Voiko maalata?

Maali

Minulla on mäntyhuonekaluja, osa on petsattu ja osa lakattu himmeällä lakalla. Nyt haluaisin maalata ne esim. Uulan öljymaalilla.
Voiko maalata suoraan vai pitäisikö ensin tehdä jotain?
Kestääkö öljymaali petsatun puun päällä? Kestääkö lakatun puun päällä? Vai alkaako lohkeilla tms?

6

4598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjätekijä

Maalauksesta et tiedät, mutta maalin tiedät?
      Jos tavoitteena on upea pinta, eikä mikään sutimisen jälki, niin tehtävä ei ole helppo. Sitäpaitsi maalasit millä tahansa, niin kolhuja tulee, ja maalityypistä riippumatta uudelleenmaalaus on joskus tarpeen. Ehdottaisin aluksi maalattavan kalusteen soodapesua, senjälkeen pintojen hiomista vesihiontapaperilla, pohjamaalausta, uudelleenhiomista, maalausta, kevyttä hiomista ja pintamaalausta. Jos kärsit ja kestät tärpätinhajun, käytä lakkamaalia Uula, Empire...ja onhan noita, (Tikkurila.fi Uuula.fi)
      mutta vesiohenteisella maaleilla saat yhtähyvän lopputuloksen ja vähemmillä sotkuilla. Olen itse kehitellyt "kotiruiskumaalausta", jossa pensselillä tai telalla öljymaalattu kappale viimeistellään spraypurkkimaalilla, vaatii vähän kokeilua, mutta onnistuessaan pinta on hieno! Ei toimi varsinkaan kerrostaloasunnossa, mutta keväällä ulkona tyynellä lämpöisenä päivänä, kun hyttyset eivät vielä ole heränneet.

• Maali

yksi kysymys. Sitä ennen kiitos perusteellisesta vastauksesta ,haluan hienoa jälkeä, ja jaksan tehdä sen perusteellisesti!
        Mulla on myös Betoluxilla maalattu lautalattia.
        Nyt mietin saisiko siitä vielä paremman näköisen jos hioisi kevyesti hiekkapaperilla. Mutta mitä sitten ? Pitäisikö vielä laittaa jotain vahaa että saa kauniin kuultavan lattian? Onko neuvoja?

• restauroija

lakka olisi saatava tietysti pois.On siinä petsatunkin huonekalun pinnassa lakka,vaha,tai öljy.Suosittelisin siklillä pinnan puhdistusta, jonka jälkeen hionta. Voit tietysti kokeilla konehiontaakin, mutta uskoisin että lakka tukkii paperin.Mitä puhtaammaksi tietysti pinnan saat sitä paremmin kiinnittyy uusi pintakäsittely alustaan.Itse maalaisin itsetehdyllä öljymaalilla.Vernissa,pigmenttejä,ohennukseen tärppää ja ehkä kuiviketta(serotiinia).Uula vois tietysti olla melko ok,mutta uulakin oli ennen parempaa.Kysy,jos joku juttu askarruttaa. Vastaan mielelläni jos vain pystyn.

• Maali

neuvoja.Kiitos! Tiedätkö hyvää opaskirjaa vanhan ajan maalaustavoista, maaliensekoittamisesta?
        Jos vastaat edelliseen kysymykseeni maalatun lattian käsittelystä, olisin tosi kiitollinen.

• restauroija
        Maali kirjoitti:

neuvoja.Kiitos! Tiedätkö hyvää opaskirjaa vanhan ajan maalaustavoista, maaliensekoittamisesta?
        Jos vastaat edelliseen kysymykseeni maalatun lattian käsittelystä, olisin tosi kiitollinen.

siihen lautalattiaan. Nyt en aivan varmaa käsitystä saanut, että onko lattiassa oleva maalipinta millaisessa kunnossa ja onko pintaan vielä vedetty esim. lakka tai jotain. Ajatteilit varmaankin saada siitä sellaisen vanhan näköisen ja tällä hetkellä siinä on peittävä väri. Voishan sitä kokeilla hioa sen verran kun tarpeelliseksi katsot, mutta siinä saattaa olla riski ettet saa siitä tasaista. Eli pinta jää kirjavaksi. Jos siinä on lakka pinnassa ja hiot sen huonosti pois niin kirjavuus tulee varmasti esiin sen jälkeen kun suojaat pintaa uudelleen esim. lakalla.Ajatus ei ole hullumpi.Saattais toimia. Ei kokemusta.Vois kuvitella jos ryhdyt hiomaan lattiaa, niin että saat halutun kuultavuuden.Syytä olisi tehdä kokeilu sitten hiottuun pintaan pelkällä vedellä. Siis et kastele lattiaa läpikotaisin, vaan varovasti kokeilet miltä kostutettu pinta näyttää. Siitä saa kuvan miltä lattia tulisi näyttämään lakattuna,vahattuna tai öljyttynä. Hyvä vinkki muuten muissakin puun kuultokäsittelyissä.Näin savolaisena vastasin kysymykseen tosi kierosti.Asia on sinun harkinnassa, mutta sellasen hyvän neuvon voisin kyllä antaa.Kannattaa harkita tarkoin mitä tekee ennen kuin ryhtyy toimeen.Eipähän sitten harmita mitä tuli tehtyä.Eikä tule tehtyä mitään korvaamatonta "tuhoa".

• restauroija
        Maali kirjoitti:

maali ohjeista.Kirjallisuutta löytyy. Nyt kirjojen nimiä en varmasti muista, Mutta Kalevi Järvinen on kirjoittanut ainakin hyvän kirjan. Panu Kailalta on ilmestynyt näitä talo tohtori kirjoja. Ovat varmasti saatavissa kirjastosta.Pistä nimet korvan taakse.Hyviä juttuja moneen probleemaan.Netistäkin löytyy ohjeita muistaakseni ihan hakusanalla "perinne maalit" tai jotain.Jos sulla on mahdollista käydä jonkin entisöijän verstaalla, niin uskoisin heidänkin opastavan alkuun. Suosittelen kyllä lämpimästi näitä maali kokeiluja. On hauskaa ja antoisaa. Vievät mukanaan...tälläisten ns.perinnemaalien teko on erittäin kuluttaja ystävällistä.Halpaa, helppo valmistaa, juuri sen verran mitä tarvitset,Saat varmasti mieleisen sävyn koska itse valmistat,ekologisuus,ei turhia myrkkyjä ja ennen kaikkea hengittäviä maali pintoja,eivät muodosta kalvoa, vanhenevat kauniisti kulumalla,eivät irtoile liuskoina alas ym....kuulumisiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      212
      3946
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      64
      2508
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      392
      2326
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2243
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1267
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1196
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1146
    Aihe