Hihnan kireys

zali

Kuinka kireällä laturin hihna pitää olla
(Transporter, diesel 1989)?
Nyt se tyhjäkäynnillä vipattaa semmosta 2- 4 cm
liikettä.
Entä kuinka kauan sen tulisi kestää? Nyt se kesti
n. 10 000 km. Onks se normaalia?

7

7204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

on ollut tapana vaihtaa kiilahihnat 15-30 tkm:n välein. Jos on vesipumppu samassa, kuten ko. autossa, kannattaa vaihtaa usein, esim. se 15 tkm.

10 tkm on luokaton suoritus, minkä merkkinen remmi oli?

Noissa dieseleissä se remmi vipattaa aina, bensakoneessa ei yhtä paljon. Ei sen montaa senttiä pitäisi heilua kuitenkaan. Hihna pitäisi painua sormella painaen sentin tai pari.

• zali

Kiitti vastauksesta.

>Jos on vesipumppu samassa, kuten ko. autossa, kannattaa vaihtaa usein, esim. se 15 tkm.

-on vesipumppu samassa,jos nyt oikein osaan sen klöntin tunnistaa.
        Minä kun olen tällainen aloitteleva autoilija

>10 tkm on luokaton suoritus, minkä merkkinen remmi oli?

- No se remmi jäi sitte luokalleen. Sen kyljessä lukee: "Made in Germany, Continental, FO-Z, AV10/9.5x900 La, A346

Vuoden takuu pitäis autolla olla, mutta ei se taida koskee remmiä.

Hihna vaihtoineen muuten makso 8 €. Eiks oo aika
        siisti hinta? Jos olis toi peukalo kauempana
        kämmenen keskustasta, nii vaihaisin ite. Ehkä
        sitä oppii myöhemmin

• Jamppa1
        zali kirjoitti:

Kiitti vastauksesta.

>Jos on vesipumppu samassa, kuten ko. autossa, kannattaa vaihtaa usein, esim. se 15 tkm.

-on vesipumppu samassa,jos nyt oikein osaan sen klöntin tunnistaa.
        Minä kun olen tällainen aloitteleva autoilija

>10 tkm on luokaton suoritus, minkä merkkinen remmi oli?

- No se remmi jäi sitte luokalleen. Sen kyljessä lukee: "Made in Germany, Continental, FO-Z, AV10/9.5x900 La, A346

Vuoden takuu pitäis autolla olla, mutta ei se taida koskee remmiä.

Hihna vaihtoineen muuten makso 8 €. Eiks oo aika
        siisti hinta? Jos olis toi peukalo kauempana
        kämmenen keskustasta, nii vaihaisin ite. Ehkä
        sitä oppii myöhemmin

oli! Sellaista neljää euroa ne on motonetissä velottaneet meikäläiseltä. Se continental on kylläkin tosi hyvä merkki, sitä ollaan aika paljon käytetty, eikä ikinä ole mennyt poikki. No, sen remmin saa ihan silläkin poikki että sen vetää liian tiukkaan tai liian löysään.

• masa

Tietoa koirjauskäsikirjasta! Hihnan tulee olla niin kireällä, että sormella painettaessa painuu n. 2-3 mm(uusi hihna), käytetyn ollessa kyseessä painauma on n. 5 mm. Bensakoneissa painauma on suurempi. Korjaamoilla eivät tunnu tätä tietävän, itseltäni mennyt siksi pari hihnaa poikki. Vaihtaa todella kannattaa ajoissa vesipumpun takia!

• Jamppa1

liian tiukka. Syö laakerit lauturista ja vesipumpusta. Noi sormimitat on ihan huuhaata muutenkin, eihän sitä hihnaa kaksi ihmistä piana ikinä samalla voimalla. Siihenkin tulee sellainen perstuntuma ajan kanssa. Se kyllä kannattaa huomioida että uusi hihna venyy jonkin verran, eli vanhan saa jättää löysemmälle.

• masa
        Jamppa1 kirjoitti:

liian tiukka. Syö laakerit lauturista ja vesipumpusta. Noi sormimitat on ihan huuhaata muutenkin, eihän sitä hihnaa kaksi ihmistä piana ikinä samalla voimalla. Siihenkin tulee sellainen perstuntuma ajan kanssa. Se kyllä kannattaa huomioida että uusi hihna venyy jonkin verran, eli vanhan saa jättää löysemmälle.

Tuota, neuvoithan itsekin ensimmäisessä vastauksessasi painauman senttimäärän...

No, suhteellisiahan nuo jutut aina on. Ite oon vaan huomannu, että se sentti tai pari on ehdottomasti liikaa, vinkuu ja syö hihnan. Onhan ne laakeritkin kuluvia osia...

• Jamppa1
        masa kirjoitti:

Tuota, neuvoithan itsekin ensimmäisessä vastauksessasi painauman senttimäärän...

No, suhteellisiahan nuo jutut aina on. Ite oon vaan huomannu, että se sentti tai pari on ehdottomasti liikaa, vinkuu ja syö hihnan. Onhan ne laakeritkin kuluvia osia...

olet ihan oikeassa. Vertasin tietty sitä sun lukemaa omaan "sormivoimaani". Mun sormilla 5 mm olisi aivan liian tiukka, jonkun toisen sormilla varmaan liian löysä. Pitäisi olla sellainen mittari periaatteessa mutta meneehän se perstuntumalla, kunhan se ensin muodostuu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9398
    2. "Mä elän vieläkin"

Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      50
      3992
    3. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      41
      2990
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      128
      2642
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      102
      2529
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      147
      2290
    7. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      27
      1987
    8. Miten ikinä kelpaisin sulle

Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      16
      1675
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      33
      1477
    10. Kuinka kauan vielä

jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1307
    Aihe