takka ei vedä?

jalmari

Takka vetää vaan luukut auki ja silloin tulee savua sisään. Se on kaksi kuukautta vanha ja siinä ei ole tuhkaluukkua, josta saisi ilmaa. Ei pala puu, jos luukut kiinni (luukkujen alaosassa ilmanottimet)

23

14432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä märkä

      muurauksen jäljiltä. Tai liian pieni tai lyhyt???

      • jalmari

        hormi on kuiva, koska siellä on polteltu alakerrasta puuta. Sielläkin kyllä savua tupruttelee sisään, kun kannen avaa. Se voisi korjaantua koneellisella savunpoistolla.


      • myydään
        jalmari kirjoitti:

        hormi on kuiva, koska siellä on polteltu alakerrasta puuta. Sielläkin kyllä savua tupruttelee sisään, kun kannen avaa. Se voisi korjaantua koneellisella savunpoistolla.

        pyydä muurari paikalle pitäis tietää


      • tökö
        jalmari kirjoitti:

        hormi on kuiva, koska siellä on polteltu alakerrasta puuta. Sielläkin kyllä savua tupruttelee sisään, kun kannen avaa. Se voisi korjaantua koneellisella savunpoistolla.

        onko siinä samassa hormissa kaksi tulisijaa?


    • Wille

      on tulipesän koko(leveys,korkeus),entä savuhormin koko?Tässä tapauksessa,kun rosti ja tuhkapesä on jätetty pois,ei tulipesäluukun ilmareiät välttämättä riitä,vaan luukkua on lämmitettäessä pidettävä raollaan.Tässä vaikuttaa siltä,että takassa on jotain vialla.Kerroppa tarkemmin,millanen se takka on,niin voi yrittää jotain arvailla.Ei kunnollinen takka/uuni savuta sisään,vaikka luukku olisikin auki.

      • raolleen

        Jostain tulee ja menee.


    • VetoStart

      ...sieltä hormin kyljestä takan yläpuolelta. Kai sellaisen muistitte laittaa ?

      Kyä lähtee.

    • ilmastointi

      hiukkasen ylipaineiseksi.

      • jalmari

        palopesä on 55 lorkea 40 leveä ja 50 syvä (cm). Ilmastointia ei ole. Pellit on auki. Kylmä tulppa on poistettu polttamalla paperia savukäytävien alaosissa. Pienellä paperimäärällä se toimii hyvin...puuta, niin savuttaa. Onko koneellisesta savunpoistosta kokemuksia?


    • Wille

      savukaasu imurilla saa takan kun takan vetämään,mutta mun mielestä se on se viimenen konsti,kun muu ei enää auta.Omalle kohdalle sattui samantapainen tapaus,siinä auttoi tulipesän kaventaminen yli 40:stä 30 senttiseksi.Tätä voi kokeilla latomalla kuiviltaan tiiliä kantilleen tulipesän sivuille noin pesän korkeuden verran.Jos toimii,niin sitten ne,siis tulitiilet,voi muurata kunnolla paikalleen.Olikohan tässä savuhormin koko oikea,noin iso pesä tarvii kokokiven hormin.Hormin koon voit mitata savupellin lavasta.Tästä veto ongelmasta tietysti pitäs keskustella takan muuranneen henkilön kanssa.Tässä tekee vielä mieli mainita,että mielestäni nykyisiin takkoihin tehdään turhan leveät tulipesät,palaminen tapahtuu paremmin kapeammassa pesässä,palamisen kuumuus on suurempi ja palaminen tehokkaampaa ja puhtaampaa.Nämä oli tapausta näkemättä tulleita ajatuksia,voihan siinä tietysti olla muukin vika.

      • Kuulla

        Itse muurailen uudelleen pönttöuunia ja olin vähän huolissani kun tulipesästä tuli väkisinkin niin pieni (vaikkei ennestäänkään iso ollut),mutta mukava kuulla että pienempi parempi kuin iso.Olenkin ihmetellyt kun vanhoissa pönttöuuneissa on aika kapeat tulipesät,mutta nehän kyllä vetävätkin hyvin.Eikös myös tulipesän kuulu kaventua tuliputkeksi? Onkohan tossa ongelmatapauksessa ollut ammattimuurari asialla?


      • wille-w
        Kuulla kirjoitti:

        Itse muurailen uudelleen pönttöuunia ja olin vähän huolissani kun tulipesästä tuli väkisinkin niin pieni (vaikkei ennestäänkään iso ollut),mutta mukava kuulla että pienempi parempi kuin iso.Olenkin ihmetellyt kun vanhoissa pönttöuuneissa on aika kapeat tulipesät,mutta nehän kyllä vetävätkin hyvin.Eikös myös tulipesän kuulu kaventua tuliputkeksi? Onkohan tossa ongelmatapauksessa ollut ammattimuurari asialla?

        Kyllä kuuluu kaventua tuliputkeksi,se kannattaa tehdä ylös asti tulitiilistä.Pönttöuunissa pesä tulee väkisinkin melko kapeaksi,kun laskukanavat pitää saada pesän ohi,usein pesä on tästä syystä kiilamainen.Pienessä pesässä menee puitakin pienesti.Vanhassa muurarin oppaassa sanotaan,että tuliputken ulkopinta pitää veistää yhtenäiseksi lieriö pinnaksi,mutta voihan se olla,että moni ei niin jaksa tehdä.Tuohon kohtaan uunissa kohdistuu suuri kuumuus,joten se kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä paksu seinäiseksi,niin varaa hyvin lämpöä.


    • nuohooja

      Tervehdys.. vaikuttaa mielenkiintoiselta. rakenne ilmeisesti ok. kutsu paikallinen nuohooja katsomaan. yleensä meillä nokipojilla löytyy konsteja, joilla oikuttelevat tulisijat taipuu...

      jos talossasi koneellinen ilmastointi... säädä kokeeksi pienemmälle..

      t. Nuohooja

    • Olli

      Onkohan kenellään kokemuksia Tiilerin Olivia takasta? Meille sellainen hankittiin, ja ongelmana on, että kun avaa luukun kohentaakseen tulta, tuprahtaa aina savua sisälle. Takka on suunniteltu koko kiven hormille ja se on siitä huolimatta asennettu puolen kiven hormille koska takan paikalla oli ennen leivinuuni ja kyllä sen savut ulos menivät vaikka poltti metristä halkoa uunin täydeltä... Tässä Oliviassa on tuo lähtö todella valtavan kokoinen ja epäilenkin että siksi savu pyörii takassa niin kummasti kun se lähtöaukko on niin valtava? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Hormi on kunnossa ja vasta nuohottu ja takka on tehty tarkalleen ohjeiden mukaan ammattilaisen toimesta. Takka saapi kyllä ilmaa riittävästi altapäin kun tuhkaluukun avaa mutta savu ei vaan meinaa lähteä tarpeeksi reippasti kohti piippua... Kavenentaanko lähtöreikää vai palotilaa vai kumpaakin, ja mitä siitä seuraa??

      • Vanha eldari

        Oletko kokeillut sulkea tuhkaluukun ilmansaannin ennen tulipesänluukun avausta?


      • !!??

        lueppas käyttö ohjeet.luukkua ei saa avata palon aikana.tulisijat.tv löytyy takan käyttö ohje ja paljon muuta hyödyllistä.


      • simenea
        !!?? kirjoitti:

        lueppas käyttö ohjeet.luukkua ei saa avata palon aikana.tulisijat.tv löytyy takan käyttö ohje ja paljon muuta hyödyllistä.

        Hups, varsinainen funkkis tulisija, luukkua EI saa avata palon aikana.
        Siinäpä nuoren polven lämmittäjät ihmeissään, ja syystäkin.


      • olli
        Vanha eldari kirjoitti:

        Oletko kokeillut sulkea tuhkaluukun ilmansaannin ennen tulipesänluukun avausta?

        Kyllä olen, ei auta asiaan, ainakaan riittävän paljon...


      • olli
        simenea kirjoitti:

        Hups, varsinainen funkkis tulisija, luukkua EI saa avata palon aikana.
        Siinäpä nuoren polven lämmittäjät ihmeissään, ja syystäkin.

        Sanoppa muuta. Ei ole ihan normaalia toimintaa jos takkaa ei saa kesken palamisen kohentaa...vaatii melkoista taitoa asetella puut siten että ne palavat kaikki kerralla loppuun eikä kohentamista tarvita.


      • simenea
        olli kirjoitti:

        Sanoppa muuta. Ei ole ihan normaalia toimintaa jos takkaa ei saa kesken palamisen kohentaa...vaatii melkoista taitoa asetella puut siten että ne palavat kaikki kerralla loppuun eikä kohentamista tarvita.

        Mielestäni takan rakenteellisiin muutoksiin ei kannata ryhtyä.
        Onko tulipesän pohja muotoiltu niin, että puut "valuvat" poltossa rakoarinan päälle? Jos ei ole, niin pohjan muotoilu sopivan jouhevaksi arinaan päin ole kummoinen homma.
        Ehdotukseni on, että ladot tulipesään sopivan puupanoksen arinan suuntaisesti, puumäärä 3/4 osaa tulipesän korkeudesta. Sytytät sen päältä ja poltat sen sopivalla vedolla loppuun. Puut oltava ehdottoman sisäkuivia.
        Ja palon lopussa, hiillosvaiheessa, kun tarvetta kohentamiseen on, niin sulje ilmanotto alhaalta, pelti täysin auki ja avaat luukun hitaasti.


      • masonry
        simenea kirjoitti:

        Mielestäni takan rakenteellisiin muutoksiin ei kannata ryhtyä.
        Onko tulipesän pohja muotoiltu niin, että puut "valuvat" poltossa rakoarinan päälle? Jos ei ole, niin pohjan muotoilu sopivan jouhevaksi arinaan päin ole kummoinen homma.
        Ehdotukseni on, että ladot tulipesään sopivan puupanoksen arinan suuntaisesti, puumäärä 3/4 osaa tulipesän korkeudesta. Sytytät sen päältä ja poltat sen sopivalla vedolla loppuun. Puut oltava ehdottoman sisäkuivia.
        Ja palon lopussa, hiillosvaiheessa, kun tarvetta kohentamiseen on, niin sulje ilmanotto alhaalta, pelti täysin auki ja avaat luukun hitaasti.

        Hormissa ei vaan riitä veto,
        Savuimuri hormin päähän.
        Muurari ei ole noudattanut Oliviassa tehtaan ohjetta.


    • Viisastelija

      jalmarille

      Unohdit tietysti laittaa vanhan perinteen mukaisesti muuraria varten hormiin viinapullon. Muurarin löytäessä pullon alkaa hella tai takka kummasti vetämään
      paremmin !

    • masonry

      Yhteys muuranneeseen henkilöön.
      Tulee asentamaan savuimurin tjtn.sinne,koska muurannut vastoin ohjeita liian pieneen hormiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe