...pitkien hiihtojen nylkyttäjiä on ao. palsta täynnä. Pogosta Ilomantsissa on ensi la ja su vuorossa monella taapertajalla.
Tankkaustapoja/tyylejä/versioita on yhtä monta kuin hiihtäjääkin; kertokaapa omistanne - ihan vaan vertailun, huvin ja urheilukannan vuoksi.
terv.Janne
Tankkaus pitkään hiihtoon...
20
7533
Vastaukset
- meillä
minä juon yleensä sixpakin edellisnä iltana ja sitten hiihdonjälkeen menee mäyris.
- jts
kuuntelitko janne tota radiohommaa?..olin palaverissa en voinu kuunnella..tää on poikkeuksellinen talvi..ei tarvii tankata..yp-matkat on tän talven poikotissa!!pieniä akillesvaivoja..mut on ohi varmaa suht nopeasti..ei kehtaa ottaa turhia riskejä..hiihtelee vaa "huviksee"..töräytettää sit ens talvena kahe talve eestä!!nii ja onha toi kesä vielä käymättä..pääsee rollaamaa pitki kyliä..jos ois mahollista ja jaksas..minä rollaisin aamusta iltaa!!on se vaa mahottoman mukavaa hommaa..nii siitä tankkauksest..mulla se on hyvin yksinkertaista..kaurapuuroa..ja taas kaurapuuroa..ja nestettä edellisellä viikolla 3 litraa päivässä! se on siinä!
- hiihtomies 40
tervehdys... minä vetelen pastaa monessa eri muodossa ja ruisleipä on myös kova juttu. jts, mitä se neste jota juot??? Juotko urheilujuomia vettä,mehua......entäs suolat??
- jts
hiihtomies 40 kirjoitti:
tervehdys... minä vetelen pastaa monessa eri muodossa ja ruisleipä on myös kova juttu. jts, mitä se neste jota juot??? Juotko urheilujuomia vettä,mehua......entäs suolat??
muistin jus ko illalla kävin kärsällee..suolat unohtu mainita..aika paljo mustaherukkahehua..omista pensaista tehtyä..ei mitään kaupan lisäainelitkua!tossa kerran yks lääkäri sano..ett merisuola pitää aivot kirkkaina!!sitä oon ottanu sillo kun hikoilee paljo..aivoista en ossaa sanoa mitään..ja magnesiumia vähä isommat annokset enne yp-kisaa..sitähä oon ottanu tabletin jo pitemmän ajan joka aamu..saapi ollakin samaa mieltä!!
- teen
Tankkaan kuten maratonille. Kolme edellistä päivää syön hiilihydraattipitoista ruokaa (pastaa, ruisleipää, perunoita jne.) ja lisäksi juon tankkausjuomaa, esimerkiksi Dexal-heavy.
Sitten hiihtoaamuna pyrin heräämään kolme tuntia ennen suoritusta ja (vaikkei ruoka oikein maistukaan niin aikaisin) niin puuroa, jugurttia ja ruisleipää aamiaiseksi huuhdottuna alas urheilujuomalla. Sitten energiapatukka naamaan juuri ennen starttia.
On toiminut ainakin minulla hyvin. - tankkitaneli
4 pv ennen kisaa: pastaa, maitorahkaa, ruisleipää. Paljon nestettä: litra omenamehua/pv sekä vettä kaveriksi.
Syön joka aamu kaurapuuron kiisselillä höystettynä, joten tankkaamisen ajaksi sitä ei tarvitse erikseen ottaa ohjelmaan. Kisa-aamuna sitten hyvissä ajoin ylös, kaurapuuroa, kiisseliä, maitorahkaa, leipää. Pari kuppia kahvia, että saa ylimääräiset suolesta ulos. Lisäksi syön 1-2 päivää ennen pikkupussillisen (60 g?) sipsejä, saa vähän nestettä jäämään elimistöön.
Maitorahka on kyllä sen verran pahaa, että paljaaltaan en sitä alas saa, mutta marjoilla/kiisselillä höystettynä menee. - hiihtomies 40
kuinka paljon tankkaus näkyy painon-nousuna? Eli, paljonko paino nousee vai nouseeko?
Paljon painoa on pudonnu hiihdon jälkeen???? esim Pogosta pertsa 53km tai Finlandia 63km.- Paskakuntonen
Ennen tervahiihtoa oli tiistain aamupaino 81 ja tankkauksen jälkeen perjantaina iltapaino 84.5 kg. Siis 3.5 kg, kai enimmäkseen nestettä, oli tankeissa.
- Minä
Kuusipäivää ennen h-hetkeä vaihteleva parintunnin hiihto,sitten parin päivän sekaruokavalio hieman hiilareita vältellen (ei leipää,enemmän sisäfilettä lautaselle jne.),sitten paripäivää hiilarivoittosta ruokaa ja juomaksi maltoa veteen sekotettuna litra päivässä,viimesenä päivänä normaalia sekaruokaa juomista kuitenkin jatkaen.
Näin mennään vuokattiin 60km:lle.Tiedä sitten onko tuosta "tyhjennysharjotuksesta" mitään hyötyä. - Janne
..vastauksia näin paljon..
JTS!! En kuunnellut radioshowta, kun en oikein edes ymmärtänyt mistä kuunnella. Ja toivottavasti tankkausmehusi on omien pensaiden MARJOISTA tehtyä, eikä pensaista, vaikka voishan se olla joku sun salainen resepti :))
Oma suunniteltu (en tiedä toteutuuko) tankkaukseni Pogostaan:
viime torstaina reipas TV lenkki 60min,
pe reipas TV 70min,
la reipas TV 150min, 3l vettä,1konjakki, 5olutta, 4lonkeroa
su: lepo nestettä
ma: lepo: jätkänpuuroa,leipää, mehua, vettä, vichyä, kotiruokaa koko hieronta
TÄNÄÄN ti: lepo: leipää, mehua, kahvia, jätkänpuuroa, lasagnea, ylim.nestettä n.2litraa
ke: hiihto P vr3km 3x1km /2min (max syke 165) vr2km, jätkänpuuroa, leipää, pastaa normaaliruoan lisäksi, mehua,vichyä, vettä 2litraa norm. enemmän
to. sapuskat ja juomat kuten edellä, muuten lepo
pe: hiihto P, hyvin kevyesti 20min, loppuun 3-5 alle 30s kiihdytystä (tai täyslepo), ruoka ja juoma lähelle normaalia (annetaan elimistön imeyttää ja levätä), ei rasvaista, eikä lihaista kuitenkaan paljoa. Matkustus Ilomantsiin lähes 6h ruoka- ja kusitaukoineen.
pe-la-yö Parppein koulu, Ilomantsi
la: kevyt aamiainen. kahvia, että pääsee vessaan :)) juuri ennen starttia geelipussi naamaan. hiihdossa joka asemalla 1-2mukia urheilujuomaa ja jos otan geelin, niin sen kanssa vain vettä.
Ja maaliin 3:ssa-5:ssä tunnissa :))
terv. Janne "on jo viikon jännittänyt"- jts
voi h***laine..marjoista tietenkii..eo oo mitään reseptiä..aitoa mustaherukkaa..luomua..jos nii voi sanoa!!kyllä tossa tankkauksessa on semmone selvä suunnitelmallisuus..toi on ainakii hyvä saat tarpeeksi nestettä..ja mieltä oikee lämmittää että joku syö kunnon jätkänvelliä..siinä sitä on kyllä potkua..minä en noista kaikenmaailman pastoista välitä ollenkaa..on ne varmaa iha ok..mites toi suolajuttu..?mulla oli kerran
vanhassa kunnon finlandiassa teipattu sauvaa suolatabletteja..kyllä niillä oli jo hälvälässä käyttöä..vuosi oli 84..sillo tuli lykättyä ennätys seitenvitosella neljä tuntii ja risat päälle..perinteisellä!!joo painaha maltilla..vie parppein tytöille terveisiä!! - Janne
jts kirjoitti:
voi h***laine..marjoista tietenkii..eo oo mitään reseptiä..aitoa mustaherukkaa..luomua..jos nii voi sanoa!!kyllä tossa tankkauksessa on semmone selvä suunnitelmallisuus..toi on ainakii hyvä saat tarpeeksi nestettä..ja mieltä oikee lämmittää että joku syö kunnon jätkänvelliä..siinä sitä on kyllä potkua..minä en noista kaikenmaailman pastoista välitä ollenkaa..on ne varmaa iha ok..mites toi suolajuttu..?mulla oli kerran
vanhassa kunnon finlandiassa teipattu sauvaa suolatabletteja..kyllä niillä oli jo hälvälässä käyttöä..vuosi oli 84..sillo tuli lykättyä ennätys seitenvitosella neljä tuntii ja risat päälle..perinteisellä!!joo painaha maltilla..vie parppein tytöille terveisiä!!..Finlandiaa, niinkuin Hiton monta kertaa muulloinkin, kunnes 1989 16 -vuotiaana, ekaa kertaa hiihdin itsekin.
Olen siis tietämättäni nähnyt sinunkin hiihtävän!!:)
Seurattiin isäukkoa ja muita kovia sysmäläisiä Kalevan Kiertäjiä. Isä tais hiihtää silloin n.4h 10min. eli samassa jonossa olitte...
terv. Janne
p.s natriumkarbonaattia, kaliumkarbonaattia, magnesiumkloridia ja kalsiumkloridia saan juuri tuosta Vissystä, en tiedä saanko tarpeeksi...toivottavasti!! - jts
Janne kirjoitti:
..Finlandiaa, niinkuin Hiton monta kertaa muulloinkin, kunnes 1989 16 -vuotiaana, ekaa kertaa hiihdin itsekin.
Olen siis tietämättäni nähnyt sinunkin hiihtävän!!:)
Seurattiin isäukkoa ja muita kovia sysmäläisiä Kalevan Kiertäjiä. Isä tais hiihtää silloin n.4h 10min. eli samassa jonossa olitte...
terv. Janne
p.s natriumkarbonaattia, kaliumkarbonaattia, magnesiumkloridia ja kalsiumkloridia saan juuri tuosta Vissystä, en tiedä saanko tarpeeksi...toivottavasti!!mahoton kisa..kyllä oli paukut maalissa loppu!viiteenkymppiin olin keulaa jälessä 5 min..sit repes toisellekymmenelle!!palautumine kesti sillo vissii neljäviikkoo..edellisenä viikonloppuna oli ollu kolmenkympin kisa..kivaha niitä on muistella..joskus pitäs iha laskee montakoha yp-matkaa sitä on tullu lykättyä?kyll niitä kymmenii on..ja kaikki muut räpellykset siihe päälle..mut silti elämä on antanu iha mahottomasti..no joo..nyt alkaa taas nostalgia puskea pintaa!!
- cedrik
Itsellä on vielä harkinnassa tuo Pogostan hiihto.
Lauantaina lähden ajelemaan kohti Ilomantsia ja olisi tarkoitus yöpyä Parppein koululla.
Pitääköhän tuonne koululle ottaa patjakin mukaan?
Makuupussin ainakin otan ja kai se ilmapatjakin kulkee autossa mukana, vaikka tuskinpa sitä tarvitaan. - jts
cedrik kirjoitti:
Itsellä on vielä harkinnassa tuo Pogostan hiihto.
Lauantaina lähden ajelemaan kohti Ilomantsia ja olisi tarkoitus yöpyä Parppein koululla.
Pitääköhän tuonne koululle ottaa patjakin mukaan?
Makuupussin ainakin otan ja kai se ilmapatjakin kulkee autossa mukana, vaikka tuskinpa sitä tarvitaan.kun ei ollu kunnon patjaa..haittas jopa hiihtoo jonkun verran..toi ilmapatja saattaa olla hyvä ratkasu!
- Viola
on jätkänpuuro ???? Ikänä kuullutkaan....
- Janne
Viola kirjoitti:
on jätkänpuuro ???? Ikänä kuullutkaan....
...pikakaurahiutaleita ja kylmää maitoa. Itse ripottelen vielä sokeria päälle.
Vastaa muuten hiilarimäärältään 3 lautasellista kaurapuuroa, koska turpoamattomia hiutaleita mahtuu lautaselle kolminkertainen määrä.
Ollut herkkuani jo yli 30 vuotta :)) - suksittelija
Janne kirjoitti:
Vastaa muuten hiilarimäärältään 3 lautasellista kaurapuuroa, koska turpoamattomia hiutaleita mahtuu lautaselle kolminkertainen määrä.
Ollut herkkuani jo yli 30 vuotta :))...minäkään , mutta tuota on kyllä ihan pakko kokeilla.
- hiihtomies 40
Janne kirjoitti:
Ollut herkkuani jo yli 30 vuotta :))onhan muuten ihan älyttömän hyvää... kiitos vaan reseptistä....nähään Pogostassa...
- Viola
Janne kirjoitti:
Ollut herkkuani jo yli 30 vuotta :))on jätkänpuuro.
No onhan tuota lapsena tullut syötyä, jos ei ollut kotona muroja, niin meni niitten korvikeena,todella maukasta, ripaus sokeria ja todella kylmän maidon kera!!! mut ei voisilmää :)))
Nyt ei ole kyllä vuosikymmeniin tullut syötyä, kun on tullut jalostettua hiutaleet puuron muotoon;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895