka periytyy vallitsevasti. Kielelliset toiminnot sijaitsevat vasemmalla aivopuoliskolla. Brocan alueella sijaitsevat kielen tuottamisen toiminnot ja Wernicken alueella auditiivinen analyysi ja ymmärtäminen. Aikuisten afasia johtuu vasemman aivopuoliskon vaurioista, mutta lapsilla esiintyvä dysfasia ei ole niin yksiselitteisesti paikannettavissa aivojen plastisiteetin vuoksi. Kyse voi olla myös välittäjäaineiden toiminnasta tai hermosolujen erilaistumisesta. Se mikä on kuitenkin varmaa, on se, että se ei johdu siitä, että lapselle ei olisi luettu!

        Terv. eräs ope

        Eih!! en usko että se on periytyvää se ei saa olla!!!
        Minulle kerra tapahtu niin että tipuin pienenä kerros sängystä. En nyt muista olikse pää edellä vai naama edella.No kuitenkin äiti sano että minulla oli toinen puolisko naamasta ihan turvonut ja toinen ei.
        Lääkärit eivät kyllä löytänyt mitään mut mitä ne tietää teknologia on parantunut.
        sen jälkeen en puhunut vähään aikaan.
        Minä luulen että olen siitä saanut sen. Muuta en halua uskoa että se on periytyvää. Jos on niin osaatko sanoa mistä löysit tiedon.


    • didi74

      Oma kupeitteni hedelmä on myös neljän vanha ja häneltä puuttuu myös R, korvaa myös kirjaimia toisilla, esim. kummi on pummi (mikä ON hauskaa)jne. Puheterapeutilla käytiin, mutta totesi, että ei ole siihen tarvetta. Käsitteet olivat n. 6kk ikätasoa jäljessä, mutta sanavarasto taas
      1 v:n ikätasoa edellä. Puhe on lapsenomaista, vaikka kieli onkin rikasta. Jonkin sortin hahmottamishäiriötä kuitenkin epäillään ja odotellaankin pääsyä toimintaterapiaan. Lapseni on kuitenkin avoin kaikelle uudelle, sosiaalinen, aktiivinen. Häntä ei kiinnosta pala-tai muistipelit yms. selvästi turhautuu. Kirjoista onneksi pitää! Luen paljon hänelle ja sen kuulee puheesta, käyttää kirjakieltä ihan normaalissa puheessa, mikä kuulostaa aika kummalliselta.. Olen tietenkin huolissani, mutta koska hän on yleensä hyväntuulinen mukelo, en ryhdy piruja seinille maalaamaan. Kehittyy omaa tahtiaan, voihan sitä kouluun menoa lykätä, jos siltä näyttää.

      • lapsen

        kaveri oppi vasta koulussa sanomaan R-kirjaimen.
        Meidän oma lapsi oppi kolme vuotiaana R-kirjaimen, mutta unohti sen.., mutta oppi sen sitten taas viisivuotiaana uudelleen. Yksi kaveri ei osannut eskarissa K vai oliko se T-kirjainta, ekalla oppi (älykkäitä kaikki, eikä muita ongelmia).


    • riina liina

      meillä myös 4-v poika jolla syntyessään oli asfyksia ja siitä seurauksena terapiat sun muut nyt ei oikeen tahdo asia rekisteröityä aivoihin että sanoo esim miksi ei enää saa huutaa illalla ja sanoo siihen syynkin, tätä olemme toistaneet hänelle monen monta kertaa mutta ei tahdo mennä perille, jotain siitä on varmasti jäänyt kun oli aika vaikea syntymä ressukalla.
      puheteraupeutti on varattu mutta siinä kestää oman aikansa ennenkuin sinne pääsee.. toivon mukaan ennenkuin koulukin alkaa sitten aikanaan niin olisi kaikki kunnossa mutta onneksi nykyaikana ollaan aika hyvin varauduttu kaikkeen epämääräiseen ja vähänkin poikkeavaan toimintaan
      tsemppiä yritykselle. kärsivällisyyttä se vaatii toistaa koko ajan samaa lausetta mutta kyllä se joskus perille menee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe