Lentokentällä toimiminen

Enceladus

En ole lentänyt yli 10:een vuoteen enkä koskaan yksin. Nyt olen lähdössä yksin ja onkin vähän kysyttävää.

Olen varaamassa lentolippua netin kautta. Tuntuu hassulta saada "vain" e-lippu, eikä mitään konkreettista paperilippua. Voinko täysin luottaa siihen, että lippuni sitten todella löytyy kentältä? Pitääkö minun lipun varaamisen jälkeen tulostaa jotakin tms. Miten kentällä löydetään lippuni? (maksan sen verkkopankin kautta)

Miten kentällä toimitaan? Ensin lähtöselvitys, sitten turvatarkastus? Missä vaiheessa annan laukkuni?
Mitä turvatarkastuksessa tapahtuu?
Missä vaiheessa näytän passini/henkilötodistukseni?
Milloin kannattaa tulla kentälle, jos lentoni lähtee klo 16.00?

37

13778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan selvä

      sillä kysymyksessä pila. Ihminen joka osaa loogisesti kertoa eri lennon vaiheet osaa kyllä myös niitä käyttää. Jollain työttömällä taas käy aika pitkäksi ja on tekemisen puutetta. Huono yritys.

      • Enceladus

        Piruvie, eikö täällä saa mitään kysyä!

        Olen kyllä lentänyt, mutta viimeeksi vuonna 1994 enkä koskaan yksin. Toki tiedän, että kentällä on turvatarkastus - sehän nyt lukee lentoyhtiön sivuillakin, mutta mitä siinä nykyään tapahtuu, niin siitä ei minulla ole mitään hajua.


      • Ossa
        Enceladus kirjoitti:

        Piruvie, eikö täällä saa mitään kysyä!

        Olen kyllä lentänyt, mutta viimeeksi vuonna 1994 enkä koskaan yksin. Toki tiedän, että kentällä on turvatarkastus - sehän nyt lukee lentoyhtiön sivuillakin, mutta mitä siinä nykyään tapahtuu, niin siitä ei minulla ole mitään hajua.

        Täällä vain naljaillaan. Mahdollisiin hyviin vinkkeihinkään ei siksi voi luotta!


    • tapahtuu

      Lähtöselvityksessä näytät passin ja annant matkalaukun hihnalle. Niillä on lista sun e- varauksestasi. Sitten menet ja laitat muut kamat toiselle hihnalle ja mennet sen "oven" läpi mikä hälyyttää jos sulla on metallia mukanasi. Ja sitten vaan otat kamat mukaasi ja haet lentokoneen lähtö "gate"n.
      Siinä se.

      • Enceladus

        Milloin kentälle kannattaa mennä? Siis kuinka monta tuntia ennen lähtöä?


      • vai muka oikea homma
        Enceladus kirjoitti:

        Milloin kentälle kannattaa mennä? Siis kuinka monta tuntia ennen lähtöä?

        siinä sinun varauksessa ? ei sinulla ole edes sellaista kun tuollaista kyselet ? mene vaikka 6 tuntia ennen niin ainakin et myöhästy ja ehdit tutustua noihin sinun kysymyksiin oikein kunnolla.


      • niin silti
        vai muka oikea homma kirjoitti:

        siinä sinun varauksessa ? ei sinulla ole edes sellaista kun tuollaista kyselet ? mene vaikka 6 tuntia ennen niin ainakin et myöhästy ja ehdit tutustua noihin sinun kysymyksiin oikein kunnolla.

        jaksavat nämä murkut rustata näitä ilkeämielisiä ja ihmistä arvostamattomia "vastauksiaan".

        Kyl mää kauhiast ihmettele!


      • ope
        niin silti kirjoitti:

        jaksavat nämä murkut rustata näitä ilkeämielisiä ja ihmistä arvostamattomia "vastauksiaan".

        Kyl mää kauhiast ihmettele!

        myös kysyjä on alle 10 vuotias sillä eihän kukaan aikuinen edes tuollaista kysele jos ei nyt ihan korvessa asu eikä ole varustettu normaalilla kapasiteetilla.


      • lähtökäsittelyn
        Enceladus kirjoitti:

        Milloin kentälle kannattaa mennä? Siis kuinka monta tuntia ennen lähtöä?

        tunti ennen lennon lähtöä. Joten eiköhän se olis kaksi tuntia sopiva aika, muuten saattaa jäädä häntäpäähän ja saada huonoimmat istumapaikat koneesta. Varsinkin jos teitä on suurempi porukka, mutta sinunhan piti lentää yksin, niin sama kai missä istut.


      • fgkkj
        lähtökäsittelyn kirjoitti:

        tunti ennen lennon lähtöä. Joten eiköhän se olis kaksi tuntia sopiva aika, muuten saattaa jäädä häntäpäähän ja saada huonoimmat istumapaikat koneesta. Varsinkin jos teitä on suurempi porukka, mutta sinunhan piti lentää yksin, niin sama kai missä istut.

        Lento suljetaan lähtöselvitykseltä, lentoyhtiöstä riippuen, 20-45 min. ennen lähtöä.


    • näin on

      että nuo toimet eivät ole muuttuneet miksikään 10 vuoden aikana. Ihan samalla tavalla mentiin 1996 kentälle, lähtöselvitys jne, ei niissä ole mitään muutosta ja jos lähdet Vantaalta niin paikkakin on ihan sama kuin silloin . Väitän edelleen että tämä ei ole oikea kysymys vaan provo ja huono sellainen.
      Kaveri tietää kaiken mutta ei muka tiedä mitään ? kuten E-lipun jutut ? miksi kysyy kun tietää mitä pitää tehdä ja kaikki olisi ollut luettavissa kun matkan tilaa ? keksi parempi, ei mennyt läpi.

    • ope

      Olen varaamassa lentolippua netin kautta. Tuntuu hassulta saada "vain" e-lippu, eikä mitään konkreettista paperilippua. Voinko täysin luottaa siihen, että lippuni sitten todella löytyy kentältä?(KYLLÄ) Pitääkö minun lipun varaamisen jälkeen tulostaa jotakin tms.(KYLLÄ; LIPPU) Miten kentällä löydetään lippuni? (NUMERON PERUSTEELLA)(maksan sen verkkopankin kautta)

      Miten kentällä toimitaan?(OVESTA SISÄÄN; ULKOMAAN LENNOT) Ensin lähtöselvitys(KYLLÄ 2 KRS), sitten turvatarkastus(KYLLÄ)? Missä vaiheessa annan laukkuni?(LÄHTÖSELVITYKSESSÄ)
      Mitä turvatarkastuksessa tapahtuu?(ENNEN KUIN PÄÄSET PORTILLE ELI PÄÄSET LÄHTÖTERMINAALIIN)
      Missä vaiheessa näytän passini/henkilötodistukseni?(SIINÄ ENNEN TURVATARKASTUSTA)
      Milloin kannattaa tulla kentälle, jos lentoni lähtee klo 16.00? (KLO 16.00;SÄÄNTÖ 2 TUNTIA ENNEN LÄHTÖÄ)   

      • Enceladus

        Kuten sanoin, en ole lentänyt koskaan ennen yksin. Vuonna -94 olin 14v enkä tosiaan paljoa kentällä pistänyt muistiin tulevan varalle =)
        Ja en edelleenkään ole vielä varannut lippua, tai ostanut. Olen vasta varaamassa, sillä matka ei ole vielä lähellä.
        Ja 12v sitten ei ollut mitään e-lippuja. Joten kun ekaa kertaa sellaista käytän, niin sitten revitään hirveät pultit kun kyselen? Eikös tämä palsta ole kysymyksiä varten?


      • ------------------
        Enceladus kirjoitti:

        Kuten sanoin, en ole lentänyt koskaan ennen yksin. Vuonna -94 olin 14v enkä tosiaan paljoa kentällä pistänyt muistiin tulevan varalle =)
        Ja en edelleenkään ole vielä varannut lippua, tai ostanut. Olen vasta varaamassa, sillä matka ei ole vielä lähellä.
        Ja 12v sitten ei ollut mitään e-lippuja. Joten kun ekaa kertaa sellaista käytän, niin sitten revitään hirveät pultit kun kyselen? Eikös tämä palsta ole kysymyksiä varten?

        Mitähän eroa sillä on, onko lentänyt yksin vai yhdessä aiemmin?

        Eri juttu jos ihan ekaa kertaa on lentoon lähdössä.


      • siunaaman
        ------------------ kirjoitti:

        Mitähän eroa sillä on, onko lentänyt yksin vai yhdessä aiemmin?

        Eri juttu jos ihan ekaa kertaa on lentoon lähdössä.

        en minkään muistais mitään jos olisin 10 vuotta sitten lentänyt ja vielä vanhempieni kanssa. Koittakaas nyt ymmärtää...


      • korjaus ope!

        Eli passin/henkkarit näytät ainoastaan lähtöselvityksessä, mikäli suuntaat Schengenin alueen maihin. Jos schengenin ulkopuolelle, näytät sekä lähtöselvityksessä ja lisäksi kuljet portin 29 lähellä olevan passintarkastuksen läpi. (enää ei siis turvatarkastuksen yhteydessä kuten ennen schengeniin liittymistä)


      • Enceladus
        siunaaman kirjoitti:

        en minkään muistais mitään jos olisin 10 vuotta sitten lentänyt ja vielä vanhempieni kanssa. Koittakaas nyt ymmärtää...

        En tosissaan muista yli 10v takaisesta lennosta yhtään mitään. Eipä silloin tarvinnut itse huolehtia muusta kuin pysyä porukoiden perässä :)

        Eli saapi kai sitä tyhmiäkin kysellä asioista joita en tiedä?


      • rajamme miehet
        korjaus ope! kirjoitti:

        Eli passin/henkkarit näytät ainoastaan lähtöselvityksessä, mikäli suuntaat Schengenin alueen maihin. Jos schengenin ulkopuolelle, näytät sekä lähtöselvityksessä ja lisäksi kuljet portin 29 lähellä olevan passintarkastuksen läpi. (enää ei siis turvatarkastuksen yhteydessä kuten ennen schengeniin liittymistä)

        passi katsotaan aina kun menen passintarkastuksen ohi, siihen sitä luukulle kumarrutaan kuten muutkin vaikka menetkin eu:n sisällä, milloin itse lensit viimeksi ?


      • sitä ihmettelen
        Enceladus kirjoitti:

        En tosissaan muista yli 10v takaisesta lennosta yhtään mitään. Eipä silloin tarvinnut itse huolehtia muusta kuin pysyä porukoiden perässä :)

        Eli saapi kai sitä tyhmiäkin kysellä asioista joita en tiedä?

        sinä sitten tiedät nuo lähtöselvitykset, passintarkastus, e-lippu jne jos et tiedä etkä muista mitään kun kersana lensit 10 vuotta sitten ?
        ja nykynuoret tietää jo 12-15 vuotiaana ko jutut, se on varma nakki.


      • kdghk
        korjaus ope! kirjoitti:

        Eli passin/henkkarit näytät ainoastaan lähtöselvityksessä, mikäli suuntaat Schengenin alueen maihin. Jos schengenin ulkopuolelle, näytät sekä lähtöselvityksessä ja lisäksi kuljet portin 29 lähellä olevan passintarkastuksen läpi. (enää ei siis turvatarkastuksen yhteydessä kuten ennen schengeniin liittymistä)

        Henkkari/passi tarkastetaan lähtöselvityksessä sekä portilla ennen koneeseen menoa. Jos EU:n tai schengenin ulkopuolelle silloin myös rajalla.


      • ei takuulla
        kdghk kirjoitti:

        Henkkari/passi tarkastetaan lähtöselvityksessä sekä portilla ennen koneeseen menoa. Jos EU:n tai schengenin ulkopuolelle silloin myös rajalla.

        sillä portilla(Gate) ei passia enää kysellä, lentolippua kyllä, pieleen meni mutta ehkä ensi kerralla sitten


      • se on sääntö EU-maissa
        ei takuulla kirjoitti:

        sillä portilla(Gate) ei passia enää kysellä, lentolippua kyllä, pieleen meni mutta ehkä ensi kerralla sitten

        Vaikka ei sitä kovin tarkaan katsella. Kunhan pitää sen avoinna niin että se lentoemo siinä sitä vilkasee.
        Rayan Air sai juuri siitä nuhtelua siinä ruotsalaisten tekemässä TV-jutussa ettei ne aina ehdi tarkistaa passeja ennen koneeseen astumista.

        Mutta vakuutan ettei muutkaan lentoyhtiöt niin kovin tarkoin niitä katsele. Se riippuu varmasti lentokentästä että kuinka tarkaan ne katsoo. Meinaan isoilla lentokentillä on oltava tarkempana mahdollisien lentokaappajien ja terroristien takia.


      • ei kysytä enää
        se on sääntö EU-maissa kirjoitti:

        Vaikka ei sitä kovin tarkaan katsella. Kunhan pitää sen avoinna niin että se lentoemo siinä sitä vilkasee.
        Rayan Air sai juuri siitä nuhtelua siinä ruotsalaisten tekemässä TV-jutussa ettei ne aina ehdi tarkistaa passeja ennen koneeseen astumista.

        Mutta vakuutan ettei muutkaan lentoyhtiöt niin kovin tarkoin niitä katsele. Se riippuu varmasti lentokentästä että kuinka tarkaan ne katsoo. Meinaan isoilla lentokentillä on oltava tarkempana mahdollisien lentokaappajien ja terroristien takia.

        sillä portille ei edes pääse ilman passia, alue on suljettu ja liikkuminen siellä ilman passia mahdotonta. Miksi sitä vielä gatella kysytään, älä viitsi puhua puppua .


      • meni
        ei kysytä enää kirjoitti:

        sillä portille ei edes pääse ilman passia, alue on suljettu ja liikkuminen siellä ilman passia mahdotonta. Miksi sitä vielä gatella kysytään, älä viitsi puhua puppua .

        Mistä näitä verkkoviisaita riittääkin, jotka kirjoittavat täyttä puppua, koska eivät ole vuosikausiin mihinkään lentäneet.

        Sen jälkeen kun Schengen-sopimus astui Suomessa voimaan 25.3.2001, niin Helsinki-Vantaalla ei ole ollut passintarkastusta ennen turvatarkastusta vaan vasta kun terminaalin sisällä siirrytään non-Schengen-alueelle eli lähtöporteille 30-33. Vasta sinne siirryttäessä rajavartiolaitos tarkastaa henkilöllisyyden.

        Henkilöllisyys tarkistetaan siis lähtöselvityksessä ja Schengen-alueeseen kuuluviin maihin lennettäessä se saatetaan tarkistaa myös lähtöportilla.


      • Enceladus
        sitä ihmettelen kirjoitti:

        sinä sitten tiedät nuo lähtöselvitykset, passintarkastus, e-lippu jne jos et tiedä etkä muista mitään kun kersana lensit 10 vuotta sitten ?
        ja nykynuoret tietää jo 12-15 vuotiaana ko jutut, se on varma nakki.

        Tiedän, että on e-lippu tasa sen takia, kun netistä olen katsonut lippua myyviä tahoja. Kukaan ei myy paperilippua vaan esim. jos Finnairin kautta tilaa, niin e-lippu tulee. Sellaista en toki ole käyttänyt koskaan.

        Ja tiedän myös, että on lähtöselvitys. Mutta se mitä siinä tapahtuu on minulle täysin hepreaa. En tosiaan ole koskaan joutunut itse huolehtimaan sellaisesta.

        :)


      • kdghk
        ei takuulla kirjoitti:

        sillä portilla(Gate) ei passia enää kysellä, lentolippua kyllä, pieleen meni mutta ehkä ensi kerralla sitten

        Niinkö on mielestäsi asiat. Itse toimin mm. porttivirkailijana Helsinki-Vantaalla, joten tiedän mitä työhöni kuuluu. Vaikuttaa, että et ole kovin usein viime aikoina lentänyt. Portilla katsotaan kohteesta riippuen henkilö-, ajokortti tai passi.


      • helsinki-vantaa
        kdghk kirjoitti:

        Niinkö on mielestäsi asiat. Itse toimin mm. porttivirkailijana Helsinki-Vantaalla, joten tiedän mitä työhöni kuuluu. Vaikuttaa, että et ole kovin usein viime aikoina lentänyt. Portilla katsotaan kohteesta riippuen henkilö-, ajokortti tai passi.

        Suomesta liikennöi todennäköisesti muitakin kuin sinun edustamasi lentoyhtiö! Eiköhän se ole firmakohtaista mikä käytäntö on voimassa. Pakkohan ei ole mitään tarkistaa portilla.. Ja siellä ei tod. seiso lentoemot passeja tarkistelemassa niinkuin joku välkky kirjoitti :-)


      • ghghk
        helsinki-vantaa kirjoitti:

        Suomesta liikennöi todennäköisesti muitakin kuin sinun edustamasi lentoyhtiö! Eiköhän se ole firmakohtaista mikä käytäntö on voimassa. Pakkohan ei ole mitään tarkistaa portilla.. Ja siellä ei tod. seiso lentoemot passeja tarkistelemassa niinkuin joku välkky kirjoitti :-)

        Valitettavasti se on EU-määräys, että portilla pitää katsoa paperit.


      • ööööö...
        ------------------ kirjoitti:

        Mitähän eroa sillä on, onko lentänyt yksin vai yhdessä aiemmin?

        Eri juttu jos ihan ekaa kertaa on lentoon lähdössä.

        Pakko kommentoida, koska alkuperäinen kysymys on hyvä. Olen itse lentänyt vain isomman porukan kanssa ja unisena aamuvarhaisella kävelin vain muiden perässä. Lähden mahdollisesti myös yksin matkaan kevään aikana, eikä mitään tietoa kuinka toimitaan ja missä mikäkin on. Ei tarvitse olla perähikiältä, vaikka ei kaikkea tietäisikään. Onneksi kentillä on henkilökunta meitä törppöjä varten ;D Mutta onhan se mukava tietää edes jotakin etukäteen.


    • SAS

      Ainakin SAS:illa luottokortti toimii lipun tunnisteena. Kentällä on automaatti, joka tulostaa luottokorttia vastaan boarding passit ja matkatavaroihin kiinnitettävät liuskat. Sitten vaan heitetään matkatavarat hihnalle ja mennään passintarkastuksen kautta lähtöportille.

      Tiedän - kukaan ei tunne systeemiä - vielä!
      Jo viime kesänä kuitenkin toimi sekä Helsinki-Vantaalla että Ateenassa.

    • kannattaa kysyä

      Niinkuin huomasit, sait aikaan muutaman kinan ja paljon vääriä vastauksia. Siis ei nämä herjaavatkaan ole näköjään matkustaneet, kun eivät ole samaa mieltä. Kysymyksesi oli ihan aiheellinen. Kiinitin huomiota, ettet maininnut lentäväsi edes ulkomaille, kuitenkin kaikki vastaukset kertoivat ulkomaan portista ja passin näyttämisestä jne. Niin että silleen.

      • tahansa...

        No kyllä sitä henkkaria tahi passia pitää näyttää ihan kotimaan lennollakin!


    • Kabaka

      Kamala sota muutamasta yleishyödyllisestä kysymyksestä..
      Itse lennän muutaman viikon päästä ulkomaille ja olen lentänyt viimeksi viime vuonna, mutta silti tulin googlen avulla hakemaan kysymyksiini vastauksia, jotka ovat lähes samoja kuin tämän keskustelun aloittajalla.
      Kyllä, olen ihan normaali ihminen ja mutterit ovat kiinni mutta panikoin aina lentämistä sen verran että etsin ohjeita kentällä toimimiseen yhä uudelleen ja uudelleen (aikataulu hermoilija tjn?), vaikka tietäisinkin mitä siellä tapahtuu. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.

      • auliz

        Minusta kysymys oli ihan hyvä. Voi olla niitäkin ihmisiä lukijoina jotka eivät ole koskaan lentäneet ja haluavat etukäteen tietää miten toimia. Ja vaikka olisi joskus lentänytkin, voi olla epävarmuutta ja muistamattomuutta ja haluaa kerrata asioita. -Ja olipa syy mikä tahansa; ymmärtämättömyys, tyhmyys, sairaus, tietämättömyys. Ei se ole pilkan aihe, jos jollakin todella on ongelmia, mutta yrittää silti matkustaa.


      • Lentoon lähdössä
        auliz kirjoitti:

        Minusta kysymys oli ihan hyvä. Voi olla niitäkin ihmisiä lukijoina jotka eivät ole koskaan lentäneet ja haluavat etukäteen tietää miten toimia. Ja vaikka olisi joskus lentänytkin, voi olla epävarmuutta ja muistamattomuutta ja haluaa kerrata asioita. -Ja olipa syy mikä tahansa; ymmärtämättömyys, tyhmyys, sairaus, tietämättömyys. Ei se ole pilkan aihe, jos jollakin todella on ongelmia, mutta yrittää silti matkustaa.

        Joo kiitos tästä keskustelusta.. Oli varsin tyhjentävää tekstiä! Sain vastauksen kaikkiin kysymyksiini :)


      • international9999

        Ihan samaa mieltä, tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Itsekin olen matkustanut lentäen viimeksi 12 v. sitten, ja ryhmässä kun oli tuolloin kokenut matkaaja, niin eipä sitä tullut muuta kuin toimittua samoin kuin muut, jonoon vaan ja menoksi. Ei siinä mieleen jäänyt muuta kuin se turvatarkastus, laukut hihnalle jne ja se, että kentällä pitää olla hyvissä ajoin. Ja riippuuhan se toki lentokentän koostakin,miten lentoaan 'stressaa', pikkukentillä, joissa on vain yksi terminaali, kaikki on toki paljon helpompaa, kun ei tarvitse kilometriä kävellä monen rakennuksen ja käytävän halki löytääkseen varmuudella lähtöportille.

        Olen lähdössä kuukauden kuluttua yksin matkalle Italiaan ja ihan samat kysymykset pyörii mielessä, osaanko nyt varmasti toimia kentällä oikein ja meneekö kaikki ok, Suomen päässä toki varmasti menee, mutta entäs ulkomailla. Onneksi kielitaitoa löytyy, ja rohkeutta kysyä neuvoa, jos joku paikka esim. hukassa.Mutta silti, jatkoyhteydet, aikataulut ym....kyllä niissä selvittelemistä löytyy.

        Esim. Ryanairillahan lippuja ei ole ollenkaan, vaan varausnumero, joka saadaan netin kautta varattaessa, on oltava mukana, tietenkin passin kera. Täällä näyttävät jotkut luulevan, että tämä matkustuskäytäntö on kaikille suomalaisille päivänselvää. Itselläni nuo termit ovat myös hallussa, mutta se ei tarkoita sitä että osaisin lentokentällä oikein toimia, en matkusta edes junalla kovin usein, saati sitten metrolla tai ratikalla, joten eiköhän anneta infoa tarvitsevien kysellä kysymyksensä, Suomi on vapaa maa.

        Itse ainakin funtsin jo junalipunkin ostoa, sillä ulkomailla käytäntö on monesti eri kuin täällä ja laituri ja lipun leimauslaitekin on löydettävä ennen junaan astumista. Hyvin suunniteltu reissu on kuin puoliksi tehty, mietin kaiken valmiiksi ja yritän hakea tietoa netistä, joskaan sieltäkään ei aina saa kuin ympäripyöreitä lauseita. Oletetaan, että kaikki ihmiset tuntevat matkailutermit ja sitten jotkut idiootit täällä vielä epäilevät kysymyksiä feikeiksi. Mukavaa kevättä kaikille, jotka matkaa sunnittelevat tai sen jo ovat varanneet!


    • Mailmaanähnyt

      Itse katsoin tuota kysymystä ja huomasin tuon e-lipun kysymyksen ja sen tunnistamisen kentällä, sekä matkalaukkujen käsittelyn kiinnostavan. Olen akateemisesti koulutettu ja johtotehtävissä puolet ikäni toimineena yleensä lentänyt "liput taskussa passin välissä", milloin USA:n, milloin Etelä-Amerikkaan aina Uuden Seelannin rantoja ja vuoria myöten.
      Mutta nyt kun toimin aivan toisissa tehtävissä ja edellisestä lennostani on 2006 jälkeen jo 11v, niin kenttä ei videoidenkaan perusteella ole entisensä. "Maailma muuttuu Eskoseni" sanotaan, joten reilua yhteispeliä tarvitaan kaikilta. "Kysyvä ei tieltä eksy".
      Mielestäni keskustelun taso vajosi häpeilyttävälle tasolle. Jos joku kysyy, ja mielestäni aivan oikein ja vilpittömästi asioista haluaa ottaa selvää, niin kyllä ainakin itse auttaisin, jos asian kerran tunnen. Nyt kun aikaa on ennen seuraavaa lentoani, selvittelenpä vähän muutakin kohdemaan asiaa valmiiksi.
      Olkaa muuten ihmiset varovaisia, ettette kanna laukuissanne eväinä mitään ruokia ainakaan oikeasti kaukokohteisiin, kuten Uuteen Seelantiin tai Ausseihin ilmoittamatta siitä lennollanne jo täyttämässänne kaavakkeessa.Kysykää neuvoa lentohenkilökunnalta jos jokin asia on epäselvä. Aina kannattaa kysyä, sillä vain tyhmäksi leimaaja se todellisesti tyhmä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe