Protu vs. Ripari

asiaa.

Hyvä nuori, jos etsit vasemmistolaista/sosialismista
maailmankatsomusta, ateismilla kuorrutettuna valitset protun.
Mutta jos etsit vapaata demokraatista maailmankatsomusta ilman sosialistisen diktatuurin uhkaa, valitset riparin.

24

3728

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarmo Kokkonen

      Rippikoulu on kyllä otteeltaan avoin ja demokraattinen ympäristö, mutta ikkuna, joka maailmaan avataan, on kirkon uskon ja elämän ikkuna. Neutraalius on mahdottomuus, mutta omat lähtökohda tulee avoimesti ja rehellisesti tuoda esille. Tämän ikkunan avaaminen ei tietenkään tarkoita, että jokaisen tulisi nähdä ikkunasta avautuva maailma samalla tavalla, rippikoulussa jokaisella on mahdollisuus pohtia omia näkemyksiään ja uskoa sen verran kuin itse haluaa. Työntekijöiden taito ja halu kunnioittaa nuoria on siis hyvin keskeistä.

    • Minä vaan

      Mietin tässä vain että mikä ihmeen into ihmisillä on aina laittaa nämä vastakkain ja sitten oikein provoilemaan että saadaan molemmat puolet sotajalalle... uskokaa jo että enemmistöllä protulaisista ei ole mitään riparin käyneitä vastaan, eikä riparin käyneillä protulaisia vastaan...

      Terv. uskovainen pk-seudulta

      • asiaa.

        Se on vain nyt niin, että protu on ateistisen elämänkatsomuksen omaava aikuistumisleiri, mikä nojautuu vasemistolaiseen ateistiseen ideologiaan. Rippikoulu on huomattavasti vanhempi ja arvostetumpi
        aikuistumisriitti, kuin vasemistolaisväritteinen protujärjestö.


      • Sunnikka
        asiaa. kirjoitti:

        Se on vain nyt niin, että protu on ateistisen elämänkatsomuksen omaava aikuistumisleiri, mikä nojautuu vasemistolaiseen ateistiseen ideologiaan. Rippikoulu on huomattavasti vanhempi ja arvostetumpi
        aikuistumisriitti, kuin vasemistolaisväritteinen protujärjestö.

        Tämä on aivan lapsellista :/ Miksi teidän pitää mennä sotkemaan kaikkien vakaumukset tällaisella vastakkainasettelulla.

        "Rippikoulu on huomattavasti vanhempi ja arvostetumpi
        aikuistumisriitti, kuin vasemistolaisväritteinen protujärjestö. "

        Voi olla, että rippikoulu on idealtaan vanhempi, mutta tuo arvostus kyllä on hiipunut ajan myötä... ellet ole huomannut. Ja itse protuleirin käyneenä voin sanoa, ettei mikään muu leiri olisi antanut minulle yhtä hyviä eväitä aikuistumiseen ja itsenäiseen ajatteluun. Yhtä hyvin olisin voinut käydä rippikoulun ja sanoa samaa.


      • Anonyymi
        asiaa. kirjoitti:

        Se on vain nyt niin, että protu on ateistisen elämänkatsomuksen omaava aikuistumisleiri, mikä nojautuu vasemistolaiseen ateistiseen ideologiaan. Rippikoulu on huomattavasti vanhempi ja arvostetumpi
        aikuistumisriitti, kuin vasemistolaisväritteinen protujärjestö.

        Niin onhan se ritari vanhempi ja arvostetumpi mutta muuten olet aika laillakin väärässä. Riparilla pohdinta tapahtuu nimenomaan kristillisten oppien ja raamatun kautta. Protu taas uskonto JA poliittisvapaana leirin sekä järjestönä pyrkii siihen, että nuori löytää itse oman maailmankatsomuksensa. On totta, että ripareihin verrattuna protulla on paljon vasemmalle kääntyviä, homoja yms mutta tiedän että moni persukin on nauttinut leiristä ja ryhtynyt leirinsä jälkeen jopa protuaktiiviksi. Lisäksi Protuleirien vetäjät ovat yleensä paremmin koulutettuja ja "parempia" tehtävässään kuin isoset, koska protulla kouluttajat ovat vapaaehtoisia kun riparille saattaa mennä isoseksi vain rahan takia.


    • .....

      No ei kai se oikeistolainen diktatuuri sen parempaa ole. Ja mitä jos ei käy kumpaakaan?

    • Kaiku

      "Hyvä nuori, jos etsit vasemmistolaista/sosialismista
      maailmankatsomusta, ateismilla kuorrutettuna valitset protun.
      Mutta jos etsit vapaata demokraatista maailmankatsomusta ilman sosialistisen diktatuurin uhkaa, valitset riparin."

      Isosilta kuulemani perusteella protuleireillä järjestävä osapuoli toimii huomattavasti vähemmän autoritaarisesti kuin ripareilla.

      Mutta suomalaisethan pitävät siitä, että heitä johdetaan. Paras presidenttihän oli kansan mielestä yleisesti diktaattorimaisena pidetty Kekkonen ja sivarit ovat homoja kun ne eivät mene metsään leikkimään sotaa muiden kanssa kun joku käskee tehdä niin.

    • Pikku Protu

      Protu on aivan oikeasti sekä uskonnollisesti että poliittisesti sitoutumaton. Siellä ei katsota asioita minkään tietyn uskonnon vinkkelistä (ei edes ateismin, jos sitä nyt uskonnoksi nimitettäisiin tässä yhteydessä).
      Myöskään poliittisesti Protulla ei ole kantaa. Protu ajaa kyllä suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa, ihmisten ja maailman etua - jos sanot Protua vasemmistolaiseksi, niin tuomitset muiden puolueiden automaattisesti toimivan näitä pyrkimyksiä vastaan. --- Jos mikään oikeistopuolue ei sinun mielestäsi aja näitä pyrkimyksiä, en ymmärrä, miksi niitä ylipäätään äännestetään. Enkä todellakaan ymmärrä, miksi vasemmisto on yhä melkein kirosana Suomessa.
      Myönnän, että itse oken todella tyypillinen protu -en kuulu kirkkoon ja kun pääsen äänestämään, äänestän ilman muuta
      Sdp/Vasemmistoliitto/Vihreät -linjaa -tosin tälla tavalla ajattelin jo ennen, kun menin protulle.
      Mutta tunnen useita uskovais-vasemmistolaisia ja oikeistolais-ateisti-protujakin, eli protuun mahtuu mukaan monenlaista porukkaa. Ja mikäs sen hienompaa.

      • Phobos

        Heips Pikku Protu!

        Tämä viesti on selvästi pientä provosointia, sillä en usko kenenkään pitävän enää rippileiriä aivopesuleirinä, siinä missä protua vasemmistoaatteen kannatuksen nosto keskuksena...

        Itse vetäydyn ilolla politiikasta, minulle tärkein aate löytyy Raamatusta: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi...

        Ps. Taitaisin kyllä ääneni antaa kristillisdemokraateille tai ehkä jollekin "porvari"puolueelle, vaikka ei minusta enää ole niin selkeää puoluejakoa.

        Mutta kiitokset kuitenkin sinulle asiallisesta viestistä!
        ps. Miten on kevät mennyt?


      • tarvitsee.

        Olen ihmetellyt mihin on kadonnut puhdas vasemmistoaate nuorten keskuudesta. Nykyään ajetaan ihmiset globaalisaation nimissä kilometritehtaille, mutta nuoret vaikenee, kun asia ei koske heitä.
        Odotan aikaa, milloin ihmiset nousevat barrigaadeille ja näyttävät porvaririistäjille, mistä kana pissii.
        Eläköön protu!!!!!!!!!!!!!!


      • Pikku Protu
        Phobos kirjoitti:

        Heips Pikku Protu!

        Tämä viesti on selvästi pientä provosointia, sillä en usko kenenkään pitävän enää rippileiriä aivopesuleirinä, siinä missä protua vasemmistoaatteen kannatuksen nosto keskuksena...

        Itse vetäydyn ilolla politiikasta, minulle tärkein aate löytyy Raamatusta: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi...

        Ps. Taitaisin kyllä ääneni antaa kristillisdemokraateille tai ehkä jollekin "porvari"puolueelle, vaikka ei minusta enää ole niin selkeää puoluejakoa.

        Mutta kiitokset kuitenkin sinulle asiallisesta viestistä!
        ps. Miten on kevät mennyt?

        Joo, myönnän täydellisesti. Viestini oli pienimuotoinen provo.
        Jos sitä ei joku ymmärtänyt, niin... -no, eipä siinä sitten mitään.
        Viestini tarkoitus oli siis periaatteessa kiistää Protun ja vasemmiston välinen yhteys.

        Tarkka lukija huomaa, että itse asiassa en kirjoittanut mitään oikeistovastaista. Kerroin vain asiallisesti Protun tavoitteista ja tein siitä päätelmiä pohjautuen viestiketjun aloittajan selkeään mielipiteeseen. Itsepä aloitti, minä vain ilmaisin mihin päätelmään kirjoittajan ajatukset ilmi selvästi johtavat. Eikö kukaan tosiaan kiinnittänyt huomiota sellaiseen pieneen sanaan kuin "jos" ja konditionaalipääte "isiin"?

        -Olet aivan oikeassa, ei puolueiden välillä niin suuria eroja enää ole, mutta pienetkin asiat saattavat olla elämässä merkittäviä. Minä en tosiaankaan ole sinällään oikeistolaisia vastaan, sillä ei elämä ole niin mustavalkoista. Omaan vain vasemmiston kanssa enemmän yhteisiä mielipiteitä ja arvoja kuin oikeiston. Loppujen lopuksi politiikkahan on vain mielipiteitä ja niiden mukaisen ajattelutavan toteuttamista.
        Kuten myöskään minulla ei ole mitään minkään uskonnon edustajia vastaan, niin kauan, kun he eivät uskontonsa varjolla vahingoita muita.

        -Kiitos kysymästä, kevät on mennyt mukavasti, peruskoulun viimeisiä viikkoja viedään ja Protun apparikoulutukset ovat tuoneet kevääseen oman säväyksensä. Toivottavasti itselläsikin on mennyt mukavasti. Kiitoksia vain asiallisesta viestistä -ne kun ovat harvassa.


      • Phobos
        Pikku Protu kirjoitti:

        Joo, myönnän täydellisesti. Viestini oli pienimuotoinen provo.
        Jos sitä ei joku ymmärtänyt, niin... -no, eipä siinä sitten mitään.
        Viestini tarkoitus oli siis periaatteessa kiistää Protun ja vasemmiston välinen yhteys.

        Tarkka lukija huomaa, että itse asiassa en kirjoittanut mitään oikeistovastaista. Kerroin vain asiallisesti Protun tavoitteista ja tein siitä päätelmiä pohjautuen viestiketjun aloittajan selkeään mielipiteeseen. Itsepä aloitti, minä vain ilmaisin mihin päätelmään kirjoittajan ajatukset ilmi selvästi johtavat. Eikö kukaan tosiaan kiinnittänyt huomiota sellaiseen pieneen sanaan kuin "jos" ja konditionaalipääte "isiin"?

        -Olet aivan oikeassa, ei puolueiden välillä niin suuria eroja enää ole, mutta pienetkin asiat saattavat olla elämässä merkittäviä. Minä en tosiaankaan ole sinällään oikeistolaisia vastaan, sillä ei elämä ole niin mustavalkoista. Omaan vain vasemmiston kanssa enemmän yhteisiä mielipiteitä ja arvoja kuin oikeiston. Loppujen lopuksi politiikkahan on vain mielipiteitä ja niiden mukaisen ajattelutavan toteuttamista.
        Kuten myöskään minulla ei ole mitään minkään uskonnon edustajia vastaan, niin kauan, kun he eivät uskontonsa varjolla vahingoita muita.

        -Kiitos kysymästä, kevät on mennyt mukavasti, peruskoulun viimeisiä viikkoja viedään ja Protun apparikoulutukset ovat tuoneet kevääseen oman säväyksensä. Toivottavasti itselläsikin on mennyt mukavasti. Kiitoksia vain asiallisesta viestistä -ne kun ovat harvassa.

        "-Olet aivan oikeassa, ei puolueiden välillä niin suuria eroja enää ole, mutta pienetkin asiat saattavat olla elämässä merkittäviä."

        Tietenkin pienistä asioista on lähdettävä kun halutaan maailmaa muuttaa. Ei uutta parempaa paikkaa yhdessä yössä luoda.

        "Minä en tosiaankaan ole sinällään oikeistolaisia vastaan, sillä ei elämä ole niin mustavalkoista. Omaan vain vasemmiston kanssa enemmän yhteisiä mielipiteitä ja arvoja kuin oikeiston. Loppujen lopuksi politiikkahan on vain mielipiteitä ja niiden mukaisen ajattelutavan toteuttamista."

        Itse taas enemmän kiinnitän huomiota henkilön itsensä aatteisiin, en siihen mitä ryhmää hän edustaa. Tämä on hieman naiivia, koska todellisuudessa joutuu kansanedustaja äänestämään puolueen politiikan mukaisesti, ei sen mukaan miten hän itse ajattelee. Mutta ainakin saan ilmaistua ketä tuen.

        " Kuten myöskään minulla ei ole mitään minkään uskonnon edustajia vastaan, niin kauan, kun he eivät uskontonsa varjolla vahingoita muita."

        Kaikki aatteet äärimmilleen ajettuna tuovat vain harmia. Oli sitten kyse uskonnosta tai aatteesta (kommunismi kiinassa, pohjois-koreassa).

        "Toivottavasti itselläsikin on mennyt mukavasti."

        Aika mukavasti on mennyt, tosin pari isompaakin kolausta sattunut elämässä tässä viime viikkoina, mutta eiköhän niistä selvitä.


      • protulainen-
        tarvitsee. kirjoitti:

        Olen ihmetellyt mihin on kadonnut puhdas vasemmistoaate nuorten keskuudesta. Nykyään ajetaan ihmiset globaalisaation nimissä kilometritehtaille, mutta nuoret vaikenee, kun asia ei koske heitä.
        Odotan aikaa, milloin ihmiset nousevat barrigaadeille ja näyttävät porvaririistäjille, mistä kana pissii.
        Eläköön protu!!!!!!!!!!!!!!

        Kansanvalta voimaan ja porvarit pahoinvoimaan, se on tulevaisuus. Muistakaa, kenen joukoissa seisot, kun äänestät porvaria, sinun tuleva työpaikkasi on Kiinassa.


      • osmo-setä
        tarvitsee. kirjoitti:

        Olen ihmetellyt mihin on kadonnut puhdas vasemmistoaate nuorten keskuudesta. Nykyään ajetaan ihmiset globaalisaation nimissä kilometritehtaille, mutta nuoret vaikenee, kun asia ei koske heitä.
        Odotan aikaa, milloin ihmiset nousevat barrigaadeille ja näyttävät porvaririistäjille, mistä kana pissii.
        Eläköön protu!!!!!!!!!!!!!!

        Äärioikeistolaisuus on ainoa oikea aate, vasemmistolaiset kommunistit voivat painua Venäjälle.


      • HÄH?!
        tarvitsee. kirjoitti:

        Olen ihmetellyt mihin on kadonnut puhdas vasemmistoaate nuorten keskuudesta. Nykyään ajetaan ihmiset globaalisaation nimissä kilometritehtaille, mutta nuoret vaikenee, kun asia ei koske heitä.
        Odotan aikaa, milloin ihmiset nousevat barrigaadeille ja näyttävät porvaririistäjille, mistä kana pissii.
        Eläköön protu!!!!!!!!!!!!!!

        Protu ei ole mikää kommari leiri! Ei minkään poliittisenaatteen leiri!


    • Teukka

      Onhan Kemissäkin kirkko.

    • minä91

      hah hah... toi on kyllä hassua!

    • voi jeesus

      idiootti sanon minä, älä sano asioita faktoina jos et tiedä mistään mitään

      • rikkiliuos

        eihän protu ja ripari sulje toisiaan lainkaan pois. mä kävin molemmat.


    • Leftistimies.

      Siis ne ovat molemmat periaatteessa aikuistumisleirejä, joilla on vain erilaiset tavoitteet. Tunnen monia jotka ovat käyneet molemmat. Itse kävin vain ProTun, ja tunnen erään Buddhistininkin joka kävi ProTun.
      Olen kyllä vasemmistoliberaali ja kannatan ultimmattista demokraattisuutta ja vastustan avoimesti diktatuuria, fasismia, teokratiaa, Hitler-juganismia, Stalinismia, kapitalismia ja anti-teismiä.
      Autoritaanit ovat diktaattoreita. Liberaalit ovat heidän vastakohta (Leftistit ovat diktatuurin täydellinen vastakohta), ja Konservatiivi koulutus (Rippikoulu) on lähempänä autoritanismia(fasmismia) kuin Leftisti koulutus(ProTu).
      Suuri osa ystävistäni menee juuri riparille, ja heistä vain noin 2% oikeasti uskovat. Kuten on jo laskettu että Suomessa vain noin 20% populaatiosta oikeasti uskovat Jumalaan. Itse olen ateisti, mutta vastustan myös anti-teismiä(Uskonnon vastainen aate).

      Älkää yleistäkö, toverit.

      • appaznoalamuJ

        Minun rippikouluni oli kyllä oikeesti ihan yhtä liberaali kuin oma protunikin...


    • randomssssss

      Ja minä olen tietysti tekopyhä paska jos menen molemmille.

      Tämän takia en kuuntele enää ihmisten mielipiteitä.

    • HungryZapppppp...

      Protua ja Riparia on huono verrata, koska niiden sisältö riippuu leirin pitäsjästä. Olen itse käynyt molemmat (Suosittelen lämpimästi! On hyväksi oppia näkemään asiat monella tavalla!) ja keskustelut olivat hyvin samanlaisia.
      Ja Pikkuprotu puhuu asiaa

    • Anonyymi

      Herätyskristilliseen trölläykseen kuuluu aggressiivinen valahtelu.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe