olen etsiskellyt netistä vastauksia ja hankalaa yhdellä, ja vielä "väärällä", kädellä. yksin koiran kanssa päivät pitää pärjätä. kipsi oli 5 vk ja otettiin eilen pois.
lääkäri oli mikä sattuu, ei ees katsonut kättä. oli röntgenkuvien mukaan kuulema luutunut ok. mutta ihan hirveän kipeä on eikä taivu minnekään.
tässä on mennyt jo monet viikot pilalle ja vielä sama jatkuu, kyllä on surullinen olo.
ranne on melkoisen kuuma. yritin vetää lusikkalaatikkoa ja tuntui kuin puukolla olisi isketty. keittoa ei voinut syödä kun ei taivu. ei vessassa edelleenkään kuin vasuri käytössä. tukan kampaus nippa nappa onnistuu, hitaasti.
kuuluuko käden lie tosiaan olla näin hirveän kipeä ja jäykkä, kuuma ja kumman värinen. vastauksia ei lekurilta irronnut, oli päivystysjuttu ja suurinpiirtein hymyili ja haukkui minua väärästä asenteesta kun olin silmät vesissä kivusta.
omituista touhua että lopputarkastuksen tekee joku kälynen epäempaattinen lieköedes-lääkäri, ja ihminen jää vaille vastauksia.
radius murtuma ranteessa
7
13318
Vastaukset
- SKTN
Vasta 5 vk. Minulla meni vasen käsi molemmat luut 26.10-05 koko viime talvi meni sen hoidossa. Pääsiäisen jälkeen sai vasta alkaa nostaa maito purkin painoista esinettä.
Kuvat siittä kädestä kertoo lääkärille varmasti mikä on paranemisen tilanne ja luutuminen on onnistunut mitenkään muuten ei sinne sisälle näe.
Saa lääkäriltä kysyä itse laitoin silmälasit päähän ja menin näytön viereen katsomaan, kyllä lääkäri selittää mikä sillä on tilanne.
Sattuu se niin kamalasti kun kipsi otetaan pois, kun kaikki lihakset on levossa ne surkastuu niin sehän tuntui että koko käsi on lasi niin särkyväksi luulin.
Itselläni tehtiin kolme leikkausta ja vielä syksyllä uusi kun otetaan rauta pois.
Ole tarkkana älä nostele ennen kuin lupa annetaan.
Terveisin kohtalo toveri- mutta vielä epäselvää
voimistellut olen taas eilisen ja tän päivän, eikä se ala antaa yhtään tippaakaan periksi.
mulle ei puhuttu nostamisista mitään!!! ei missään vaiheessa. ja olen yrittänyt venyttää sitä ja nostanutkin, kun jossain asennossa voi nostaakin, esim.
kai sain vai sainkohan lie (?!?!) nostaa kun ei ole missään vaiheessa kielletty?? etten nyt olis tehnyt väärin sitten, mutta mulla ei leikattu siis mitään tuosta kädestä..:( voi itkut:(
se viimeinen lääkäri ei ilmiselvästi käsittänyt asiasta mitään, totesi vain kuvien olevan ok.
välitarkastukset teki ja kuvat näki oikea kirurgi, ja silloin oli kaikki ok. ja se kirurgi sanoi silloin, että kyllä ne luut nyt pysyvät kohdallaan , kun ovat näin kauan kerran pysyneet. ja että kädestä tulee ok. toisaalta netistä on löytynyt kahtalaista kommenttia, että tulee sellaisesta ok ja ettei välttämättä koskaan enää tule ehtaa. olen keski-ikäinen.
nyt on mietityttänyt että jos siinä on joku hermopinnejuttu vai muu. varsinkin kun netissä surffatessa osunut silmään yhtä sun toista...
mitään kuntoutustakaan en saanut kun kysyin sellaisesta. sanoi vain että mee kotios ja kyllä se siitä. - Hilleripiiri
mutta vielä epäselvää kirjoitti:
voimistellut olen taas eilisen ja tän päivän, eikä se ala antaa yhtään tippaakaan periksi.
mulle ei puhuttu nostamisista mitään!!! ei missään vaiheessa. ja olen yrittänyt venyttää sitä ja nostanutkin, kun jossain asennossa voi nostaakin, esim.
kai sain vai sainkohan lie (?!?!) nostaa kun ei ole missään vaiheessa kielletty?? etten nyt olis tehnyt väärin sitten, mutta mulla ei leikattu siis mitään tuosta kädestä..:( voi itkut:(
se viimeinen lääkäri ei ilmiselvästi käsittänyt asiasta mitään, totesi vain kuvien olevan ok.
välitarkastukset teki ja kuvat näki oikea kirurgi, ja silloin oli kaikki ok. ja se kirurgi sanoi silloin, että kyllä ne luut nyt pysyvät kohdallaan , kun ovat näin kauan kerran pysyneet. ja että kädestä tulee ok. toisaalta netistä on löytynyt kahtalaista kommenttia, että tulee sellaisesta ok ja ettei välttämättä koskaan enää tule ehtaa. olen keski-ikäinen.
nyt on mietityttänyt että jos siinä on joku hermopinnejuttu vai muu. varsinkin kun netissä surffatessa osunut silmään yhtä sun toista...
mitään kuntoutustakaan en saanut kun kysyin sellaisesta. sanoi vain että mee kotios ja kyllä se siitä.Minulla murtui viime kesäkuussa vasemmasta ranteesta molemmat luut. Ranne alkaa vasta nyt olla kunnossa, joskin pientä kipua silloin tällöin esiintyy.
Minulle lääkäri sanoi että parantumisessa voi kestää jopa 2 vuotta. Muista jumpata rannetta päivittäin. Liikuta sormia eri suuntiin, kääntele rannetta. Itse sain ohjeeksi että kipuun asti voi jumpata, siis kovaan kipuun.
Joskus paraneminen kestää kauan, minullakin kutakuinkin 8kk - SKTN
mutta vielä epäselvää kirjoitti:
mitään kuntoutustakaan en saanut kun kysyin sellaisesta. sanoi vain että mee kotios ja kyllä se siitä.Aikaa ja kärsivällisyyttä se paraneminen vatii, kun käden lihakset surkastuu kipsissä niin sen lihasten palautuminen on hidasta, mutta ajan kanssa onnistuu.
Olin niin kärsimätö paranemisen hitauteen.
Aina oli kuuma kipsi teki hikeä lisänä tähän keski ikään.
Luut väänsi tuki raudan mutkalle siksi 3:s leikkaus käden suoritamiseksi nyt on suorana pysynyt, mutta hienoinen hius halkeema oli tullut jossain vaiheessa ehkä kassia kantaessa vielä
7 kuukauden päästä onnettomuudesta.
Toukokuussa menen kontrolliin kuvataan että onko luutuminen onnistuninut ja syksyllä raudan poisto.
Silloin tulee kaksi vuotta täysi työtapaturmasta.
Minä puristelin ensin lankakerää, isoilla puikoilla paksua lankaa kudoin,
se herättää hermoradat.
Puikko kerrallaan ensin ja sekin sattui jälkeen.
Kun ensi kerran ajoin pyörällä pienen matkan niin tärinä sai aikaan koko käsi oli turra kun kotiin pässin ja kyllä taas itketti.
Peukalo ei alkuun pelannut oikein, eli sen ote ei pitänyt niin testattiin hermoradat.
Hermoratoja testattiin sellaisella sähkö systeemillä mistä ilmeni että minulle jäi hermo vamma lopuksi ikää.
Se on kuitenkin lievä siihen nähden miten säpäleinä molemmat luut ranteen ja kyyner varren välillä oli.
Sauvakävely ja hiihtäminen jo sujuu ja kaksi kertaa olen ollut slaalomia laskemassa lasten mäessä, mutta kaatua ei saa missään nimessä nyt, kymmenen vuoden päästä jos menee se menee ihan mistä vaan poikki sanoi lääkäri.
Kaikkea saan nyt tehdä kun aikaa on kulunut 1.5v. Temppiä kohtalotoveri kaikesta selvii.
Tiedä kun 6v, sitten tyttäreni hautasin.
15v sitten mieheni sydän petti ja hänet saatoin hautaan. Jäin leskeksi 41v.
Viime kesänä oli oma elämäni jällen koetuksella olin pallolaajennuksessa, muutta tahtoa ja voimaa kumma kyllä on annettu jostain kun olen sitä eniten olen tarvinnut.
- oukei
hei
jos radius-murtumasi on kirurgin mukaan röntgenkuvassa ollut kunnossa, ei sinulla ole mitään syytä huoleen.
Se todellakin siitä pikkuhiljaa paranee. Varovasti vain liikuttelet ja annat sen vähän liikkua sen käden, normaaleissa päivän mittaan tapahtuvissa tekemisissä.
Kyllähän se käsi itsekin ilmoittaa (sillä kivulla) mitä ei kannata tehdä, esim nostaessa.
-
Muistan että itselleni oli täyttä tuskaa ja aluksi mahdotonta ajaa autoa, sillä en pystynyt käsittelemään vaihdekeppiä sillä radius-murtuneella ja parantuneella kädellä. Mutta yllättävän pian se kuitenkin paranee, kivut jäävät pois ja käsi notkistuu!
voisit hieroa siihen varovasti jotain kosteusvoidetta, iho on kärsinyt siinä kipsin alla varmasti. Helli nyt sitä kättäsi ja itseäsi, ihan pian se alkaa taas toimia. Ole kärsivällinen. - aika piankin tokenee
hei hei
kyllä radiuksen tyyppimurtuma ainakin minulla parani ihan tosi hyvään kuntoon. Pianistina pelkäsin että ammattikin menee.
Ensialkuun oli kyllä aivan kamalaa sen kipsin poiston jälkeenkin! Muutamiin aikoihin en voinut ajaa autollakaan, vaihdetangon liikuttelu tuntui juuri samalta kuin kertomasi lusikkalaatikon vetäminen - hirveä kipu kuin puukolla iskettäis.
Mutta aika ihmeellisen pian se kuitenkin parani! Myös se erivärinen iho. Laita vaan kevyesti hellitellen jotain hyvää ihovoidetta siihen, kyllä se pian paranee.
Jos vielä kuukauden jälkeen tuntuu kamalaa kipua, niin mene uudelleen röntgattavaksi.
Mutta eiköhän se siitä piankin tokene. Muuten olen sitä mieltä, että kyllä hoitohenkilökunnan pitäisi jaksaa olla empaattisia, ja lohduttaa ja tukea potilasta. - urheilijan vaimo
Jos ranne on kipeä, niin saattaa olla, että ranne on kipsattu väärään asentoon ja se on ehtinyt luutua siihen asentoon. Jotta asian saisi korjattua, niin siihen ei ole muuta keinoa kuin uusi leikkaus. Ei ole ensimmäinen kerta, että luunpäät ei ole kohdillaan kipsauksessa. pitäisi aina vaatia heti kipsauksen jälkeen, että kuvataan uudelleen ja katsotaan kipsin läpi onko kaikki ok. Kivun merkki on, että se ei ole ollut oikeassa kohdassa. Aviomiehelläni jäi ranne ikuisiksi ajoiksi vänkkyrään kun tehtiin virhe kipsatessa. Mene urheilulääkärille ja aloita kaikki alusta. Minun mies ja poika ovat urheilijoita ja koko ajan on pitänyt katsoa lääkäreiden perään ja kritisoida että asiat ovat hoituneet. Kipuja pitää liioitella, etttä sinut otetaan tosissaan. Terv nimim. kokemusta on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368